Český reklamní rybník aneb Jak to u funguje? Pavel Marek MU ESF 17.4.2007 Reklama – součást života Proč se na trhu uživí tolik reklamních společností? § Protože mají stále více příležitostí k zakázkám! § Situace, některá fakta: § Zvyšují se příjmy domácností, zvyšuje se poptávka po zboží a službách § Inovace, krátký výrobní cyklus nových výrobků, každý den se uvádí nové § Přebytek kapitálu, expanze firem, globalizace trhu § Konkurenční tržní prostředí Výdaje do reklamy v ČR § Výdaje každým rokem do reklamy rostou (rok 2006, čisté mediální výdaje 18,3 mld. CZK) § Největšími zadavateli TV reklamy byly společnosti Procter&Gamble, Nestlé, Danone, Telefónica O2, Henkel. Těchto pět inzerentů dohromady utratilo zhruba čtvrtinu všech výdajů na TV reklamu. Trendy v reklamě § Přesycenost TV reklamou (ČR problém s prostorem) § Odklon od klasické reklamy k novým prostředkům § ATL x BTL § Guerrilla marketing § Public Relations § Direct Marketing (One to one) § Virální marketing § Věrnostní programy § In store marketing § Vytváření komunit Jak funguje vztah marketing klienta x reklamní agentury § Zadavatel / klient § Různé organizační struktury marketingových oddělení § Produktový mkt, brand manažeři, corporate mkt, trade mkt – on trade, off trade § Typy klientů a jejich marketingové orientace § Business to Business x Business to Consumers § Systém a organizace prodeje § Velkoobchod x maloobchod § Nový výrobek x nová služba § Marketing výrobce x obchodník § Typ komunikace § Image x produktová § Agentura § Síťová, cca 10 top § Nezávislá, nezávislé sítě § Lokální, regionální Typy společností poskytujících služby v oblasti marketingových komunikací § Podle poskytovaných služeb § Grafická studia, tiskárny § Kreativní shopy § Studia tvorbu zvukových a obrazových reklam § Internetově orientované agentury § Mediální agentury § Reklamní agentury – full servis § Promo agentury § Merchandisingové společnosti § Produkční společnosti, výrobně orientované § Výroba dárkových předmětů, výroba nosičů reklamy, … § Telemarketing, direct mail služby, lettershop § Výzkumné agentury Organizační schéma komunikační agentury Pro zajímavost několik výrazů, se kterými se můžete setkat v reklamní branži § Co je to? § Rychloobrátkové zboží (FMCG – fast moving consumer goods) § Brief § Pitch § Account, account manager § Event § PR § BTL (podlinka) § ATL (nadlinka) § Logo § CPT Jaké je dle vašeho názoru nejdůležitější aktivum současných firem? Z našeho pohledu je to značka The brand A brand is not just ... § A logo § A slogan § An advertisement § A web site § Bricks and mortar A brand is more than a product or service A brand is more than a product or service Ultimately, a brand is a promise. A promise your company can keep. A brand promise must ... § Address important customer needs § Connect emotionally § Leverage your organization’s strengths § Give you a competitive advantage through differentiation A brand promise must ... § Inspire, energize and mobilize your people § Drive every organizational decision, system, action and process § Manifest itself in your organization’s products and services How do we build valuable brands? BBN Brand Asset Management The proven and effective model to build valuable brands Steps of the Brand Journey Compelling visions Značka / brand Zdroje § Co čtou lidi v reklamě? § Odborné magazíny § Marketing Média § Strategie § … § Internet § www.mam.cz § www.istrategie.cz § www.adage.com § www.marketingovenoviny.cz § Profesní asociace § AKA, www.aka.cz § AČRA, www.acra-mk.cz § APRA, www.apra.cz § KOPR, www.komorapr.cz