SEMINÁŘ 9 - Hodnocení zaměstnanců 1. Aktivita „Osoba hodnotitele“ a) přímý nadřízený - hodnotí nejkompetentnější osoba – většinou přímý nadřízený Výhody: zná úkoly hodnoceného pracovního místa, práci svého podřízeného, pracovní podmínky, možné vlivy; zaměstnanci lépe přijímáno jako hodnocení znalce, „otcovský přístup“ Nevýhody: nebezpečí subjektivní deformace, nedostatečná autorita b) nadřízený bezprostředního nadřízeného - pokud hodnotí nadřízený bezprostředního nadřízeného, Výhody: odpadává problém nedostatečné autority; výhodné i tehdy, je li hodnocení východiskem pro povýšení, odměňování (jednotný přístup ke všem povyšovaným, odměňovaným) Nevýhody: nedostatek kontaktu s podřízenými (hodnocení s příliš velkým odstupem) c) pracovník personálního útvaru - neexistuje-li nejbližší nadřízený (maticová struktura, nestabilní výzkumné týmy apod.) Výhody: hodnocení na základě podkladů vedoucích týmů, jimiž zaměstnanec při své práci prošel Nevýhody: závislé na kvalitě podkladů a zkušenostech personalisty d) hodnocení zákazníky (vně či uvnitř organizace) - pokud se zaměstnanec bezprostředně stýká se zákazníky Výhody: lze identifikovat výrobek či službu poskytnutou konkr. zaměstnancem (viz. např na bagetách uvedeno jméno toho, kdo balil) Nevýhoda: zákazník k hodnocení častěji stimulován nespokojeností, málokdy chválí; je-li zákazník nespokojený s výrobkem, může si přeneseně stěžovat také na výkon zaměstnance; vyžaduje-li se od zákazníka hodnocení, dělá je ledabyle, formálně e) hodnocení spolupracovníkem/skupinou spolupracovníků Výhody: znají hodnoceného zaměstnance a jeho výkon Nevýhody: malá ochota se angažovat ze strany spolupracovníků f) hodnocení podřízeným - málo používané, jen pokud dobře znají povahu práce nadřízeného - zaměřeno spíše na pracovní chování nadřízeného než na jeho výkon Výhoda: nadřízený získá představu o tom, jak jej vidí jeho podřízení, vede k seberozvoji Nevýhoda: tendence vyřizovat si účty s nadřízenými (anonymní), snaha zalíbit se (neanonymní) g) sebehodnocení - vhodné jako příprava na hodnotící pohovor, jako jeden z pohledů, z nichž se potom skládá výsledné hodnocení Výhody: pracovník si uvědomuje požadavky své práce a to, jak je plní - spíše za účelem seberozvoje než univerzálně použitelné Nevýhody: natírání na růžovo, lidé nejsou schopni objektivně hodnotit sami sebe h) týmové hodnocení - hodnocení se podílejí na práci v týmu (nadřízený, podřízení, psycholog,...) Výhody: překonání jednostrannosti a subjektivity hodnocení i) Assessment cetre - vhodný způsob hodnocení zejména z důvodu rozmisťování a vzdělávání pracovníků Výhody: minimalizace vlivu lidského faktoru - komplexní obraz schopností a pracovního výkonu (ale v umělých podmínkách!) - hodnocení je neosobní a je lépe akceptováno Nevýhody: nemožné univerzální použití, spíše pro rozvoj vedoucích pracovníků j) 360ti stupňové hodnocení pracovníků - snaha hodnotit pracovníky co nejobjektivněji a nejvšestraněji - co nejširší množství kritérií - hodnocení více hodnotiteli 2. Zadání úkolu na příští seminář: Vytvořte systém hodnocení pracovníků, který se bude používat ve vaší fiktivní firmě. Systém by měl obsahovat: 1. Popis filosofie systému a hlavní zásady hodnocení 2. Používané metody – rozlište hodnocení manažerů a pracovníků „dělnických“ profesí