Efektivní a tvořivé týmy Seminář 4 Středa 14. 3. 2006 Dnešní seminář § vyhodnocení případové studie „Modrá Harmonie“ § Belbinův test a jeho vyhodnocení § vyhodnocení úkolu na „týmovou spolupráci“ § práce na případové studii „Slévárna Radiana“ Modrá Harmonie § Příčiny neefektivnosti: § porady 5x týdně, přílišná demokracie, špatná motivace, chybí konkurenční prostředí a systém hodnocení, organizační kultura, strach ze zavedení nových věcí… § Fáze rozvoje („životní cyklus“ týmu) § Doporučení pro zlepšení: § vytvořit menší týmy (pracovní skupiny), zavést direktivnější / ponechat demokratický styl řízení, vytvořit přátelskou konkurenci, zaměřit se na výkon, přijmout lidi s praxí, zavést sankce, zpětná vazba, zaměřit se na klienty, … § Co ponechat: § udržet přátelské vztahy a prostředí, demokratický styl řízení a participativní rozhodování, podpora mimopracovních schůzek, … „Životní cyklus“ týmů § 1. fáze: orientační § tvorba týmu, orientace ve vztazích a cílech, rozhodující role vedoucího § 2. fáze: konfrontační a konfliktní § střet individuálních představ o fungování týmu s požadavky kladenými úkolem § 3. fáze: konsenzu, kooperace a kompromisu § vyjasnění pravidel hry a jednotlivých rolí, tým začíná pracovat na společném cíli § 4. fáze: integrace a růstu § veškeré úsilí směřuje ke společnému cíli TÝM: § „Skupina, v níž jednotlivci mají společný cíl a v níž pracovní činnosti a dovednosti každého člena vzájemně na sebe účelně a plynule navazují, jako na sebe navazují jednotlivé části skládačky, dohromady vytvářející nějaký vzor.“ § Má perfektně vyřešit úkol a zároveň se sám řídit, organizovat, kontrolovat atd. Charakteristiky týmu § Společný účel § Práce spíše společně než individuálně, aby se dosáhlo konečného výsledku § Společné standardy § Vyznačuje se soudržností a spoluprací § Vyznačuje se disciplínou § Vyznačuje se otevřeností a čestným jednáním Zadání úkolu A § Vytvořte plán rozvoje a vzdělávání pro jedno konkrétní oddělení ve vašem podniku § Využijte matici vzdělávání § Vytvořte seznam školení, kterými musí zaměstnanci projít § Tento plán nemusí jít do detailů § (jde o to, uvědomit si jak se liší vzdělávání jednotlivých druhů pracovníků) § 1 slide: Plán vzdělávání: kdo, cíl vzdělávání, metoda, náklady, termín (specifické druhy vzdělávání) § 1 slide: Matice vzdělávání: metody vzdělávající k obecným znalostem a dovednostem Zadání B § Vytvořit plán rozvoje a vzdělávání pro dva různé manažery z vašeho podniku. § Tato část úkolu by už měla být detailní. Vzdělávací plán na 1 rok. § Identifikace potřeb, výběr metod,…. § Buďte co nejkonkrétnější, využijte další zdroje (odborný tisk, internet – nabídky firem nabízejících odborné vzdělávání – možnost získat za aktivitu malé + :o)) § Pracujte s teorií! Plán vzdělávání Matice vzdělávání