SIPOC 15.3.2005 1-3 1 1 SIPOC ­ mapování procesů 2 Kde se nacházíme Definování projektu 1 Výběr týmu 2 Zmapování procesu SIPOC 3 Porozumění potřebám zákazníka 4 Define Measure Analyze Improve Control PDF vytvořeno zkušební verzí pdfFactory www.fineprint.cz SIPOC 15.3.2005 1-3 2 3 Kvalita a procesy ­ Kvalita je posuzována zákazníkem na základě výstupu z procesu. ­ Úsilí jednotlivých pracovníků nepovede k významnému zlepšení kvality. ­ Pro zlepšení kvality musí být zlepšen proces. ­ Pouhé jiné definování procesu NENÍ zlepšováním -- zlepšením je provedení změn a použití dat k ověření změny. 4 Práce jako proces - SIPOC ­ SIPOC lze aplikovat jak u opakovatelných tak u jedinečných činností ­ Pohled na proces z vyšší úrovně pomáhá: l definovat hranice procesu/kroku (počáteční bod a konečný bod); l popsat, kde sbírat data. Dodavatelé Vstupy Proces Výstupy Zákazníci PDF vytvořeno zkušební verzí pdfFactory www.fineprint.cz SIPOC 15.3.2005 1-3 3 5 Začínáme nahoře l Klíčové podnikatelské aktivity mohou být definovány na různých úrovních organizace: ­ Úroveň 1 = nejvyšší pohled na aktivity v organizaci ­ Úroveň 2 = práce, která protéká několika odděleními nebo celým oddělením či pracovní plochou ­ Úroveň 3 = podrobný pohled na jednotlivý proces Ohýbání Svařování Balení Vývoj nového výrobku Vytváření poptávky Splnění poptávky Zákaznický servis Objednávka materiálu Výroba Vyzvednutí Doprava Auto / loď Dělení materiálu Úroveň 1 Úroveň 2 Úroveň 3 Výzkum trhu 6 Pomocné otázky pro SIPOC lÚčel ­ Proč tento proces existuje? ­ Co je účelem tohoto procesu? ­ Co je výsledkem? lVýstupy ­ Co za produkt tento proces vytváří? ­ Co jsou výstupy tohoto procesu? ­ Ve kterém bodě tento proces končí? lZákazníci ­ Kdo používá produkty tohoto procesu? ­ Kdo jsou zákazníci tohoto procesu? lVstupy/dodavatelé ­ Odkud pochází informace nebo materiál? Kdo jsou vaši dodavatelé? ­ Co dodávají? ­ Kde ovlivňují procesní tok? ­ Jaký efekt mají v procesu a jak ovlivňují výsledek? lProcesní kroky ­ Co se stane s každým vstupem? ­ Jaké změny se uskuteční? PDF vytvořeno zkušební verzí pdfFactory www.fineprint.cz SIPOC 15.3.2005 1-3 4 7 Jak vytvořit mapu SIPOC 1. Pojmenujte proces. 2. Určete počátek a konec procesu (hranice). 3. Vytvořte seznam klíčových výstupů a zákazníků. 4. Vytvořte seznam vstupů a dodavatelů. 5. Identifikujte, pojmenujte a seřaďte hlavní kroky procesu. 8 Prověřujte své záznamy o projektu ­ Nyní, když už znáte aspekty SIPOC pro váš proces, věnujte pár minut prohlídce vašeho plánu projektu. Tam, kde to uznáte za vhodné, jej modifikujte. l Jsou hranice vašeho zlepšování jasné? l Víte, který krok ve vašem procesu má nejnižší výtěžnost? l Identifikovali jste ,,nové" zákazníky zlepšeného výrobku nebo služby, jež budou generovat vyšší obchodní efekt? l Vynořily se nové ,,finanční rezervy"? PDF vytvořeno zkušební verzí pdfFactory www.fineprint.cz SIPOC 15.3.2005 1-3 5 9 Identifikace požadavků zákazníka Stanovení termínu a ceny Nastavení parametrů Kopírování Předání zakázky Příklad služby v COPY CENTRU el. proudDistributor elektřiny předlohaZákazník Zákazník Účetní Daňové dokladypapíryMakro MajitelPřijaté penízeúdržbaCopy servis MajitelZáznamytonerCopy servis ZákazníkkopieKopírováníkopírkaProdejce Minolta Customers (Zákazníci) Outputs (Výstupy) ProcessInputs (Vstupy) Suppliers (Dodavatelé) PDF vytvořeno zkušební verzí pdfFactory www.fineprint.cz