Vůdcovství SEMINÁŘ 6 čtvrtek 6.4.2006 „Prvořadou povinností nás vedoucích je, abychom si našli svůj vlastní dobrý vzor.“ Plán dnešního semináře: • Prezentace úkolů • Charakteristiky a schopnosti vůdců • „Hra“ „vůdcovství“ • „Hraní rolí“ • „Můj interpersonální styl“ Jaký je rozdíl mezi „vedením“ a „vůdcovstvím“? • Pozici a roli vedoucího lze specifikovat v popisu práce • U vůdcovství závisí na osobnostních kvalitách, projevech chování, na stylu jednání a způsobech rozhodování (schopni získat vedle formální i neformální autoritu) • Má na skupinu velký vliv, který získává svým charisma – nemusí jít vždy o vliv ve svých důsledcích pozitivní 4 složky emoční inteligence (Goleman,´95): • Sebe-řízení – schopnost regulovat své vlastní chování • sebekontrola, důvěryhodnost a čestnost, iniciativa a adaptabilita, nebýt vyváděn z míry nejasnou situací, vstřícnost ke změnám, silná potřeba uspět • Vědomí sama sebe - schopnost rozpoznat a porozumět vlastním náladám a emocím a rozpoznat a pochopit jejich účinek na ostatní lidi • sebedůvěra, realistické sebehodnocení a znalost svých emocí • Sociální vědomí - schopnost pochopit emoční uspořádání jiných lidí a jednat s nimi podle jejich citových reakcí • empatie, formování a udržení talentu, organizační schopnosti a znalost organizace, citlivost k jiným kulturám, oceňování rozmanitosti a služba klientům a zákazníkům • Sociální dovednosti - zběhlost v řízení a budování vztahů a vytváření sítí za účelem dosahování žádoucích výsledků od jiných lidí • schopnost vést a řídit změny, zvládání konfliktů, zkušenost s budováním a vedením týmu Kdo je podle vás vůdce? Zadání cvičení - Vůdcovství • Vyberte ve skupině minimálně 3 zesnulé a 3 žijící osobnosti, které byste akceptovali jako vzorové vůdce • Diskutujte nad otázkami uvedenými na dalším slidu a uvádějte konkrétní příklady • Představte své „vzorové vůdce“ ostatním Otázky ke cvičení: • Zasluhuje život mého vzoru následování? Proč? • Má můj vzor následovníky? Kdo to je? • Čím se vzor vyznačuje? Proč ho ostatní následují? • Je silná stránka mého vzoru reprodukovatelná v mém životě? • Co musím podniknout, abych mohl reprodukovat přednosti svého vzoru?