1 6 Operační program Podnikání a inovace Operační program Podnikání a inovace (OPPI) je základním programovým dokumentem, který umožňuje českým podnikatelům čerpat prostředky ze strukturálních fondů (konkrétně z Evropského fondu pro regionální rozvoj) v období let 2007-2013. Byl schválen vládou usnesením č. 1302/2006 15. listopadu 2006 a v současné době (jaro 2007) je v procesu schvalování Evropskou komisí. OPPI navazuje na Operační program Průmysl a podnikání, který byl vyhlášen po vstupu České republiky do Evropské unie v květnu 2004 pro zkrácené programovací období let 2004­2006. OPPI je realizován v rámci cíle ,,Konvergence", a tudíž bude podporovat aktivity na celém území ČR s výjimkou hlavního města Prahy. OPPI vychází ze základních principů Lisabonské strategie i z hlavních strategických dokumentů ČR (např. Strategie hospodářského růstu, Strategie regionálního rozvoje apod.) a rozpracovává významnou část strategického cíle Národního strategického referenčního rámce ČR na léta 2007 - 2013 "Konkurenceschopná česká ekonomika". OPPI je důležitým nástrojem realizace Koncepce rozvoje malého a středního podnikání na období 2007 - 2013. Podpora má být poskytována především podnikům s vyšším inovačním potenciálem, ale je podporován i vznik nových (malých) podniků a další rozvoje existujících podniků. OPPI se zaměřuje na zvýšení konkurenceschopnosti sektoru průmyslu a podnikání, udržení přitažlivosti České republiky a jejích regionů a měst pro investory, na podporu inovací, urychlené zavádění výsledků výzkumu a vývoje do výrobní sféry, a to zejména stimulací poptávky po výsledcích výzkumu a vývoje, na komercializaci výsledků výzkumu a vývoje, na podporu podnikatelského ducha a růst hospodářství založeného na znalostech pomocí kapacit pro zavádění nových technologií a inovovaných výrobků, včetně nových informačních a komunikačních technologií. Také usiluje o řešení otázek překonávání dosavadních bariér přístupu malých a středních podniků ke kapitálu. Globálním cílem Operačního programu Podnikání a inovace je zvýšit do konce programovacího období konkurenceschopnost české ekonomiky a přiblížit inovační výkonnost sektoru průmyslu a služeb úrovni předních průmyslových zemí Evropy. K dosažení globálního cíle jsou finanční prostředky v rámci OPPI koncentrovány na sedm vymezených prioritních os (viz kapitola 6.2). Finanční alokace pro Operační program Podnikání a inovace vycházejí z Národního strategického referenčního rámce České republiky 2007-2013 a z usnesení vlády ze dne 10.5.2006 č. 494, kde byla pro tento operační program stanovena alokace ve výši 11,75 % z celkových alokací určených pro ČR na nové programovací období na cíl ,,Konvergence". V hodnotovém vyjádření se jedná o částku 3041,31 mil EUR, z čehož 85 % je hrazeno z Evropského fondu pro regionální rozvoj a 15 % ze státního rozpočtu. Podrobnější alokace finančních prostředků je uvedena v příloze 6.1. 6.1 Implementace Operačního programu Podnikání a inovace Implementace OPPI probíhá na několika úrovních. Za správné a efektivní řízení OPPI je odpovědný Řídicí orgán pod dohledem Monitorovacího výboru. Řídícím orgánem je Ministerstvo průmyslu a obchodu. MPO může delegovat část svých činností a pravomocí na tzv. zprostředkující subjekty (implementační agentury). Hlavní implementační agenturou je Agentura pro podporu podnikání a investic CzechInvest. Dalšími zprostředkujícími subjekty jsou Českomoravská záruční a rozvojová banka, Česká agentura na podporu obchodu CzechTrade a Česká energetická agentura. 2 Řídicí orgán (MPO) zabezpečuje zejména tyto činnosti: odpovídá za přípravu OPPI a jeho předložení Evropské komisi; zajišťuje, aby operace byly pro financování vybírány podle kritérií stanovených pro operační program a aby po celou dobu provádění byly v souladu s příslušnými předpisy Společenství a zajišťuje, aby se hodnocení operačních programů provádělo dle platných předpisů; řídí práci monitorovacího výboru a poskytuje mu dokumenty umožňující sledovat kvalitu provádění operačního programu s ohledem na jeho konkrétní cíle; vypracovává výroční a závěrečné zprávy o provádění a po schválení monitorovacím výborem je předkládá Komisi; zajišťuje soulad s požadavky EU poskytování informací a publicitu; odpovídá za vydávání Rozhodnutí o poskytnutí dotace / Rozhodnutí o financování akce. Implementační agentury vykonávají zejména tyto činnosti: spolupráce na tvorbě Prováděcího dokumentu a dalších prováděcích manuálů a pokynů nezbytných pro účinnou a správnou implementaci programu; přijímání žádostí o podporu a organizování výzev k předkládání projektů a zajištění nezbytného informačního servisu pro žadatele; posouzení úplnosti a formálních náležitostí předkládaných žádostí projektů; organizace a spolupráce při vyhodnocení žádostí projektů; zajištění podkladů pro vydání rozhodnutí o financování projektu a jejich případné změny včetně posouzení těchto změn; kontrola postupu realizace jednotlivých projektů s cílem ověřit, zda spolufinancované výrobky a služby byly dodány a požadované výdaje byly vynaloženy v souladu se stanovenými podmínkami; přezkoumání předložených žádostí o platbu příjemci podpory (především ověření souladu se stanovenými indikátory a finančním plánem projektu, souladu s politikami ES, posouzení, zda výdaje jsou způsobilé, atd.) a zajištění, že budou Řídicímu orgánu předloženy pouze oprávněné uskutečněné výdaje; spolupráce při zajišťování informovanosti a publicity programu. Monitorovací výbor vykonává dohled nad realizací programu a monitoruje využívání všech prostředků v rámci programu. Mezi jeho hlavní činnosti patří: schvalování kritérií pro výběr operací financovaných ze SF; schvalování výročních zpráv operačního programu před jejich zasláním Evropské komisi; schvalování veškerých návrhů na změnu obsahu rozhodnutí Komise o příspěvku z fondů; hodnocení pokroku v dosahování konkrétních cílů operačního programu; posuzuje výsledky provádění a může řídícímu orgánu navrhnout revizi nebo přezkum operačního programu. Řádná jednání členů výboru se konají zpravidla dvakrát ročně. Platební a certifikační orgán certifikuje vynaložené výdaje a vypracovává certifikát o vynaložených výdajích, který zasílá spolu s žádostí o platbu Evropské komisi. Pro účely certifikace ověřuje řádné fungování řídícího a kontrolního systému na všech úrovních implementace a převádí prostředky SF na příjmové účty kapitoly státního rozpočtu na základě souhrnných žádostí předložených řídícím orgánem. Funkci Platebního a certifikačního orgánu vykonává Národní fond Ministerstva financí. Auditním orgánem, který má odpovědnost za ověřování účinného fungování řídicího a kontrolního systému, je Centrální harmonizační jednotka Ministerstva financí. Příjemcem podpory je hospodářský subjekt, orgán nebo podnik, veřejnoprávní či soukromý, odpovědný za zahájení nebo zahájení a provádění operací. Příjemci jsou veřejnoprávní nebo 3 soukromé podniky, které provádějí jednotlivé projekty a dostávají veřejnou podporu. Příjemci OPPI jsou zejména podnikatelské subjekty, vysoké školy, územně samosprávné celky, neziskové organizace, příspěvkové organizace státu a územně samosprávných celků a subjekty stanovené specificky pro jednotlivé oblasti podpory. Příjemci odpovídají za to, že navrhované a uskutečněné výdaje na realizaci projektů jsou způsobilé a že při realizaci projektu budou dodrženy podmínky Rozhodnutí, příp. smlouvy o financování, vydané Řídicím orgánem OPPI. Povinnosti příjemců jsou detailně specifikovány v podmínkách poskytnutí podpory, které jsou nedílnou součástí Rozhodnutí. Příjemci musí zejména: zajišťovat řádnou realizaci projektu dle podmínek poskytnutí podpory; zajišťovat efektivní řízení projektu v souladu s vydanými metodickými pokyny; zajišťovat přípravu zadávací dokumentace projektu, zadávání výběrových řízení (veřejných zakázek) v souladu s příslušnými předpisy a realizaci smluv uzavřených s vybranými dodavateli; ověřovat faktury a jejich proplácení dodavatelům; vést oddělený účetní systém projektu nebo odpovídající účetní kód pro všechny transakce související s projektem; zajišťovat zavedení a udržování adekvátního vnitřního kontrolního systému, včetně finanční kontroly po celou dobu implementace projektu; předkládat žádosti o platby na standardních formulářích, přičemž musí doložit, že uváděné výdaje odpovídají podmínkám projektů / smlouvě o financování; veškeré platební nároky musí být podloženy průkaznými účetními dokumenty; vést dokumentaci o projektu a zajišťovat dostupnost této dokumentace pro účely kontroly prováděné oprávněnými osobami a umožnit provedení kontroly na místě; neprodleně oznamovat všechny podstatné změny a skutečnosti, které mají vliv nebo souvislost s plněním závazku ze smlouvy; plnit povinnosti spojené s monitorováním, tj. zejména podávání zpráv o vývoji projektu; zajišťovat publicitu projektu. 6.2 Prioritní osy Operačního programu Podnikání a inovace Na základě Národního strategického referenčního rámce, analýzy podnikatelského prostředí a s důrazem na problematiku podpory inovací bylo v OPPI stanoveno sedm prioritních os, z nichž šest je věcně zaměřených a jedna prioritní osa je zaměřená na technickou pomoc. Každá prioritní osa se člení obvykle na několik oblastí podpory. Tabulka č. 6.1 ukazuje seznam prioritních os a oblastí podpory. Tabulka 6.1: Prioritní osy OPPI Oblast podpory Realizované programy Forma podpory Příjemci podpory Prioritní osa 1 ­ Vznik firem (2,60 % prostředků OPPI) 1.1 Podpora začínajícím podnikatelům Start bezúročný úvěr nebo zvýhodněné záruky s finančním příspěvkem drobní podnikatelé 1.2 Využití nových finančních nástrojů kapitálový vstup do inovačních MSP fondy rizikového kapitálu Prioritní osa 2 ­ Rozvoj firem (21,80 % prostředků OPPI) 2.1 Bankovní nástroje podpory MSP Progres; Záruka podřízený úvěr a zvýhodněná záruka MSP, územní samosprávné celky a jimi zřizované a 4 zakládané organizace 2.2 Podpora nových výrobních technologií, ICT a vybraných strategických služeb Rozvoj; ICT v podnicích; ICT a strategické služby dotace MSP (někdy i velké podniky) Prioritní osa 3 ­ Efektivní energie (4.00 % prostředků OPPI) 3.1 Úspory energie a obnovitelné zdroje energie Ekoenergie dotace nebo podřízený úvěr s finančním příspěvkem MSP (v odůvodněných případech i velké podniky), ÚSC a jimi zřizované a zakládané organizace Prioritní osa 4 ­ Inovace (22.36 % prostředků OPPI) 4.1 Zvyšování inovační výkonnosti podniků Inovace dotace podniky, u patentových aktivit i veřejné výzkumné instituce, vysoké školy, fyzické osoby 4.2 Kapacity pro průmyslový výzkum a vývoj Potenciál dotace podniky Prioritní osa 5 ­ Prostředí pro podnikání a inovace (38,40 % prostředků OPPI) 5.1 Platformy spolupráce Spolupráce dotace podniky, sdružení podnikatelů, ÚSC, VVI, VŠ, neziskové organizace, OPS, CzechInvest 5.2 Infrastruktura pro rozvoj lidských zdrojů Školicí střediska dotace podniky, sdružení podnikatelů, ÚSC, VVI, VŠ, soukromé vzdělávací instituce 5.3 Infrastruktura pro podnikání Prosperita; Nemovitosti dotace podniky, ÚSC, CzechInvest Prioritní osa 6 ­ Služby pro rozvoj podnikání (7,89 % prostředků OPPI) 6.1 Podpora poradenských služeb Poradenství dotace MSP, poradenské subjekty, CzechInvest 6.2 Podpora marketingových služeb Marketing dotace podniky, CzechTrade Prioritní osa 7 ­ Technická pomoc (2,95 % prostředků OPPI) 7.1 Technická pomoc při řízení a implementaci OPPI řídící orgán a implementační agentury 7.2 Ostatní technická pomoc řídící orgán a implementační agentury Pramen: zpracováno na základě Průvodce podnikatele OPPI Prioritní osa 1: Vznik firem Prioritní osa 1 je tvořena dvěma oblastmi podpory, které se zaměřují na vytváření podmínek pro vznik nových firem, s důrazem na podporu inovačně orientovaných firem. Pozornost je věnována problematice dostupnosti vhodných finančních zdrojů, včetně vytváření nových pro-inovačně 5 působících finančních nástrojů s cílem usnadnit přístup začínajících podnikatelů ke kapitálu a rozšířit tím možnosti pro financování jejich podnikatelských záměrů a předkládaných projektů. V rámci této oblasti se předpokládá podpora investic pro rozvoj MSP pomocí rizikového kapitálu (např. využití finančních nástrojů typu JEREMIE 1 ­ nedotační finanční nástroje formou kapitálového vstupu do podniku). Finanční podpora má stimulovat schopnost samofinancování založenou na spolupráci soukromého kapitálu a veřejných fondů, posílit pozici malých a středních podnikatelů a podpořit tak jejich další rozvoj. Prioritní osa 2: Rozvoj firem Prioritní osa 2 obsahuje dvě oblasti podpory. První oblast se zaměřuje na podporu realizace rozvojových podnikatelských projektů konkurenceschopných malých a středních podniků, kterým brání nižší vlastní kapitálová vybavenost nebo omezená schopnost poskytnout zajištění úvěru v možnosti získat externí zdroje financování (např. bankovní úvěry). Druhá oblast podpory je zaměřena na zlepšování technické vybavenosti podniků nákupem moderních technologií, včetně informačních a komunikačních technologií a na rozvoj vybraných strategických služeb. Prioritní osa 3: Efektivní energie Cílem třetí prioritní osy je podněcovat aktivitu podnikatelů v oblasti snižování energetické náročnosti výroby a spotřeby fosilních primárních energetických zdrojů a podpořit začínající podnikatele v aktivitách vedoucích k vyššímu využívání obnovitelných a druhotných zdrojů energie. Podpora poskytovaná v rámci této prioritní osy se zaměřuje mimo oblasti využití obnovitelných a druhotných zdrojů energie i na zvyšování účinnosti při výrobě, přenosu a spotřebě energie. Prioritní osa 4: Inovace Čtvrtá prioritní osa je tvořena dvěma oblastmi podpory. První oblast je zaměřena na podporu technických (inovace produktů a procesů) a netechnických inovací (organizační a marketingové inovace) v podnicích, včetně rozvíjení jejich spolupráce s výzkumnými a vývojovými organizacemi. Druhá oblast je zaměřena na podporu jejich vlastních podnikových kapacit pro VaV a návazných aktivit. Tato prioritní osa usiluje o zvýšení inovačních aktivity podniků a počtu podniků, které provádějí vlastní výzkum a vývoj. V této souvislosti je prioritní osa zaměřena především na komercializaci výsledků VaV, které mohou usměrnit, urychlit a zkvalitnit inovační procesy směrem k vyšší konkurenční schopnosti sektoru průmyslu a služeb. V rámci této priority je pozornost rovněž věnována aktivitám spojeným s ochranou práv průmyslového vlastnictví (např. patenty a ochranné známky). Prioritní osa 5: Prostředí pro podnikání a inovace Prioritní osa 5 obsahuje tři oblasti podpory a zaměřuje se na vytváření vhodného prostředí pro vznik a rozvoj inovačního podnikání. Je zaměřena na vytváření potřebné infrastruktury pro začínající podnikatele (např. v podobě podnikatelských inkubátorů), na rozšíření a zkvalitnění spolupráce mezi podnikatelskou sférou a vzdělávacími institucemi a institucemi z oblasti výzkumu a vývoje (např. podpora klastrů nebo vědecko-technických parků) a na tvorbu kvalitní infrastruktury pro vzdělávání a rozvoj lidských zdrojů v podnikové sféře a v institucích poskytujících služby pro podnikatelské subjekty v oblasti dalšího vzdělávání zaměstnanců. 1 Iniciativa JEREMIE (Joint European Resouces for Micro to Medium Enterprises) je novým finančním nástrojem pro období 2007 ­ 2013 a klade si za cíl zlepšit přístup malých a středních podniků k finančním zdrojům. Jedná se o společnou iniciativu Evropské komise, Evropské investiční banky a Evropského investičního fondu, která je doplňková k dalším iniciativám na úrovni EU a bude zahrnovat tyto hlavní finanční nástroje: poradenství a technická pomoc, akciový a rizikový kapitál, záruky (za mikropůjčky a půjčky poskytované malým a středním podnikům). V OPPI se předpokládá využití finančních nástrojů typu JEREMIE v případě podpory investic pro rozvoj malých a středních podniků pomocí rizikového kapitálu. 6 Prioritní osa 6: Služby pro rozvoj podnikání Prioritní osa 6 obsahuje dvě oblasti podpory, je zaměřena na rozvoj a využití kvalitních poradenských a informačních služeb pro podnikatele a má také usnadňovat marketingové aktivity malých a středních podnikatelů na zahraničních trzích a stimulovat zájem podnikatelů na kooperaci a společném postupu usnadňujícím jejich přístup na tyto trhy a jednání s obchodními partnery. Prioritní osa 7: Technická pomoc V rámci této prioritní osy mohou být financovány dle článku 46 obecného nařízení ke strukturálním fondům a Fondu soudržnosti takové aktivity operačního programu, které jsou zaměřeny na jeho přípravu, řízení, implementaci, monitorování, hodnocení, publicitu, kontrolu a další aktivity spojené s potřebou posílit administrativní kapacity pro provádění pomoci. Jde o potřebné podpůrné aktivity prováděné řídicím orgánem a implementačními agenturami. 6.3 Obecné podmínky pro čerpání podpory z OPPI Dotace a zvýhodněné či zaručované úvěry lze čerpat pro projekty, jejichž místem realizace je celá ČR kromě regionu Praha. Rozhodující je místo realizace projektu, nikoli sídlo (místo podnikání) žadatele o podporu. Výjimkou je pouze program Rozvoj (musí být realizován ve vybraných regionech) a program Marketing (nemohou žádat MSP se sídlem v Praze, pokud jejich vývozní činnost není spojena s výrobou a službami realizovanými mimo region Praha). Dotace, úvěry a záruky z OPPI nejsou určeny pro projekty, jejichž záměr spadá do oblastí rybolovu, akvakultury, zemědělské a potravinářské výroby uvedené v Příloze I Smlouvy o založení ES, průmyslu stavby lodí, syntetických vláken, ocelářství a těžby uhlí. Dále není možno v OPPI přímo podporovat export, zvýhodňovat domácí zboží na úkor importovaného nebo vázat podporu na exportní výkonnost. Seznam OKEČ, které mohou být podporovány, je uveden buď v příloze programu nebo přímo ve znění programu, případně může být upřesněn ve vyhlášené výzvě. Každý žadatel o podporu by si tedy nejdříve měl ověřit, zda jeho činnost vůbec může být podpořena! Žadatel-podnik je povinen předložit oprávnění k podnikání na území ČR odpovídající zaměření projektu, na který má být podpora poskytnuta. Žadatel také musí být zaregistrován na finančním úřadě jako poplatník daně z příjmu. Ve všech projektech musí být jednoznačně vyjasněny majetkoprávní vztahy související s projektem. Projekty musí splňovat podmínku udržitelného rozvoje a rovných příležitostí. Žadatel nesmí mít ke dni podání žádosti o podporu podle svého čestného prohlášení žádné nedoplatky vůči finančnímu úřadu, České správě sociálního zabezpečení, zdravotním pojišťovnám, Pozemkovému fondu, Fondu národního majetku, Státnímu fondu životního prostředí a Státnímu fondu rozvoje bydlení, Celní správě ČR, Státnímu fondu kultury, Státnímu fondu ČR pro podporu a rozvoj české kinematografie, Státnímu zemědělskému intervenčnímu fondu, krajům, obcím a svazkům obcí a vůči poskytovatelům podpory z projektů spolufinancovaných z rozpočtu Evropské unie. Posečkání s úhradou nedoplatků nebo dohoda o úhradě nedoplatků se přitom považují za vypořádané nedoplatky. Žadatel ani nesmí mít ke dni podání žádosti o podporu podle svého čestného prohlášení nedoplatky z titulu mzdových nároků jeho zaměstnanců. Příjemcem podpory nemůže být podnikatel, pokud k datu podání žádosti je na jeho majetek prohlášen konkurz, je mu povoleno vyrovnání s věřiteli, byl zamítnut návrh na prohlášení konkurzu na jeho 7 majetek pro nedostatek majetku, soud vydal usnesení o nařízení výkonu rozhodnutí na jeho majetek, je v likvidaci. anebo je příjemcem podpory na záchranu a restrukturalizaci podniků v obtížích Každý projekt musí splnit tzv. kritéria přijatelnosti, která jsou přesně vymezena v příslušném textu programu. Kontrola, zda-li projekt splňuje tato kritéria, se provádí při přijetí registrační žádosti. Datum přijatelnosti oznamuje poskytovatel nebo jím určená agentura žadateli, jakmile byl projekt shledán přijatelným z hlediska programu pro účely dalšího hodnocení. Od data přijatelnosti (je uvedeno i v Podmínkách poskytnutí dotace) mohou vznikat způsobilé výdaje. V případě záruk a úvěrů je datum způsobilosti výdajů stanoveno ve výzvě k podávání žádostí. Náklady vzniklé před tímto datem nejsou uznatelné (výjimku tvoří pouze náklady na energetický audit v rámci programu Ekoenergie). Za datum vzniku výdajů se u stavebních prací považuje datum zahájení prací doložené prvním záznamem ve stavebním deníku, popř. jiným záznamem o stavbě, datum uzavření smlouvy, vystavení objednávky nebo datum uskutečnění zdanitelného plnění, podle toho, který z aktů nastal dříve. V případě dodávek a služeb se za datum vzniku výdajů považuje datum uzavření smlouvy, resp. vystavení objednávky, resp. datum uskutečnění zdanitelného plnění podle toho, který z aktů nastal dříve. Další podmínkou způsobilosti výdajů je, že nesmí být zaplaceny (a to ani zálohově) před dnem přijatelnosti projektu v případě dotací, u úvěrů před datem podpisu smlouvy o úvěru. Jeden projekt může být podán pouze v rámci jednoho příslušného programu, což prakticky znamená, že způsobilé výdaje v rámci projektu může žadatel uplatnit pouze jednou. Mezi způsobilé výdaje obvykle nepatří DPH (pokud je příjemce podpory plátcem DPH, výdaje uhrazené před datem přijatelnosti projektu, splátky půjček a úvěrů, sankce a penále, pojištění, úroky, bankovní poplatky, kursové ztráty, celní a správní poplatky. Dotace jsou obvykle vypláceny zpětně po předložení uhrazených faktur, které jsou způsobilými výdaji na projekt. To tedy znamená, že podnik si sám musí financování celého projektu (nebo jeho etapy u větších projektů) a až po splnění všech podmínek obdrží dotaci. Řada českých bank již pro tento účel nabízí speciální úvěry. Toto neplatí pro obce, kraje, svazky obcí a jimi založené organizace, u nichž je možné zálohové čerpání. Žadatel o podporu se zavazuje poskytovat pravdivé údaje, které bude v pravidelných intervalech předkládat poskytovateli nebo příslušné agentuře pro hodnocení přínosu projektu, a to průběžně od jeho počátku v období nejméně 3 let po skončení projektu. 6.4 Programy OPPI Program START Správce programu: Ministerstvo průmyslu a obchodu Poskytovatel podpory: Českomoravská záruční a rozvojová banka Příjemce (fyzická i právnická osoba) musí být drobným podnikatelem a musí do podnikání vstupovat poprvé anebo po delším čase (min 7 let od poslední registrace na finančním úřadě). Rovněž nesmí (a předchozích 7 let nesměl) být ani společníkem obchodní společnosti (společnosti s ručením omezeným, veřejné obchodní společnosti nebo komanditní společnosti, členem družstva (kromě bytového družstva), ani společníkem právnické osoby podnikající mimo území České republiky. Cílem programu je umožnit realizaci podnikatelských záměrů osob vstupujících do podnikání poprvé nebo s delším časovým odstupem. Způsobilé výdaje: pořízení a rekonstrukce dlouhodobého hmotného majetku, pořízení dlouhodobého nehmotného majetku, 8 pořízení zásob, včetně drobného hmotného majetku, pořízení drobného nehmotného majetku. DPH je součástí příslušného způsobilého výdaje. Forma a výše podpory: Podpora v tomto programu je poskytována buď formou bezúročného úvěru anebo prostřednictvím zvýhodněné záruky s finančním příspěvkem k zaručovanému úvěru. Bezúročný úvěr: Bezúročný úvěr se poskytuje až do výše 90 % předpokládaných způsobilých výdajů projektu. Doba splatnosti je až 7 let. Bezúročný úvěr pro fyzickou osobu nebo pro podnikající právnickou osobu s jedním společníkem je poskytován až do výše 0,75 mil. Kč, pro podnikající právnickou osobu s více společníky či členy až do výše 1,5 mil. Kč. Je zajišťován směnkou vystavenou příjemcem podpory avalovanou nejméně jednou fyzickou nebo právnickou osobou. Příjemce podpory ve formě bezúročného úvěru musí doložit jako součást žádosti o bezúročný úvěr certifikát o absolvování kurzu ,,Základy podnikání", která je akreditován MŠMT a je vystavený na jméno podnikatele (nebo jednoho ze společníků). Zvýhodněná záruka s finančním příspěvkem k zaručovanému úvěru: Tato podpora je poskytována pouze k úvěrům bank, které mají s ČMZRB uzavřenu smlouvu o podmínkách poskytování záruk zjednodušeným postupem. Záruka je poskytována až do výše 80 % jistiny zaručovaného bankovního úvěru. Zaručovány mohou být úvěry do výše 1,5 mil. Kč s dobou splatnosti delší než 3 roky. Příjemce podpory hradí pouze část ceny záruky ve výši 0,1 % p.a. z výše záruky. Současně s poskytnutím záruky je mu poskytnut finanční příspěvek 3 % p. a. z výše záruky k úhradě zbývající části ceny záruky. Spolu se zárukou je poskytován finanční příspěvek k zaručovanému úvěru, a to ve výši 15 % vyčerpaného zaručeného úvěru. Finanční příspěvek k zaručovanému úvěru je vyplacen, pokud příjemce podpory doručí do 2 let ode dne uzavření smlouvy o podpoře ukončí realizaci projektu. Bližší informace o programu: www.cmzrb.cz/app/rozcestnik/podpora-podnikani/programy-OPPI/ Program PROGRES Správce programu: Ministerstvo průmyslu a obchodu Poskytovatel podpory: Českomoravská záruční a rozvojová banka Příjemce podpory: malý a střední podnik Cílem programu je umožnit realizaci rozvojových podnikatelských projektů MSP, pro které je bariérou získání externího financování nižší vlastní kapitálová vybavenost nebo omezená možnost poskytnout zajištění úvěru anebo úvěru umožnit realizaci projektů MSP v oblasti energetických služeb, které svými efekty přispívají ke snížení spotřeby energie a zvýšení efektivnosti výroby energie. Současně je program zaměřen i na zvyšování zaměstnanosti. Způsobilé výdaje: pořízení a rekonstrukce dlouhodobého hmotného majetk), pořízení dlouhodobého nehmotného majetku, koupě podniku v konkurzu (podle § 476-488 obchodního zákoníku). DPH je součástí příslušného způsobilého výdaje. 9 Forma a výše podpory 2 Podpora je poskytována ve formě a podřízeného úvěru nebo podřízeného úvěru s finančním příspěvkem. Podřízený úvěr: max. výše 25 mil. Kč, úroková sazba 3 % p.a., doba splatnosti až 11 let, odklad splátek jistiny úvěru je maximálně 6 let (období podřízenosti). Podřízený úvěr je zajišťován směnkou vystavenou příjemcem podpory avalovanou nejméně jednou fyzickou nebo právnickou osobou. Podřízený úvěr s finančním příspěvkem: Finanční příspěvek je poskytován ve výši 10% z vyčerpaného podřízeného úvěru, maximálně však ve výši nesplacené jistiny úvěru ke dni, kdy bylo prokázáno splnění podmínek programu platných pro jeho přiznání. Finanční příspěvek bude přiznán, pokud příjemce podpory prokáže zvýšení zaměstnanosti minimálně o 3 zaměstnance oproti výchozímu počtu zaměstnanců ve čtyřech po sobě jdoucích kalendářních pololetích po uzavření smlouvy o úvěru. Výchozím počtem zaměstnanců je stav zaměstnanců ke konci kalendářního roku předcházejícího roku podání žádosti. Bližší informace o programu: www.cmzrb.cz/app/rozcestnik/podpora-podnikani/programy-OPPI/ Program ZÁRUKA Správce programu: Ministerstvo průmyslu a obchodu Poskytovatel podpory: Českomoravská záruční a rozvojová banka Příjemce podpory: malý a střední podnik Cílem programu je usnadňovat realizaci podnikatelských projektů MSP zaměřených na investice a zvyšovat tak konkurenceschopnost těchto podnikatelů. Důraz je kladen na podporu projektů malých podnikatelů v regionech se soustředěnou podporou státu. Způsobilé výdaje: pořízení a rekonstrukce dlouhodobého hmotného majetku, pořízení dlouhodobého nehmotného majetku, pořízení zásob, včetně drobného hmotného majetku, pořízení drobného nehmotného majetku, Zaručovaný úvěr, ke kterému je poskytnuta pouze zvýhodněná záruka (bez finančního příspěvku k zaručovanému úvěru), může být použit na koupi podniku v konkurzu. DPH je součástí příslušného způsobilého výdaje. Forma a výše podpory Podpora je poskytována ve formě zvýhodněné záruky anebo zvýhodněné záruky s finančním příspěvkem k zaručovanému úvěru. Zvýhodněná záruka: Je poskytována MSP až do výše 80% jistiny zaručovaného úvěru. Podnikatel hradí pouze část ceny záruky ve výši 0,1 ­ 0,3% p.a. z výše záruky. Současně s poskytnutím záruky je mu poskytnut finanční příspěvek ve výši až 4% p.a. z výše záruky k úhradě zbývající části ceny záruky. Pokud má úvěrující banka s poskytovatelem podpory uzavřenu smlouvu o podmínkách poskytování záruk zjednodušeným způsobem, mohou být zaručovány bankovní úvěry do výše 5 mil. Kč. Výše záruky v tomto případě činí až 70% jistiny zaručovaného úvěru a cena záruky hrazená příjemcem podpory je pevně stanovena ve výši 0,1% p.a. z výše záruky. Současně s poskytnutím 2 K financování projektu musí být souběžně předpokládáno použití dalšího externího financování formou bankovního úvěru, leasingu, nebo úvěru poskytnutého právnickou osobou, která poskytuje úvěry a má s ČMZRB uzavřenu smlouvu o spolupráci, a to nejméně ve výši podřízeného úvěru. 10 záruky je příjemci podpory poskytnut finanční příspěvek 3% p.a. z výše záruky k úhradě zbývající části ceny záruky. Zvýhodněná záruka s finančním příspěvkem k zaručovanému úvěru: Může být poskytnuta pouze malému podnikateli jako podpora de minimis. Zaručovaný úvěr musí být určen na financováníprojektu, který bude umístěn na území regionů se soustředěnou podporou státu a na území problémových regionů definovaných metodikou pro výběr těchto regionů. Záruka se poskytuje pouze k úvěrům do výše 5 mil. Kč s dobou splatnosti delší než 3 roky. Výše záruky činí až 80 % jistiny zaručovaného úvěru. Podnikatel hradí pouze část ceny záruky ve výši 0,1 ­ 0,3% p.a. z výše záruky. Současně s poskytnutím záruky je mu poskytnut finanční příspěvek ve výši až 4% p.a. z výše záruky k úhradě zbývající části ceny záruky. Pokud má úvěrující banka s poskytovatelem podpory uzavřenu smlouvu o podmínkách poskytování záruk zjednodušeným způsobem, je záruka poskytována až do výše 70% jistiny zaručovaného úvěru a cena záruky hrazená příjemcem podpory je pevně stanovena ve výši 0,1% p.a. z výše záruky. Současně s poskytnutím záruky je příjemci podpory poskytnut finanční příspěvek 3% p.a. z výše záruky k úhradě zbývající části ceny záruky. Spolu se zárukou je v obou případech poskytován finanční příspěvek k zaručovanému úvěru, a to ve výši 10% vyčerpaného zaručeného úvěru, pokud příjemce podpory do 2 let ukončí realizaci projektu. Bližší informace o programu: www.cmzrb.cz/app/rozcestnik/podpora-podnikani/programy-OPPI/ Program ROZVOJ Správce programu: Ministerstvo průmyslu a obchodu Zprostředkující subjekt: CzechInvest Příjemce podpory: malý a střední podnik Cílem programu je podpořit růst výkonů a konkurenceschopnosti (flexibility) MSP vedoucí ke zlepšení jejich pozice na trhu a v souvislosti s tím i k udržení, případně růstu počtu pracovních míst. Program rozvoj je specifický tím, že nepodporuje aktivity na celém území ČR, ale podpora je směřována do regionů se soustředěnou podporou státu (vymezených v příloze usnesení vlády č. 560/2006, usnesením vlády č. 829/2006) a do regionů s vyšší mírou nezaměstnanosti. Podporovanými aktivitami jsou pořízení nových technologických zařízení s vyššími technickými a užitnými parametry a či realizace projektů zvyšujících efektivnost procesů. Způsobilé výdaje: dlouhodobý hmotný majetek - nákup strojů a zařízení včetně řídících softwarů, které nebyly předmětem odpisu, stavební náklady přímo související s realizací projektu (max. 20 % z celkových způsobilých výdajů), dlouhodobý nehmotný majetek - náklady na pořízení patentů, operativních nebo patentových licencí na know-how a nepatentovaných know-how, řídicí software k pořizovaným strojům a zařízením, náklady na publicitu projektu. Způsobilé výdaje projektu budou blíže vymezeny v jednotlivých výzvách. Forma a výše podpory: Podpora je poskytována formou dotace. Procentuální výše dotace je určena regionální mapou intenzity veřejné podpory a její absolutní výše činí 1 - 20 mil. Kč. 11 Bližší informace o programu včetně všech potřebných dokumentů: www.czechinvest.org/rozvoj Program ICT V PODNICÍCH Správce programu: Ministerstvo průmyslu a obchodu Poskytovatel podpory: CzechInvest Příjemce podpory: malý a střední podnikatel nebo sdružení právnických osob (např. klastry) ve zpracovatelském průmyslu založené dle občanského zákoníku (§ 20f) Cílem programu je podpořit konkurenceschopnost MSP prostřednictvím kvalitativně vyššího využití jejich potenciálu v oblasti pořizování a rozšiřování informačních systémů (IS), resp. podpořit poptávku po informačních systémech za účelem zvýšení efektivity MSP. Podporovanými aktivitami jsou například projekty zaměřené na zavádění a rozšiřování využití IS při zvyšování vnitřní efektivity podniků (např. implementace ERM 3 včetně konfigurace a přizpůsobení optimalizovaným procesům a organizační struktuře; implementace manažerských a znalostních IS; implementace řešení pro virtuální pracovní místa (home office, teleworking)); projekty zaměřené na zavádění a rozšiřování využití IS při vývoji nových nebo inovaci stávajících výrobků a technologií; projekty zaměřené na zavádění a rozšiřování využití IS při zvyšování efektivity dodavatelsko- odběratelských vztahů (např. CRM 4 , HelpDesk, Call Centre, elektronický prodej) atd. Podporovanými aktivitami nejsou prostá obnova stávající technické infrastruktury, základního a aplikačního programového vybavení, pokud se nejedná o kvalitativní zvyšování funkčnosti daného systému. Podporovat také nelze samostatné pořizování nebo rozšiřování stávajícího programového vybavení pro zpracování běžných kancelářských agend ­ standardní grafické a kancelářské softwarové balíky. Způsobilé výdaje: dlouhodobý hmotný majetek (zejména hardware a sítě; ostatní stroje a zařízení), dlouhodobý nehmotný majetek (zejména software, licence, know-how), vybrané provozní náklady (zejména zpracování žádosti o podporu, cestovné, školení, rekvalifikace, semináře, workshopy, přístup k informacím a databázím; tvorba webových stránek, povinná publicita, síťové neskladovatelné dodávky, a ostatní služby), náklady na publicitu projektu. Veškeré provozní náklady, které jsou součástí způsobilých výdajů projektu, musí mít degresivní charakter (tzn. musí se postupně snižovat v závislosti na délce trvání podpory). Bližší vymezení způsobilých výdajů je obsaženo v jednotlivých výzvách. Forma a výše podpory: Podpora je poskytována formou dotace. Dotace je poskytována jako procento dle Regionální mapy intenzity veřejné podpory pro ČR na období 2007 ­ 2013 ze způsobilých výdajů projektu, maximálně však ve výši 20 mil. Kč na jeden projekt. Výše podpory pro způsobilé výdaje na poradenské služby vzniklé v souvislosti s investičním projektem činí pro MSP max. 50%. Výše podpory je blíže specifikována v jednotlivých výzvách. 3 ERM - Enterprise Resource management ­ Řízení podnikových zdrojů, tyto systémy zahrnují řízení podnikových činností zejména v oblasti logistiky, financí, výroby, prodeje, personalistiky atp. Managementu umožňují automatizaci, integraci a standardizaci postupů, sdílení dat a jiných podnikových činností. 4 CRM - Customer Relationship Management - Řízení vztahů se zákazníky zahrnuje pracovníky, podnikové procesy a technologie IS/ICT s cílem maximalizovat loajalitu zákazníků a v důsledku toho i ziskovost podniku. 12 Bližší informace o programu včetně všech potřebných dokumentů: www.czechinvest.org/ict-v-podnicich Program ICT A STRATEGICKÉ SLUŽBY Správce programu: Ministerstvo průmyslu a obchodu Poskytovatel podpory: CzechInvest Příjemce podpory: podnikatelské subjekty (velké podniky nesmí být nadnárodní společností ani její součástí) Cílem programu je podpořit konkurenceschopnost a růst ICT sektoru podpořit nabídku nových informačních systémů, ICT řešení, nových softwarových produktů a služeb. (Na rozdíl od programu ICT v podnicicíh není tento program zaměřen na poptávku po informačních systémech, ale na nabídku IS.) Program také podporuje vybrané strategické služby s úzkou návazností na informační a komunikační technologie a výrazným mezinárodním zaměřením, které by měly vést ke snižování nákladovosti procesů a zvyšování efektivity činností v podnicích. Podporovanými aktivitami jsou tvorba nových IS/ICT řešení a aplikací, centra pro návrh a implementaci IS/ICT, centra sdílených služeb, centra zákaznické podpory, centra oprav high-tech výrobků a technologií. Podporovat nelze služby cestovního ruchu, služby rekreační, kulturní a sportovní, služby zdravotní a ostatní sociální služby, služby dopravní a přepravní, distribuční a logistické, poštovní, kurýrní, konzultační a poradenské služby, bankovní, realitní a leasingové služby, telekomunikační služby (přenos hlasu, dat, obrazu), služby kolimačních center, služby audiovizuální, direct marketing a služby spojené s ochranou životního prostředí. Způsobilé výdaje: dlouhodobý hmotný majetek (zejména nákup staveb, projektová dokumentace, rekonstrukce staveb, novostavby; hardware a sítě; stroje a zařízení apod.), dlouhodobý nehmotný majetek (zejména licence, know-how, software), vybrané provozní náklady (zejména vybrané osobní náklady, služby poradců, expertů a studie; zpracování žádosti o podporu; organizace výběrového řízení; přístup k informacím a databázím; povinná publicita; síťové neskladovatelné dodávky a ostatní služby). Veškeré provozní náklady, které jsou součástí způsobilých výdajů projektu, musí mít degresivní charakter. Bližší vymezení způsobilých výdajů je obsaženo v jednotlivých výzvách. Forma a výše podpory: Podpora je poskytována formou dotace ve výši 1 mil. ­ 100 mil. Kč. Tato dotace je poskytována jako procento dle regionální mapy intenzity veřejné podpory ze způsobilých výdajů projektu. Výše podpory pro poradenské služby vzniklé v souvislosti s investičním projektem činí max. 50 % způsobilých výdajů. Bližší informace o programu včetně všech potřebných dokumentů: www.czechinvest.org/ict-a-strategicke-sluzby Program EKOENERGIE Správce programu: Ministerstvo průmyslu a obchodu Zprostředkující subjekt: Česká energetická agentura Poskytovatel podpory (pro podporu ve formě podřízeného úvěru s finančním příspěvkem): ČMZRB Příjemce podpory: podnikatelské subjekty všech velikostí 13 Cílem programu je stimulovat aktivitu podnikatelů, zejména MSP, v oblasti snižování energetické náročnosti výroby, spotřeby primárních energetických zdrojů a vyššího využití obnovitelných a druhotných zdrojů a jejich udržitelný růst. Podporovanými aktivitami jsou využívání obnovitelných a druhotných energetických zdrojů (např. výstavba zařízení na výrobu a rozvod elektrické a tepelné energie vyrobené z obnovitelných a druhotných zdrojů energie; rekonstrukce stávajících výrobních zařízení za účelem využití obnovitelných a druhotných zdrojů energie) a zvyšování účinnosti při výrobě, přenosu a spotřebě energie (např. modernizace stávajících zařízení na výrobu energie vedoucí ke zvýšení jejich účinnosti; zavádění a modernizace systémů měření a regulace). Podporovanými aktivitami nejsou výzkumné, vývojové a pilotní projekty; výroba energeticky úsporných výrobků (kromě briket a pelet) a zařízení pro využití obnovitelných zdrojů energie; pěstování energetických rostlin; použití alternativních paliv v dopravě; výstavba zařízení na spalování komunálních odpadů a projekty v oblasti zemědělství, lesnictví či rybolovu. Způsobilé výdaje: dlouhodobý hmotný majetek (zejména inženýrské sítě, inženýrské činnosti a komunikace, rekonstrukce či modernizace staveb, novostavba, omezený nákup pozemků a staveb, stroje a zařízení včetně řídících softwarů, energetický audit, případně projektová dokumentace stavby a další způsobilé výdaje spojené s realizací projektu), dlouhodobý nehmotný majetek (zejména potřebný software atp.). náklady na publicitu projektu. Způsobilé výdaje projektu jsou blíže vymezeny v jednotlivých výzvách. Forma a výše podpory: Formou podpory je podřízený úvěr s finančním příspěvkem nebo dotace. Podřízený úvěr s finančním příspěvkem: Podřízený úvěr s finančním příspěvkem může být poskytnut pouze malému a střednímu podnikateli. Je poskytován ve výši až 50 mil. Kč s úrokovou sazbou 1 % p.a. Doba splatnosti je maximálně 15 let a odklad splátek jistiny úvěru je maximálně 8 let (období podřízenosti). Výše podřízeného úvěru nesmí přesáhnout 75 % předpokládaných způsobilých výdajů projektu. Podřízený úvěr je zajištěn minimálně směnkou vystavenou příjemcem podpory avalovanou nejméně jednou fyzickou nebo právnickou osobou. Finanční příspěvek k podřízenému úvěru je poskytován ve výši 30 % z vyčerpaného podřízeného úvěru, maximálně však ve výši nesplacené jistiny úvěru ke dni, kdy bylo prokázáno splnění podmínek programu platných pro jeho přiznání. Finanční příspěvek je vyplácen formou jednorázového uhrazení posledních splátek jistiny úvěru. Dotace: Dotace je poskytována ve výši 0,5 mil. až 100 mil. Kč. Maximální výše dotace v % způsobilých výdajů je omezena regionální mapou veřejné podpory Bližší informace o programu včetně všech potřebných dokumentů: www.czechinvest.org/ostatni-programy 14 Program INOVACE Správce programu: Ministerstvo průmyslu a obchodu Poskytovatel podpory: CzechInvest Příjemce podpory: podnikatelské subjekty všech velikostí (nesmí to být ale nadnárodní společnosti), v případě projektů na ochranu práv průmyslového vlastnictví i veřejným výzkumným institucím, vysokým školám a fyzickým osobám (občanům ČR). Cílem programu je podpora projektů na zvýšení inovačního potenciálu podniků a na projekty veřejných výzkumných institucí (VVI), vysokých škol (VŠ), fyzických osob a MSP směřující k ochraně práv průmyslového vlastnictví. Zvláštní pozornost je věnována podpoře ekologicky efektivních inovací (eko-inovací). Program je rozdělen na dvě části ­ část, která se věnuje podpoře inovací, a část, která se věnuje podpoře průmyslového vlastnictví. Inovačním projektem se myslí projekt zaměřený na zvýšení technických a užitných hodnot výrobků, technologií a služeb (inovace produktu); zvýšení efektivnosti procesů výroby a poskytování služeb (inovace procesu); zavedení nových metod organizace firemních procesů a spolupráce s firmami a veřejnými institucemi (organizační inovace); zavedení nových prodejních kanálů (marketingová inovace). Žádosti o podporu na realizaci inovačního projektu budou přijímány na základě samostatné výzvy Inovace ­ Inovační projekt. Projekt na ochranu práv průmyslového vlastnictví je projekt zaměřený na aktivity směřující k ochraně práv průmyslového vlastnictví na vynálezy (ve formě patentů) a technická řešení ve formě užitných vzorů v zahraničí a v ČR, a na zahraniční průmyslové vzory nebo na zahraniční ochranné známky. Žádosti o poskytnutí dotace na realizaci projektu na ochranu práv průmyslového vlastnictví budou přijímány na základě samostatné výzvy Inovace ­ Projekt na ochranu práv průmyslového vlastnictví. Způsobilé výdaje: dlouhodobý hmotný majetek, dlouhodobý nehmotný majetek, provozní náklady (v případě podnikatelských subjektů jen pro MSP), náklady na publicitu projektu. Způsobilé výdaje projektu jsou blíže vymezeny v jednotlivých výzvách. Způsobilými výdaji nejsou výdaje na pořízení použitých strojů a zařízení, včetně informačních a komunikačních technologií (ICT); DPH, pokud je příjemce podpory plátcem DPH; splátky půjček a úvěrů; sankce a penále; náklady na záruky, pojištění, úroky, bankovní poplatky, kursové ztráty, celní poplatky. Forma a výše podpory: Podpora je poskytována formou dotace. Výše dotace u inovačního projektu: u inovací produktů a procesu: 1- 75 mil. Kč, maximálně však ve výši procentních limitů ze způsobilých výdajů stanovených regionální mapou intenzity veřejné podpory, u organizačních a marketingových inovací: až do výše 2 mil. Kč, maximálně však ve výši procentních limitů ze způsobilých výdajů stanovených regionální mapou intenzity veřejné podpory. Výše dotace u projektu na ochranu práv průmyslového vlastnictví: 10 ­ 300 tis. Kč, maximálně však ve výši 75 % způsobilých výdajů (u projektu realizovaného veřejnou výzkumnou institucí nebo vysokou školou) a maximálně ve výši 45 % způsobilých výdajů projektu realizovaného MSP. Procentní limit pro MSP se může zvýšit až na 55 % v případě, že se na projektu podílí společně s VŠ nebo VVI. 15 Bližší informace o programu včetně všech potřebných dokumentů: www.czechinvest.org/inovace Program POTENCIÁL Správce programu: Ministerstvo průmyslu a obchodu Poskytovatel podpory: CzechInvest Příjemce podpory: podnikatelské subjekty všech velikostí (nesmí to být ale nadnárodní společnosti). Cílem programu je podpora zavádění a zvyšování kapacit společností pro realizaci výzkumných, vývojových a inovačních aktivit a zároveň i zvýšení počtu společností, které provádějí vlastní výzkum, vývoj a inovaci. Program si také klade za cíl prohloubení spolupráce společností s výzkumnými a vývojovými organizacemi, tvorbu kvalifikovaných pracovních míst, zlepšení podmínek pro zapojení společností do národních i evropských programů výzkumu a vývoje, a trvalé zvyšování konkurenceschopnosti české ekonomiky. Podporovanými aktivitami jsou založení nebo rozvoj center průmyslového výzkumu, vývoje a inovací spočívající v pořízení pozemků, budov, strojů/zařízení a jiného vybavení centra nezbytného pro zajištění aktivit inovačního centra a u MSP také provozní náklady centra (mzdové náklady zaměstnanců inovačního centra a nájemné hrazené za pronájem prostor inovačního centra, poradenské služby spojené s projektem) a náklady na přípravné studie. Způsobilé výdaje: dlouhodobý hmotný majetek (zejména nákup pozemků, budov, strojů a jiného zařízení), dlouhodobý nehmotný majetek (zejména pořízení patentů, operativních nebo patentových licencí na know-how a nepatentovaných know-how), software apod., vybrané provozní náklady (zejména vybrané osobní náklady, služby poradců, expertů a studie přístup k informacím a databázím; síťové neskladovatelné dodávky a ostatní služby), náklady na publicitu projektu. Bližší vymezení způsobilých výdajů je obsaženo v jednotlivých výzvách. Forma a výše podpory: Podpora je poskytována formou dotace, a to ve výši 1 ­ 75 mil. Kč, maximálně však ve výši procentních limitů ze způsobilých výdajů stanovených regionální mapou intenzity veřejné podpory. Dotace na úhradu nákladů na přípravné studie a poradenské služby související se zajištěním plnění předmětu projektu je poskytována až do výše 50 % z nákladů na tyto přípravné studie a poradenské služby (platí pouze pro MSP). Výše podpory je dále specifikována v jednotlivých výzvách. Bližší informace o programu včetně všech potřebných dokumentů: www.czechinvest.org/potencial Program SPOLUPRÁCE Správce programu: Ministerstvo průmyslu a obchodu Zprostředkující subjekt: CzechInvest Příjemce podpory: právnické osoby, CzechInvest Cílem programu je podpora vzniku a rozvoje kooperačních odvětvových seskupení - klastrů, pólů excelence, technologických platforem a kooperačních projektů na regionální, nadregionální i mezinárodní úrovni, jako nástroje rozvoje konkurenceschopnosti ekonomiky a ekonomického růstu. Obecným cílem programu je vytváření příznivého podnikatelského prostředí. 16 Podporovanými aktivitami jsou: Klastry. Klastr je územně koncentrovaná síť spolupracujících firem, specializovaných dodavatelů, poskytovatelů služeb, přidružených institucí a organizací, jejichž kooperační vazby mají potenciál k upevnění a zvýšení jejich konkurenceschopnosti. Aktivity klastru musí být zaměřeny na rozvoj inovací a mezinárodní konkurenceschopnosti a z tohoto pohledu musí klastry prokázat permanentní vazby na výzkumně-vývojovou základnu a vzdělávací zařízení. Klastry musí mít jasně definovaný sektor působnosti a obsahovat určité kritické množství společností, koncentrovaných v určité geografické oblasti. Póly excelence ­ kooperační seskupení výzkumných, podnikatelských a dalších subjektů v rámci jasně definované oblasti působnosti, zaměřená na výzkum a vývoj v oblasti špičkových technologií, realizující společné aktivity na bázi spolupráce výzkumných a vzdělávacích institucí s průmyslem. Póly excelence mají potenciál přilákat výzkumné pracovníky, investory a klíčové hráče v daném odvětví a zvyšovat podíl neveřejných výdajů na výzkum a vývoj. Jako výzkumná a vývojová infrastruktura zaměřená na výzkum mají, díky synergickému efektu při slučování kapacit a projektů, prokazatelný potenciál přispět k rozvoji konkurenceschopnosti ČR i EU. Technologická platformy ­ kooperační oborové seskupení sdružující průmyslové podniky, oborová sdružení a svazy, výzkumné a finanční instituce, národní orgány veřejné správy, asociace uživatelů a spotřebitelů podílející se na výzkumu, vývoji a inovacích ve strategicky významné technologické oblasti na národní nebo mezinárodní úrovni. Cílem uskupení je vytvořit, podporovat a naplňovat střednědobé až dlouhodobé vize budoucího technologického vývoje a koherentní dynamické strategie k dosažení vize, která zahrnuje významné otázky budoucího hospodářského růstu, konkurenceschopnosti a udržitelného rozvoje v České republice i v Evropě. Aktivity související s implementací programu a generováním projektů ­ mapování a rozvoj potenciálu pro vznik nových projektů, realizace studií, aplikace zahraničních zkušeností, networkingové, vzdělávací, propagační a jiné podpůrné aktivity s cílem efektivního využití prostředků na podporu kooperačních seskupení. Způsobilé výdaje: dlouhodobý hmotný majetek (zejména hardware a sítě, nákup staveb, stroje a zařízení a další), dlouhodobý nehmotný majetek (zejména software a data, práva duševního vlastnictví a další), vybrané provozní náklady (zejména personální náklady, marketing a propagace, semináře a workshopy a další), náklady na publicitu projektu. Způsobilé výdaje budou blíže vymezeny v jednotlivých výzvách. Forma a výše podpory: Podpora je poskytována formou dotace a její maximální výše může činit až 75 % způsobilých výdajů projektu. Celková výše dotace na projekt bude upřesněna v jednotlivých výzvách. V případě aktivit souvisejících s implementací programu a generováním projektů může výše dotace činit až 100 % způsobilých výdajů projektu. Bližší informace o programu včetně všech potřebných dokumentů: www.czechinvest.org/spoluprace 17 Program ŠKOLICÍ STŘEDISKA Správce programu: Ministerstvo průmyslu a obchodu Zprostředkující subjekt: CzechInvest Příjemce podpory: podnikatelské subjekty (podpora velkým podnikům je poskytována v případě, že tyto podniky nejsou nadnárodními společnostmi či jejich součástmi); sdružení podnikatelů (právnické osoby), podnikatelská seskupení (např. podnikatelské, oborové, odvětvové a profesní komory, zaměstnavatelské a další svazy sdružující podnikatelské subjekty); územní samosprávné celky a jejich svazky; nestátní neziskové organizace (obecně prospěšné společnosti apod.); vzdělávací instituce vzdělávající mimo systém formálního vzdělávání ve vybraných oborech a odvětvích; další sdružení vytvořená subjekty uvedenými v předchozích řádcích. Cílem programu je zajištění kvalitního zázemí pro realizaci, organizaci a řízení vzdělávání, personálních činností a dalších aktivit souvisejících s rozvojem lidských zdrojů, a tím zvýšit konkurenceschopnost podniků. Rozvojem infrastruktury pro RLZ má být zajištěno další udržování, prohlubování a zvyšování odborných znalostí zaměstnanců i zaměstnavatelů, dále pak jejich manažerských, technických, jazykových a dalších dovedností. Podporovanými aktivitami jsou výstavba, pořízení, rekonstrukce, modernizace, vybavení a zařízení infrastruktury určené pro vzdělávání a rozvoj lidských zdrojů podnikatelských subjektů ve vybraných sektorech. Podporovanými aktivitami nejsou takové činnosti, které se přímo vztahují k organizaci a realizaci vzdělávacích aktivit. (Samotné vzdělávání je podporováno z jiného operačního programu.) Způsobilé výdaje: dlouhodobý hmotný majetek (zejména nákup či úprava pozemků, nákup, rekonstrukce, modernizace, úpravy, výstavba či odstranění stavby, inženýrské sítě, inženýrské činnosti a komunikace ke stavbám, hardware a sítě, technická zařízení a zařizovací předměty staveb, případně projektová dokumentace, školicí pomůcky, ostatní stroje a zařízení nezbytné pro zajištění vzdělávání a další způsobilé výdaje spojené s realizací projektu), dlouhodobý nehmotný majetek (školicí programy, software a data, projektová dokumentace bez stavby, a další), náklady na publicitu projektu. Způsobilé výdaje budou blíže vymezeny v jednotlivých výzvách. Forma a výše podpory: Podpora je poskytována formou dotace ve výši min. 200 tis. Kč a max. 150 mil. Kč na jeden projekt. Výše podpory bude dále specifikována Správcem programu v jednotlivých výzvách. Bližší informace o programu včetně všech potřebných dokumentů: www.czechinvest.org/skolici-strediska Program PROSPERITA Správce programu: Ministerstvo průmyslu a obchodu Poskytovatel podpory: CzechInvest Příjemce podpory: právnické osoby (provozovatelé vědecko-technických parků, podnikatelských inkubátorů a center pro transfer technologií), obecně prospěšné společnosti, zájmová sdružení právnických osob (prakticky podporu může získat jakákoliv právnická osoba mimo nadací) Cílem programu je podporovat zakládání a rozvoj subjektů infrastruktury pro průmyslový výzkum, technologický vývoj a inovace zaměřených zejména na realizaci nových technologií 18 a konkurenceschopných výrobků a služeb. Program se také zaměřuje na podporu zakládání, činnosti a dalšího rozvoje podnikatelských inkubátorů, resp. podnikatelských inovačních center. Zvláštní pozornost věnuje program podpoře sítí business angels 5 . Podporovanými aktivitami jsou zakládání a rozvoj vědeckých a vědeckotechnických parků, center pro transfer technologií, podnikatelských inkubátorů a podnikatelských inovačních center (které provozují inkubátor) a zakládání a rozvoj sítí business angels Způsobilé výdaje: dlouhodobý hmotný majetek zejména ve formě pozemků, budov, strojů a jiného zařízení, dlouhodobý nehmotný majetek, zejména software, licence a know-how, provozní náklady, zejména služby poradců, expertů, studie, školení a rekvalifikace, semináře, workshopy, mzdy, pojistné, síťové neskladovatelné dodávky apod., náklady na publicitu projektu. Způsobilé výdaje projektu budou blíže vymezeny v jednotlivých výzvách. Forma a výše podpory Podpora je poskytována formou dotace. V případě projektů obsahující stavební práce může dotace činit 5 ­ 200 mil. Kč. V případě projektů neobsahujících stavební práce může dotace činit 1 ­ 30 mil. Kč. V případě dotace pro podnikatelský inkubátor může příjemce dotace poskytnout cenově zvýhodněné služby inovačním podnikům využívajícím služeb podnikatelského inkubátoru a splňujícím definici MSP formou: zvýhodněného nájmu služeb poradců, expertů a studií, které jsou poskytované externími konzultanty a které nemají povahu trvalých nebo opakujících se činností nebo které se nevztahují k obvyklým provozním výdajům podniku (dotace je poskytována max. do výše 50% způsobilých výdajů na zajištění těchto služeb), školení a rekvalifikace, které jsou poskytované externími školiteli (max. 45% způsobilých výdajů na zajištění těchto služeb). Výše dotace bude správcem programu dále specifikována v jednotlivých výzvách. Bližší informace o programu včetně všech potřebných dokumentů: www.czechinvest.org/prosperita Program NEMOVITOSTI Správce programu: Ministerstvo průmyslu a obchodu Zprostředkující subjekt: CzechInvest Příjemce podpory: územní a samosprávný celek či svazek územních a samosprávných celků, podnikatelské subjekty (podpora velkému podniku bude poskytována v případě, že tento podnik není nadnárodní společností či její součástí a zároveň počet zaměstnanců tohoto podniku nepřesáhne 1250), CzechInvest. Cílem programu je stimulovat vznik a rozvoj podnikatelských nemovitostí včetně související infrastruktury a přispět tak ke vzniku funkčního trhu nemovitostí a ke zlepšení investičního a životního 5 subjekty sdružující business angels za účelem efektivnějšího přístupu k informacím a racionálnějšího investování kapitálu business angels. 19 prostředí. Program je zaměřen na podporu projektů realizovaných ve všech hlavních fázích životního cyklu nemovitosti, tj. projektů přípravy, výstavby, rozvoje i regenerace nemovitosti. Podporovanými aktivitami jsou tyto typy projektů: Projekt přípravy zóny - projekt, jehož realizací dojde k zainvestování nové podnikatelské zóny6 nebo ke zvýšení kvality a k rozvoji stávající podnikatelské zóny. Projekt regenerace zóny - projekt, jehož realizací dojde k přeměně brownfieldu7 na podnikatelskou zónu. Projekt výstavby nájemního objektu - projekt, jehož realizací vznikne nový podnikatelský objekt8 určený k pronájmu. Projekt rekonstrukce objektu - projekt, jehož realizací dojde k přeměně objektu, který odpovídá definici brownfieldu na podnikatelský objekt. Projekt vyhotovení projektové dokumentace - projekt, jehož realizací dojde k vytvoření dokumentace projektové přípravy a projektové dokumentace projektu výstavby, rekonstrukce či regenerace podnikatelské nemovitosti. Projekt relokace firmy - projekt, jehož realizací dojde k přemístění příjemce podpory (pouze MSP) z intravilánu obce za podmínky, že současný nebo plánovaný provoz podniku se dostává do střetu se současným nebo plánovaným funkčním využitím území, nebo se stanovenými limity území, nebo má-li provoz podniku výrazně negativní vliv na životní prostředí v dané lokalitě. Projekt vyhotovení GIS - vytvoření či rozvoj geografického informačního systému, který představuje znalostní a informační bázi pro rozvoj regionální podnikatelské infrastruktury a nemovitostí. Uživatelem geografického informačního systému bude CzechInvest. Informační báze bude obsahovat geografické, socio-demografické a ekonomické údaje o regionech ČR a o konkrétních projektech. Vybrané informace budou volně dostupné i prostřednictvím webových aplikací. Projekt akreditace manažera regionální infrastruktury - absolvování akreditačního školení organizovaného implementační agenturou CzechInvest a pořízení základního technického vybavení a marketingových materiálů, za účelem zvýšení kvalifikace manažerů regionální infrastruktury při přípravě, realizaci a propagaci podnikatelských nemovitostí a regionální infrastruktury. Projekt regenerace zóny nebo rekonstrukce objektu provedený agenturou CzechInvest, při nezájmu jiných subjektů o regeneraci nebo rekonstrukci dané nemovitosti. V rámci projektů je podporováno zejména pořízení nemovitosti, předprojektová a projektová příprava staveb, provádění staveb, příprava území, odstranění ekologických zátěží a nevyužitelných staveb, relokaci firem, vytváření GIS a akreditace manažerů. Způsobilé výdaje: dlouhodobý hmotný majetek (zejména nákup nemovitosti a stavební náklady přímo související s realizací projektu ) dlouhodobý nehmotný majetek vybrané provozní náklady (zejména služby poradců, expertů, studie, marketing a propagace) náklady na publicitu projektu Způsobilé výdaje projektu jsou přesněji vymezeny v jednotlivých výzvách. 6 Podnikatelská zóna - ucelená zastavitelná plocha, na kterou lze umisťovat podnikatelské objekty na základě pravomocného rozhodnutí o umístění stavby nebo na základě schváleného územního plánu. 7 Brownfield - nemovitost, která v současnosti není dostatečně efektivně využívána, je zanedbaná a kterou lze účelně využít pouze za podmínky realizace projektu regenerace zóny nebo projektu rekonstrukce objektu. 8 Podnikatelský objekt - objekt určený převážně pro uživatele nemovitosti. Tímto objektem může být např. výrobní hala, nebo administrativní budova včetně případných funkčně souvisejících objektů. 20 Forma a výše podpory: Podpora je poskytována formou přímé dotace. Výše podpory je poskytována podle typu příjemce podpory a typu projektu. Výše dotace se řídí regionální mapou intenzity veřejné podpory. Podpora provozních nákladů v projektu musí být v souladu s pravidlem de minimis. V případě, kdy je příjemcem podpory agentura CzechInvest se nejedná o veřejnou podporu a podpora je poskytována až do výše celkových způsobilých výdajů projektu. Výše podpory bude dále specifikována správcem programu v jednotlivých výzvách. Bližší informace o programu včetně všech potřebných dokumentů: www.czechinvest.org/nemovitosti Program PORADENSTVÍ Správce programu: Ministerstvo průmyslu a obchodu Zprostředkující subjekt: CzechInvest Příjemce podpory: podnikatelské subjekty, CzechInvest Cílem programu je zlepšení kvality a dostupnosti poradenských, informačních a vzdělávacích služeb pro malé a střední podniky. Program má také vytvořit prostředí pro analýzy světových i českých rozvojových trendů majících vliv na inovační aktivitu ekonomiky ČR a tím i na její konkurenceschopnost. Program podporuje čtyři specifické aktivity: tvorbu, udržování a rozvoj Národního registru poradců (NRP), podporu poradenských služeb pro MSP poskytovanou zejména poradci NRP, poskytování dotovaných informačních, poradenských a vzdělávacích služeb pro MSP prostřednictvím Regionální informační a poradenské infrastruktury (RIPI)9, analýzy světových i českých rozvojových trendů (Trendy) majících vliv na inovační aktivitu ekonomiky ČR a tím i na její konkurenceschopnost. Podpořit nelze zejména služby, které mají charakter stálé nebo pravidelné činnosti nebo souvisí s obvyklými provozními náklady podniku na služby jako například běžné daňové poradenství, pravidelné právní služby nebo reklama. Způsobilé výdaje: Způsobilé výdaje se velmi odlišují podle typu projektu, a proto zde nejsou rozepsány podrobněji. Podporovat je ale možné například dlouhodobý hmotný a nehmotný majetek (Národní registr poradců), nákup poradenských a vzdělávacích služeb, vzdělávání a školení poradců, náklady na publicitu projektu apod. Forma a výše podpory: Forma podpory je dotace a její výše se také odlišuje podle typu projektu. NRP: dotace je poskytována ve výši 100 % nákladů projektu. Poradenské služby NRP: dotace je poskytována MSP maximálně do výše 50% způsobilých výdajů projektu. Služby RIPI: dotace je poskytována do výše 100 % nákladů projektu. Trendy: dotace je poskytována ve výši 100 % nákladů projektu. Výše podpory bude dále specifikována správcem programu v jednotlivých výzvách. 9 Množina subjektů působících v regionech, financovaných z veřejných nebo soukromých zdrojů a zaměřených na podporu rozvoje podnikání pomocí poskytování poradenských, informačních a vzdělávacích služeb. Subjekty budou vybrány na základě veřejného výběrového řízení. 21 Bližší informace o programu včetně všech potřebných dokumentů: www.czechinvest.org/poradenstvi Program MARKETING Správce programu: Ministerstvo průmyslu a obchodu Zprostředkující subjekt: CzechTrade Příjemce podpory: podnikatelské subjekty (dotace velkým podnikům bude poskytována v případě, že tyto podniky nejsou nadnárodními společnostmi, či jejich součástí a zároveň počet zaměstnanců těchto podniků nepřesáhne 1250 a budou-li doplňovat většinovou účast MSP na dané společné akci), CzechTrade Cílem programu je posílení mezinárodní konkurenceschopnosti MSP se sídlem v ČR prostřednictvím individuálních účastí na zahraničních veletrzích a výstavách, prezentace České republiky na specializovaných veletrzích a výstavách v zahraničí s individuální účastí podniků organizované Českou agenturou na podporu obchodu (CzechTrade) a podpora aliančních činností MSP. Podporované aktivity: individuální projekty MSP a projekty seskupení MSP podporující vstup MSP na zahraniční trhy, společná účast na specializovaných výstavách a veletrzích v zahraničí schválených MPO pro příslušné období, oborové a katalogové prezentace realizované agenturou CzechTrade podporující zvýšení konkurenceschopnosti ekonomiky ČR na zahraničních trzích, rozvoj služeb agentury CzechTrade v oblasti mezinárodního obchodu (Internacionalizace). Způsobilé výdaje: u individuálních projektů MSP a projektů seskupení MSP jsou to vybrané provozní náklady - zejména získávání a tvorba marketingových informací a propagačních materiálů, cizojazyčných internetových stránek v oblasti mezinárodního obchodu a zahraničních trhů, pronájem, zřízení a provoz stánku na výstavách a veletrzích v zahraničí, u společné účasti na specializovaných výstavách a veletrzích v zahraničí jsou to vybrané provozní náklady související s účastí podnikatelů (zejména pronájem, zřízení a provoz stánku, marketingové propagační materiály) a vybrané provozní náklady související se zajištěním realizace stánku prezentace ČR vč. doprovodné propagace, výdaje za nákup služeb od dodavatelů, u oborových a katalogových prezentací realizovaných agenturou CzechTrade jsou to vybrané provozní náklady (zejména související s technickou realizací a provozem stánku CzechTrade a doprovodné propagace), u projektů Internacionalizace jsou to provozní náklady související zejména se zpracováním odborných studií a oborových a dalších charakteristik zahraničních trhů, s realizací marketingových akcí a jejich propagací, náklady na opatření vedoucí ke zvýšení konkurenceschopnosti ekonomických subjektů ČR na zahraničních trzích, náklady na publicitu projektu. Způsobilé výdaje projektu budou blíže vymezeny v jednotlivých výzvách. Způsobilými výdaji nejsou tvorba propagačních materiálů v českém jazyce, výroční zprávy, obaly na zboží, návody, technické popisy, ceníky, vizitky, firemní obálky a jiné tiskoviny, výdaje na balné, poštovné, dopravné, ubytování, cestovné, stravné, osobní výdaje. 22 Forma a výše podpory: Podpora je poskytována formou dotace. Dotace může být poskytnuta až do výše 50 % způsobilých výdajů pro MSP. Podpora na realizaci individuálních projektů MSP a seskupení MSP je 0,1 mil. až 2,0 mil. Kč. Maximální výše podpory při účasti na specializovaných výstavách a veletrzích v zahraničí pro MSP a velké podniky je 100 tis. Kč. Pro velké podniky je podpora poskytována až do výše 50% způsobilých výdajů podle pravidla de minimis. Dotace na realizaci oborových a katalogových prezentací realizovaných agenturou CzechTrade je poskytována ve výši 100 % způsobilých výdajů, maximálně však 1 mil. Kč. Dotace na Internacionalizaci realizovanou agenturou CzechTrade je poskytována ve výši 100 % způsobilých výdajů. Výše podpory bude dále specifikována Správcem programu v jednotlivých výzvách. Bližší informace o programu včetně všech potřebných dokumentů: www.czechinvest.org/marketing 6.5 Vyhlášení programů a podávání žádostí Ministerstvo průmyslu a obchodu vyhlašuje pro všechny programy podpory OPPI výzvy k podávání žádostí, a to: formou standardního oznámení v Obchodním věstníku, oznámením v celostátním tisku a dalších médiích, formou oznámení spolu se všemi doprovodnými informacemi na internetových stránkách MPO. Ukázka výzvy k podávání žádostí je uvedena v příloze 6.2. Kompletní informace o OPPI, texty programů podpory včetně formuláře žádosti o podporu, formuláře žádosti o platbu, formuláře pro pravidelná hlášení o realizaci projektu, příloh a pokynů pro žadatele jsou ke stažení na internetových stránkách MPO a příslušných agentur (zejm. CzechInvest). Programy se vyhlašují průběžně prostřednictvím výzev a hodnocení projektů v rámci dané výzvy probíhá kolově nebo kontinuálně. V případě kolového systému je příjem žádostí časově omezen a dotace jsou schváleny až po vyhodnocení všech obdržených žádostí. V kontinuálním systému jsou dotace pro projekty schvalovány průběžně tak, jak jednotlivé projekty procházejí systémem hodnocení. Žadatel o dotaci předkládá nejdříve tzv. registrační žádost prostřednictvím webové aplikace eAccount. (Ukázka registrační žádosti je v příloze 6.3.) Tuto žádost podává pouze elektronicky. K podání žádosti je nutný elektronický podpis udělený příslušnou certifikační autoritou. Žádost obsahuje zjednodušený rozsah údajů. Formální kontrolu a kontrolu přijatelnosti žádostí o dotaci jsou pověřeny agentury CzechInvest, CzechTrade a Česká energetická agentura. Po posouzení přijatelnosti je žadatel vyzván k podání plné žádosti. Je vhodné, aby žadatel o podporu využíval ještě před zpracováním žádosti konzultace v místně příslušné regionální kanceláři agentury CzechInvest. To mu pomůže zjistit, zda takový projekt vůbec má šanci na podporu a jak žádost co nejlépe připravit. Žádosti o úvěr/záruku musí žadatelé předložit na regionální pobočce ČMZRB podle pokynů uvedených ve vyhlášených programech, a to postupem, který je uveden jako součást formuláře žádosti o úvěr či záruku. 23 Aplikace eAccount Pro zjednodušení administrativní náročnosti a urychlení celého procesu hodnocení žádostí o dotace byla CzechInvestem vytvořena aplikace eAccount. V této aplikaci žadatelé o dotace (pouze dotace, nikoliv úvěry nebo záruky) vyplňují formuláře, předkládají žádosti a dodávají potřebné přílohy ­ vše elektronickou formou prostřednictvím internetu. Nutnou podmínkou je zřízení elektronického podpisu žadatele. Žadatel si nejdříve musí zřídit v eAccountu tzv. Master účet (hlavní účet), ze kterého spravuje všechny své projekty. V rámci Master účtu může žadatel udělovat oprávnění různým osobám k různým úkonům a různým projektům. Pro jednu společnost (jedno IČO) je možné zřídit pouze jeden Master účet. Aplikace eAccount obsahuje 8 záložek, které jsou postupně zpřístupněny na základě aktuální fáze projektu. Pomocí aplikace eAccount žadatel podává registrační žádost a do 10 dnů je jeho žádost posouzena z hlediska přijatelnosti projektu a žadatele. Dnem posouzení mohou vznikat způsobilé výdaje. Dále žadatel prostřednictvím této aplikace podává plnou žádost, žádost o platbu a zprávy z realizace projektu (monitoring projektu). Součástí aplikace je i tzv. Nástěnka projektu, což je nástroj pro komunikace mezi žadatelem a implementační agenturou. Žadatel je zde informován o případných chybách, lhůtách a postupu hodnocení projektu. 6.6 Posouzení a hodnocení žádostí a výběr projektů Před samotným hodnocením projektu kontroluje příslušná agentura splnění kritérií přijatelnosti projektu i žadatele a splnění formálních náležitostí u registrační a plné žádosti. Pokud je registrační nebo plná žádost neúplná nebo formálně nesprávná, je žadatel vyzván k odstranění nedostatků nebo doplnění žádosti. Po posouzení formálních náležitostí a přijatelnosti žádosti se dále posuzuje finanční i nefinanční přijatelnost žadatele. Každá žádost o dotaci v rámci konkrétního programu je vyhodnocena pomocí výběrových kritérií specifických pro každý daný program. (Ukázka výběrových kritérií je uvedena v příloze 6.4.) Hodnocení připravuje projektový manažer příslušné agentury (odborný pracovník agentury specializující se na daný program). Ve složitějších případech si může projektový manažer k projektu vyžádat externí posouzení. Externí hodnocení je podkladem pro projektového manažera při zpracování celkového hodnocení projektu. Žádost o úvěr/záruku se hodnotí dle pravidel programu v souladu s postupy ČMZRB při poskytování úvěrů/záruk. V současném programovém období je využito tří režimů k hodnocení projektů žádajících o dotace: Projekty s nejnižší dotací a nízkou úrovní složitosti Hodnocení provádí pouze příslušný projektový manažer, na základě jehož stanoviska Řídicí orgán vydá Rozhodnutí o poskytnutí dotace nebo projekt zamítne. Projekty středního rozsahu a složitosti Hodnocení provádí projektový manažer, externí hodnotitel (expert) a následně tříčlenná komise složená ze 2 zástupců Ministerstva průmyslu a obchodu ČR a 1 zástupce příslušné agentury. Následně opět rozhoduje o poskytnutí dotace Řídicí orgán. Projekty většího rozsahu a složitosti Hodnocení provádí projektový manažer, externí hodnotitel (expert) a následně sedmičlenná hodnotitelská komise, v níž mají většinu zástupci ze subjektů mimo rezort MPO (např. podnikatelské a územní samosprávy, jiných ministerstev, zástupci vysokých škol, vědy a výzkumu). 24 Hodnotitelská komise (projektový manažer u malých projektů, externí hodnotitel) posuzují projekt z hlediska výběrových kritérií a využívají přitom podklady připravené agenturami a dále doporučí výši dotace včetně textu Podmínek, které jsou závaznou součástí Rozhodnutí. Hodnotitelská komise (řídicí orgán) může vrátit hodnocení projektu zpět agentuře k dopracování, může si vyžádat dodatečné podklady pro hodnocení či doporučit žadateli projekt přepracovat nebo jej doporučit k zamítnutí. V případě dotací připraví hodnotitelská komise (projektový manažer u malých projektů) seznam projektů, které doporučuje k podpoře a tento seznam předá MPO. Konečné rozhodnutí o tom, zda bude projekt podpořen či nikoliv leží na MPO, avšak MPO může schválit pouze projekty doporučené hodnotitelskou komisí. Následně žadatel obdrží Podmínky k podpisu. (Ukázka Podmínek je uvedena v příloze 6.5.) Po obdržení Podmínek podepsaných žadatelem, MPO vydá Rozhodnutí o poskytnutí dotace, jehož nedílnou součástí jsou žadatelem podepsané Podmínky, které musí žadatel pro získání podpory dodržet. Obrázek č. 6.1 shrnuje způsob hodnocení projektů V případě žádosti o zvýhodněný úvěr/záruku rozhoduje o poskytnutí úvěru/záruky ČMZRB a s žadatelem uzavře smlouvu. Obrázek 6.1: Hodnocení projektů (dotace) Pramen: CzechInvest 6.7 Realizace projektů Při výběru dodavatelů pro realizaci podpořeného projektu musí příjemce podpory poskytnuté formou dotace postupovat podle Pravidel pro výběr dodavatelů (jsou vytvořena v rámci OPPI). V případě, že poskytnutá podpora zahrnuje nákup produktů či služeb, která podléhá režimu veřejných zakázek, řídí se příjemce podpory zákonem o veřejných zakázkách. Pravidla pro výběr dodavatelů jsou uvedena v příloze č. 6.6. Pravidla stanovují postup příjemce dotace při výběru dodavatele a při aplikaci zákona o veřejných zakázkách. Pokud hodnota zakázky nepřesahuje 500 tis. Kč, zadavatel se nemusí řídit Pravidly ani zákonem o veřejných zakázkách, ale odpovídá za to, že prostředky budou vynaloženy hospodárně a pouze za účelem splnění cílů projektu. Příjemce dotace, který je dotovaným zadavatelem 10 , je povinen postupovat dle zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách v případě, že se jedná o veřejnou zakázku financovanou z více než 50 % veřejným zadavatelem a jejíž předpokládaná hodnota bez DPH je vyšší nebo rovna: - v případě zakázek na stavební práce 165.288.000,- Kč, 10 Dotovaným zadavatelem je právnická nebo fyzická osoba, která zadává veřejnou zakázku hrazenou z více než 50 % z peněžních prostředků poskytnutých veřejným zadavatelem. Projekty malé střední velké bez hodnotitelské komise Schválení MPO průběžné zasílání seznamu (ne)doporučených projektů hodnocení projektu hodnotitelskou komisí a projektovým manažerem hodnocení projektu hodnotitelskou komisí a projektovým manažerem projednání v zúžené hodnotitelské komisi Schválení MPO Schválení MPO projednání v plné hodnotitelské komisi 25 - v případě služeb souvisejících s veřejnou zakázkou na stavební práce 6.607.000,- Kč. Pravidla pro výběr dodavatelů stanovují postup příjemce dotace při zadávání veřejných zakázek malého rozsahu, jejichž předpokládaná hodnota přesahuje 500 000,- Kč bez DPH a zároveň nedosahuje 2 mil. Kč (resp. 6 mil. Kč u stavebních prací). Tato pravidla také upravují postup výběru dodavatele v případech, kdy se zadavatel nemusí řídit zákonem (např. nesplňuje definici dotovaného zadavatele dle zákona). Jak již bylo řečeno, nárok na vyplacení dotace vzniká až zpětně po splnění Podmínek a uhrazení způsobilých výdajů. Projekt může být realizován jednorázově nebo u větších projektů po etapách (výjimkou jsou programy Marketing a Inovace ­ ochrana práv průmyslového vlastnictví, kde není možné projekty etapizovat). Příjemce dotace žádá o proplacení dotace do 4 měsíců po ukončení projektu nebo etapy prostřednictvím tzv. Žádosti o platbu, kterou předá implementační agentuře včetně povinných příloh a účetních dokladů prostřednictvím webové aplikace eAccount. Financování projektů bude probíhat do konce roku 2015 (dle pravidla N+2). Poslední žádost o platbu lze podat do června 2015. Příjemce také musí doložit, že plní Podmínky uvedené v Rozhodnutí o poskytnutí dotace. Splnění Podmínek je prověřováno na základě předložených dokladů a může proběhnout i kontrola na místě u příjemce podpory. Na jednotlivých agenturách je Žádost o platbu kontrolována z hlediska věcné správnosti, souladu s harmonogramem a rozpočtem projektu, kontroly faktur a jejich úhrad. Následně na základě jejich zjištění postoupí příslušní pracovníci agentur MPO návrh na proplacení celé částky uvedené v Žádosti o platbu nebo návrh na krácení částky z důvodu uvedení nezpůsobilých výdajů v Žádosti anebo návrh na zamítnutí Žádosti o platbu. Konečné rozhodnutí, zda je Žádost o platbu proplacena v celé míře, krácena či zamítnuta, je na MPO. Úvěry jsou čerpány na základě žádosti příjemce úvěru, a to účelově na základě předložených účetních či daňových, příp. jiných dokladů, které příjemce úvěru předkládá osobně nebo je může zaslat poštou příslušné pobočce ČMZRB. Příjemce podpory je povinen podávat zprávy z realizace projektu podle pokynů uvedených v Podmínkách poskytnutí dotace. Účelem těchto zpráv je informovat o fyzické realizaci a financování projektu. Poskytovatel podpory může kdykoli kontrolou ověřit, zda tyto zprávy odpovídají skutečnému stavu. Příjemce podpory je povinen v průběhu tří let následujících od ukončení projektu informovat poskytovatele podpory o přínosech z realizace projektu. MPO a implementační agentury zajišťují průběžnou kontrolu dodržování Podmínek a vykonávají kontrolu v místě realizace projektu. Kontrola na místě realizace projektu je prováděna formou veřejnosprávní kontroly dle zákona č. 320/2001 Sb. (zákon o finanční kontrole ve veřejné správě). Tato kontrola zahrnuje fyzické a finanční prověření jednotlivých projektů a umožňuje ověřit jednotlivým agenturám a MPO, že realizace projektu probíhá v souladu s Podmínkami podepsanými žadatelem a obecně platnou legislativou. V případě úvěrů a záruk provádí u vybraných obchodních případů dohled nad dodržováním podmínek smlouvy o úvěru/záruce ČMZRB. Vedle MPO jsou oprávněny vykonávat kontrolu tyto subjekty: CI, CT, ČEA, popř. ČMZRB Ministerstvo financí ČR Nejvyšší kontrolní úřad OLAF ­ Evropský úřad pro potírání podvodného jednání 26 Evropský účetní dvůr Generální ředitelství Evropské komise pro regionální politiku Po ukončení projektu je po dobu 3 let namátkově vykonávána následná projektová kontrola. Předmětem kontroly je dodržování Podmínek, ke kterým se příjemce zavázal, a zároveň ověření souladu informací, uvedených v monitorovacích zprávách s reálným stavem.