Příloha č.2 - Výběrová kritéria Program INOVACE-inovační projekty Výzva č. I Dělení výběrových kritérií Pro každý projekt existují tyto typy kritérií: I. Binární kritéria - kritéria typu ANO/NE. Aby projekt mohl postoupit dále, musí být všechna tato kritéria splněna. II. Bodová kritéria ­ tato kritéria slouží k posouzení inovačních parametrů projektu. Aby mohl být projekt schválen, musí obdržet vyšší než minimální počet bodů. Jediným binárním kritériem, které je hodnoceno již při podání registrační žádosti je finanční zdraví žadatele. Finanční zdraví žadatele ANO - NE a) Hodnocení finančního a nefinančního zdraví žadatele (rating) ANO - NE b) Hodnocení vazeb žadatele na další ekonomicky spjaté subjekty ANO ­ NE Komentář: a) Rating žadatele v sobě zahrnuje hodnocení žadatele k datu podání registrační žádosti na základě jeho dvouleté historie (poslední dvě uzavřená účetní období) a aktuálního čtvrtletí. Je koncipován tak, aby odrážel finanční a nefinanční situaci žadatele ve sledovaném období. b) Hodnotí subjekty ekonomicky spjaté skupiny (mateřské společnosti, dcery a další subjekty) a jejich vazby na problémové vnější podnikatelské subjekty (negativní informace typu konkurzy, likvidace, exekuce, dlužníci) a závažnost těchto výskytů. Informace potřebné k hodnocení: ˇ Data z účetních výkazů doložené při podání registrační žádosti Hodnocení projektů zahrnující organizační a marketingové inovace U projektů, které jsou zaměřeny na organizační a marketingové inovace platí následující principy hodnocení: ˇ Část projektu zahrnující organizační a marketingové inovace bude hodnocena samostatně na základě zvláštních kritérií určených pro tyto aktivity (viz níže) a může být schválena, pouze pokud bude schválena část projektu realizující inovaci produktu a procesu. ˇ Pokud bude projekt schválen za část vedoucí k realizaci inovace produktu a procesu a nikoli za část zaměřenou na organizační a marketingovou inovaci, bude poskytnuta podpora pouze na realizaci inovace produktu a procesu. Výběrová kritéria pro inovaci produktu a procesu (podporované aktivity a) a b) dle článku 1.2. Výzvy) I. Binární kritéria Projekt je zaměřen na realizaci alespoň jedné z podporovaných aktivit vymezených v bodě 1.2 a) b) programu ve smyslu vymezení základních pojmů pro inovace produktu a procesu ANO - NE Inovace produktu Inovace procesu ANO - NE 1. Informace potřebné k hodnocení: ˇ Studie proveditelnosti ­ část 3.1-3.3, 4.1-4.4 Vazba projektu na aktivity VaV (využití výsledků VaV, transfer technologií, patenty, licence). Projekt musí splňovat následující podmínky: ANO - NE Vývoj je již ukončen. ANO - NE Projekt využívá výsledků vlastního VaV, výsledků VaV vzniklých ve spolupráci, či v podobě transferu technologie při realizaci projektu. ANO - NE a) V případě využití výsledků VaV vzniklých vlastní činností či ve spolupráci, žadatel disponuje funkčním prototypem či funkčním vzorkem. b) Při transferu technologie musí žadatel doložit existenci funkčního prototypu/vzorku a tento transfer musí být smluvně doložen. ANO - NE 2. Komentář: Transferem technologie se pro účely programu INOVACE rozumí přenos technologie (např. prototypy, technologické součásti, apod.) či technologického postupu (např. technologická řešení, výrobní postupy, apod.) včetně souvisejícího intelektuálního vlastnictví (např. patenty, licence, apod.) a know-how vyvinutých jedním subjektem pro účely průmyslové aplikace u jiného subjektu. Informace potřebné k hodnocení: ˇ Studie proveditelnosti ­ část 3.4,3.5 Projekt má pozitivní či neutrální vliv na životní prostředí ANO - NE3. Informace potřebné k hodnocení: ˇ Studie proveditelnosti ­ část 9 Technická proveditelnost projektu ANO ­ NE4. Informace potřebné k hodnocení: ˇ Studie proveditelnosti ­ část 4.1-4.4, 5 Ekonomická a finanční proveditelnost projektu ANO ­NE a) finanční realizovatelnost a efektivnost projektu ANO ­ NE b) mezera na trhu a reálnost zvoleného řešení jejího využití ANO - NE 5. Komentář: Hodnocení ekonomické a finanční realizovatelnosti projektu se zaměřuje přímo na projekt a na jeho realizovatelnost a to jak z hlediska reálnosti využití finančních zdrojů (vlastních i cizích) pro financování projektu tak i z hlediska uplatnitelnosti řešení na trhu. Hodnotí se, zda náklady na předložený projekt a tržby z projektu jsou na reálných základech (tvorba provozního CF) a efektivnostní parametry projektu. Informace potřebné k hodnocení: ˇ Studie proveditelnosti ­ část 10, 11 ˇ Formuláře projektovaného cash-flow projektu a finančního plánu podniku Kvalita zpracování projektu ANO - NE6. a) Studie proveditelnosti je zpracována v požadované struktuře ANO ­ NE b) V projektu jsou uvedeny úplné a relevantní údaje ANO ­ NE Informace potřebné k hodnocení: ˇ Studie proveditelnosti II. Bodová kritéria ˇ Maximální počet bodů, které může projekt získat, je 87 bodů pro malé a střední podniky a 81 bodů pro velké podniky. ˇ Minimální bodová hranice pro schválení projektu je v obou případech 45 bodů. A. Schopnosti, zkušenosti a inovační potenciál žadatele Podíl čistého obratu z nových nebo inovovaných výrobků, technologií či služeb uvedených na trh za poslední 3 roky z celkového čistého obratu (průměrné % z celkového čistého obratu za poslední 3 roky) ˇ Více než 30% 2 ˇ 15 ­ 30% 1 ˇ méně než 30% 0 v případě, že má tříletá statistika vzrůstající trend, přidělí se další 1 bod. 1 1. Komentář: Čistý obrat=tržby za prodej vlastních výrobků a služeb + tržby za prodej zboží Informace potřebné k hodnocení: ˇ Studie proveditelnosti ­ část 2.1 Uskutečněné transfery technologií za poslední 3 roky ve formě využití patentu či nákupu/prodeje licence, průmyslového vzoru ˇ Více než 1 transfer 2 ˇ Alespoň 1 transfer 1 ˇ Žádný transfer 0 2. Informace potřebné k hodnocení: ˇ Studie proveditelnosti ­ část 2.2 Spolupráce s institucemi VaV či vysokými školami za poslední 3 roky (doložena smlouvami) ˇ Dlouhodobý kontrakt na společném výzkumu 2 ˇ Alespoň jeden kontrakt (např. měření, testování) 1 ˇ Žádný kontrakt 0 3. Komentář: Spolupráce se jednoznačně vztahuje na spolupráci v oblasti VaV nikoliv např. ve vedení diplomových prací či povinné praxe studentů, sponzorování apod. Informace potřebné k hodnocení: ˇ Studie proveditelnosti ­ část 2.3 ˇ Smlouvy o spolupráci Spolupráce s ostatními firmami při výzkumu a vývoji (doložena smlouvami) ˇ Dlouhodobý kontrakt na společném výzkumu 2 ˇ Alespoň jeden kontrakt (např. měření, testování) 1 ˇ Žádný kontrakt 0 4. Informace potřebné k hodnocení: ˇ Studie proveditelnosti ­ část 2.3 ˇ Smlouvy o spolupráci 5. Náklady na zvyšování kvalifikace zaměstnanců za poslední 3 roky (% vynaložených nákladů z celkových mzdových nákladů firmy ­ průměr za 3 roky) Pro MSP ˇ více než 0,9% 2 ˇ 0,3 ­ 0,9% 1 ˇ méně než 0,3% 0 Pro velké firmy ˇ více než 1,5% 2 ˇ 0,6 ­ 1,5% 1 ˇ méně než 0,6% 0 Informace potřebné k hodnocení: ˇ Studie proveditelnosti ­ část 2.4 Vzdělanostní struktura zaměstnanců (% podíl VŠ vzdělaných pracovníků inženýrsko-technických oborů na celkovém počtu pracovníků) ˇ Více než 30% 2 ˇ 10 ­ 30% 1 ˇ méně než 10% 0 6. Informace potřebné k hodnocení: ˇ Studie proveditelnosti ­ část 2.5 Pravidelné průzkumy trhu, benchmarking, zjišťování potřeb zákazníků (% vynaložených nákladů z čistého obratu firmy ­ průměr za 3 roky) ˇ Více než 3% 2 ˇ 1,5 ­ 3% 1 ˇ méně než 1,5% 0 7. Informace potřebné k hodnocení: ˇ Studie proveditelnosti ­ část 2.6 Vlastní oddělení VaV ve firmě nebo inovační strategie firmy ˇ Existuje fungující oddělení VaV nebo firma realizuje vlastní inovační strategii 2 ˇ Existuje oddělení konstrukce, vyčlenění VaV, konstrukční pracovníci apod. (jen u MSP) 1 ˇ Neexistuje oddělení VaV 0 8. Žadatel doloží organizační strukturu. Informace potřebné k hodnocení: ˇ Studie proveditelnosti ­ část 2.7 B. Potřeba a relevance projektu (důvody pro inovaci) Jak projekt reaguje na situaci na trhu? ˇ Uvedení nového/inovovaného produktu nebo procesu, které vede k otevření nových trhů 6 ˇ Uvedení produktů nebo procesů šetrných k životnímu prostředí, nebo rozšíření výrobkového portfolia, nebo zlepšení kvality výrobků, které rozšíří stávající tržní segment 4 ˇ Uvedení produktů nebo procesů šetrných k životnímu prostředí, nebo rozšíření výrobkového portfolia, nebo zlepšení kvality výrobků, které budou obsluhovat stávající tržní segment 2 ˇ Pouhá pasivní reakce na situaci na trhu (udržení tržního podílu, náhrada zastarávajících produktů, snížení výrobních nákladů apod.), projekt bude obsluhovat stávající tržní segment 1 1. ˇ Žádná vazba či žadatel vazbu neuvádí 0 Informace potřebné k hodnocení: ˇ Studie proveditelnosti ­ část 3.1,3.2,4.7,9,10 Jaká je souvislost projektu s dlouhodobou podnikatelskou koncepcí? ˇ Projekt navazuje na dlouhodobou podnikatelskou koncepci 3 ˇ Žádné vazby či žadatel vazby neuvádí 0 2. Komentář: Žadatel ve studii proveditelnosti uvede historii firmy ve vztahu k podnikatelské koncepci. Informace potřebné k hodnocení: Studie proveditelnosti ­ část 1.4,3.1,3.2,4.7,10,11 C. Technické parametry inovačního projektu Jaký je typ novosti procesu (z hlediska technického řešení) ˇ Projekt přináší technicky nový proces 6 ˇ Projekt přináší technicky zlepšený proces 3 ˇ Projekt přináší pouze diferenciované řešení pouze modifikuje stávající proces nebo přináší pouze diferenciované řešení, aniž by došlo k výrazným technickým změnám 0 1. Informace potřebné k hodnocení: Studie proveditelnosti ­ část 3.3,4.1-4.4 Jaký je stupeň novosti procesu (ve vztahu k trhu) pro MSP: ˇ nový ve světě 8 ˇ nový v EU 6 ˇ nový v regionu střední Evropy (ČR, Slovensko, Polsko, Maďarsko) 5 ˇ nový v ČR 4 ˇ nový pro firmu 1 ˇ bez inovace 0 Pro velké firmy: ˇ nový ve světě 6 ˇ nový v EU 5 ˇ nový v ČR 3 ˇ nový pro firmu 1 ˇ bez inovace 0 2. Informace potřebné k hodnocení: ˇ Studie proveditelnosti ­ část 3.3,4.1-4.4 Typ novosti výsledného produktu (z hlediska technického řešení) ˇ technicky nový produkt 6 ˇ technicky zlepšený produkt 3 ˇ modifikace stávajícího produktu 0 3. Informace potřebné k hodnocení: ˇ Studie proveditelnosti ­ část 3.3,4.1-4.4 Stupeň novosti výsledného produktu (ve vztahu k trhu) pro MSP: ˇ nový ve světě 10 ˇ nový v EU 8 ˇ nový v regionu střední Evropy (ČR, Slovensko, Polsko, Maďarsko) 6 ˇ nový v ČR 5 ˇ nový pro firmu 1 4. ˇ bez inovace 0 Pro velké firmy: ˇ Nový ve světě 8 ˇ Nový v EU 6 ˇ Nový v ČR 4 ˇ Nový pro firmu 1 ˇ Bez inovace 0 Informace potřebné k hodnocení: ˇ Studie proveditelnosti ­ část 3.3,4.1-4.4,10 Jak je v projektu zajištěna ochrana cizího duševního vlastnictví Pro MSP ˇ Žadatel dokládá, že se jedná o využití vlastního duševního vlastnictví 6 ˇ Nákup patentů, licencí, průmyslových vzorů apod. 3 ˇ Žadatel dokládá, že se jedná o veřejně přístupné duševní vlastnictví 1 ˇ Žadatel nedokládá zajištění ochrany duševního vlastnictví 0 Pro velké firmy ˇ Žadatel dokládá, že se jedná o využití vlastního duševního vlastnictví 4 ˇ Nákup patentů, licencí, průmyslových vzorů apod. 2 ˇ Žadatel dokládá, že se jedná o veřejně přístupné duševní vlastnictví 1 ˇ Žadatel nedokládá zajištění ochrany duševního vlastnictví 0 5. Informace potřebné k hodnocení: ˇ Studie proveditelnosti ­ část 4.5 Jak je zajištěna ochrana případného budoucího duševního vlastnictví? ˇ Žadatel realizuje projekt, který už má zajištěnu ochranu duševního vlastnictví 2 ˇ Žadatel popisuje způsob ochrany duševního vlastnictví 1 ˇ Žadatel nedokládá zajištění ochrany duševního vlastnictví 0 6. Informace potřebné k hodnocení: ˇ Studie proveditelnosti ­ část 4.6 Jaké jsou cíle zavádění nového/inovovaného procesu ve vztahu k ochraně životního prostředí? ˇ Ochrana životního prostředí je ústředním cílem (aktivitou) projektu, aktivity projektu jsou cíleně směřovány k ochraně životního prostředí 4 ˇ Ochrana životního prostředí je jedním z dílčích komponentů projektu 2 ˇ Projekt neuvažuje ochranu životního prostředí jako jeden z hlavních (integrálních) cílů projektu 0 7. Informace potřebné k hodnocení: ˇ Studie proveditelnosti ­ část 4.1-4.4,4.7,9 Jaké jsou cíle zavádění nového/inovovaného produktu ve vztahu k ochraně životního prostředí? ˇ Ochrana životního prostředí je ústředním cílem (aktivitou) projektu, aktivity projektu jsou cíleně směřovány k ochraně životního prostředí 4 ˇ Ochrana životního prostředí je jedním z dílčích komponentů projektu 2 ˇ Projekt neuvažuje ochranu životního prostředí jako jeden z hlavních (integrálních) cílů projektu 0 8. Informace potřebné k hodnocení: ˇ Studie proveditelnosti ­ část 4.1-4.4, 4.7, 9 D. Přínos inovačního projektu na další rozvoj a konkurenceschopnost žadatele (výsledky inovace) Využití výsledků VaV v projektu ˇ komplexní spolupráce s institucí VaV či VŠ se spol. výzkumným cílem (smluvně doložena)/využití výsledků vlastního VaV 5 ˇ smluvně doložené převzetí výsledků VaV od VŠ/převzetí od třetí firmy 3 ˇ měření vzorků, testy, konzultace apod. s institucí VaV či VŠ/ převzetí výsledků VaV od mateřské firmy 1 ˇ žádná spolupráce 0 1. Informace potřebné k hodnocení: ˇ Studie proveditelnosti ­ část 3.4, 3.5 Klade realizace projektu nároky na další zvyšování kvalifikace nebo rekvalifikace zaměstnanců ˇ Specifické vzdělávání nad rámec základního školení (další profesní vzdělávání, školení nad rámec uživatelského stupně) 2 ˇ Základní školení spojené s pořízenou technologií (uživatelské školení), zaškolení nových zaměstnanců 1 ˇ Žádné nároky nebo žadatel neuvádí 0 2. Informace potřebné k hodnocení: ˇ Studie proveditelnosti ­ část 8.2 Vyžaduje realizace projektu implementaci nových standardů řízení jakosti nebo nových metod řízení ˇ ANO 1 ˇ NE 0 ˇ Další 1 bod pokud realizace projektu vyžaduje implementaci enviromentálních standardů řízení jakosti 1 3. Informace potřebné k hodnocení: ˇ Studie proveditelnosti ­ část 8.3 Jaké jsou ekonomické cíle vedoucí k inovaci? (zvýšení čistého obratu z nových nebo inovovaných výrobků/technologií/služeb vzhledem k celkovému čistém obratu) ˇ Projekt výrazně zvyšuje podíl 2 ˇ Projekt zvyšuje podíl částečně 1 ˇ Projekt zvyšuje podíl mírně 0 4. Informace potřebné k hodnocení: ˇ Studie proveditelnosti ­ část 3.2, 11.1 Je projekt součástí jiného většího projektu nebo navazuje na další projekty v rámci dodavatelského nebo jiného hodnotového řetězce? ˇ Inovační projekt má měřitelnou vazbu na projekty spolupracujících firem (odběratelů/dodavatelů), výsledky projektu budou zapadat do navazujícího řetězce dodavatelského nebo hodnotového. 2 ˇ Projekt není součástí jiného většího projektu nebo nenavazuje na další projekty nebo žadatel neuvádí návaznost 0 5. Informace potřebné k hodnocení: ˇ Studie proveditelnosti ­ část 4.7 Energetická a materiálová náročnost ˇ Projekt přispívá ke snížení energetické a materiálové náročnosti výroby 2 ˇ Projekt přispívá ke snížení energetické nebo materiálové náročnosti výroby 1 6. ˇ Projekt nepřispívá ke snížení energetické ani materiálové náročnosti výroby 0 Informace potřebné k hodnocení: ˇ Studie proveditelnosti ­ část 5.3 Výběrová kritéria pro organizační a marketingovou inovaci (podporované aktivity c) a d) dle článku 1.2. Výzvy) I. Binární kritéria Projekt je zaměřen na realizaci alespoň jedné z podporovaných aktivit vymezených v bodě 1.2 c) d) programu ve smyslu vymezení základních pojmů pro organizační a marketingovou inovaci ANO - NE Organizační inovace Marketingová inovace ANO ­ NE 1. Informace potřebné k hodnocení: ˇ Studie proveditelnosti ­ část 2.1, 2.2, 3.1, 3.2 Je organizační/marketingová inovace nová pro firmu? ANO - NE2. Informace potřebné k hodnocení: ˇ Studie proveditelnosti ­ část 3.1, 3.2 Vztahuje se organizační/marketingová inovace k vlastním novým nebo inovovaným výrobkům, službám či procesům? ANO - NE 3. Informace potřebné k hodnocení: ˇ Studie proveditelnosti ­ část 2.4 Kvalita zpracování projektu ANO - NE a) Studie proveditelnosti je zpracována v požadované struktuře ANO ­ NE b) V projektu jsou uvedeny úplné a relevantní údaje ANO ­ NE 4. Informace potřebné k hodnocení: ˇ Studie proveditelnosti II. Bodová kriteria ˇ Maximální počet bodů, které může projekt získat, je 15 bodů. ˇ Minimální bodová hranice pro schválení projektu je 7 bodů. A. Potřeba a relevance projektu (důvody pro inovaci) Jaké jsou důvody, které vedly k organizační/marketingové inovaci? ˇ Aktivní hledání řešení vedoucí ke zlepšení konkurenceschopnosti žadatele (zefektivnění procesů, vytváření konkurenční výhody apod.) 2 ˇ Pouhá pasivní reakce na situaci na trhu (požadavek odběratele, dodavatele, následování konkurence apod.) 0 1. Informace potřebné k hodnocení: Studie proveditelnosti ­ část 2, 3 B. Přínos inovačního projektu na další rozvoj a konkurenceschopnost žadatele (výsledky inovace) Byla u žadatele realizována organizační/marketingová inovace v minulosti (za poslední 3 roky)? ˇ Byla realizována zcela nová inovace pro firmu s významnými dopady na činnosti podniku 2 ˇ Byla realizována inovace, která spočívala ve zlepšení ve firmě již existujícího distribučního kanálu či existující metody organizace firemních procesů 1 1. ˇ Žádná, drobné změny bez výraznějšího dopadu na fungování společnosti 0 Informace potřebné k hodnocení: o Studie proveditelnosti ­ část 1.3.1 Klade realizace organizační/marketingové inovace nároky na další zvyšování kvalifikace nebo rekvalifikace zaměstnanců. ˇ Specifické vzdělávání nad rámec základního školení (další profesní vzdělávání, školení nad rámec uživatelského stupně) 2 ˇ Základní školení spojené se zavedením inovace (např. uživatelské školení informačního, manažerského systému), zaškolení nových zaměstnanců 1 ˇ Žádné nároky nebo žadatel neuvádí 0 2. Informace potřebné k hodnocení: o Studie proveditelnosti ­ část 4.2 Souvisí realizace projektu s implementací nových standardů řízení jakosti nebo nových metod řízení? ˇ ANO 1 ˇ NE 0 3. Informace potřebné k hodnocení: o Studie proveditelnosti ­ část 4.3 a) Jaké jsou ekonomické cíle vedoucí k inovaci? (zvýšení čistého obratu k datu ukončení projektu díky zavedení organizační/marketingové inovace) ˇ Projekt zvyšuje podstatně čistý obrat 2 ˇ Projekt zvyšuje čistý obrat významně 1 ˇ Projekt zvyšuje čistý obrat mírně 0 4. Informace potřebné k hodnocení: o Studie proveditelnosti ­ část 3.3 b) Zavedení inovace povede ke snížení nákladů procesu/zkrácení času zpracování/zvýšení kvality procesu k datu ukončení projektu: ˇ Zavedení inovace povede k podstatnému snížení nákladů/zkrácení času zpracování/zvýšení kvality procesu 2 ˇ Zavedení inovace provede k významnému snížení nákladů/zkrácení času zpracování/zvýšení kvality procesu 1 ˇ Zavedení inovace povede pouze k mírnému snížení nákladů/zkrácení času zpracování/zvýšení kvality procesu 0 Informace potřebné k hodnocení: o Studie proveditelnosti ­ část 3.3 Jaká je provázanost zavedení inovace s dalšími aktivitami žadatele a aktivitami spolupracujících institucí, firem? (kooperace s dalšími podniky a institucemi, možnost synergického efektu) ˇ Zavedení inovace má vazbu na aktivity spolupracujících firem (i odběratelů/dodavatelů), výsledky projektu budou zapadat do navazujícího řetězce, nebo bude dosaženo vyššího synergického efektu 2 ˇ Zavedení inovace přímo navazuje na současné aktivity firmy 1 ˇ Žadatel neuvádí návaznost zavedení inovace na žádné vlastní aktivity či aktivity spolupracujících organizací. 0 5. Informace potřebné k hodnocení: o Studie proveditelnosti ­ část 3.5 Rozsah zaváděných změn ve vztahu k firemním aktivitám ˇ Změny zásadně ovlivňují chod společnosti (změny se týkají výrobků, výnosů, zaměstnanců, firemních operací apod.) 2 ˇ Změny ovlivňují chod společnosti částečně 1 6. ˇ Změny ovlivňují chod společnosti okrajově 0 Komentář: Změny se týkají výrobků, výnosů, zaměstnanců, firemních operací apod. Informace potřebné k hodnocení: o Studie proveditelnosti ­ část 3.4