Podpora podnikání: legislativa a koncepční dokumenty Zákon o podpoře malého a středního podnikání • zákon č. 47/2002 Sb. • stanovuje zásady při poskytování podpory MSP, nevztahuje se na oblast zemědělství a lesnické prvovýroby • podpora musí být v souladu s pravidly pro poskytování veřejné podpory • vymezuje MSP • určuje oblasti (§ 3) a formy podpory (§ 4) • zřizuje Agenturu pro podporu podnikání a investic CzechInvest a určuje její úkoly • vymezuje poskytovatele a příjemce podpory • obsah programů podpory • zpráva o vývoji MSP předkládaná Poslanecké sněmovně Zákon o podpoře malého a středního podnikání Programy podpory obsahují: • název navrhovatele programu podpory, • název subjektu, který přijímá žádosti o poskytnutí podpory, i subjektu provádějícího hodnocení a výběr, • název poskytovatele podpory, • předmět a účel podpory, • vymezení příjemců podpory, • oblasti podpory, podrobnosti a formu jejího poskytování a způsob jejího užití, • vymezení výše jednotlivých forem podpor pro jeden projekt, • náležitosti žádosti o poskytnutí podpory a způsob jejího předložení a vyřízení, • dobu trvání programu podpory. Zákon o „veřejné podpoře“ • zákon č. 215/2004 Sb., o úpravě některých vztahů v oblasti veřejné podpory a o změně zákona o podpoře výzkumu a vývoje • nahrazuje zákon č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře • upravuje výkon státní správy vykonávané ÚOHS v oblasti VP, práva a povinnosti poskytovatelů a příjemců VP a dále některé otázky součinnosti ČR s Komisí ES • vymezuje poskytovatele a příjemce VP • určuje činnosti ÚOHS v oblasti VP Veřejná podpora Regionální mapa intenzity veřejné podpory Pravidlo de minimis (1/2) • Podpora malého rozsahu, která nepodléhá oznamovací povinnosti vůči Evropské komisi • Nařízení Komise č. 1998/2006 ze dne 15. 12. 2006, o použití článků 87 a 88 Smlouvy o ES na podporu de minimis účinné od 1. 1. 2007 • Nařízení Komise (ES) č. 69/2001 ze dne 12.1.2001 o použití článků 87 a 88 Smlouvy o založení ES u podpory de minimis. (platnost do 31.12.2006) • Celková výše pomoci de minimis udělená jednomu podniku nesmí přesáhnout částku € 200 000 během 3letého období. • Nově možno poskytnout i v oblasti dopravy (€ 100 000) • Nařízení o podpoře de minimis lze použít pouze na transparentní typy podpor, popř. na takové typy opatření, u nichž je možné přesně vyčíslit výši podpory. Podpora poskytnutá formou záruky či úvěru se přepočte na hrubý ekvivalent podpory. Pravidlo de minimis (2/2) • Když poskytovatel pomoci poskytne pomoc de minimis, musí informovat příjemce o tom, že udělovaná pomoc je charakteru de minimis, a dále od příjemce získat všechny informace o dalších případech pomoci de minimis, podniku-příjemci poskytnutých během posledních 3 let. • Vztahuje se na podporu podnikům ve všech odvětvích s výjimkou: Zákon o ochraně hospodářské soutěže • Zákon č. 143/2001 Sb. (Úplné znění Sbírka zákonů, r. 2005, částka 151) • Upravuje ochranu HS na trhu výrobků a služeb proti jejímu vyloučení, omezení, jinému narušení nebo ohrožení n dohodami soutěžitelů, n zneužitím dominantního postavení soutěžitelů nebo n spojením soutěžitelů • Nevztahuje se na ochranu HS proti nekalé soutěži. Všeobecné předpisy ES ke strukturálním fondům • Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1080/2006 o Evropském fondu pro regionální rozvoj • Nařízení Rady (ES) č. 1083/2006 o obecných ustanoveních o Evropském fondu pro regionální rozvoj, Evropském sociálním fondu a Fondu soudržnosti • Nařízení Komise (ES) č. 1828/2006 stanovující prováděcí pravidla pro nařízení č. 1083/2006 Předpisy k ochraně hos. soutěže • Nařízení Komise (ES) č. 1998/2006 o podpoře de minimis • Nařízení Komise (ES) č. 1628/2006 , o regionální investiční podpoře • Rámec pro vědu, výzkum a inovace 2006/C 323/1 • Nařízení Komise (ES) č. 70/2001 • Nařízení Komise (ES) č. 364/2004 • Nařízení Rady (ES) č. 659/1999 Koncepce rozvoje MSP na období 2007-2013 • Ministerstvo průmyslu a obchodu (www.mpo.cz) • Důraz na kvalitativní rozvoj MSP • Platnost 2007-13 – strukturální fondy • Úsilí o zmírňování a odstraňováni bariér vzniku, rozvoje a efektivního působení MSP v české ekonomice i v zahraničí Obsah Koncepce • Úvod • Výsledky realizace Koncepce podpory malého a středního podnikání v letech 2005-2006 • Výchozí stav malého a středního podnikání v ČR • Koncepce rozvoje malého a středního podnikání v letech 2007-2013 • Směry realizace Koncepce v jednotlivých oblastech • Způsob realizace Koncepce • Financování Vize Koncepce • MSP – převažující prvek podnikatelského sektoru • Podíl na zaměstnanosti • Spolupráce s exportně zaměřenými velkými podniky • Využívání výsledků výzkumu • Malé podniky s výrobky a službami založenými na kvalitě a designu Hlavní cíl koncepce Zajistit konkurenceschopnost MSP v ČR a tím zachovat a podpořit další rozvoj schopností těchto podniků vytvářet nová pracovní místa, ovlivňovat ekonomický růst a vyrovnávat disproporce v rozvoji jednotlivých regionů. Dílčí cíle Koncepce • Podmínky pro podnikání • MSP jako subdodavatelé, export, realizovat výsledky výzkumu, přispívat k rozvoji znalostní ekonomiky • MSP jako tvůrci pracovních míst, zabezpečení potřeb lokálních trhů • Vytvořit základ pro poskytování přímých podpor • Rozšířit infrastrukturu pro podnikání (VTP, PI, klastry) • Programy mají být zaměřeny na průřezové a regionální priority, snížení administrativní náročnosti Směry realizace Koncepce • Zlepšování podnikatelského prostředí • Rozšiřování a zkvalitňování infrastruktury pro rozvoj MSP • Přímá podpora malým a středním podnikům • Nástroje přímé podpory podnikatelů a rozvoje infrastruktury podnikání a jejich financování Strategie hospodářského růstu ČR 2005-2013 • schválena vládou 16.11.2005 • koncepční materiál, jehož cílem je zastřešit a koordinovat dílčí koncepce výkonných složek státu. • obecné principy a formulovat konkrétní doporučení pro směřování hospodářské politiky ČR • příprava iniciována M. Jahnem Strategie hospodářského růstu ČR 2005-2013 Úkoly: • nastavení priorit pro koordinaci hos. politiky do roku 2013 a nasměrování prostředků z fondů EU pro období 2007-2013 • vytvořit klientům státní sféry ty nejlepší možné podmínky pro ekonomické aktivity • přispět k maximálně efektivnímu nasměrování omezených veřejných prostředků v oblastech přímé intervence Strategie hospodářského růstu ČR 2005-2013 Exportní strategie ČR 2006 – 2010 • Reakce na změny po vstupu ČR do EU • předkládána Ministerstvem průmyslu a obchodu • Navazuje na Koncepci proexportní politiky na léta 2003–2006, vychází ze závěrů Strategie hospodářského růstu ČR a Strategie udržitelného rozvoje ČR. Je v souladu s Koncepcí zahraniční politiky na léta 2003–2006, Koncepcí jednotné prezentace ČR v zahraničí i Koncepcí zahraniční rozvojové pomoci ČR • navrhuje systém nástrojů, které budou účinné, komfortní pro podnikatele, slučitelné s pravidly tržní ekonomiky, flexibilní a efektivní z pohledu využití zdrojů státu Exportní strategie ČR 2006 – 2010 Plnění cílů exportní strategie Plnění cílů exportní strategie by mělo znamenat: • zvýšení hodnoty českého exportu zboží na jednoho obyvatele (na 10 400 USD/obyvatele v r. 2010), • zvýšení hodnoty českého exportu služeb na jednoho obyvatele (1 140 USD/obyvatele v r. 2010), • zvýšení podílu ČR na světovém exportu zboží a služeb, • zlepšení alokace zdrojů pomocí projektového řízení, vytvoření silnější značky země, • zlepšení koordinace činností a odstranění duplicit, • zvýšení komfortu obsluhy klienty, zvýšení kvality a efektivnosti služeb státu. Prioritní země exportní strategie Další strategické dokumenty • Národní inovační strategie • Národní inovační politika • Koncepce inovací pro oblast průmyslu a podnikání • Národní klastrová strategie Lisabonská strategie • přijatá na jaře 2000 Evropskou radou • programem komplexní a radikální obnovy Evropské unie, jak v ekonomické, tak sociální a ekologické oblasti • formulována do 2010 • Strategickým, koordinujícím, kontrolním a hodnotícím orgánem nové strategie se stala Evropská rada • Každoroční jarní zasedání Evropské rady je plně věnováno hodnocení dosažených výsledků nové strategie, úspěšných i slabých míst v jejím postupu a vytyčení úkolů na další období. Lisabonská strategie Vývoj Lisabonské strategie • Listopad 2004: Wim Kokova zpráva • 2005: Střednědobé hodnocení Lisabonské strategie TH10 prioritních oblasti roztříděných do tří bloků: n Učinit Evropu atraktivnějším místem pro investice a zaměstnávání n Znalosti a inovace pro růst n Vytváření více lepších pracovních míst Evropská charta pro malé podniky Opatření n Vzdělávání a školení pro podnikatelskou veřejnost n Levnější a rychlejší založení podniku n Lepší legislativa a předpisy n Dostupnost dovedností n Zlepšování přístupu on-line n Více z jednotného trhu n Daňové a finanční záležitosti n Posílení technologické kapacity malých podniků n Úspěšné modely elektronického obchodování a podpora špičkových malých podniků n Rozvoj silnějšího a účinnějšího zastoupení zájmů malých podniků na úrovni EU a na vnitrostátní úrovni Literatura Základní literatura: • Zákon o podpoře MSP (Web: www.mpo.cz e Podpora podnikání e MSP e Zákon) • zákon č. 215/2004 Sb., (www.compet.cz) • Nařízení Komise (ES) č. 69/2001 a 364/2004 (www.mpo.cz) Rozšiřující literatura: • Koncepce podpory MSP, Strategie hospodářského růstu (shrnutí), Exportní strategie ČR (http://www.businessinfo.cz/cz/clanky/exportni-strategie-cr-2006-2010/1001404/), Národní inovační strategie, Národní inovační politika, Národní klastrová strategie (všechny www.mpo.cz)