Partnerství NNO a veřejné správy Dobrovolná práce a dobrovolnictví Finanční zdroje pro NNO Společenská odpovědnost firem Přednáška 27.3.2007 Změny ve struktuře předmětu: Vztahy státu a NNO • Kooperativní, tj. partnerské w Založené na interdependence theory w Průběžná x odložená spolupráce • Přímá účast na programových pracích, práce v pracovních skupinách, formulace textu a obsahu programových dokumentů • Veřejné konzultace – připomínkování dokumentů • Konfliktní NNO konkurence s ROPO • Rozpočtová organizace w Změněna na Organizační složku • Příspěvková organizace • Obě upraveny zákonem o rozpočtovém určení daní Organizační složka • vzniká a zaniká rozhodnutím zastupitelstva územního samosprávného celku • při jejím zřízení musí zřizovatel vydat zřizovací listinu (její náležitosti předepisuje zákon) • není samostatnou právnickou osobou • její zaměstnanci jsou zaměstnanci obce nebo kraje • není účetní jednotkou - příjmy a výdaje (rozpočet) organizační složky jsou obsaženy v rozpočtu jejího zřizovatele • samosprávný celek ji bude zřizovat tehdy, pokud zajišťované činnosti nebudou vyžadovat velký počet zaměstnanců, nebudou potřebovat složité strojní či technické vybavení, nebudou vnitřně nebo jinak organizačně členěné a nebudou vstupovat do složitých ekonomických nebo právních vztahů Příspěvková organizace • vzniká a zaniká rozhodnutím zastupitelstva územního samosprávného celku • je účetní jednotkou • při založení PO zřizovatel vydá zřizovací listinu a podá návrh na její zápis do obchodního rejstříku • je samostatnou právnickou osobou, která má ve správě majetek svého zřizovatele (vymezený ve zřizovací listině. Tato správa se řídí přesně vymezenými majetkovými právy, rovněž vymezenými ve zřizovací listině) • okruhy tzv. doplňkové (nyní hospodářské) činnosti PO jsou též vymezeny ve zřizovací listině a jsou sledovány odděleně od činností hlavních Nový občanský zákoník • Upraví nově občanská sdružení, resp. spolky • Upraví nově nadace a nadační fondy, rehabilituje pojem „nadační ústav“ jako náhradu za obecně prospěšnou společnost • Nebude upravovat obecně prospěšné společnosti – „brontosauři“ mezi NNO • Měl by upravit „veřejnou prospěšnost“ • V platnost 1. 1. 2008 (nejoptimističtější odhady) Princip partnerství • Prosazováno EU • !!!Paradoxně v legislativě ani ostatních materiálech Evropské unie DEFINICE PARTNERSTVÍ NEEXISTUJE!!! • Konsensus ohledně partnerství: w Rovné postavení partnerů w Společný prospěch všech zúčastněných w Praktický aktivní přínos každého z partnerů pro společný úspěch a výsledek 3 modely partnerství: • Německý korporativní model (Německo) • Americký model „zájmových skupin“(USA) • Model střední cesty (VB, ČR) w Rada vlády pro nestátní neziskové organizace • Hlavní oblasti státní dotační politiky vůči NNO • Rozbor financování NNO z různých úrovní veřejných rozpočtů Partnerství NNO a krajů • Pověřená osoba nebo výbor na kraji • Zástupci NNO ve výborech zastupitelstva nebo komisích rady • Účast NNO na strategickém řízení • Jednání s příslušnými odbory na KrÚ • Osobní spoluúčast představitelů krajské samosprávy na akcích NNO • Podání návrhu radě, vyplývající ze zákona 6 problémových okruhů partnerství na úrovni krajů • Krátká existence krajů • Nejasně vymezená pravidla poskytování, získávání a výměny informací • Nedostatečně organizovaný demokratický vliv NNO na krajskou samosprávu • Tlak na NNO, aby se přizpůsobily vnitřnímu chodu kraj.samosprávy • Nejasná akreditační a dotační pravidla, vč. měřítek kvality poskytovaných služeb • Konkurence NNO a PO, OS Řešení (?) • Jednotné principy informování veřejnosti o činnosti VS • Vznik sítě informačních center NNO • Koordinátor pro spolupráci s NNO na KrÚ • Členství NNO ve vybraných odborných pracovních skupinách kraje Modely struktur NNO • Regionální partnerství bez vnitřní struktury • Nestrukturovaný neziskový sektor při stávající struktuře veřejné správy • Nestrukturovaný neziskový sektor s jednotnou informační centrálou • Volná koalice neziskových organizací či komunitní koalice • Mandatorní koalice • Grémium neziskových organizací MAJÍ NNO VYTVÁŘET KOALICE? NEPOPÍRÁ TO JEJICH NEZÁVISLOST??? Zákon o dobrovolnické službě č. 198/2002 Sb. Zákon upravuje pojmy: • Dobrovolník – člověk vykonávající dobrovolnou činnost, resp. práci bez nároku na finanční ohodnocení • Dobrovolnická činnost – aktivity spojené s organizací dobrovolnictví • Dobrovolnická služba – výkon dobrovolné práce na základě smluvního vztahu (krátkodobá a dlouhodobá – delší než 3 měsíce) Dále vymezuje vztahy mezi: • Vysílající organizací – chrání dobrovolníka vůči organizaci přijímající (platí za dobrovolníka pojistné plnění) • Dobrovolníkem (povinnost přihlásit se k účasti na důchodovém pojištění) • Přijímající organizací – využívá dobrovolnickou službu (nemůže dobrovolníka vykořisťovat, ohrožovat ho na životě apod.) Všem těmto aktérům přináší povinnost vstoupit do vzájemných vtahů. Vysílající organizace • Občanské sdružení • Obecně prospěšná společnost • Církev nebo církevní právnická osoba Tato NNO dostává od MV akreditaci na 3 roky, může být obnovena. Oblasti, kde je možné dobr. službu vykonávat: • Pomoc nezaměstnaným, sociálně slabým, zdravotně postiženým, seniorům, příslušníkům menšin, imigrantům, drogově závislým osobám, obětem domácího násilí, mládeži a dětem ve volném čase, pomoc při katastrofách, v oblasti ŽP, při uchování kulturního dědictví,v postpenitenciární péči. • A to v ČR i v zahraničí. Metody vyjádření dobrovolné práce 1.Output-related method • Ocenění hodnoty poskytnutých služeb a odečtení jejich nákladů na vstup Náklady na vstup = náklady na nábor a školení + vybavení a zařízení+ materiální náklady 2. Input–related method • Vyjádření hodnoty času potřebného na práci The American Institute for Certified Public Accountants se rozlišují 3 způsoby ocenění hodnoty času: 2a. Global Substitute Method • Náklady na pronájem placené síly k provedení práce 2b. Specialized Substitute Method • Průměrný plat specialisty na provedení neplacené práce 2c. Cost Opportunity Method • Tržní mzda, o kterou dobrovolník přichází výkonem neplacené práce MPSV • Kvalifikovaná práce - Průměrná mzda nebo 6.platová třída • Nekvalifikovaná práce – minimální mzdové tarify v katalogu, vydávaném MPSV Problém – hodinová mzda x měsíční tarif Metoda VIVA • the Volunteer Investment and Value Audit • = vstupy do dobrovolnických programů/ výstupy (hodnota času) Finanční zdroje NNO • Veřejné zdroje w Dotace w Veřejné zakázky w Smlouvy o poskytování služeb w Ze zákona (církve, veřejné i soukromé školy, aj.) w Ostatní (např. NIF – 1,5 ml Kč a CEE Trust – 75 mil.USD) • Dárcovství w Individuální w firemní • Vlastní příjmy w Vlastní hospodářská činnost w Členské příspěvky w Příjmy z loterií a her Dotace z úrovně ministerstev: Dotace z úrovně krajů: Individuální dárcovství • V roce 2003 darovala peněžitý či věcný dar nějaké NNO téměř polovina obyvatel ČR (47 %) • Celková hodnota darů od jednoho dárce: w 2/3 dárců do 700 Kč w 5 % dárců nad 4 tis. Kč • Na MV ČR registrováno více jak 400 veřejných sbírek (prudký rozvoj DMS) Firemní dárcovství Příjmy z loterií a sázkových her Odvod na veřejně prospěšné účely za rok 2003 podle sázkových her (v %) Daňová zvýhodnění NNO • Daň z příjmů právnických osob • Silniční daň • Daň dědická a darovací • Daň z nemovitosti • Daňový zvýhodnění dárců • Snaha prosadit daňové asignace Daňová asignace – pro a proti PRO • Další finanční zdroj pro NNO • Zvýšení občanské participace na financování NNO • Zvýšení povědomí o NNO • Výchova k filantropii PROTI • Popření daňového principu neekvivalence • Narušení horizontální spravedlnosti • Růst administrativních nákladů • Nedokonalá informovanost dárců – neefektivní alokace prostředků Společenská odpovědnost firem = corporate social responsibility, CSR Liší se z pohledu: • managementu • marketingu • Evropské unie Pohled managementu Carrollova čtyřdílná definice CSR, která se skládá z následujících složek: • Ekonomická odpovědnost, kdy na sebe podnik bere závazek vyrábět výrobky a služby a prodávat je za spravedlivou cenu, • Zákonná odpovědnost, kdy na sebe podnik bere závazek chovat se v souladu s místní legislativou, • Etická odpovědnost, kdy na sebe podnik bere závazek chovat se v souladu s očekáváním společnosti, která nejsou upravena legislativou, • Dobrovolná, resp. filantropická odpovědnost, která není společností očekávána, ale nabývá na strategické úloze. Pohled marketingu • Pracuje jen s filantropickou odpovědností: w Účelové sponzorství w Sociální marketing w Cause related marketing • Proto CSR (mylně) označována za „nálepku“ kvalitního PR • V ČR tento trend prosazuje Fórum dárců (poté, co opustilo lobbing za prosazení daňových asignací) w Konference: CSR- značka, která se vyplácí w Projekt: Sociální marketing – prostor pro inovativní marketingové kampaně Pohled EU • „CSR – je dobrovolné integrování sociálních a ekologických hledisek do každodenních firemních operací a interakcí s firemními stakeholders“ (Trnková, 2004 dle Zelené knihy, 2001) • podporuje tedy dobrovolný, nikoli povinný charakter společenské odpovědnosti firem!!!