Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy čj. 23 250/2006-501 Z á s a d y PROGRAMU V. Národní program rozvoje sportu pro všechny Zásady Národního programu rozvoje sportu pro všechny byly aktualizovány poradou vedení MŠMT dne 14.listopadu 2006 pod č.j. 23 246/2006-501. PROGRAM V. Zásady Národního programu rozvoje sportu pro všechny Článek I - Všeobecná ustanovení 1. Vyhlášený „Program V.“ je určen na podporu oblasti sportu pro všechny. Tato oblast je podporována s ohledem na plnění usnesení vlády č.17, k Národnímu programu rozvoje sportu pro všechny ze dne 5. ledna 2000. 2. Cílem je postupně měnit společenské a materiální podmínky ve prospěch celoživotního aktivního způsobu života. Je určen jako příspěvek pro projekty občanských sdružení zabývajícími se sportem pro všechny, včetně specifických skupin. 3. Stanovené priority účelového zaměření: · Pravidelná sportovní a tělovýchovná činnost dětí a mládeže ve věkové kategorii 6 – 18 let · Otevřené tělovýchovné a sportovní akce, včetně jednorázových kampaní se zaměřením ke zdravému a aktivnímu životnímu stylu · Projekty zaměřené na pohybové aktivity občanů starších 60 let · Vzdělávání dobrovolných pracovníků v oblasti sportu pro všechny · Tělovýchovná reprezentace · Věda a výzkum v oblasti sportu Článek II – Základní podmínky 1. Základním kritériem pro dotování projektu je jeho společenský význam a zaměření na vyhlášené zadání. 2. Projekt musí mít celostátní rozsah a charakter, nikoliv pouze místní, či regionální. 3. Přihlíží se k zaměření a činnosti předkladatele, jeho organizační struktuře, členské základně celkem a základně z hlediska počtu dětí a mládeže. 4. Součástí žádosti o dotaci musí být vyhodnocení a efektivita předchozího projektu, pokud na něj žadatel obdržel státní dotaci. 5. Na stejný nebo obdobný projekt nelze žádat dotaci z jiných programů 6. Součástí posouzení výše dotace je i možnost přístupu žadatele k jiným finančním zdrojům, zvláště k prostředkům od a.s. SAZKA. 7. Podmínkou pro posouzení žádosti je správné vyúčtování projektu za uplynulé období 8. Projekt musí být zpracován předepsanou formou 9. V případě projektu realizovaného ve školách u jiných, než žákovských a studentských školních klubů musí být jeho součástí písemná smlouva s ředitelstvím školy a písemný souhlas rodičů žáků 10. Podmínky pro realizaci priorit v rámci celostátních projektů: a) Pravidelná sportovní a tělovýchovná činnost dětí a mládeže ve věkové kategorii 6 – 18 let. - Celostátní projekt zaměřený na pravidelné sportovní a tělovýchovné aktivity určené dětem a mládeži nezařazeným do systému sportovně – talentované mládeže. - Organizační struktura a množství zapojených účastníků projektu. - Nelze použít na financování pravidelných soutěžních aktivit. b) Otevřené tělovýchovné a sportovní akce, včetně jednorázových kampaní se zaměřením ke zdravému a aktivnímu životnímu stylu - Tělovýchovné a sportovní akce (festivaly, svátky sportu, slety, kampaně atd.) celostátního charakteru - Projekty se týkají akcí v oblasti sportu pro všechny organizovaných celorepublikově pro celou členskou základnu na základě stanovených kritérií, s možností zapojení občanské veřejnosti (aktivní, náborová, nebo propagačně-vzdělávací účast veřejnosti) - Nelze použít na soutěže a akce sportovních svazů v oblasti sportovně-talentované mládeže, nebo výkonnostního charakteru. c) Projekty zaměřené na pohybové aktivity občanů starších 60 let - Jedná se o speciální projekty pohybových aktivit, včetně turistických , zaměřené na specifickou oblast občanů starších 60 let se všemi zvláštnostmi z nich vyplývajících. d) Vzdělávání dobrovolných pracovníků v oblasti sportu pro všechny - Tyto projekty se týkají pouze podpory vzdělávání cvičitelů, funkcionářů a odborníků v oblasti sportu pro všechny - Netýká se vzdělávání trenérů a rozhodčích sportovních svazů e) Tělovýchovná reprezentace - Nejedná se o státní sportovní reprezentaci, ale o tělovýchovnou reprezentaci k účasti na mezinárodních soutěžích (včetně školních) v oblasti sportu pro všechny, festivaly sportu, mezinárodní akademie, gymnaestrády, gymnaziády, mezinárodní turistické akce a pod. Článek III – Metody rozdělování 1. Při vyhodnocení musí být sepsán protokol, který zohledňuje obecné údaje: a) Název projektu b) Název žadatele c) Účelové zaměření žádosti d) Finanční požadavek žadatele 2. Posuzování projektů se provádí za přítomnosti všech členů výběrové komise. 3. Metodika výběru projektu: a) Seřazení projektů podle rozsahu činnosti, členské základny a organizační struktury předkladatele a rozřazení do skupin dle kvality projektu. b) Vyřazení projektů, které nesplňují základní a doplňková kritéria. c) Projekty pro oblast vědy a výzkumu v oblasti sportu budou posuzovány samostatně. 4. Posouzení projektů v jednotlivých skupinách podle základních a doplňkových kritérií: a) Orientační návrh přidělovaných finančních částek pro jednotlivé projekty b) Opětovné zhodnocení projektů a fixní upřesnění částek návrhu celkové dotace (bez rezervy). c) Další pomocná kritéria dle návrhu členů komise. 5. Bodové rozmezí, které lze přiřadit při hodnocení projektu je 0 až 100 bodů. 6. Základní kritéria: body a) Společenský význam projektu a jeho zaměření na vyhlášené zadání 20 b) Rozsah, obsah činnosti předkladatele projektu, zejména jeho organizační a členská základna 30 c) Efektivita dlouhodobé činnosti 10 d) Ohodnocení předcházejícího projektu 10 e) Nemožnost přístupu k finančním prostředkům a.s. SAZKA 5 celkem základní kritéria …………………………………………………… 75 7. Doplňková kritéria: body a) Forma zpracování projektu 5 b) Shoda obsahu projektu se stanovami předkladatele a jejich zadání 5 c) Dodržení metodiky zpracování projektu 5 d) Vyúčtování dotací v minulém období 10 celkem základní kritéria …………………………………………………… 25 8. Protokol musí obsahovat i následující údaje: a) Stanovisko komise: · Vyhověl v plném rozsahu · Vyhověl v redukovaném rozsahu · Nevyhověl b) Hlasování členů komise v poměru: c) Doporučená částka komisí: d) Podpisy členů komise s vymezením souhlasu / nesouhlasu: Článek III - Závěrečná ustanovení 1. Návrh výše bodových hodnot projedná Expertní komise. Přepočet bodových hodnot na výši finančního příspěvku jednotlivým občanským sdružením projednává Expertní komise. Na úrovni MŠMT je návrh projednáván Gremiální poradou náměstka ministryně skupiny 5 a poradou vedení MŠMT s ohledem na schválení celkového objemu státního rozpočtu ČR. 2. Expertní komise pro Program V. se řídí platným Statutem a Jednacím řádem poradních, expertních a oponentních komisí. 3. MŠMT rozhoduje o konečné výši rozdělení dotací pro jednotlivé občanské sdružení. 4. Realizace, včetně hospodaření, vyúčtování a kontroly státních finančních prostředků stanovených na základě vypočtených bodových hodnot se řídí platnými „Metodickými pokyny pro hospodaření s neinvestičními dotacemi ze státního rozpočtu ČR v nestátních neziskových organizacích v oblasti sportu pro příslušný rok. Metodický pokyn je zveřejňován na adrese: www.msmt.cz. 5. Na úrovni MŠMT je návrh finančního objemu dotace jednotlivým občanským sdružením projednáván Gremiální poradou náměstka ministryně sk. 5 a poradou vedení MŠMT. Ve zcela mimořádných a naléhavých případech je možno předložit ke schválení přímo paní ministryni. 6. Tyto zásady byly aktualizovány a nabývají účinnosti dne 1. ledna 2007. V Praze dne 14. listopadu 2006 Ing. Ivo Kaderka, CSc. v. r. náměstek ministryně školství, mládeže a tělovýchovy