Základní pojmy & Makroekonomické a mikroekonomické aspekty tělesné kultury EKOS P2 Sport • latinského „disportare“ • a starofrancouzského „le désporter“, což znamená bavit se, příjemně trávit volný čas • Historie: – Starověk: nácvik boje, jednoduché hry • Čína, Indiáni, Řecko • Boj → bojové umění → bojový sport – Středověk: rytířské klání, míčové hry • 17st. Komenský, 18st. Strutt, 19st. Ling – U nás: Jahn (19st.), Tyrš (19.st) – (společenský, zdravotní, branný aspekt) – 1862 Sokol, 1902 – Orel, 1948 Sokol, 1952 SVTVS, 1957 ČSTV Češi a sport • 3/4 Čechů mají zájem o sport, 2/5 aktivně • Ti, kteří se zajímají o sport, sledují sport několikrát týdně (44 %), čtvrtina ho sleduje dokonce denně (25 %). • nějaký sport aktivně provozuje 60,8% mužů a 58,5% žen. Pravděpodobnost, že se lidé aktivně věnují nějakému sportu, klesá s rostoucím věkem. • Nejoblíbenější sporty aktivně – muži: fotbal a posilovna – ženy: aerobic Základní pojmy • Tělesná kultura: • sociokulturní systém, který jako výsledek činnosti, tvorby hodnot, vztahů a norem zabezpečuje specifickými tělocvičnými prostředky uspokojování zvláštních biologických a sociálních potřeb člověka v oblasti fyzického, psychického a sociálního rozvoje s cílem jeho socializace a kultivace – Tělesná výchova – Sport – Pohybová rekreace Systém tělesné kultury Další pojmy • Sportovní odvětví • Sportovní svaz (federace) • Tělovýchovná jednota • Tělovýchovné zařízení Klasifikační schéma sportu Aplikované disciplíny • sportovní právo – přestupy hráčů, prodeje.. • sportovní management • sportovní marketing – reklama, PR • finance a ekonomika sportu • sociologie sportu (chování fanoušků) • historie a filozofie sportu Produkty v oblasti sportu • základní produkty tělesné kultury – nabídka tělesných cvičení – nabídka sportovních akcí – nabídka sportovně-rekreačních akcí • produkty vázané na osobnost – sportovce – výkony trenéra – reklamní vystoupení sportovců • myšlenkové produkty – iniciují tělovýchovu a sportovní oblast (skol, OH) – sportovní informace čířené médii – hodnoty zážitku v tělesné kultuře a sportu • produkty podmiňující sport – sportovní zařízení – společenské akce – pojištění, doprava, vstupenky • klasické materiální produkty – nářadí, oblečení, náčiní Specifické vlastnosti sportovních produktů • subjektivní oceňování sportovních produktů • převážná abstraktnost a nemateriálnost produktů • nepředvídatelný vývoj produktů (nejistý výsledek) • malá možnost kontroly složení produktů (jsou možné dva stejné výsledky) • sport jako veřejné zboží (sport, ale spíše není veřejným statkem) • u části sportovních produktů nelze stanovit tržní cena Aktéři a instituce • Jednotlivé aktéry v systému tělesné kultury můžeme rozdělit podle jejich charakteru na: – Vládní aktéry – Společenské struktury a aktéry – Politické struktury a aktéry • Institucemi – jsou potom chápany formální a neformální pravidla, která upravují vztahy mezi jednotlivými aktéry. Jedná se tedy např. o zákony, vyhlášky nebo v případě neformálních institucích může jít například o tradici podpory sportu z veřejných rozpočtů apod. Důvody státních zásahů • Ekonomické – Externality, nedokonalá konkurence, veřejné statky, asymetrická informace • Mimoekonomické – Kultivace lidského potenciálu, rozvoj rovných příležitostí… Veřejný statek a sport • Veřejné statky – Aktivity ve volné přírodě • Smíšené statky – Veřejné stadiony, koupaliště • Soukromé statky – Dle individuálních potřeb – trh Veřejný statek ≠ veřejně poskytovaný statek Makroekonomické aspekty TK • Agregátní poptávka a nabídka • HDP=C+I+G+X – C: odhad cca 10tis položek (některé mají alternativní zařazení např. kolo, oblečení,…). Hlavně služby – I: pro školní TV, pro vrcholový a výkonnostní sport, tělovičně-rekreační,… včetně technické infrastruktury – G: výdaje ze státního rozpočtu (včetně municipalit). Investiční a neinvestiční – X: Im>Ex (nadnárodní firmy) Podíl TK na výkonu ekonomiky • Podíl sportu a tělovýchovy na HDP 1,5-2% • Podíl TK na konsolidovaných veřejných výdajích 0,4-1,7% • Přínos přímých soukromých vydání (bez sázek) na celkových výdajích 1-2% • Zaměstnanost- ČR odhad 1,5% (SRN 2%, Finsko 0,8%) Makroekonomický model sportu Využití metod ekonomického hodnocení u investic do TK • CBA – Snížení pracovní neschopnosti – Snížení nákladů na pracovní sílu • CUA • CEA Mikroekonomické aspekty TK • Strana poptávky – Výdaje domácností, firem, veřejných rozpočtů • Strana nabídky – Tvoří NNO, stát a samospráva, firmy Poptávka poptávka - tvar křivky - funkce ceny ve vztahu k veřejně poskytovaným statkům užitek celkový užitek Determinanty poptávky • Globalizace • Služby • Flexibilita • Medializace • Mobilita • Orientace na zážitek Nabídka nabídka Nabídku tvoří subjekty dle: • Právní formy – Živnosti, s.r.o., nadace,… • Dle cílové orientace – Non profit, for-profit • Dle funkčnosti a způsobu plnění věcných úkolů – Města, spolky, podnikatelské subjekty… • Dle šířky nabídky sportu Důchodový a substituční efekt • Vliv dotace na rozpočtové omezení Pozitivní externality • Pozitivní • Podpora zdraví člověka – Ovlivňovaní zdravotního stavu – Biologický základ zdravého životního stylu – Vliv pohybové aktivity na zdraví – Možnosti ovlivnění životního stylu • Formování osobnosti člověka a jeho systému životních hodnot a idejí • Tvorba a kvalita sociálních vztahů • Propagace země či regionu Negativní externality • negativní • Negativní vlivy na zdraví člověka • Negativní vlivy na životní prostředí • Komercionalizace tělesné kultury • Ostatní negativní vlivy Literatura • Povinná literatura – Hobza, Rektořík – Základy ekonomie sportu – kpt. 6 a 7 (s.62-96) • Doporučená literatura – Novotný – Ekonomika sportu – kpt. 1 (s.13-24) – Tisková zpráva (Factum invenio) – Češi a sport http://www.factum.cz/tz114.html – Tisková zpráva (Factum invenio) – Sport v médiích http://www.factum.cz/tz135.html The end