Institucionální zabezpečení sportu v rámci tělesné kultury v ČR a EU EKOS P2 Klíčové oblasti institucionálního rámce • Zahraniční struktury • Státní struktury • Spolkové struktury • Ziskový sektor Zahraniční struktury (viz samost.přednáška) • International Olympic Committee (IOC) • UNESCO • Evropská unie – Výbor pro kulturu, mládež, vzdělání a média (Ján Figel) – Evropská komise – DG for Education and Culture – Evropský soudní dvůr – Dokumenty • ENGSO – European Non-Govermental Sports Organisation • EOC – European Olympic Committees • Council of Europe - Committee for the Development of Sport (CDDS) • European Sports Conference (ESC) • General Association of International Sports Federations (GAISF) • European Sport Health Confederation (CESS) • Evropská charta sportu Státní struktury v ČR Vláda: Směry státní politiky ve sportu na léta 2004-2006 • Ministryni školství, mládeže a tělovýchovy – realizovat Směry státní politiky ve sportu a za tímto účelem finančně podporovat programy na podporu: – v souladu se zákonem č. 115/2001 Sb., o podpoře sportu vytvářet podmínky pro rozvoj systémového zabezpečení přípravy ke státní sportovní reprezentaci a přípravě sportovních talentů, – podílet se na realizaci vědeckovýzkumného zabezpečení a zdravotní péče v oblasti sportu, – zajistit zveřejnění tohoto usnesení ve Věstníku vlády pro orgány krajů a orgány obcí • Ministryni zdravotnictví – v souladu se zákonem č. 115 /2001 Sb. o podpoře sportu, zkvalitňovat činnost laboratoře dopingové kontroly, – vytvořit systém zdravotní péče o sportovce v rámci sportovní reprezentace a péče o sportovně talentovanou mládež. • Místopředsedovi vlády a ministru vnitra a ministru obrany – v souladu se zákonem č. 115/2001 Sb., o podpoře sportu vytvářet podmínky pro rozvoj systémového zabezpečení přípravy ke státní sportovní reprezentaci a přípravě sportovních talentů, – podílet se na realizaci vědeckovýzkumného zabezpečení a zdravotní péče v oblasti sportu; Vláda ČR • „ Zásady komplexního zabezpečení státní sportovní reprezentace včetně systému výchovy sportovních talentů“ ze dne 14. července 1999 č. 718, • „ Národní program rozvoje sportu pro všechny v České republice“ ze dne 5. ledna 2000 včetně kontrolní zprávy o jeho plnění č.j. 16 033/02-50 předložené vládě ČR v červnu 2002 • Zákon o podpoře sportu č. 115/2001 Sb., ze dne 28.února 2001 ve znění zákona č. 219/2005 Sb. Cíle a priority státní politiky • Změny hodnotové orientace občanů • Trvale zlepšovat podmínky pro provozování sportu • Trvale vytvářet podmínky pro sportovní aktivity dětí a mládeže na školách • Dosahovat očekávaných a odpovídajících sportovních výsledků na významných světových soutěžích • Vytvářet účinný systém podpory programů zabraňující negativním jevům ve sportu • Priority státní politiky Operační programy • Podpora státní sportovní reprezentace • Podpora péče, výběru a rozvoje talentů • Podpora významných sportovních akcí • Podpora školních sportovních aktivit • Podpora rozvoje činnosti v oblasti sportu pro všechny • Podpora rozvoje a obnovy materiálně technické základny sportovní infrastruktury. • Podpora rozvoje a obnovy materiálně technické základny sportovní reprezentace • Podpora zdravotně postižených sportovců • Podpora antidopingového programu České republiky • Podpora vědy a výzkumu MŠMT • Antidopingový výbor ČR – organizační složka státu (česká charta proti dopingu) • Sport – Sportovní reprezentace – Sportovní centra – Sportovní třídy • Tělovýchova – Sport pro všechny – Sport a škola – Sport zdravotně postižených – Údržba a provoz TVS zařízení Zásady státní sportovní reprezentace - 2007 • Po přepočtu stanovených položek se celkový finanční objem dotace pro sportovní svazy rozdělí na tři díly v poměru: – příspěvek na přípravu 20 % (příprava a materiál) – účast - příspěvek na akce, soutěže 30 % – sportovní úspěšnost 50 % (poslední 3 roky) Metodika výpočtu ohodnocení úspěšnosti Zásady Programu V. - Národní program rozvoje sportu pro všechny - 2007 • Cílem je postupně měnit společenské a materiální podmínky ve prospěch celoživotního aktivního způsobu života. Je určen jako příspěvek pro projekty občanských sdružení zabývajícími se sportem pro všechny, včetně specifických skupin. • Stanovené priority účelového zaměření: • Pravidelná sportovní a tělovýchovná činnost dětí a mládeže ve věkové kategorii 6 – 18 let • Otevřené tělovýchovné a sportovní akce, včetně jednorázových kampaní se zaměřením ke zdravému a aktivnímu životnímu stylu • Projekty zaměřené na pohybové aktivity občanů starších 60 let • Vzdělávání dobrovolných pracovníků v oblasti sportu pro všechny • Tělovýchovná reprezentace • Věda a výzkum v oblasti sportu Činnost MO a MV v oblasti sportu • Armádní sportovní centrum DUKLA (ASC DUKLA) je organizační složkou MO ČR. Armádní vrcholový sport je zaměřen na zabezpečení státní sportovní reprezentace České republiky v oblasti organizační, metodické, materiální, finanční a personální. • Prioritně se u ASC DUKLA zabezpečují olympijská sportovní odvětví. • Mezi sportovní příspěvkové organizace MO ČR patří Handball club DUKLA Praha, Volejbalový klub DUKLA Liberec a Vědecké a servisní pracoviště tělesné výchovy a sportu (CASRI). • Vysokoškolské sportovní centrum MŠMT ČR (VSC)(dříve Středisko vrcholného sportu) vzniklo v roce 1974. Sportovní centrum je od 1. 3. 2003 organizační složkou státu. • Policejní sport • Hasičský sport Kraje • Kraje ve své samostatné působnosti podle zákona č. 115/2001 Sb., o podpoře sportu, vytvářejí podmínky pro sport, zejména pak: – zabezpečují rozvoj sportu pro všechny a přípravu sportovních talentů, včetně zdravotně postižených občanů, – zajišťují výstavbu, rekonstrukci, údržbu a provoz svých sportovních zařízení, – zabezpečují finanční podporu sportu ze svého rozpočtu. • Krajské a obecní rozpočty se zaměřují na podporu sportovních oddílů a klubů, jež působí v jejich regionu, jedná se spíše o subjekty neorganizované v zastřešujících asociacích, nebo amatérské organizace, které nutně nevychovávají sportovní reprezentaci. Vybrané koncepční materiály krajů, které zahrnují problematiku oblasti sportu. • Jihočeský: Program rozvoje kraje, Akční plán programu rozvoje kraje, Koncepce rozvoje tělovýchovy a sportu v Jihočeském kraji • Jihomoravský: Program rozvoje kraje, Koncepce rozvoje tělovýchovy a sportu v Jihomoravském kraji • Karlovarský: Plán rozvoje kraje 2004 – 2006, Strategie rozvoje cykloturistiky a cyklodopravy v Karlovarském kraji • Královéhradecký: Program rozvoje kraje • Liberecký: Program rozvoje Libereckého kraje, Koncepce rozvoje tělovýchovy a sportu v Libereckém kraji • Moravskoslezský: Program rozvoje kraje, Marketingová strategie rozvoje cestovního ruchu v turistickém regionu Severní Moravy a Slezska • Olomoucký: Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje výchovně vzdělávací soustavy Olomouckého kraje, Operační program Olomouckého kraje • Kraje II. • Pardubický: Program rozvoje Pardubického kraje, Generel cyklodopravy Pardubického kraje, • Plzeňský: Program rozvoje Plzeňského kraje, Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy Plzeňského kraje, Koncepce pro oblast tělovýchovy a sportu, prevence sociopatologických jevů, multikulturní výchovy a školských služeb • Středočeský: Program rozvoje územního obvodu Středočeského kraje, Generel cyklistických tras a cyklostezek na území Středočeského kraje • Ústecký: Dlouhodobý záměr Ústeckého kraje • Vysočina: Program rozvoje kraje Vysočina, Koncepce volnočasových aktivit v kraji Vysočina na roky 2005 - 2008 • Zlínský: Program rozvoje kraje, Plán rozvoje 2005, Analýza sportovního a tělovýchovného prostředí • Hl. m. Praha: Strategický plán hl. m. Prahy, Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje výchovně vzdělávací soustavy v hl. m. Praze Obce • Obce ve své samostatné působnosti dle zákona č. 115/2001 Sb., o podpoře sportu, vytvářejí podmínky pro sport, zejména tím, že: – zabezpečují rozvoj sportu pro všechny a přípravu sportovních talentů, včetně zdravotně postižených občanů, – zajišťují výstavbu, rekonstrukci, údržbu a provoz svých sportovních zařízení a poskytují je pro sportovní činnost občanů, – kontrolují účelné využívání svých sportovních zařízení, – zabezpečují finanční podporu sportu ze svého rozpočtu. • Obce poskytují dotace jak na konkrétní projekty, tak na financování běžného provozu NNO, a to v souladu se zákonem č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů. Metodiku poskytování dotací si obce upravují samy. Spolkové struktury • Kluby odhad cca 40 000 • Sportovní svazy s celorepublikovou působností – 120 • Všesportovní kolegium – Zastupuje tedy zájmy více jak 2 mil. registrovaných sportujících občanů všech věkových kategorií, sdružených v cca 20 tis. občanských sdružení. Všesportovní kolegium ČR (dále kolegium) je dobrovolné seskupení jedenácti největších a zastřešujících sportovních svazů a spolků. Nemá právní subjektivitu – ČSTV + – Asociace tělovýchovných jednot a sportovních klubů ČR (ATJSK ČR) Asociace školních sportovních klubů ČR (AŠSK ČR) Autoklub ČR (AČR) Česká asociace sportu pro všechny (ČASPV) Česká obec sokolská (ČOS) Český olympijský výbor (ČOV) Český střelecký svaz (ČSS) Český svaz tělesné výchovy (ČSTV) Klub českých turistů (KČT) Orel Sdružení sportovních svazů České republiky • NNO Zastřešující organizace ČSTV • Český svaz tělesné výchovy (ČSTV) je dobrovolným sdružením sportovních, tělovýchovných a turistických svazů s celostátní působností, tělovýchovných jednot a sportovních klubů i jejich sdružení, jsou-li ustavena jako občanská sdružení podle Zákona o sdružování občanů č.83/1990 Sb. ČSTV vznikl 11. března 1990 a jeho posláním je podporovat sport, tělesnou výchovu a turistiku, sportovní reprezentaci České republiky a přípravu na ni, zastupovat a chránit práva a zájmy sdružených subjektů, poskytovat jim požadované služby a vytvářet ke vzájemné spolupráci potřebnou platformu. Subjekty sdružené v ČSTV si ponechávají samostatnost svého právního postavení, majetku a činnosti. NNO • NNO: organizované,soukromé, nerozdělující zisk, samosprávné, dobrovolné (Salomon) • Vzájemně prospěšné a veřejně prospěšné • Formy: – Občanská sdružení (č. 83/1990 Sb.) – Obecně prospěšné společnosti ( č. 248/1995 Sb.) – Nadace a nadační fondy (č. 227/1997 Sb.) – Církve a náboženské společnosti (č. 3/2002 Sb.) Další relevantní právní předpisy • Zákon č. 198/2002 Sb., o dobrovolnické službě • Zákon č. 117/2001 Sb., o veřejných sbírkách • Zákon č. 202/1990 Sb., o loteriích a jiných podobných hrách • + daňové zákony Ziskový sektor • Živnosti: – Volné • Manažerské činnosti, organizování a vzdělávání – Vázané • Poskytování tělovýchovných a sportovních služeb • Provozování tělových. A sportovních zařízení a zařízení sloužících pro rekreaci a rekondici • Průvodcovská činnost • Vodní záchranářská služba • Masérské, rekondiční a regenerační služby • Provozovávání solárií – Koncesované • Střelecký sport a související činnosti Doporučená literatura • Hobza, Rektořík – Základy ekonomie sportu – kpt.4 a 5 • Směry státní politiky ve sportu (IS) • Zásady státní sportovní reprezentace (IS) • Zásady Národní program rozvoje sportu pro všechny (IS) Zajímavé odkazy • Rada Evropy – http://www.coe.int/t/e/cultural_co-operation/sport/ • European year of education through sport 2004 – http://www.eyes-2004.info/5922.0.html • EU – sport site – http://ec.europa.eu/sport/index_en.html • MOV – http://www.olympic.org • MŠMT – http://www.msmt.cz/sport