Řízená péče a její kvalita Praha, březen 2000 Ivan Malý Osnova ä kvalita zdravotní péče ä objektivní a subjektivní stránka ä nástroje sledování kvality ä nástroje zajišťování kvality ä makro ä mikro úroveň ä kvalita v prostředí řízené péče Kvalita ?! ä velmi problematický termín ä nejistota, nestandardnost, vnější vlivy, sporná měřitelnost ä různé definice ä čistě technická - medicínská ä komplexní - medic.+ subjektivní spokojenost ä způsoby vyjadřování úrovně kvality Křížová ä Kvalita… odrazem stupně, v němž poskytnutá péče odpovídá poznatkům medicínského výzkumu a možnostem technologie. Závisí na ekonomických možnostech země... Co nejčastěji hodnotí pacienti? ä přijímací proceduru ä chování personálu, čekání, informovanost ä hotelové služby ä jídlo, čistota, teplota, pořádek… ä lékařskou péči ä všechny úkony (vyšetření, vyslechnutí pacienta, vysvětlování, uklidňování, srozumitelnost…) ä ošetřovatelská péče měřítka kvality vstupy (předpoklady) ä dostupnost, kontinuita, všestrannost péče ä vybavenost ä kvalifikovanost ä dodržování standardních postupů ä kontrolní a monitorovací systémy výstupy (těžší, vliv case-mixu) ä HI-TECH medicine ä subjektivní spokojenost pac. ä počet readmisí ä pooperační komplikace ä úmrtnost nástroje zajišťování kvality „NÁRODNÍ“ úroveň ä standardy dostupnosti, vybavenosti ä licenční podmínky ä selektivní kontrakty ä systémy dalšího vzdělávání pracovníků ä akreditace, komplexní audit ä rating, žebříčky Mikro - ZZ ä průzkumy spokojenosti ä utilization review ä zainteresovanost + skupinová (profesní) zpětná vazba ä + standardní nástroje řízení kvalita v prostředí managed care ä v zahraničí předmětem mnoha empirických studií ä porovnáváno s fee-for-service: ä negativní dopad na vztah lékař pacient ä péče o chronicky nemocné ä naopak sklon k podpoře prevence ä opatření k redukci negativních vlivů USA - národní standardy ä národní standardy ochrany spotřebitele v podmínkách řízené péče ä dohoda mezi velkými zdravotními plány a celonárodními skupinami spotřebitelů ä pokrývají: přístupnost služeb, výběr zdravotního plánu, utajení medicínských informací, návaznost péče, poskytování informací spotřebitelům, úhradu neodkladné péče, experimentální péči, ochranu před diskriminací, apod. pokračování ä Záměrem je, aby se tyto standardy časem staly právně vymáhatelné a posloužily státní administrativě za vzor při vytváření zákonné úpravy. ä Jejich cílem je ochránit spotřebitele a dosáhnout spravedlivé, komplexní a účinné regulace a vyšší odpovědnosti zdravotnických plánů. ä Tím by mělo dojít k tomu, že opět vzroste důvěra klientů v kvalitu zdravotní péče a zdravotnický systém.