Strategické plánování Co to je strategické plánování Doporučená literatura n Strategické plánování pro neziskové organizace (Jiří Bárta, NROS 1997) n Čítanka pre nezikové organizácie I. (kolektiv, Partners for democratic change Slovakia – www.pdcs.sk) Kroky strategického plánování n Příprava procesu n Analýza prostředí n Tvorba strategie n Zpracování strategického plánu n Realizace strategického plánu Příprava procesu n Zda a kdy strategické plánování provést; očekávané přínosy a rizika n Potřeba konzultantů n Dohodnutí plánovacího procesu n Vytvoření plánovacího týmu Přínosy, obavy a omezení strategického plánování Potřeba odborné pomoci n samostudium - články a publikace n zkušenosti jiných organizací n odborný poradce n návrh postupu n vyškolení vlastního týmu n vedení procesu v organizaci n vyvedení z krize n vypracování dílčích analýz n konzultace v průběhu SP Věcný a časový postup n kolik času chcete a můžete SP věnovat n s kým a kolikrát se sejdete, co budete na schůzkách řešit Příslušné Murphyho zákony: „Prvních 80% práce na projektu vám zabere 80% času a posledních 20% práce vám zabere dalších 80% času“ * „Práce vyplní veškerý čas, který na ni máte k dispozici“ Vytvoření plánovacího týmu n alespoň 3 lidé, optimum do 5-8 n důležité skupiny lidí n rozhodující členové správní rady n výkonný ředitel/ka n klíčoví pracovníci n lidé mimo organizaci – klienti, významní dárci, odborníci z oboru apod. n odborní poradci (procesní) Analýza prostředí n Zhodnotit minulost a současnost organizace n Definovat či redefinovat poslání n Provést SWOT analýzu n Provést další analýzy Definování/redefinování poslání n současné poslání n charakteristiky organizace n o co usiluje? n kdo jsou klienti? n jaké programy, produkty nabízí n jaká je působnost (územní či oborová)? n na jakých hodnotách staví svoji činnost? n jaká je její filosofie? n jaké jsou její přednosti? n navržení nového znění poslání Možné analýzy n Současní a potenciální klienti n jejich potřeby n jak je organizace uspokojuje n jak je organizace chce uspokojovat n Konkurenti a spolupracující organizace (současní/potenciální) n v čem je konkurence n relativní výhody/nevýhody organizace n oblasti spolupráce n oblasti možné spolupráce n Analýza finančních zdrojů (struktura příjmů, výdajů; srovnání za více let – procentní) Tvorba strategie n Stanovení kritických faktorů n Stanovení dlouhodobých cílů n Využití TOWS matice n Využití QSPM (quantitative strategic planning matrix) matice n a další metody výběru strategie TOWS Zpracování strategického plánu n Mise (poslání) a strategie n Plán zaměstnanců a dobrovolníků (lidské zdroje) n Finanční plán n Implementační plán n Plán PR a marketingu n a jiné podle potřeby Obecný vzor strategického plánu Naplňování strategického plánu n Akční plány n Monitorování a vyhodnocování n Korekce n Aktualizace Dobře míněné rady n Chápejte SP jako nekončící proces. n Neexistuje obecně platný postup. n Pracujte tvořivě. n Usilujte o jednoduchost a přímočarost plánování. n Zapojte do plánování všechny rozhodující pracovníky organizace. n Plánování se nerovná růst. I útlum aktivit může být výsledkem plánu. n Všichni mají mít možnost se vyjádřit, ale ne všechny názory se musí promítnout v plánu. n Pokud plánování nemá podporu celé organizace, má malou šanci na úspěch. Váš úkol na příští seminář, resp. už jen do písemné podoby celé semestrální práce: Zpracujte postup strategického plánu pro vybranou NNO, tj.: naplánujte potřebné schůzky (kdy, kdo je svolá, kdo se jich zúčastní, co se na nich bude řešit apod.); neměli byste zapomenout na následující činnosti: n získání podpory, vyjasnění očekávání n sestavení týmu n ověření poslání organizace n situační analýzy n dlouhodobé cíle a kritické faktory n vytvoření strategií n zpracování strategického plánu n schválení a implementace strategického plánu