1 4. Veřejná správa po vzniku ČSR do roku 1989 David Špaček PVVESP - Přednáška č. 4 březen 2007 Literatura a jiné zdroje SCHELLE, K.Vývoj veřejné správy v letech 1848 - 1948. Praha: EUROLEX BOHEMIA 2002. ČECHÁK, V. Vývoj veřejné správy v Československu a České republice (1945 - 2004). Praha: EUPRESS 2004 www stránky Poslanecké sněmovny: http://www.psp.cz/sqw/hp.sqw?k=30 DOBOVÉ ZÁKONY 1. Historické pozadí reformy VS 1. První republika a VS 1918 -1938 2. Druhá republika, okupace a Protektorát 3. 1945 - 1948 4. 1948 - 1960 5. 1960 - 1968 6. 1968 - 1989 DEMOKRATICKÉ HODNOTY vs. JEJICH PRAXE ÚSTAVNÍ PRÁVA VS. PROCESY http://www.rozhlas.cz/radiozurnal/zprava/_zprav a/250574 1) Československá republika a VS (1918) při vzniku ČSR pro systém VS určující tzv. RECEPČNÍ ZÁKON (zákon č. 11/1918, o zřízení samostatného státu československého) ,,veškeré dosavadní zemské a říšské zákony a nařízení zůstávají prozatím v platnosti" ,,všechny úřady samosprávné, státní a župní, ústavy státní, zemské, okresní, župní a obecní jsou podřízeny Národnímu výboru a prozatím úřadují a jednají podle dosud platných zákonů a nařízení" převzat celý právní řád a správní systém a) Rakouska pro české země b) Uher pro Slovensko a Podkarpatskou Rus 2 1) Československá republika a VS (1918) A/ CENTRÁLNÍ INSTANCE VEŘEJNÉ SPRÁVY Nejvyšší správní úřady zřízeny zákonem č. 2/1918 12 ,,úřadů pro správu" (zde) - 1919 - Ministerstvo pro sjednocení zákonodárství a organizace správy Nejvyšší správní soud - upraven zákonem č. 3/1918 1) Československá republika a VS (1918) B/ ÚZEMNÍ POLITICKÁ SPRÁVA převzata tak, jak existovala na konci války KROMĚ TOHO v Čechách síť místních, okresních a zemských NÁRODNÍCH VÝBORŮ - politickou organizací plnící od vzniku ČSR funkci mocenského aparátu k řešení místních nejaktuálnějších problémů - jejich činnost značně nejednotná, většinou bezkoncepční - sjednotit se snažil NV v Praze - činnost ukončena usnesením vlády v prosinci 1918 1) Československá republika a VS (1918) B/ ÚZEMNÍ POLITICKÁ SPRÁVA okresní hejtmanství - přejmenována na OKRESNÍ SPRÁVY POLITICKÉ - v čele okresní hejtmani místodržitelství - přejmenována na ZEMSKÉ SPRÁVY POLITICKÉ - v čele prezident 1) Československá republika a VS (1918 -1938) B/ ÚZEMNÍ POLITICKÁ SPRÁVA ŽUPNÍ ZÁKON (zákon č. 126/1920 o zřízení župních a okresních úřadů) - výsledkem snah po sjednocení veřejné správy - měl odstranit provizorium po recepci - měl platit pro celé území republiky s výjimkou Prahy - měl být aktivován do 3 let - "vnitřní správu" měly vykonávat župní (v čele župan) a jim podřízené úřady okresní (okresní náčelník podřízený županovi) - obě skupiny podřízeny MV - pro politické neshody vstoupil v omezené podobě v platnost jen na Slovensku od ledna 1923 3 1) Československá republika a VS (1918 -1938) ŽUPNÍ ZÁKON - města se zvláštním statutem v Č, na M a v S měla vykonávat ve svém obvodu podle svých zřízení svými obecními orgány zároveň správu okresního úřadu - "Hlavní město Praha vyňato jest ze svazku župního." zvláštní zákon - MV bylo po dohodě s ministerstvy a po schválení NS v prvních 5 letech účinnosti tohoto zákona stanovit, aby k zjednodušení a sjednocení správy byly některé záležitosti a) z působnosti OkÚ svěřeny ŽÚ, nebo naopak b) z působnosti Ok. výborů svěřeny župním zastupitelstvům, nebo naopak c) spadající do působnosti více ŽÚ vykonával jeden župní úřad, podobně u Ž zastupitelstev 1) Československá republika a VS (1918 -1938) ŽUPNÍ ZÁKON - ORGÁNY ŽUP 1) volené župní zastupitelstvo - působnost: a) hospodářská a správní § 31 "Zejména jest župní zastupitelstvo povoláno pečovati o humanitní, zdravotní, sociální, hospodářské, dopravní a kulturní zájmy župy a jejího obyvatelstva, pokud nejde o úkoly čistě místní povahy, na něž stačí prostředek okresu nebo obcí. K tomu konci může se župní zastupitelstvo usnášeti zejména na tom, aby byly zřízeny nebo podporovány ústavy, podniky nebo zařízení..." b) normotvorná - na základě zmocnění vlády, zákonů a nařízení c) ve správním soudnictví - župní senáty d) poradní - "poradním sborem župana a ústředních úřadů o věcech veřejné župní správy se týkajících" 1) Československá republika a VS (1918 -1938) ORGÁNY ŽUP: 2) župní výbor - volené župním zastupitelstvem (včetně náhradníků) - předsedou župan - neveřejné schůze 3) župní komise - fakultativně vytvářelo ŽZ pro "správu a dozor nad župními ústavy a podniky" aj. ŽUPNÍ SVAZY - v jednotlivých zemích tvořeny ze zákona župními zastupitelstvy jednotlivých - ze svého středu volily ZEMSKÝ ŽUPNÍ SBOR 1) Československá republika a VS (1918 -1938) ŽUPNÍ ZÁKON - ORGÁNY OKRESŮ: 1) Okresní výbory - mimo vybraných skupin měst (§ 69) při každém okresním úřadě a pro jeho obvod - z volených členů a náhradníků (4leté funkční období) - působnost a) hospodářská - "všeliké záležitosti vnitřní, jež se dotýkají společného prospěchu okresu a jeho obyvatelů, nebo jež přesahují zájem jednotlivých obcí, nebo jejich silami nemohou býti obstarány,... pokud nepojalo ŽZ" b) pomocná - "při provádění usnesení" ŽZ c) ve správním soudnictví (okresní senáty) d) poradní - poradní sbor okresního náčelního, župana a ŽZ ve věcech veřejné okresní správy 4 1) Československá republika a VS (1918 -1938) B/ ÚZEMNÍ POLITICKÁ SPRÁVA realizací župního zřízení - na území ČSR 3 různé systémy politické správy k unifikaci nedošlo do r. 1927 ZÁKON O ORGANISACI POLITICKÉ SPRÁVY (,,organizační zákon") - z. č. 125/1927 - v českých zemích vstupoval v platnost 1. 12. 1928: - zrušení žup, - zavedení 2. instance všeobecné politické správy ZEMSKÉ ÚŘADY- v čele zemský prezident - v Praze pro zemi Českou, v Brně pro zemi Moravskoslezskou, v Bratislavě pro Slovenskou krajinu, v Užhorodě pro zemi Podkarpatoruskou 1) Československá republika a VS (1918 -1938) B/ ÚZEMNÍ POLITICKÁ SPRÁVA ZÁKON O ORGANISACI POLITICKÉ SPRÁVY* - první instancí OKRESNÍ ÚŘADY a) státní - v čele okresní hejtman (náčelník) (zde i statutární města Liberec a Opava) b) komunální - jejich funkci obstarávala statutární města Praha, Brno a Olomouc + - v Čechách bylo 103 okresních úřadů, - v zemi Moravskoslezské 45 - na Slovensku 79 - na Podkarpatské Rusi 12 - orgány - viz územní samospráva - "okresní úřady" 1) Československá republika a VS (1918 -1938) ZÁKON O ORGANISACI POLITICKÉ SPRÁVY OBECNÉ ZÁSADY ČINNOSTI Čl. 4 - Orgánové veřejné správy, státní i samosprávní, volení i jmenování jsou v úředním styku povinni zachovávati vážnost odpovídající jejich veřejnému postavení, chovati se vůči každému slušně a vycházeti v oboru své působnosti stranám podle možnosti vstříc. Navzájem je každý povinen v úředním styku s těmito orgány zachovati vůči nim slušnost a úctu odpovídající jejich veřejnému postavení. do 8 let od účinnosti mohla vláda se souhlasem NS provádět přesuny v kompetencích 1) Československá republika a VS (1918 -1938) C) ÚZEMNÍ SAMOSPRÁVA OBECNÍ SAMOSPRÁVA - nový volební řád - odpadl majetkový cenzus - zákon č. 75/1919 Sb. - přiznával všeobecné, rovné, tajné a přímé hlasovací právo všem mužům i ženám - novela k obecním zřízením - z. č. 76/1919 - řádné orgány obcí - obecní zastupitelstvo, obecní rada, starosta, náměstci starosty, komise - obecní rada i nyní fungovala jako obecní trestní senát (ze starosty a dvou radních) - zůstala zachována instituce statutárních měst - 1919 sloučení obcí v hlavní zemská města, 1922 5 1) Československá republika a VS (1918 -1938) OKRESNÍ SAMOSPRÁVA - významnější změnu až organizační zákon - zrušeny dosavadní prvky okresní samosprávy (zastupitelské okresy, silniční okresy na Moravě a ve Slezsku, i okresy na Slovensku) - zavedeny okresy - jejich orgány součástí OkÚ - jejich území se shodovalo s územními obvody OkÚ - včleněny do organizace státních politických úřadů - úřední agendu okresů obstarávali státní úředníci při OkÚ 1) Československá republika a VS (1918 -1938) OKRESNÍ SAMOSPRÁVA - orgány nových okresů: a) okresní zastupitelstvo 2/3 voleny přímo (aktivní volební právo 24 let) 1/3 jmenována ministrem vnitra z řad odborníků "přihlížeje k poměrům hospodářským, kulturním, národnostním a sociálním" působnost: - hospodářská - "všeliké záležitosti vnitřní, jež se dotýkají společného prospěchu okresu a jeho obyvatelů, nebo jež přesahují zájem jednotlivých obcí, nebo jejich silami nemohou býti obstarány, pokud záležitostí těch nepojalo ZZ" - pomocná - účast "při provádění usnesení ZZ" - ve správním soudnictví - poradní a iniciativní - "ve věcech veřejné okresní správy poradním sborem okresního hejtmana (náčelníka) i zemského presidenta a zemského zastupitelstva" 1) Československá republika a VS (1918 -1938) orgány nových okresů: b) okresní výbor - volilo ze svých řad okr. zastupitelstvo, c) okresní hejtman (náčelník)- předsedou a) i b) - odpovědný zemskému prezidentovi a ministrovi vnitra, okresnímu zastupitelstvu se zodpovídat nemusel 1) Československá republika a VS (1918 -1938) ZEMSKÁ SAMOSPRÁVA - nejvyšším článkem územní samosprávy - včleněna do organizace státních politických úřadů - v každé zemi vytvořeny orgány zemské samosprávy: a) zemské zastupitelstvo (1/3 volena, 2/3 jmenovala vláda z řad odborníků) b) zemský výbor c) zemský prezident d) zemské komise (fakultativní) 6 1) Československá republika a VS (1918 -1938) ZEMSKÁ SAMOSPRÁVA - působnost zemského zastupitelstva a) hospodářská a správní - "pečovati o správní a hospodářské záležitosti země a jejího obyvatelstva" "zejména ... pečovati o humanitní, zdravotní, sociální, hospodářské, dopravní a kulturní zájmy země a jejího obyvatelstva, pokud jde o úkoly, které svým významem přesahují rozsah a potřeby jednotlivých obcí a okresů, dotýkají se zájmů větší části země a nemají důležitosti celostátní,, b) normotvorná c) ve správním soudnictví (zemské senáty) d) poradní - "poradním sborem zemského presidenta a ústředních úřadů o věcech veřejné zemské správy" 2) Okupace a období Protektorátu Čechy a Morava období tzv. DRUHÉ REPUBLIKY - prezident zmocněn vydávat dekrety s mocí ústavního zákona s jednomyslným souhlasem vlády (zákon č. 330/1938) - změna unitárního státu přijetím a) zákona č. 299/1938 Sb. z. a n. o autonomii Slovenské země (i s možností přijetí vlastní ústavy) b) úst. z. č. 328/1938 Sb. z. a n. o autonomii Podkarpatské Rusi vznik PROTEKTORÁTU ČECHY A MORAVA Ústava SR - č. 185/1939 z července 1939 2) Okupace a období Protektorátu Čechy a Morava A/ VEŘEJNÁ SPRÁVA V ODTRŽENÉM ČESKÉM POHRANIČÍ starý systém správy nahrazen říšskoněmeckým systémem vycházejícím z vůdcovského principu odstraněny všechny zbytky volitelnosti orgánů územní samosprávy orgány měst a venkovských obcí pod dozorem zmocněnců NSDAP vytvořena říšská župa sudetská - území rozděleno na a) venkovské okresy - úřady landrátů a okresních radů (jmenování na 6 let župním vedoucím NSDAP) b) městské okresy (v čele vrchní starosta) 2) Okupace a období Protektorátu Čechy a Morava A/ VEŘEJNÁ SPRÁVA V ODTRŽENÉM ČESKÉM POHRANIČÍ druhou instancí politické správy župy - vládní prezidenti vytvořeny 3 - v Ústí nad Labem, Karlových Varech a Opavě třetí instancí úřad říšského místodržitele v Liberci, v čele říšský místodržitel - vykonával i funkci župního vedoucího NSDAP, měl i funkce s celožupní působností celý správní systém sudetské župy se měl stát vzorem pro přebudování správy v ostatních částech říše 7 2) Okupace a období Protektorátu Čechy a Morava B/ VEŘEJNÁ SPRÁVA V PROTEKTORÁTU ve zbytku českých zemí (okupován 15. března 1939) vytvořen tzv. Protektorát Čechy a Morava, Hitlerův výnos z 16. března 1939 protektorát je autonomní a spravuje se sám ,,ve shodě s politickými, vojenskými a hospodářskými potřebami říše" vlastními orgány a úředníky výnos základem formální existence dvojí koleje veřejné správy v protektorátě: a) protektorátní autonomní správy b) správy říšské - říšský protektor v Č a na M dvojkolenost zlikvidována až Heydrichovými správními reformami (1942) MAPA SPRÁVY 2) Okupace a období Protektorátu Čechy a Morava zahraniční odboj a KONCEPCE PRÁVNÍ KONTINUITY PŘEDMNICHOVSKÉ REPUBLIKY ústavní dekret prezidenta republiky č. 2/1940 (15. října 1940) zákonodárná činnost bude po dobu platnosti prozatímního státního zřízení vykonávána v nezbytných případech prezidentem republiky na návrh vlády ve formě dekretu, které spolupodepíše předseda vlády, resp. členové vlády pověření jejich výkonem diskuze ohledně kontinuity či diskontinuity veřejné správy + myšlenka NÁRODNÍCH VÝBORŮ 2) Okupace a období Protektorátu Čechy a Morava ústavní dekret o národních výborech a prozatímním národním shromáždění (č. 18/1944 ze 4. 12. 1944) na osvobozeném území měly být ustaveny místní, okresní a zemské NV jako prozatímní orgány veřejné správy v obcích a okresech s převážnou většinou ,,státně nespolehlivého obyvatelstva" místo NV správní komisaři nebo komise Otázka Zakarpatské Ukrajiny smlouvy, v nichž se Československo zavázalo odstoupit ZU Sovětskému svazu (duben až červen 1945) 3) Veřejná správa v období 1945 - 1948 v průběhu osvobozování vznikaly NÁRODNÍ VÝBORY - jejich činnost upravena později vládním nařízením (4/1945) třístupňová struktura místní okresní zemské Ústřední národní výbor hlavního města Prahy - FAKTICKY SE STALY jedinými místními orgány veřejné správy AVŠAK na mnoha místech ještě obecní, okresní a v českých zemích zemské úřady - fakticky výkonnými orgány příslušných národních výborů 8 4) Veřejná správa v období 1948 - 1960 po Únoru 1948 patrné ,,usměrňující" aktivity Komunistické strany i v oblasti veřejné správy AKČNÍ NÁRODNÍ VÝBORY - začaly vznikat (po 21. únoru) na nejrůznějších úrovních v celé republice ,,v okresech, městech, obcích, závodech, školách, úřadech, ale také v politických stranách a společenských organizacích" - koncipovány jako orgány trvale působící - základním úkolem ,,organizovat a představovat jednotu pracujícího lidu měst a venkova" a ,,odstranit všechny rozvratné živly" - jejich politickému vlivu podřízeny NV a další úřady - zpočátku nebyla upravena pravidla jejich činnosti ani jejich kompetence 4) Veřejná správa v období 1948 - 1960 AKČNÍ NV oblasti kompetence řešily vyhlášky MV a zákon č. 213/1948 července 1948 (ne novelizace vyhlášky o šum. limonádách :) § 1 (1) Opatření akčních výborů nebo opatření učiněná na jejich návrh nebo na jejich místě, k nimž došlo v době od 20. února 1948 do dne počátku účinnosti tohoto zákona a která směřovala k ochraně nebo k zabezpečení lidově- demokratického zřízení nebo k očistě veřejného života, jsou po právu, a to i v těch případech, kde by jinak nebyla v souladu s příslušnými předpisy. § 2 Pokud se opatření uvedená v ustanovení § 1, odst. 1 týkají veřejných zaměstnanců, platí pro ně tato další ustanovení: (1) Opatření, kterými byli veřejní zaměstnanci odstraněni z činné služby (dovolená s čekatelným a pod.), se považují, pokud se dále nestanoví jinak, za rozvázání služebního (pracovního) poměru od prvního dne měsíce, následujícího po dni počátku účinnosti tohoto zákona. 4) Veřejná správa v období 1948 - 1960 ÚSTAVA 9. KVĚTNA - ,,Svrchovaný lid vykonává státní moc zastupitelskými sbory, které jsou lidem voleny, lidem kontrolovány a lidu odpovědny". - kapitola 6, §§ 123 - 133 - národní výbory: ,,nositelé a vykonavatelé státní moci v obcích, okresech a krajích a strážci práv a svobod lidu" § 124: ,,(I) Národní výbory vykonávají na území, pro které jsou zvoleny, veřejnou správu ve všech jejích oborech, zejména obecnou správu vnitřní, správu kulturní a osvětovou, ochranu práce a správu zdravotní a sociální; správu finanční pak podle zvláštních ustanovení. " 4) Veřejná správa v období 1948 - 1960 ÚSTAVA 9. KVĚTNA národní výbory* § 126: ,,(I) NV jsou při plnění svých úkolů povinny opírat se o přímou účast a iniciativu lidu a podléhají jeho kontrole. Jejich členové a členové jejich orgánů jsou lidu ze své činnosti odpovědni. Způsob, jakým lid provádí kontrolu a uplatňuje tuto odpovědnost, stanoví zákon." § 125 - práva a povinnosti v oblasti bezpečnostní a hospodářské - NV ,,chrání a posilují lidově demokratické zřízení... pečují o národní bezpečnost ... účastní se vypracovávání a provádění jednotného hospodářského plánu..." NEPŘEVZALA INSTITUT ÚSTAVNÍHO SOUDU - ,,stala se jen formálním textem bez skutečné ochrany" 9 4) Veřejná správa v období 1948 - 1960 v červnu 1948 sjezd národních výborů KROMĚŘÍŽSKÝ PROGRAM zákona č. 280/1948 o krajském zřízení: - krajské zřízení zakotveno Ústavou 9. května, ALE kraje a krajské NV zřízeny až zákonem z 21. 12. - území ČSR rozděleno na 19 krajů a) v českých zemích ­ 13 ­ MAPA KRAJŮ b) na Slovensku 6 - území dosavadních okresů nebo obcí měla být přizpůsobena krajským hranicím v českých zemích stoupl počet okresů ze 154 na 180 - odpovědnost KNV lidu, řízeny vládou a jí odpovědné, jejich referenti příslušným resortním ministrům zákon č. 14/1950 upravil místní NV § 1 (1) Místní národní výbory působí ve všech obcích a jsou v těsném a stálém styku s lidem. Mohou proto vyšším státním orgánům tlumočit vůli a přání nejširších vrstev lidu a získávat tyto vrstvy pro činnou a trvalou účast na provádění úkolů, spojených s budováním socialismu. (2) Místní národní výbory mají být organisovány a mají pracovat tak, aby byly skutečnými představiteli a mluvčími lidu svého územního obvodu, aby dobře plnily úkoly spojené s budováním socialismu a aby své úkoly prováděly neustále v těsném spojení s lidem, za jeho pomoci i spolupráce a pod jeho stálou kontrolou. § 2 (1) Místní národní výbor je na území obce nositelem a vykonavatelem státní moci (2) Místní národní výbor je orgánem jednotné státní správy na území obce a vykonává ji ve všech jejích oborech (3) Místní národní výbor pomáhá vytlačovat a omezovat kapitalistické prvky, podporovat a upevňovat prvky socialistické ve všech oborech hospodářství a upevňovat svazek dělníků a rolníků. 4) Veřejná správa v období 1948 - 1960 zákon č. 14/1950 ORGÁNY PLENÁRNÍ ZASEDÁNÍ "Na nich určuje (MNV) v duchu vládní politiky směr své činnosti a směr činnosti svých výkonných složek." plán úkolů v rámci jednotného hosp. plánu rozpočet územní plán ze svého středu předsedu, náměstky, referenty výkonné složky a) RADA b) PŘEDSEDA c) REFERENTI - měli se navzájem zastupovat d) KOMISE - mobilisovat občanstvo k provádění prací MNV 4) Veřejná správa v období 1948 - 1960 zákon č. 14/1950 DÁNA STRUKTURA REFERÁTŮ I. referát pro všeobecné vnitřní věci, II. plánovací referát, III. bezpečnostní referát, IV. referát pro školství, osvětu a tělesnou výchovu, V. referát práce a sociální péče, VI. zdravotní referát, VII. finanční referát, VIII. hospodářský referát, IX. zemědělský referát, X. referát pro vnitřní obchod a výživu, XI. technický referát. ORGÁNY SPECIFIKOVÁNY PRO 4 KATEGORIE MNV (do 600 ob., 601 - 2000, 2001 - 6000, nad 6 tis.) 10 4) Veřejná správa v období 1948 - 1960 c) zákon č. 14/1950: ORGÁNY DŮVĚRNÍCI LIDOVÉ SPRÁVY - povinně pro MNV 3. a 4. k. - "ustanovuje rada z osob, které se dobrovolně k této práci přihlásí, a to zpravidla na návrh složek Národní fronty (organisací politických, odborových, družstevních, kulturních a tělovýchovných a organisací žen a mládeže)" MÍSTNÍ A ÚJEZDNÍ TAJEMNÍK - MNV 3. a 4. kategorie (u ostatních po určení KNV) - potvrzoval předseda ONV - "politickým a odborným pomocníkem a poradcem místního národního výboru, zvláště jeho předsedy. Pomáhá místnímu národnímu výboru zejména utužovat spojení s lidem, organisovat hovory s lidem a síť důvěrníků a rozvíjet činnost komisí" 4) Veřejná správa v období 1948 - 1960 ústavní zákon č. 47/1950 Sb. o úpravách v organizaci veřejné správy umožňoval vládě, aby svými nařízeními mohla upravovat, zřizovat a rušit působnost ministerstev, pověřenectev a jiných orgánů veřejné správy Ministerstvo národní bezpečnosti Vládním nařízením zdůrazněn požadavek, aby každý NV měl vypracovaný plán své činnosti, který by byl kontrolovatelný volenými orgány i vyššími NV plánovací komise vs. ODBORNOST ÚŘEDNÍKŮ 4) Veřejná správa v období 1948 - 1960 kodex národních výborů a) 12/1954 Sb. - nově definoval postavení NV v systému orgánů státní moci ,,NV jsou místními orgány státní moci pracujícího lidu Československa. Jako nejširší organizace pracujících opírají se ve své činnosti v krajích, okresech a obcích a svazek dělníků, rolníků a pracující inteligence. NV řídí ve svých obvodech hospodářskou a kulturní výstavbu socialismu podle směrnice vlády a zákonů republiky. Soustavně se starají, aby byly stále lépe a plněji uspokojovány rostoucí hmotné a kulturní potřeby pracujících. Veškerou svou činností pečují o člověka a jeho blaho a upevňují důvěru pracujících k orgánům lidově demokratického státu." "voleny pracujícím lidem krajů, okresů, měst, obvodů, vesnic a ostatních obcí na dobu tří let. Volební právo je obecné, rovné a přímé při tajném hlasování." 4) Veřejná správa v období 1948 - 1960 tzv. kodex národních výborů: a) zákon č. 12/1954 Sb.* - ,,NV jsou krajské, okresní, městské, obvodní a místní, Ústřední národní výbor hlavního města Prahy a Ústřední národní výbor hlavního města Bratislavy." - stěžejní postavení především KNV - NV podřízeny vládě - tato struktura NV zůstala v platnosti až do roku 1960 b) organizaci, působnost a formy činnosti národních výborů všech stupňů upravoval zákon č. 13/1954 Sb. § 9 Základním úkolem národních výborů je budovat a upevňovat podle směrnic vlády ve městech i na vesnicích socialistický řád a pečovat všestranně o blaho člověka. Národní výbory se starají především o to, aby běžné životní potřeby pracujících byly co nejlépe a co nejplněji uspokojovány.... 11 4) Veřejná správa v období 1948 - 1960 b) zákon č. 13/1954 Sb. : ORGÁNY NV ZASEDÁNÍ NV STÁLÉ KOMISE NÁRODNÍHO VÝBORU - ze svého středu TAJEMNÍKA PŘEDSEDA RADA ODBORY A SPRÁVY RAD NÁRODNÍCH VÝBORŮ - "NV vytvářejí z politicky a odborně kvalifikovaných zaměstnanců odbory a správy rad národních výborů." - U rad NV menších obcí se odbory a správy nezřizují. SPRÁVY ZŘIZOVANÉ ÚSTŘEDNÍMI ÚŘADY Ústřední úřady se souhlasem vlády při NV. 4) Veřejná správa v období 1948 - 1960 c) zákon č. 14/1954 upravil volby do NV podobný způsob jako v př. voleb do NS v roce 1948 - pouze jedna jednotná kandidátka NF § 1 Pracující lid vysílá do národních výborů své nejlepší představitele, kteří jsou hodni toho, aby se stali jeho zástupci, a kteří dávají záruku, že budou své úkoly řádně plnit. § 55 Kandidáti pro volbu do národních výborů jsou kandidáty Národní fronty jakožto svazku dělníků, rolníků a pracující inteligence. Národní fronta - bojový blok Komunistické strany Československa, Revolučního odborového hnutí, Československého svazu mládeže, Československé strany socialistické, Československé strany lidové, Strany slovenskej obrody, Strany slobody a ostatních organisací pracujícího lidu - navrhuje za kandidáty nejlepší dělníky, členy jednotných zemědělských družstev, drobné a střední rolníky a příslušníky pracující inteligence. 5) Veřejná správa v období 1960 - 1968 v červenci 1960 - ústavní zákon č. 100/1960 Sb., ústava Československé socialistické republiky - vzorem sovětská ústava z r. 1936 ,,základy socialismu byly v Československé republice již vybudovány... Vedoucí silou ve společnosti i ve státě je předvoj dělnické třídy, Komunistická strana Československa, dobrovolný bojový svazek nejaktivnějších a nejuvědomělějších občanů z řad dělníků, rolníků a inteligence." - čl. 4. zakotvil vedoucí úlohu KSČ Vedoucí silou ve společnosti i ve státě je předvoj dělnické třídy, Komunistická strana Československa, dobrovolný bojový svazek nejaktivnějších a nejuvědomělejších občanů z řad dělníků, rolníků a inteligence. - NV součástí ,,zastupitelských sborů pracujícího lidu" 5) Veřejná správa v období 1960 - 1968 ústava Československé socialistické republiky a postavení a úkoly NV: články 86 - 96: NV - ,,nejširší organizace pracujících" - orgány státní moci a správy v krajích, okresech a obcích - složeni z poslanců - lidem voleni, lidu odpovědni a mohli být lidem odvoláni - funkční období 4 roky - ÚNV změněn na Národní výbor hlavního města Prahy (NVP) - v ústavě rovněž orgány NV - ,,rada, komise a další orgány" - část komise volena, část z občanů 12 5) Veřejná správa v období 1960 - 1968 před přijetím ústavy přijat zákon č. 65/1960 Sb. o národních výborech: - zpřesněna charakteristika soustavy NV a) krajské, b) okresní a c) v obcích městské a místní NV - městské NV v sídelních městech krajů a okresů a v ostatních velkých obcích městského charakteru, které určil KNV. - městské NV v Bratislavě, v Brně, v Ostravě a v Plzni postavení okresního NV - v obvodech obvodní NV - Národní výbor hlavního města Prahy - obvodní NV 5) Veřejná správa v období 1960 - 1968 zákon č. 65/1960 Sb. o národních výborech* § 6 Národní výbory jsou pod stálou kontrolou pracujícího lidu, jsou mu plně odpovědny a pravidelně mu skládají účty ze své činnosti. § 11 (1) Národní výbory dbají, aby byly plněny zákony, chrání socialistické vymoženosti pracujícího lidu, socialistické vlastnictví, práva a oprávněné zájmy občanů a socialistických organizací, zabezpečují veřejný pořádek a dodržování pravidel socialistického soužití. K tomu vedou ve spolupráci s dobrovolnými společenskými organizacemi všechny občany. (2) Národní výbory podle ustanovení zvláštních zákonů volí a odvolávají soudce a soudce z lidu. Hodnotí, jak soudy v jejich obvodu plní své úkoly, a pomáhají jim. 5) Veřejná správa v období 1960 - 1968 zákon č. 36/1960 Sb. - nové územní členění státu (!): - snížen počet krajů i počet okresů a) kraje Středočeský, Jihočeský, Západočeský, Severočeský, Východočeský, Jihomoravský, Severomoravský, Západoslovenský, Středoslovenský, Východoslovenský b) počet okresů v českých zemích ze 180 na 76, na Slovensku ze 111 na 32 - v novém systému územního členění se staly hlavními články okresy Rezoluce XIII. sjezdu KSČ o postavení národních výborů v socialistické společnosti - podmíněna zejména špatným ekonomickým vývojem zákon č. 69/1967 Sb. o národních výborech 5) Veřejná správa v období 1960 - 1968 zákon č. 69/1967 Sb. o národních výborech - zvýšena odpovědnost KNV za rozvoj kraje - zdůrazněna metodická a koordinační funkce k ONV - NV ,,nejvyšším orgánem státním moci" ve svém území - měly je pravidelně informovat soudy, prokuratura i SNB - řízení v kompetenci NS - orgány NV a) plenární zasedání NV (základním a nejvyšším), b) rada NV, předseda, tajemník, c) komise d) odbory e) městské NV a obvodní NV, někdy i místní NV měly zřizovat tzv. občanské výbory (§ 64 - § 65 DÚ) - poslanci jsou lidem kontrolováni, jemu odpovědni a mohou být z rozhodnutí svých voličů odvoláni 13 6) Veřejná správa v období 1968 - 1989 zpočátku demokratizační tendence akční program KSČ - přijat ÚV KSČ 5. dubna 1968: NV = instituce, ,,kde je demokraticky vytvářena linie státní politiky v místech, zejména v okresech a krajích" - považovány za instituce, které ,,musí pokračovat v pokrokových tradicích místní samosprávy a lidové správy" - v náznaku i obnovení ,,samosprávné funkce" - požadavek oslabení centralizace ,,aby v celém státním mechanismu nedocházelo k přílišnému soustřeďování moci v jednom článku, v jednom aparátu nebo u jednotlivce" 6) Veřejná správa v období 1968 - 1989 federace zřízena ústavním zákonem č. 143/1968 Sb. ze dne 27. října 1968 o československé federaci, který vstupoval v platnost od 1. 1. 1969 předpokládal vypracování Ústavy ČSSR, Ústavy ČSR a Ústavy SSR - nebyly za celou dobu existence federace rozpracovány navazovaly ústavní zákon (č. 171/1968) o zřízení federálních ministerstev a federálních výborů výraznější změny ve federální a republikové správě až zákonem č. 193/1988 Sb. a zákonem č. 194/1988 Sb. - ,,vytvářet podmínky pro rozvoj podnikatelské činnosti a hospodářské soutěže", ale také zdůrazňuje nutnost většího zhodnocení ,,vědeckých poznatků" v činnosti vlády i jednotlivých ministerstev 6) Veřejná správa v období 1968 - 1989 NÁRODNÍ VÝBORY úst. zákonem o federaci bylo řízení národních výborů svěřeno republikovým orgánům v SSR došlo r. 1969 ke zrušení a r. 1970 k opětnému zavedení krajského zřízení v právní úpravě NV tendence k posílení centralismu a naplňování článku 4 ústavy z r. 1960 snahy vlád obu republik o jednotný výkon působnosti zejména KNV - těžištěm koncipování (ve spolupráci s vládami republik) Plány rozvoje krajů byly schvalovány vládou a po svém schválení se staly závaznými pro všechny orgány a instituci působící v rámci kraje. 6) Veřejná správa v období 1968 - 1989 NV A STŘEDISKA ,,PERSPEKTIVNÍCH OSÍDLENÍ" vládní nařízení ke sjednocení struktury národních výborů - NV všech stupňů zřizují odbory, nejmenší městské NV a místní NV s větším počtem než 2500 ob. zřizovaly pouze jeden odbor problémy v obcích s méně než 2500 ob. - v ČR 75% vlády obou republik schválily na základě návrhů KNV ,,střediska perspektivního osídlení" - často administrativně direktivní metody - v ČR 17O obcí jako středisek obvodního významu, 1029 středisek místního významu (v nich MNV s alespoň 1 odborem a tajemníkem) - FINITO -