Cvičení 3: Ekonomický růst A. Příklady k procvičení 1) Růstové účetnictví.V modelové ekonomice předpokládejme, že veškeré důchody jsou tvořeny jen důchody práce (mzda) a důchody kapitálu. Vyplácené odměny výrobního faktoru práce činily 2100 mld. a odměny výrobního faktoru kapitál 900 mld. a) Zapište základní rovnici růstového účetnictví b) Předpokládejme, že díky přílivu dělníků ze zahraniční pracovní síla roste tempem 3%. Jak se to projeví v ekonomickém růstu? c) Předpokládejme, že díky přílivu zahraničních investorů roste kapitál v zemi tempem 5%. Určete, jak se to projeví v ekonomickém růstu? d) Pokud by se na tvorbě výstupu podílela jen práce a kapitál, jaké by bylo tempo růstu potenciálního produktu (navazuje na b a c) e) Předpokládejme, že potenciální výstup roste trendově tempem 5% určete Solowovo reziduum. Co vyjadřuje? (navazuje na předchozí) 2) Solowův model ekonomického růstu. Produkční funkce modelové ekonomiky má následující tvar: Y=K^1/2 L^1/2. V ekonomice se projevují konstantní výnosy z rozsahu a mezní produkt kapitálu je klesající. Úspory tvoří 20% důchodu a míra opotřebení je 10%. a) Zapište produkční funkci na pracovníka a zakreslete do grafu. b) Zapište funkci úspor na pracovníka (S/L) a zakreslete do grafu. c) Vypočítejte a v grafu vyznačte výši spotřeby a úspor při kapitálové intenzitě 9. d) Vypočítejte a zakreslete stabilní stálý stav ekonomiky? Určete výši spotřeby a úspor e) Vypočítejte, při jakém úrovni kapitálové intenzity dosahuje ekonomika zlatého pravidla akumulace kapitálu. Jaká výše úspor dosažení tohoto bodu zajistí? Co to pro ekonomiku znamená? f) Vycházejte z původního zadání a předpokládejte, že se míra úspor v zemi zvýšila. Co by se stalo se stabilním stálým stavem? Zakreslete. g) Jakým tempem bude ve stabilním stálém stavu růst ekonomika a jakým tempem výstup na pracovníka? 3) Rozšíření Solowova modelu o práci. Vycházejme z původního zadání a předpokládejme, že pracovní síla roste tempem 2% ročně. a) Zakreslete situaci v grafu produkční funkce. b) Vypočítejte stabilní stálý stav ekonomiky. Zakreslete v grafu. c) Vypočítejte míru úspor, při které je dosaženo zlatého pravidla akumulace kapitálu. d) Předpokládejme nyní, že tempo růstu pracovní síly poklesne na 1%. Zakreslete změnu do grafu. e) Jakým tempem bude ve stabilním stálém stavu růst ekonomika a jakým tempem výstup na pracovníka? 4) Rozšíření Solowova modelu o technologický pokrok. Vycházejme z předešlých zadání a přidejme další předpoklad. Tím je předpoklad, že produktivita práce roste díky novému technologickému postupu tempem 4% (míra úspor ani tempo růstu obyvatel se nemění). a) Zakreslete produkční funkci na efektivní jednotku práce. b) Vypočítejte stabilní stálý stav ekonomiky. Zakreslete v grafu. c) Jakým tempem roste ve stabilním stálém stavu výstup na pracovníka a jakým celkový výstup? B. Otázky k zodpovězení • Které základní faktory determinují výši potenciálního produktu ekonomiky? • Jakým tempem roste výstup na pracovníka ve stabilním stálém stavu, pokud je tempo růstu pracovní síly nulové a nedochází a ani k technologickému pokroku? Jakým tempem roste v této situaci výstup hospodářství? • Jakým tempem roste výstup na pracovníka ve stabilním stálém stavu, pokud je tempo růstu pracovní síly rovno 0,5 % a nedochází k technologickému pokroku? Jakým tempem roste v této situaci výstup hospodářství? • Předpokládejme dvě země, které mají stejnou míru úspor. Úspory v těchto zemích tvoří 20% výstupu. Bude ekonomická úroveň v těchto zemích steján? Proč? Na čem to závisí. C. Doplňte • Pokud dojde k růstu souhrnné produktivity výrobních faktorů o 5%, výstup ekonomiky poroste tempem …………………………………….. • Ve stabilním stálém stavu platí, ……………………………………. • Podmínkou dosažení zlatého pravidla akumulace kapitálu je……………………………….. • Vláda …………………………………… ovlivnit ekonomické subjekty, aby bylo platnosti zlatého pravidla akumulace kapitálu dosaženo. Pokud ano, jedním ze způsobů je ………………………………………. • Solowův model patří mezi ……………………………… teorie růstu. • Fakt, že dochází k permanentnímu růstu produktu na pracovníka vysvětluje Solowův model……………………………………….