Cvičení 6: Reálný a nominální měnový kurz A. Příklady k procvičení 1) Reálný měnový kurz. Nominální měnový kurz české koruny vůči euru je na úrovni 25 CZK/EUR. Cena vybraného spotřebního koše oceněného v korunách je 1000 CZK. Pokud téže koš oceníme v EUR, zaplatíme za něj 100 EUR. a) V případě měnového kurzu se jedná se o přímý či nepřímý kursový záznam? b) Jaká je výše reálného měnového kurzu a co vyjadřuje (vypočítejte dvěma způsoby – s užitím přímého a nepřímého kurzového záznamu)? c) Jaká bude výše reálného měnové kurzu, pokud dojde k apreciaci české koruny na 20CZK/EUR d) Jak ovlivní reálný měnový kurz růst domácí cenové hladiny o 10% (ceteris paribus) e) Jaký vliv bude mít na reálný měnový kurz růst cenové hladiny eurozóny o 10% (ceteris paribus) f) Jak ovlivní reálný měnový kurz fakt, že inflace v eurozóně dosáhla 3% a v České republice dosáhla meziroční inflace 5%. g) Čím je ovlivněna výše reálného měnové kurzu? 2) Reálný měnový kurz a běžný účet platební bilance. V modelové malé otevřené ekonomice jsou plánované investice vyšší než úspory. Plánované investice dosahují 150 mld. peněžních jednotek a úspory 120 mld. a) Jaký bude stav čistého exportu v případě vnější rovnováhy ekonomiky? Zakreslete vzájemný vztah v grafu čistého exportu a zápůjčních fondů. Vyznačte v grafu rovnovážný reálný měnový kurz. Co vyjadřuje? b) Předpokládejme, že by v zemi naopak úspory přesahovaly plánované investice. Zakreslete situaci do grafů. Vyznačte rovnovážnou reálnou úrokovou míru. c) Předpokládejme výchozí situaci. Jaký vliv bude mít na rovnovážný měnový kurz růst plánovaných investic? Vyznačte v grafech. d) Předpokládejme výchozí situaci. Jaký vliv bude mít na rovnovážný měnový kurz růst schodku veřejných rozpočtů? Vyznačte v grafech. e) Předpokládejme výchozí situaci. Jaký vliv bude mít na rovnovážný měnový kurz růst úspor domácností? Vyznačte v grafech. 3) Parita kupní síly – měnový kurz v dlouhém období. Vycházejte ze zadání 1). a) Určete, jaká by byla výše nominálního měnové kurzu CZK/EUR za předpokladu platnosti absolutní verze teorie parity kupní síly. b) Jaké jsou překážky platnosti této teorie. c) Jaká by byla za předpokladu platnosti PPP hodnota reálného měnového kurzu? d) Určete hodnotu ERDI (Exchange Rate Deviation Index) e) Z čeho vychází relativní verze této teorie? Jak by se dle relativní verze této teorie změnil měnový kurz, pokud by inflace v České republice dosahovala 5% a v eurozóně jen 2%? Poznámka: ERDI = E/PPP, kde PPP = Pd/Pf , po dosazení ERDI = E . Pf /Pd … obrácená hodnota R. Tedy ERDI = 1/R (ERDI vyjadřuje odchýlení nominálního měnového kurzu od parity kupní síly) 4) Teorie parity úrokových měr - měnový kurz v krátkém období. Nominální měnový kurz české koruny a eura je 25 CZK/EUR. Úroková míra v ČR dosahuje 3%, úroková míra v eurozóně 4%. Platí úroková parita. a) Co vysvětluje teorie parity úrokových sazeb b) Určete výši očekávaného měnového kurzu. c) Jaký vliv na měnový kurz bude mít růst úrokových měr v ČR 4%? d) Jaký vliv bude mít růst očekávané apreciace měnového kurzu? e) Jaký vliv budou mít přetrvávající vysoké míry inflace ve srovnání s eurozónou? f) Jaký vliv budou pravděpodobně mít přetrvávající vysoké vládní deficity? B. Otázky k zodpovězení • Pokud reálný měnový kurz roste, znamená to, že domácí měna reálně zhodnocuje. • Efektivní měnový kurz je vypočítán vůči hlavním obchodním partnerům a vyjadřuje procentní změnu měnového kurzu vzhledem k základnímu období. • Krátkodobé oscilace nominálního měnové kurzu jsou vysvětlovány s pomocí teorie parity kupní síly. C. Doplňte • Nepřímý kurzový záznam vyjadřuje, kolik jednotek ………… měny dáme za jednotku …………………………… měny. • Vzroste-li nominální měnový kurz USD/EUR, který je vyjádřen přímým kurzovým záznamem, znamená to, že dolar …………………………..vůči euru. (aprecioval x deprecioval) • Vzroste-li nominální měnový kurz USD/EUR, který je vyjádřen nepřímým kurzovým záznamem, znamená to, že dolar …………………………..vůči euru. (aprecioval x deprecioval) • Co vysvětluje Balassa-Samuelsonův efekt? • Co nazýváme Nizozemskou nemocí? • Čím byste vysvětlily tendenci k reálnému zhodnocování kurzů měn transformačních ekonomik?