Trh práce a politika zaměstnanosti Zuzana Hrdličková 7. Segmentace trhu práce Specifika trhu práce ► Institucionalizace ► Nepružná mzda ► Strnulost nabídky práce → strnulosti poptávky po práci ► Není dokonalá konkurence 7. Segmentace trhu práce 7.1 Přístup ekonomických teorií k segmentaci TL a) KPE a neoklasická škola ► Homogenita – podmínka rovnováhy podle klasické teorie. ► Vyčišťování trhů. w = S x D ► Předpoklady: racionální chování, dokonalé informace ► Existuje jen jeden trh práce ? § NE ! § Je tolik trhů, kolik je oblastí, odvětví a profesí. ► KRITIKA KLASICKÉHO PŘÍSTUPU § Institucionální teorie § Teorie duálního trhu práce: segmentace 7. Segmentace trhu práce 7.1 Přístup ekonomických teorií k segmentaci TL b) Institucionální teorie TP ► Vznik 40. léta – rozvoj odborů a kolektivního vyjednávání ► Mzda se stala administrativní, netržní § Je výsledkem vědomého lidského rozhodnutí, nikoliv neosobních tržních sil § Odbory nahradily tržní síly § Nabídka a poptávka se přizpůsobují mzdě a ne naopak § Odbory jsou politická nikoliv ekonomická síla ► Přetlačovaná ► Mzda se stává nástrojem pro zajištění loajality pracovníků a veřejného mínění, symbolem vítězství či prohry v souboji odborů a managementu 7. Segmentace trhu práce 7.1 Přístup ekonomických teorií k segmentaci TL Role a cíle odborů ► Podnik – maximalizace zisku ► Odbory – vícedimenzionální cíl – spravedlnost a rovnost, ekonomický blahobyt § Odbory pouze v roli agenta § Maximalizovat nelze ! § Jaká je tedy mzdová politika odborů ? § Odbory bojují za mzdy spravedlivě srovnatelné ► Pracovníci (ale i zaměstnavatelé) srovnávají mzdy s podobnými zaměstnanci jinde. ► Dle institucionalistů je srovnání důležitější než samotná výše mezd 7. Segmentace trhu práce 7.1 Přístup ekonomických teorií k segmentaci TL c) Duální teorie trhu práce ► Nejznámější proud institucionalismu ► Vedle sebe existují dva odlišné trhy práce, mezi nimiž je minimální prostupnost ► Rozděluje je charakter dominantních pracovních vztahů ► Rozdělení trhu na primární a sekundární (viz později) 7. Segmentace trhu práce 7.1 Přístup ekonomických teorií k segmentaci TL ► 70. léta – kritika segmentačních modelů ► 80. léta – klasické ekonomické metody potvrzující existenci segmentů na TL • Teorie efektivnostních mezd • Teorie spravedlivé mzdy • Teorie hledání zaměstnání • Teorie zaměstnanců uvnitř a vně podniku 7. Segmentace trhu práce 7.2 Zdroje segmentace pracovního trhu ► Heterogenita a diferenciace požadavků na pracovní místa § Inteligence § Zručnost § Kvalifikace § podmíněny: typem, strukturou ekonomiky (regionální, technologická) + bariéry profesní a prostorové mobility ► Heterogenita a diferenciace pracovníků § Koncept „lidského kapitálu“ SEGMENTACE NA PROFESNÍ, LOKÁLNÍ, INTERNÍ A JINÉ TRHY PRÁCE 7. Segmentace trhu práce 7.3 VERTIKÁLNÍ SEGMENTACE ► Zbavení obecné variability části pracovníků + omezení nejistoty ► Vlivy: § Technická a sociální organizace pracovních procesů (tvorba primárního a sekundárního trhu) § Institucionálními pravidly a dohodami mezi sociálními partnery a státními intervencemi na trhu práce § Diskriminací různých skupin pracovníků ► Explicitní – insideři vs. outsideři ► Implicitní – pohlaví, věk, rasa, sociální třída, délka praxe a nezaměstnanosti § Neúplné a nákladné informace ► hledání práce firmami i zaměstnanci je spojeno s náklady ! 7. Segmentace trhu práce 7.4 Primární a sekundární trh (Teorie duálního trhu práce) ► Primární trh § Výhodnější a prestižnější pozice § Dobré podmínky růstu § Stabilnější zaměstnání, frikční nezaměstnanost § Lepší platové podmínky a rostoucí mzdy § Silné a efektivní odbory § Lepší pracovní morálka 7. Segmentace trhu práce 7.4 Primární a sekundární trh (Teorie duálního trhu práce) ► Sekundární trh § Nižší prestiž § Nižší nerostoucí mzda § Vyšší fluktuace a nižší stabilita, strukturální a cyklická nezaměstnanost § Téměř nulová možnost kariéry a vstupu na primární trh § Častá období nezaměstnanosti § Ženy, mladí, staří, menšiny, hendikepovaní, nekvalifikovaní, nízké vzdělání § Malá pracovní morálka 7. Segmentace trhu práce 7.4 Primární a sekundární trh (Teorie duálního trhu práce) Typické pozice sekundárního trhu ► Domácí práce ► Mytí nádobí ► Obsluha v restauraci ► Nízký úředník ► Podřadné práce např. v nemocnici ► V jedné firmě mohou koexistovat jak pozice primárního tak sekundárního trhu. 7. Segmentace trhu práce 7.4 Primární a sekundární trh (Teorie duálního trhu práce) ► Primární a sekundární trh se sami sebou upevňují § Příklad: ► Vysoké a rostoucí mzdy na primárním trhu tlačí na rostoucí produktivitu. Tyto tlaky vyúsťují v potřebu technologicky náročnějšího kapitálu, což podněcuje k „zlepšení“ pracovní síly a poskytuje pracovníkům další příležitosti. Zaměstnavatelé jsou motivováni ke školení svých zaměstnanců a zaměstnanci jsou motivováni se školit s vidinou vyšších mezd v kvalifikovanější práci. Náklady na školení stabilizují pracovní pozice ► Nízké mzdy na sekundárním trhu netlačí na růst produktivity - není potřeba modernizace kapitálu, proto produktivita neroste a nečiní tak ani mzdy. Požadavky na znalosti jsou nízké a pracovní síla vzájemně substituovatelná – neexistuje důvod pro zamezení fluktuace pracovníků => není prostor pro vznik odborů 7. Segmentace trhu práce 7.4 Primární a sekundární trh (Teorie duálního trhu práce) Zdroje duality trhu práce ► Struktura průmyslu § Sezónní výkyvy § Historie: vývoj firemní struktury ► Velké a stabilní vs. malé a nestabilní firmy ► Historické důvody § Změna po 1890 z ruční práce na tovární výrobu § Snížení potřeby kvalifikace, vznik potřeby nekvalifikované P-S § Monopolizace hospodářství, homogenizace pracovní síly. Vznik interních trhů. ► „Sledování lenochů“ § Ve velkých firmách je sledování zahálky obtížné a nákladné, firmám se vyplatí ad-hoc platit „motivační mzdy“, což spolu s pevně daným kariérním žebříčkem vede k vyššímu pracovnímu úsilí a menší fluktuaci § V malých firmách je sledování ulejváků jednoduché a tudíž použití motivační mzdy není potřebné 7. Segmentace trhu práce 7.5 Externí a interní trh práce ► Interní – Uvnitř jednotlivých podniků § Není trhem v pravém slova smyslu § Mzda je výsledkem administrativních předpisů. § „Port of entry“ – kontakt s externím trhem § Mzda podléhá pravidlům a tradicím v podniku § Karierní žebříček § Typicky Japonsko, v EU např. Německo ► Externí – Konkurence mezi podniky i zaměstnanci § Odpovídá neoklasické teorii § Determinuje mzdu na „Port of entry“ § Typicky USA, v EU Francie, GB 7. Segmentace trhu práce 7.5 Externí a interní trh práce Příčiny vzniku interního trhu ► Náklady zaměstnání a zaškolení ► Každá firma má specifické požadavky na pracovní sílu a ta musí být zaškolena ► Týmová spolupráce ► Větší znalost existujících zaměstnanců ► Větší jistota místa pro zaměstnance ► Role odborů – obousměrný vztah 7. Segmentace trhu práce 7.6 Formální a neformální trh práce ► Formální – trh oficiálních pracovních příležitostí, kontrolovaný společenskými institucemi a těmi i regulovaný ► Neformální – mimo kontrolu oficiálních institucí (zejm. finančních a daňových úřadů). § Šedá a černá ekonomika § Samozásobitelství a domácí práce § Sousedská výpomoc § Zvýšení příjmu domácností § Boj s nezaměstnaností ? 7. segmentace trhu práce 7. Segmentace trhu práce 7. Segmentace trhu práce 7.7 Důsledky segmentace ► Posiluje sociální nerovnosti ► Vytváří bariéry mobility a flexibility ► Posílení heterogenity § primární trhy § sekundární ► Malá mobilita mezi segmenty ► Rozdíly v přístupu k zaměstnání ► Tvorba vztahu mezi typem nezaměstnanosti a typem segmetace ► Různé zacházení se srovnatelnými typy pracovníků na různých trzích § muž vs. Žena ► → efekt dvojí rovnováhy na TL (primární x sekundární) 7. Segmentace trhu práce 7.8 Segmetace na TL v ČR a) Situace před 1989 ► Homogenita ► Silná internacionalizace b) Situace po roku 1989 ► Klasické rozlišení segmentů ► Interní TL x externí TL