Přehled o kvalitě úvěrů v bankovní soustavě ČR a ukazatele k hodnocení kvality úvěrového portfolia Kvalita úvěrového portfolia bankovního sektoru je pravidelně a detailně monitorována bankovním dohledem ČNB. Stává se východiskem hodnocení bank, součástí bankovních analýz a v neposlední řadě stěžejním bodem dohlídek na místě. Pravidla pro posuzování pohledávek z finančních činností stanoví opatření ČNB č.9 ze dne 6. listopadu 2002 ve znění pozdějších opatření. Podle § 5 zařazuje banka pohledávky do těchto kategorií: a) standardní pohledávky b) sledované pohledávky c) nestandardní pohledávky d) pochybné pohledávky e) ztrátové pohledávky Nestandardní, pochybné a ztrátové pohledávky se pak souhrnně označují jako ohrožené pohledávky. Standardní pohledávka – o jejím úplném splacení není důvodu pochybovat. Splátky jistiny a příslušenství[1] jsou hrazeny řádně a žádná z nich není po splatnosti déle než 30 dní. Žádná z pohledávek za dlužníkem nebyla v posledních 2 letech z důvodu zhoršení jeho finanční situace restrukturalizována[2]. Sledovaná pohledávka – její úplné splacení je zejména s ohledem na finanční a ekonomickou situaci dlužníka pravděpodobné. Splátky jistiny nebo příslušenství jsou hrazeny s dílčími problémy,ale žádní z nich není po splatnosti déle než 90 dní. Žádná z pohledávek za dlužníkem nebyla v posledních 6 měsících z důvodu zhoršení jeho finanční situace restrukturalizována. Nestandardní pohledávka – její úplné splacení je nejisté, částečné splacení je však vysoce pravděpodobné. Splátky jistiny nebo příslušenství jsou hrazeny s problémy, ale žádná z nich není po splatnosti déle než 180 dní. Pochybná pohledávka - její úplné splacení je vysoce nepravděpodobné, částečné splacení je možné a pravděpodobné. Splátky jistiny nebo příslušenství jsou hrazeny s problémy, ale žádná z nich není po splatnosti déle než 360 dní. Ztrátová pohledávka - její úplné splacení je nemožné a předpokládá se, že tato pohledávka nebude uspokojena nebo bude uspokojena pouze částečně ve velmi malé částce, Splátky jistiny nebo příslušenství jsou po splatnosti déle než 360 dní. Banka při zjišťování, zda došlo ke snížení rozvahové hodnoty jednotlivých pohledávek posuzuje a zohledňuje alespoň: § finanční a ekonomickou situaci dlužníka a její vývoj § porušení smlouvy dlužníkem (prodlení s platbami příslušenství, jistiny či jejich nezaplacení, neplnění informační povinnosti vůči bance apod.) § provedení restrukturalizace pohledávky § vnější ekonomické, politické a právní faktory § očekávání, že na základě finanční situace dlužníka povolí soud dlužníkovi vyrovnání nebo prohlásí konkurz na jeho majetek Tabulka 1 – Struktura klasifikovaných a ohrožených úvěrů (banky s licencí k 31.12.2005) Zdroj: Bankovní dohled 2005 Graf 1 – Struktura klasifikovaných úvěrů (v mld. Kč; banky s licencí k 30.9.2006) zdroj: www.cnb.cz V bankovním sektoru je úvěrovému riziku věnována velká pozornost a banky se snaží zlepšovat kvalitu úvěrového portfolia. Klasifikované úvěry za celý bankovní sektor k 31.12.2005 činily 127,7 mld. Kč, což představuje proti předchozímu roku zvýšení o 7,5 %. Došlo také ke změně kvalitativních ukazatelů. Podíl klasifikovaných pohledávek na jejich celkovém objemu za bankovní sektor se zvýšil na 11,7 %. Do růstu klasifikovaných pohledávek se promítá zvyšování objemu jak sledovaných pohledávek s nejmenší rizikovostí o 8,5 %, tak zejména kategorie pochybných pohledávek o 43,7 % i pohledávek ztrátových, které znamenají nejvyšší riziko, o 8,2 %. Jedinou kategorií pohledávek, která absolutně v průběhu roku 2005 poklesla o 7,0 %, byly pohledávky nestandardní. Ohrožené úvěry pak na konci roku 2005 činily asi 47 mld. Kč, což je 4,3 % z celkového objemu úvěrů. Banky v součinnosti s klienty průběžně řeší případné problémové úvěry a hledají možné způsoby a režimy splácení pohledávek po lhůtě splatnosti. Graf 2 – Úbytky sledovaných a ohrožených úvěrů (banky s licencí k 31.12.2005) Zdroj: Bankovní dohled 2005 Celkový úbytek klasifikovaných úvěrů v roce 2005 byl z 64 % důsledkem splácení těchto úvěrů standardním způsobem a přibližně z 1/3 důsledkem změny klasifikace mezi standardní úvěry. Prodeje klasifikovaných pohledávek jiným subjektům, které byly v minulosti často využívaným způsobem očišťování úvěrových portfolií bank, byly již druhým rokem zanedbatelné. Graf 3 – Krytí potenciálních ztrát z úvěrového portfolia (banky s licencí k 31.12.2005) Zdroj: Bankovní dohled 2005 Odepsání pohledávky proti vytvořeným opravným položkám bylo využito ke konci roku 2005 pouze u pohledávek v celkové hodnotě 0,9 mld. Kč a jeho podíl na snížení hodnoty klasifikovaných pohledávek je rovněž zanedbatelný. Realizace zajištění byla v daném roce uplatněna minimálně, podíl činil 0,5 ‰ hodnoty úbytku klasifikovaných úvěrů. Vážená klasifikace Vážená klasifikace umožňuje přepočet úvěrů s různou mírou pravděpodobnosti nesplácení dlužníkem na jednotnou základnu. Ukazatel vážené klasifikace tak dává možnost vyhodnotit a sumarizovat skutečně ohrožené klasifikované úvěry mnohem přesněji, než je tomu u pouhého součtu objemů v jednotlivých kategoriích klasifikovaných úvěrů. V průběhu roku 2005 se hodnota vážené klasifikace úvěrů mírně zvyšovala a dosáhla 30,7 mld. Kč, což je hodnota představující 2,6 % celkově poskytnutých úvěrů. Graf 4 – Ohrožené úvěry podle sektorů (p.b., rozdíly mezi percentuálními podíly ohrožených úvěrů daného sektoru a klientům celkem) Zdroj: ČNB, Zpráva o finanční stabilitě za rok 2005 Zřetelný je trend sbližování kvality úvěrů u jednotlivých sektorů ekonomiky, přičemž se kvalita ve všech případech v roce 2005 průběžně zlepšovala. Horších než průměrných výsledků pak dlouhodobě dosahují úvěry živnostníkům a nefinančním podnikům. Úvěry podnikům Graf 5 – Ohrožené úvěry podle odvětví (% celkových úvěrů daného odvětví) Zdroj: ČNB, Zpráva o finanční stabilitě za rok 2005 Kvalita úvěrů, které směřují do podnikatelské sféry se pozvolna zlepšuje. V roce 2005 představovaly ohrožené úvěry 5,1 % celkových úvěrů poskytnutým firmám. To představuje meziroční pokles o 1,5 procentního bodu. Musí se však brát ohled na to, že podnikový sektor je výrazně heterogenní (s ohledem na oblast podnikání i vlastnictví). Z hlediska odvětví patří k nejkvalitnějším dlužníkům bank výrobci a distributoři elektřiny, plynu a vody s necelými 0,3 % ohrožených úvěrů. Stavebnictví, zpracovatelský průmysl a obchod, pohostinství a ubytování se během roku 2005 pohybovaly v rozpětí 8 % až 13 %. Ve srovnání s rokem 2000, tak došlo k výraznému snížení. U sezónních odvětví jako je např. stavebnictví se objevují výkyvy ve kvalitě i během roku. Společnosti, které jsou vlastněné zahraničním kapitálem s podílem necelých 2 % ohrožených úvěrů splácí svoje závazky vůči bankám s podstatně vyšší platební morálkou než je tomu v případě subjektů českých. Odpovídající hodnoty u veřejných společností i společností vlastněných českým soukromým kapitálem se pohybovaly v závěru roku 2005 kolem 8% podílu ohrožených úvěrů. Úvěry obyvatelstvu Graf 6 – Ohrožené úvěry obyvatelstvu podle účelu (p.b., rozdíly mezi percentuálními podíly ohrožených úvěrů daného účelu a obyvatelstvu celkem) Zdroj: ČNB, Zpráva o finanční stabilitě za rok 2005 Kvalita úvěrů poskytnutých obyvatelstvu zůstala v roce 2005 s podílem 3,3 % ohrožených úvěrů na celku, což je srovnatelná úroveň oproti předchozímu roku. Můžeme říci, že úvěry obyvatelstvu patří mezi nejkvalitnější složku úvěrového portfolia bank. A to zejména díky vysokému podílu úvěrů na bydlení, kde je motivace splnit splátkový kalendář velmi vysoká. V roce 2005 vykázaly úvěry na bydlení problémy se splácením pouze v 1,6 % jejich celkového objemu. Pozornost si zasluhuje citelný růst spotřebitelských úvěrů a znatelné prodlužování průměrné doby jejich splatnosti. Předpokladem jejich včasného a úplného splacení jsou dostatečné očekávané příjmy dlužníka, neboť tyto úvěry obvykle nedisponují kvalitním zajištěním. V roce 2005 dosáhl podíl ohrožených úvěrů 7,8 % celkového stavu bankovních spotřebitelských úvěrů. Ukazatele Pro banku je nejdůležitější posoudit úvěry z hlediska jejich rizika. Kvalita aktiv banky je vyjádřena podílem vytvořených opravných položek k rizikovým pohledávkám z úvěrů a rezerv na celkových aktivech banky. Čím je tento podíl vyšší, tím je situace banky v oblasti úvěrového rizika horší (s přímým dopadem do zisku banky). Kvalitu úvěrového portfolia dále charakterizují tyto ukazatele: Tabulka 2 -ČSOB & KB (II/2006) Jednotlivě posuzované pohledávky a opravné položky k nim (v tis. Kč, hrubé částky) ČSOB KB ČSOB KB Pohledávky za klienty OP k pohledávkám za klienty Standardní 105 859 567 185 073 943 0 0 Sledované 42 560 228 17 319 359 69 248 574 659 Nestandardní 5 026 247 2 791 066 490 733 702 273 Pochybné 2 393 574 1 189 775 1 699 439 552 348 Ztrátové 30 381 632 5 453 001 2 920 862 4 975 761 Celkem 159 221 248 211 827 144 5 180 282 6 805 041 Pohledávky za bankami OP k pohledávkám za bankami Standardní 79 741 969 58 290 420 0 0 Sledované 0 684 731 0 755 Nestandardní 0 0 0 0 Pochybné 0 0 0 0 Ztrátové 24 533 0 24 533 0 Celkem 79 766 502 58 975 151 24 533 755 Zdroj: stránky KB a ČSOB Tabulka 3 – ČSOB & KB (II/2006) Ukazatele hodnocení kvality úvěrů poskytnutých klientům ukazatel ČSOB KB 0,5047 0,1262 0,1908 0,0257 0,1181 0,0545 0,5296 0,6473 0,0625 0,1043 0,0297 0,0444 0,3780 0,2038 Vymáhání špatných úvěrů Banka musí vypracovat společně s dlužníkem strategii, která bude maximalizovat její šance na plné získání půjčené částky a úroků. Tato strategie může zahrnovat vyjadřování porozumění a pochopení, trvání na okamžitém splacení nebo hrozbu právní akcí, uplatnění zástavy apod. Vymáhání špatných úvěrů bývá obvykle časově náročný projekt, který zahrnuje mnoho jednání s jednotlivci, který vyžaduje dobré a aktuální znalosti finančního stavu úvěrovaného subjektu. A také znalosti práv věřitelů – a to nejen vlastních práv, ale i práv ostatních věřitelů a jejich vzájemných vztahů. Při řešení špatných úvěrů je potřeba plně identifikovat problém, stanovit strategii jeho řešení a banka se musí rozhodnout, zda klient bude i nadále perspektivní a atraktivní, nebo bude lepší vztah ukončit a vymáhat bez existence pokračujícího klientského vztahu. Dále se musí banka rozhodnout, jestli si špatný úvěr ponechá a bude ho vymáhat nebo jej prodá někomu, kdo má větší šanci jej vymoci a zájem to udělat. Přitom musí zvážit, zda je nabízená cena za převedený úvěr vyšší nebo nižší než suma, kterou by se jinak mohlo podařit získat vlastními silami. ČSOB Komerční banka ________________________________ [1] Příslušenství pohledávky = úroky a poplatky spojené s pohledávkou [2] Restrukturalizovaná pohledávka = pohledávka, u níž banka dlužníkovi poskytla úlevu, protože vyhodnotila, že by jí pravděpodobně vznikla ztráta, pokud by tak neučinila (např. přepracování plánu splátek, snížení úrokové míry, prominutí úroku z prodlení apod.).