1) Zadání práce musí být zpracováno pregnantně. Je třeba, aby formulace cíle byla stručná, jasná a jednoznačná. Cílem musí být buď analýza nějakého problému, nebo návrh řešení (v podobě např. metodiky, po provedení předchozí analýzy. Cíl v žádném případě nemůže být formulován jako „popis“, „pojednání“, „zamyšlení se“ apod. Dále je třeba dbát na uvedení relevantní literatury. Nemusí to být samozřejmě veškerá literatura, ale pouze ta, která studenta zavede do předmětné tématické oblasti. Je nutné, aby literatura v zadání byla uvedena podle normy. 2) Je třeba, aby student v návaznosti na cíl propracoval metodický postup řešení, a tam, kde se to jeví jako smysluplné, formuloval též pracovní hypotézy. 3) Dále je třeba dbát na to, aby student systematicky vyhledával další odborné prameny, včetně zahraničních. Počet titulů je samozřejmě závislý na oblasti a způsobu řešení, nicméně 10 až 15 titulů by mělo být považováno za minimum. 4) Práce by měla být zpravidla členěna na část teoretickou a aplikační. Je třeba důsledně dbát na to, aby v části teoretické bylo pouze to, co je přímo využitelné pro řešení problému v části aplikační (a ne opsané všeobecné pasáže z učebnic) a vše, co je řešeno v části aplikační musí být podloženo a zdůvodněno teorií a metodikou z části teoretické. 5) V rámci práce by měl být rozvíjen systémový styl myšlení. To znamená, že student by si měl uvědomovat jak předmětné pole, tak jeho okolí. Například v tom smyslu, že optimální řešení z hlediska části nemusí být optimálním řešením z hlediska celku apod. 6) Mělo by být rozvíjeno myšlení ve variantách a vědomí nejistoty v budoucnosti. Návrhy řešení by měly být zpracovávány variantně (cca 2 až 3 varianty) a měly by být vztahovány k různým scénářům budoucnosti (cca 2 až 3 scénáře) 7) Důsledně je třeba dbát na ekonomickou stránku návrhů, ať se týká jakékoliv oblasti činnosti podniku. To znamená, že je třeba pracovat s náklady a výnosy navrhovaného řešení. Pokud není možno sehnat potřebné informace, je nutno se touto stránkou zabývat alespoň metodicky. 8) Bakalářská či diplomová práce není esej, ale odborná práce. Proto je třeba dbát na exaktní formy uchopení a vyjádření řešené problematiky. Všude, kde je to účelné, je nutno využívat matematicko-statistické metody, verbální vyjádření doplňovat matematickými vzorci, tabulkami a grafy. I verbální vyjádření musí mít přísnou logiku, vycházející s jasných definicí pojmů a vztahů mezi nimi. Zpracoval: L. Blažek 7.9.2004