ANALYTICKÁ ČÁST EXPORTNÍHO MARKETINGOVÉHO PLÁNU – ANALÝZY EXTERNÍHO PROSTŘEDÍ 1. makroprostředí a) faktory ekonomického prostředí: - ekonomická výkonnost krajiny (vývoj a prognózy), kupní síla/ob., GDP/ob. – pokud potřebné (vývoj a prognózy) - podpora podnikání – investiční podpora (oblasti, odvětví…), podpora malých a středních podniků (oblasti, odvětví), priority vlády – vývoj a prognózy, oblasti vládních výdajů (vývoj a prognózy), průmyslová a obchodní politika vlády - bilance zahraničního obchodu – ve struktuře – vývoj, prognózy - měna – kurz – vývoj a prognózy (dopad na potenciální obchod) - daně – ve struktuře – vývoj a prognózy (dopad na potenciální ochod) - inflace – ve struktuře – vývoj a prognózy (dopad na potenciální obchod) - počet obyvatel – v regionální, věkové a jiné struktuře (podle potřeby – cílů analýzy) - další demografické údaje (podle potřeby) – včetně vývoje a prognóz - urbanizace - infrastruktura (silnice, železnice a jiné dopravní sítě, pošta, mobilní sítě, resp. telekomunikační sítě, elektřina, plyn, voda… - podle potřeby) - ekonomický vývoj odvětví související s odvětvím naší firmy (i sekundárně) - bariéry trhu – kvóty, tarify, finanční kontroly, regulace trhu, fixování cen… - bankovní, resp. finanční systém b) faktory sociálně-kulturního prostředí - distribuce příjmu (+kupní záměry) - B2C -životní styl, způsoby trávení volného času – vývoj a prognózy - vzdělání, móda… - B2B – analýza článků o odvětví – chování potenciálních zákazníků, konkurentů atd. - hodnoty potenciálních zákazníků - postoje a názory - jazyk, chování, společenská etiketa, faktory důležité pro obchodní jednání, kulturní dimenze c) faktory politicko-právního prostředí: - politické riziko – stabilita – rating - podnikatelské rizika – vymahatelnost práva, platební morálka, korupce - právní systém, unijní právo versus právo dané země - analýza legislativních předpisů v oboru podnikání - mezinárodní dohody – ČR a daná země a daná země a další krajiny (dopad na potenciální obchodování) - vlastnická práva (včetně ochranných známek, ochrany investic…) d) další faktory makroprostředí: - klima - přírodní zdroje - fyzikální podmínky (topografie, vodní plochy… země) 2. mezoprostředí: a) zákazníci charakteristiky potenciálních zákazníků – na B2B trzích – historie, velikost, zaměření, pravděpodobní dodavatelé, struktura zákazníků – charakter dodávek, komunikační aktivita (možnost oslovení), reference (na webu a jinde), organizační struktura – kupní rozhodování – členové a jejich pozice (uživatelé, ovlivňovatelé, kupující – formální autorita, rozhodovatelé, gatekeepers), ekonomické charakteristiky, požadavky B2B – analýza výročních zpráv a PR článků – chování zákazníků b) konkurence charakteristiky přímých (na spotřebním trhu i nepřímých) konkurentů, stávající zákazníci, historie, analýza nabídky, komunikační aktivita, reference, pravděpodobné cíle, strategie, možnost subdodávek… c) zprostředkovatelé distributoři, obchodní zprostředkovatelé – charakteristika, podmínky partnerství, počet a přehled partnerů, charakteristika zákazníků, reference, členství v asociacích, velikost trhu, historie d) prostředí odvětví charakteristika konkurenčního odvětví celkem – nasycenost, bariéry a možnosti vstupu, konkurenční boj, substituty, provázanost zákazníků a provázanost zákazníků a dodavatelů – vertikální i horizontální inntegrace e) jiní stakeholdeři tvůrci veřejného mínění, vlastníci, nátlakové skupiny…