Evropská unie - fungování JVT l volný pohyb zboží l volný pohyb služeb l volný pohyb kapitálu l volný pohyb osob l +………politiky? l mobilita l ochrana duševního vlastnictví l uznávání kvalifikace l povinné pojištění motorových vozidel l hygienické normy l licence na provozování pojišťovacích služeb l pasová kontrola l systém povinné účasti u sociálního zabezpečení l značka CE l lhůty pro doručení poštovních zásilek l vdovecký důchod l založení bankovního účtu l kvóta na mléko l dominantní postavení na trhu l sazba DPH úkoly: l 1. vyhledat v Týdnu v Evropě http://www.evropska-unie.cz příklady z „politik“ fungování JVT (4 oblasti fungování) a zamyslet se, jak tyto příklady mohou ovlivnit marketing v podnicích l 2. Vyhledat v Týdnu v Evropě příklady zahraničněobchodní politiky EU a zamyslet se, jak tyto příklady mohou ovlivnit marketing v podnicích Koncepce „zahraničního“ marketingu l exportní l interkulturální l mezinárodní l multinacionální l globální l glokální l euromarketing l panevropský marketing l standardizace marketingu l homogenizace potřeb l tlak na úspory z rozsahu l adaptace obchodní politiky na podmínky jednotlivých trhů l vysoká míra kontroly operací l kaskádovitý přístup na zahraniční trhy l produkt pro domácí trh bez adaptace na zahraniční podmínky l krajina původu? l sociálně-kulturní odlišnosti l přímé zahraniční investice l vývoj mezinárodních výrobků l standardizované postupy s místní adaptací l sociálně-kulturní zóny l CD a DVD l šampón l nábytek l zmrzlina l auto 3. úkol: • přiřadit body v pravém rámečku k bodům v levém rámečku a zdůvodnit STANDARDIZACE VERSUS ADAPTACE (R.Buzell, 1968) S= „stejné pro každého, stejné vždy, stejné všude“ l interkulturální, glokální…mezinárodní MKT l globální, euromarketing, panevropský marketing pro G,EU,PE,MU… standardizace l úspora nákladů l efektivnější využití zdrojů l jednodušší proces plánování l vyšší využití inovativních nápadů l konzistence MKT strategie/ií (posílení identity značky, familiarita…) l standardizace podnikových procesů – kvalita, spolehlivost, cena, dodání – standardizace hodnoty pro zákazníka versus nižší cena (T. Leavitt, 1983) l kontrola pro I, GL, …M…..adaptace l nedostatečná evidence homogenizace potřeb l tržní charakteristiky (xxxxxxxxxxx) G, MU, EU, PE MKT l vysoký stupeň synergie MKT procesů a komplexnosti mezinárodních operací– maximalizace využívání výhody různých měnových kurzů, daní, nákladů na pracovní sílu, znalostí, tržních příležitostí u kontrolovatelných MKT faktorů – standardizace „Think global, act local!“ I, GL, …M…..Ex MKT l adaptace kontrolovatelných faktorů vzhledem k pociťovaným rozdílům nekontrolovatelných faktorů l přizpůsobování mezinárodních operací, individuálnost MKT procesů v různých zemích domácí mezinárodní multinacionální globální transnacionální organizace, řízení a „zahraniční“ MKT l 4.úkol: na příkladu podniku dle vlastního výběru promyslet změnu v procesech a v O a Ř při postupné míře internacionalizace a evropeizace MKT 5. Úkol – z následujících adres vybrat faktory z jednotlivých svobod JVT a zamyslet se, marketing jaké firmy/organizace a jak mohou ovlivnit l http://www.euroskop.cz/40130/116243/clanek/evropska-unie-a-ja-jako-podnikatel/volny-pohyb-zbozi/ l http://euroservis.czechtrade.cz/dotaz/preshranicni-poskytnuti-sluzby-a-volny-pohyb-3340/ l http://www.socr.cz/images/prirucka/obsah.htm l http://www.eu4journalists.eu//index.php/czech/categories/48/10/# l http://www.mpsv.cz/cs/1280