Propagace 6.5.2008 Propagace = koordinace MKT komunikačních aktivit s cílem ovlivnit postoje nebo chování spotřebitelů = zahrnuje v sobě všechny komunikační nástroje, kterými můžeme předat nějaké sdělení (reklama, podpora prodeje, PR, osobní prodej, Direct Marketing) MKT sdělení: informují, připomínají, přesvědčují, navazují vztah Propagace Nadlinkové (reklama v médiích) a podlinkové aktivity (podpora prodeje, propagační materiály, dárkové předměty, direct marketing, prezentace, propagační akce, semináře, veletrhy, ...) Propagace Integrovaná marketingová komunikace (IMK) = koordinace všech komunikačních nástrojů tak, aby se ke spotřebiteli dostávalo jednotné sdělení - zajišťuje, aby postavení značky na trhu, charakteristika produktu a komunikační sdělení byly systematicky součástí každého prvku komunikace a byly předávány v rámci konzistentní komunikační strategie. Vlastnosti IMK Ø vytváří jediný ucelený styl Ø začíná u zákazníka Ø pokouší se vybudovat vztah k zákazníkovi Ø komunikace v rámci IMK je obousměrná Ø soustřeďuje se také na zájmové skupiny Ø vytváří nepřetržitý tok informací Ø vyhodnocuje výsledky na základě bezprostřední zpětné vazby Komunikační model Komunikační model Efektivní komunikace předpokládá: • schopnost vysílače dobře a jasně komunikovat • schopnost vysílače vybrat dobré médium • schopnost vysílače vybrat vhodného příjemce • schopnost (nálada, čas, možnosti) příjemce přijmout a dobře dekódovat poselství Komunikační proces Kroky v plánování IMK • Volba cílové skupiny • Stanovení cílů komunikace • Plán rozpočtu MKT komunikace • stanovení celkové částky určené na propagaci (rozpočtování shora a rozpočt.zdola) • volba mezi strategiemi push a pull • rozdělení rozpočtu mezi jednotlivé prvky propagačního mixu • Plán propagačního mixu • Zhodnocení účinnosti komunikačního programu Komunikační strategie Faktory ovlivňující sestavení komunikačního mixu Ø typ trhu produktů Ø využití strategie tlaku n. tahu Ø stádium připravenosti zákazníka ke koupi Ø etapy životního cyklu Ø finanční prostředky: podle fin. možností, % z prodejního obratu, srovnáním s konkurencí, výsledek market. výzkumu, metoda úkolů a cílů Reklama = neosobní sdělení zaplacené konkrétním subjektem, využívající masmédia k přesvědčovaní nebo k předávání informací Podle úlohy v životním cyklu produkty: Ø zaváděcí (informativní) Ø připomínací Ø přesvědčovací Podle objektu reklamy: http://reklamy.mesec.cz/hlasovani/ Ø produktová Ø podniková (institucionální) Ø názorová Ø reklama veřejné služby Model AIDA = Attention, Interest, Desire, Action Tvorba reklamní kampaně • Identifikace CS • Stanovení cíle reklamního sdělení a rozpočtu • Návrh konkrétní podoby reklamy • Test obsahu reklamy • Výběr média a stanovení časového rozvrhu • Vyhodnocení reklamní kampaně Typy reklamy Ø jedinečná nabídka – důvody PROČ? Ø srovnávací reklama Ø demonstrace Ø ze života Ø životní styl Ø strach Ø sex-appeal Ø humor Ø osobnost jako symbol, reference n. doporučení Ø odbornost, vědecký důkaz Ø slogany a znělky Ø fantazie Ø hudební Public Relations = udržet nebo zlepšit image organizace v očích různých částí veřejnosti Aktivity PR: Ø zpracování tiskových zpráv, tisk. konferencí Ø publicita produktu Ø veřejné záležitosti Ø lobbování Ø vztahy k investorům Ø sponzorství Ø publikace Ø aktivity sociální odpovědnosti Typy spotřebitelů a podpora prodeje Osobní prodej Kroky v procesu osobního prodeje: l průzkum, l kontakt, l prezentace, l řešení připomínek, l závěr a l další kontakt se zákazníkem. Transakční versus vztahový m. Direct marketing = interaktivní systém marketingu, který využívá 1 n. více reklamních sdělovacích prostředků, aby vyvolal měřitelnou odezvu zákazníků n. uskutečnění transakcí z jakéhokoliv místa Použité zdroje Ø Armstrong, G., Kotler, P. Marketing Ø Kotler, P. Marketing Management Ø Solomon, M.R.; Marshall, G.W.; Stuart, E.W. Marketing očima světových marketing manažerů Ø Marketing – distanční studijní opora Ø www.strategie.cz Ø http://mam.ihned.cz/ Ø www.profit.cz