Mezinárodní management III Společné formy podnikání, mezinárodní prostředí Úvod Z pohledu určitých stupňů volnosti zainteresovaných partnerů na spolupráci lze společné formy podnikání rozdělit na: Volné ­ které je uzavíráno dohodou v oblasti vybraných ekonomických aktivit (cenová politika, informační politika, přenos know-how atd.) Strategické aliance jako určité pojetí společného podnikání se zaměřením na spoluprácí v oblasti podnikových funkcí, přenosu znalostí nebo vytvořením ,,štítu" proti konkurentům. Těsné spojení z pohledu společného podnikání ve formě fúzí a splynutí. Úvod Základní formy společných podniků SMLUVNÍ, kdy se jedná o partnerský vztah, jehož posláním je splnění konkrétních cílů, pro které smluvní vztah vzniká. Vztah má podobu ,,sdružení zájmových osob". Po ukončení doby trvání smluvní vztah zaniká, nebo se smlouva o spolupráci obnovuje. Nikdy nevzniká nový subjekt za účelem podnikání. Základní formy společných podniků MAJETKOVÝ Který je oproti původní formě založen na neomezenou délku trvání spolupráce. Většinou vzniká samostatná právnická osoba, na které se jednotlivé zájmové osoby podílejí. HYBRIDNÍ Je kompromisem mezi oběma typy s charakterem nově vzniklého subjektu s časovým ohraničením své působnosti. Základní formy společných podniků Výběr a příprava podnikání společných podniků Jsou založeny na několika etapách, které v jednotlivých krocích vymezují podnikatelské aktivity v mezinárodním prostředí. Po náležitém splněních jednotlivých kroků dochází k fungování společného podniku v mezinárodním prostředí. Výběr a příprava podnikání společných podniků Výběr formy podnikání v mezinárodním prostředí jako strategické varianty je ve srovnání s jinými varianty vedeno z pohledu: * Zvýšení efektivnosti firmy * Získání dodatečných zdrojů pro expanzi * Získání nových produktů * Úspory z rozsahu * Možnost využití volných zdrojů * Daňový štít * Redukce rizik * Koncentrace R&D produktu * Překonání bariér mezinárodního obchod Výběr a příprava podnikání společných podniků Vypracování strategie v kontextu mezinárodní spolupráce a volby společného podnikání jako strategické aktivity. To sebou přináší požadavek na vypracování scénářů vývoje spolupráce se zapracováním působících faktorů v podobě: * Nákladů * Efektu (zisku) * Rizik a způsobu jejich alokace na zainteresované strany společného podniku. Výběr a příprava podnikání společných podniků Výběr vhodného zahraničního partnera je součástí rozhodnutí polehajícího zvolené koncepci. Možné způsoby výběru partnera jsou realizovány na základě jeho hodnocení prostřednictvím zvolených kriterií, které mohou být: * Značka spojena s Image partnera * Tradice a zkušenost partnera v předmětné oblasti * Velikost a stabilita kapitálu * Podíl na trhu a jeho potenciál do budoucna * Ekonomická situace partnera * Cenová a technická úroveň produkce * Příbuznost a způsob managementu partnera * Výhody se vzájemné spolupráce V souhrnném kontextu se hovoří o procesu ,,Due diligence" Due diligence Výběr a příprava podnikání společných podniků Letter of Intent ­ dopis o budoucích záměrech, který je dán k posouzení případně ke schválení zástupcům podniku (vlastník, případně management) Investor ­ předkladatel definuje vzájemnou spolupráci prostřednictvím vybraných oblastí. Samotný dokument obsahuje cíle vzájemné spolupráce v členění s tím spojené předpoklady, podmínky a možnosti. Někdy je nahrazováno společným prohlášením partnerů­ Memorandum of Intent. Výběr a příprava podnikání společných podniků Vypracování smlouvy s oceněním vkladů jednotlivých partnerů. Vklady mohou mít povahu peněžité i nepeněžité povahy. Následně je možné vypracovat smlouvu o společném podnikání v podobě společenské smlouvy. Ve společenské smlouvě se následně uvádí poslání společného podnikání (preambule) a vymezuje se statut společnosti z pozice: aktiv, zaměstnanců, obchodních podílů, zákazu konkurence, odpovědnosti, vzájemné komunikace a závěrečných ustanovení (místně příslušná soudní jednaní atd.) Management společného podniku Jedná se o poslední fázi z pohledu zakládání společného podniku přecházející do kontinuální činnosti společného podnikání. Z pozice vkladů se vymezují podíly na řízení společnosti, případně se upravují oblasti, které budou koordinovat jednotlivý partneři (pomyslné silové oblasti ­ finance, lidské zdroje, know-how atd.). Management společného podniku Management společného podniku Předpokladem úspěšné spolupráce a společného podnikání je: vzájemné propojení aktiv vstupujících firem ­ komplementarita aktiv s důrazem na implementaci do hodnotového řetězce společného podniku s maximalizací vzájemné synergie v koordinaci zainteresovaných stran. Management společného podniku Vzájemné synergie v koordinaci zainteresovaných stran je spojena s kulturní integrací. Ta je představována kulturními rozdíly ­ především vnímáním a sdílením společných hodnot jednotlivých partnerů. Někdy se vymezuje kulturní profil z pozice prostředí, zaměstnanců, kvality, nákladů, inovací, technologie, zákazníka a dalších s tím spojených aspektů. Finanční stránka společných podniků Oblast finančních záležitostí a potenciální odpovědnosti partnerů ve společném podnikání lze odvodit po stránce: * Finančního plnění * Alokace rizik a dotací * Struktury zdanění z pozice ­ podnikového ­ smluvního ­ partnerského Finanční stránka společných podniků Finanční stránka společných podniků Struktury zdanění Struktury zdanění Struktury zdanění Finanční stránka společných podniků