Příprava veletrhu z pohleduPříprava veletrhu z pohledu organizátoraorganizátora Ing. Věra Menšíková Veletrhy Brno, a.s. ředitelka projektůředitelka projektů SALIMA, MBK, INTECO, VINEX 3/2008 2 Základní postup při přípravě veletrhu 1. Plánování veletrhu - koncepce 2. Příprava a organizace2. Příprava a organizace 3. Průběh veletrhu 4. Vyhodnocení, koncepce nového4. Vyhodnocení, koncepce nového ročníku 1. Plánování veletrhu - koncepce1. Plánování veletrhu - koncepce 1.A Základní charakteristika veletrhu (v případě 1. ročníku) 1.B Definice cílových skupin vystavovatelů,1.B Definice cílových skupin vystavovatelů, předpokládaný počet a velikost výstavní plochy 1.C Plán návštěvnosti, cílové skupiny1.C Plán návštěvnosti, cílové skupiny 1.D Rozpočet projektu 4 1.A Základní charakteristika Název komplexu veletrhů:Název komplexu veletrhů: název SALIMA podtitul Mezinárodní potravinářské veletrhypodtitul Mezinárodní potravinářské veletrhy 4 odborné veletrhy a 2 speciální projekty pokrývající kompletně potravinářskou výrobu a zpracování Loga: 26. mezinárodní26. mezinárodní potravinářský veletrhpotravinářský veletrh 4. mezinárodní veletrh4. mezinárodní veletrh mlynářství,mlynářství, pekařství a cukrářstvípekařství a cukrářství 23. mezinárodní veletrh23. mezinárodní veletrh zařízení pro obchod, hotelyzařízení pro obchod, hotely a veřejné stravovánía veřejné stravování 13. mezinárodní vinařský13. mezinárodní vinařský veletrhveletrh Záštita: MZe ČR, PK ČR, SZIF ČR Odborná garance: odborné asociace jednotlivých oborůOdborná garance: odborné asociace jednotlivých oborů 5 1.A Základní charakteristika Délka veletrhuDélka veletrhu obvykle 2 - 5 dní podle velikosti a typu akce podle cílové skupiny návštěvníků ne/zahrnuje víkendové dny (Trade, Public) Termín konání veletrhu (vč. dnů v týdnu)Termín konání veletrhu (vč. dnů v týdnu) stanovuje se na dva roky dopředu vychází ze zvyklostí a historievychází ze zvyklostí a historie upravuje se podle svátků v ČR i EU a podle konkurenčních veletrhů v tuzemsku a zahraničí reflektuje možnosti kalendáře BVVreflektuje možnosti kalendáře BVV 6 1.B Vystavovatelé Plán počtu vystavovatelů a rozsahPlán počtu vystavovatelů a rozsah výstavní plochy + výběr pavilonů historie ­ z minulých ročníkůhistorie ­ z minulých ročníků rychlost vývoje v odvětví ­ např. vývoj technologie výroby je pomalejší ­ firmám stačí vystavovat novinkyvýroby je pomalejší ­ firmám stačí vystavovat novinky 1 x ročně, nebo dokonce ve dvou- a víceleté periodicitě, naopak módní trendy se mění velice rychle, proto senaopak módní trendy se mění velice rychle, proto se veletrhy módy konají 2x ročně situace v odvětví ­ rozsah a úspěšnost akce je závislá na situaci v odvětví ­ veletrh je zrcadlem dané branžena situaci v odvětví ­ veletrh je zrcadlem dané branže konkurenční akce ve spádovém teritoriu Příklad:Příklad: - plocha potravinářských veletrhů SALIMA 2008 = 23.000 m2 - 1.056 firem- 1.056 firem - obsazeno 10 pavilonů brněnského výstaviště 7 1.C Návštěvníci Plán návštěvnostiPlán návštěvnosti počet návštěvníků, prognóza na každý den veletrhuveletrhu Cílové skupiny (segmentace dle odbornosti a kompetencí)a kompetencí) Stanovení dnů pro odborníky B2BStanovení dnů pro odborníky B2B a event. pro laickou veřejnost B2C 8 Cílové skupiny návštěvníků >>> Základní rozdělení <<<>>> Základní rozdělení <<< B2B ­ business to business B2C ­ business to customersB2C ­ business to customers B2B ­ business to businessB2B ­ business to business odborník z potravinářského průmyslu (výroba potravin, potravinářské a obalové technologie, pekařské a mlynářské produkty a technologie,a obalové technologie, pekařské a mlynářské produkty a technologie, vinařské technologie a vína) segment HORECA (vybavení a zařízení) nákupčí, zástupce velkoobchodu, maloobchodunákupčí, zástupce velkoobchodu, maloobchodu na veletrhu SALIMA tvoří 80% návštěvníků B2C ­ business to customersB2C ­ business to customers student VŠ, SŠ návštěvník se zájmem o potraviny obecněnávštěvník se zájmem o potraviny obecně na veletrhu SALIMA tvoří 20% návštěvníků 9 SALIMA - direct marketing na návštěvníkynávštěvníky Segmentovaná komunikace dle oborůSegmentovaná komunikace dle oborů Potraviny - Potravinářské technologie ­ MBK - Inteco ­ VINEX ­ Obaly a balicí technologie ­ RETAIL - HORECA ­ ostatníObaly a balicí technologie ­ RETAIL - HORECA ­ ostatní Decision makers na pozicích Individuální podnikatel - Majitel, spolumajitel firmy- Člen vrcholového vedení - Vedoucí ­ Specialista Direct marketing na celkem 65.000 kontaktůDirect marketing na celkem 65.000 kontaktů Zdrojové odborné databáze ­ REGINA, ostatníZdrojové odborné databáze ­ REGINA, ostatní * ČR - 45.000 * Slovensko ­ 10.000ˇ Slovensko ­ 10.000 * Ostatní zahraničí ­ 10.000 10 SALIMA ­ direct mailing na návštěvníky - případová studie- případová studie Před veletrhemPřed veletrhem Srpen 2007 - příloha k Check-in ­ žádost o vyznačení cílových skupin návštěvníků. Cíl: získat info o cílových skupinách, o které mají zájem vystavovatelé Říjen 2007 - obeslání návštěvníků s žádostí o vyznačení oborů, o které mají zájem. Cíl: získatŘíjen 2007 - obeslání návštěvníků s žádostí o vyznačení oborů, o které mají zájem. Cíl: získat argumenty pro akvizici vystavovatelů Listopad 2007 (druhá info) ­ obeslání ZZ a CzechTrade s informací o výsledcích průzkumu ohledně cílových skupin návštěvníků. Cíl: Dát argumenty pro akvizici zahraničníchohledně cílových skupin návštěvníků. Cíl: Dát argumenty pro akvizici zahraničních návštěvníků ­ potenciálních účastníků BUSSINESS POINT. (První obecné zadání na ZZ a CzechTrade bylo provedeno v červenci 2007) Zpracování db návštěvníků z různých zdrojů (REGINA, Albertina atd.) Segmentace cílových skupin návštěvníků ­ do 10 skupin. Pro každou skupinu připraven dopisSegmentace cílových skupin návštěvníků ­ do 10 skupin. Pro každou skupinu připraven dopis s argumenty zajímajícími jen tuto skupinu (+ přiložen prospekt). Cíl: poskytnout cílové skupině informace a data, které ji zajímají ­ nezatěžovat ji nepodstatnými informacemi Do zahraničí - universální dopis v A,N a R. Cíl: získat k návštěvě zahraniční odborníkyDo zahraničí - universální dopis v A,N a R. Cíl: získat k návštěvě zahraniční odborníky Pro Slovensko byly upraveny dopisy zástupce. Cíl: získat návštěvníky a nabídnout jim možnost organizované dopravy do Brna (autobusy). U Slovenska a Rakouska byl navíc připraven bonusový program pro VIP návštěvníkypřipraven bonusový program pro VIP návštěvníky Po skončení veletrhu poděkovat návštěvníkům za návštěvu. Cíl: trvalý kontakt s ,,věrným" odborným návštěvníkem zjistit z REGINA, kteří návštěvníci oproti 2006 nepřišli a pomocí jednoduchého dotazníkuzjistit z REGINA, kteří návštěvníci oproti 2006 nepřišli a pomocí jednoduchého dotazníku ověřit důvody neúčasti. Cíl: zapracovat připomínky do koncepce veletrhu 11 1.D Rozpočet Základní rozdělení rozpočtu:Základní rozdělení rozpočtu: obchodní úsek - náklady obchodního týmu naobchodní úsek - náklady obchodního týmu na získání zákazníků + výnosy technický úsek - technické zabezpečení, provoztechnický úsek - technické zabezpečení, provoz areálu PR a reklama - náklady na propagaci (print, outdoor, media) úsek realizace - výstavba expozic Dle požadavku organizátora na detailní členění rozpočtu je možno rozlišit až ca 200 položek!rozpočtu je možno rozlišit až ca 200 položek! 12 Náklady obchodního úseku Tiskoviny akcí (vystavovatel)Tiskoviny akcí (vystavovatel) Zápis databází Cestovné Reklamní předměty, cateringReklamní předměty, catering Kopírování, poštovné, ochranné známky Doprovodný program Zahraniční zástupci - provizeZahraniční zástupci - provize Konferenční činnost, tlumočení, překlady ... 13 Náklady technického úseku Úklidové a čistící práceÚklidové a čistící práce Ostraha Manipulační práce Prádelna, čistírnaPrádelna, čistírna Odpady Provoz WC a šaten Instalopráce, elektropráceInstalopráce, elektropráce Výtahy, eskalátory, topení Výstavářské práce .......... 14 Náklady na public relations a reklamu Tiskoviny akcí (návštěvníci)Tiskoviny akcí (návštěvníci) Reklamní předměty pro novináře Kopírování, poštovné FotoslužbyFotoslužby Internet Placené články, publicita Reklama (tištěná, outdoor, media) v ČR aReklama (tištěná, outdoor, media) v ČR a zahraničí Provoz tiskového střediskaProvoz tiskového střediska 15 Výnosy Registrační poplatkyRegistrační poplatky Pronájem výstavní plochy Vstupné, katalogy 2. Příprava a organizace2. Příprava a organizace veletrhuveletrhu Pozn.: v přednášce uvádíme harmonogram přípravy veletrhuPozn.: v přednášce uvádíme harmonogram přípravy veletrhu s jednoletou periodicitou 17 Veletržní tým Ředitel projektuŘeditel projektu Manažer PR a reklamy Vedoucí manažer realizace Marketingový specialista tvorba reklamní kampaně, komunikuje s médii, zajišťuje výstavbu stánků a služby vystavovatelům sleduje vývoj jednotlivých oborů, konkurenci, vytváří argumenty a inovuje komunikuje s médii, je mluvčím projektu vystavovatelům konkurenci, vytváří argumenty a inovuje koncepci veletrhu Manažer doprovodného programu Tým obchodníků programu hledá atraktivní témata a podobu programu, tvoří koncepci DP, komunikuje práce s vystavovateli - nábor, umísťování do pavilonů, kontakt se zástupci v zahraničí apod. koncepci DP, komunikuje s partnery DP apod. se zástupci v zahraničí apod. 18 Co dělá obchodní tým Vyhodnocení posledního ročníku veletrhuVyhodnocení posledního ročníku veletrhu Tvorba koncepce veletrhu Tvorba databáze firem 12 ­ 9 měsíců Tvorba databáze firem zdroje kontaktů: interní databáze BVV ­ REGINA, asociace a sdružení, internet, měsíců před veletrhem REGINA, asociace a sdružení, internet, placené databáze ­ např. Albertina, kontakty z odborných časopisů, zahraničních veletrhů veletrhem Tvorba tiskovin ­ náborové materiály Firmám z databází se posílá CHECK - IN =Firmám z databází se posílá CHECK - IN = náborový materiál s přihláškou k účasti na veletrhu 9 ­ 7 měsíců veletrhuměsíců 19 Co dělá obchodní tým Obchodníci komunikují s firmami = náborObchodníci komunikují s firmami = nábor Druhy komunikace se zákazníkem: osobní setkání 7 ­ 5 měsíců osobní setkání telemarketing hromadná komunikace (newslettery, faxy, maily, měsíců hromadná komunikace (newslettery, faxy, maily, dopisy, check-in) vyhodnocení náboru vystavovatelů6 měsíců vyhodnocení náboru vystavovatelů dodatečný nábor vystavovatelů, telemarketing 6 měsíců 5 ­ 4 dodatečný nábor vystavovatelů, telemarketing apod. umísťování do pavilonů ­ provádí se na základě 5 ­ 4 měsíce 4 ­ 1 umísťování do pavilonů ­ provádí se na základě oborů, důležitosti klienta, historie a zvyklostí potvrzování účasti vystavovatelů ­ MOVE - IN 4 ­ 1 měsíc potvrzování účasti vystavovatelů ­ MOVE - IN 20 Co dělá manažer PR a reklamy všem vystavovatelům a novinářům posílávšem vystavovatelům a novinářům posílá závěrečnou zprávu s vyhodnocením akce z průzkumů a s odpovědním faxem, kterým zjišťuje zájem firem o příští ročníkzjišťuje zájem firem o příští ročník zajistí mediální partnerství s odbornými časopisy a po celý rok informuje o novinkách 12 ­ 9 měsíců časopisy a po celý rok informuje o novinkách a přípravě veletrhu vytváří obsahovou stránku webu veletrhu ­ měsíců před veletrhem průběžně po celý rok tvoří databázi kontaktů (většinou novinářů, ale i odborných návštěvníků), kterou průběžně veletrhem i odborných návštěvníků), kterou průběžně informuje o novinkách a přípravě veletrhu začíná kampaň na vystavovatele (inzeráty s výzvou k účasti, komunikace cenového zvýhodnění včasného přihlášení) 9 ­ 6 měsíců zvýhodnění včasného přihlášení)měsíců 21 Co dělá manažer PR a reklamy Probíhá kampaň podporující nábor 5 ­ 3 Probíhá kampaň podporující nábor vystavovatelů (inzerce motivující firmy z méně zastoupených oborů, speciální nabídky) 5 ­ 3 měsíce nabídky) začíná návštěvnická kampaň ­ předevšímzačíná návštěvnická kampaň ­ především týdeníky a měsíčníky vrcholí kampaň na návštěvníky (deníky, 6 týdnů vrcholí kampaň na návštěvníky (deníky, rozhlas, TV) tiskové konference ­ většinou v Praze, Brně,tiskové konference ­ většinou v Praze, Brně, Bratislavě, některých krajských městech a v zahraničí (Vídeň, Budapešť) 14 dní zahraničí (Vídeň, Budapešť) 22 Doprovodný program je nedílnou součástí přípravy na veletrh a jehoje nedílnou součástí přípravy na veletrh a jeho celkové koncepce měl by kopírovat současné vývojové trendy oboruměl by kopírovat současné vývojové trendy oboru Cíl: vzbudit pozornost cílových skupin Odborná veřejnost ­ tematické konference, odbornéOdborná veřejnost ­ tematické konference, odborné semináře, kontraktační akce Obchodní partneři, vystavovatelé, VIP hosté ­Obchodní partneři, vystavovatelé, VIP hosté ­ společenské večírky, koktejl party Novináři ­ tiskové konference, přednášky Laická veřejnost ­ videoprojekce, soutěže, ankety, taneční, hudební show 23 Příklad doprovodného programu MEZINÁRODNÍ KONFERENCEKONFERENCE 24 Příklad doprovodného programu FOOD FORUM Mezinárodní konference BUDOUCNOST EVROPSKÉHO TRHU S POTRAVINAMI Témata:Témata: Společná zemědělská politika ve vazbě na globální trh potravinpotravin Bezpečnost a kvalita potravin z hlediska krizových situací a obnovení důvěry spotřebitele Na konferenci přítomni ministři zemědělství a potravinářství z 11 evropských zemíministři zemědělství a potravinářství z 11 evropských zemí Kongresová hala Holiday InnKongresová hala Holiday Inn 25 Jak vzniká konference Výběr vhodného tématu ­ cíl: motivaceVýběr vhodného tématu ­ cíl: motivace návštěvníků k návštěvě veletrhu Získání kontaktu na odborníka z oboru, honorářZískání kontaktu na odborníka z oboru, honorář Zajištění prostoru-sálu, techniky, event. tlumočení Zařazení do doprovodného programu, tiskZařazení do doprovodného programu, tisk pozvánek, rozsev na návštěvníky 3. Průběh veletrhu3. Průběh veletrhu z pohledu obchodníka z pohledu manažera doprovodného programu z pohledu manažera PR a reklamyz pohledu manažera PR a reklamy 27 Průběh veletrhu Obchodní manažerObchodní manažerObchodní manažerObchodní manažer setkává se se zákazníky (vystavovateli) a zjišťuje jejich potřeby a názory na veletrhzjišťuje jejich potřeby a názory na veletrh řeší případné nedostatkyřeší případné nedostatky provádí areálem VIP hostyprovádí areálem VIP hosty Jiří Škrla - generální ředitel a.s. Veletrhy Brno a MarkosJiří Škrla - generální ředitel a.s. Veletrhy Brno a Markos Kyprianou - komisař EU pro zdraví a ochranu spotřebitele na veletrhu SALIMA 2006 28 Průběh veletrhu Manažer doprovodného programuManažer doprovodného programuManažer doprovodného programuManažer doprovodného programu koordinuje doprovodný program koordinuje soutěže, seminářekoordinuje soutěže, semináře spolupracuje s PR manažerem = publicita doprovodného programudoprovodného programu lobbying VIP návštěvníků doprovodného programu zajišťuje fotodokumentaci programuzajišťuje fotodokumentaci programu zajišťuje plnění pro sponzory DP 29 Průběh veletrhu Manažer public relations a reklamyManažer public relations a reklamyManažer public relations a reklamyManažer public relations a reklamy setkává se s novináři, poskytuje rozhovory médiímmédiím koordinuje tým externích dopisovatelů a fotografůfotografů koordinuje online zpravodajství o veletrhu každý den tvoří bulletiny se zprávami pro vystavovatele a novináře organizuje tiskové konference pro vystavovatele 4. Vyhodnocení veletrhu4. Vyhodnocení veletrhu vyhodnocení jednání s vystavovateli vyhodnocení práce jednotlivých členů týmu bilance: statistiky,ekonomické ukazatelebilance: statistiky,ekonomické ukazatele výsledky z průzkumů vystavovatelů a návštěvníků vytvoření koncepce nového ročníkuvytvoření koncepce nového ročníku 31 Jednání s vystavovateli a průzkumy Face to face rozhovory managementu a členů týmuFace to face rozhovory managementu a členů týmu Průzkumy ,,ad hoc" marketingových specialistůPrůzkumy ,,ad hoc" marketingových specialistů k zadaným tématům (např. nové oborové uspořádání, jiný termín..)uspořádání, jiný termín..) Průzkumy ESF MU ­ standardizované dotazníky pro všechny projekty ­ možnost zařazení specifických otázek k projektuotázek k projektu Zpětná vazba = zpracování souhrnného přehledu + zapracování připomínek vystavovatelů do novézapracování připomínek vystavovatelů do nové koncepce 32 Hodnocení veletrhu a bilance Hodnotící materiály pro management společnostiHodnotící materiály pro management společnosti Příprava podkladů pro audit statistických údajůPříprava podkladů pro audit statistických údajů Ekonomika ­ vyhodnocení ukazatelů plánu,Ekonomika ­ vyhodnocení ukazatelů plánu, zdůvodnění rozdílů oproti plánu A jsme zase na začátkuA jsme zase na začátku Plánování veletrhu .... Koncepce ..... Děkuji za pozornostDěkuji za pozornost