1 FundraisingFundraising 15. 4. 200815. 4. 2008 InformaInformaččnníí zdrojezdroje Ledvinová J. Pešta K.: Základy fundraisingu Marková H.: Fundraising 96 Norton Michael: The Worldwide Fundraiser's Handbook (Nadace VIA 2003) http://www.http://www.fundraisingfundraising..czcz// Co jeCo je fundrasingfundrasing?? fundraisingfundraising ,,Věda" o tom, jak úspěšně přesvědčit druhé, že právě vy a vaše činnost jsou důležité, a že se do nich vyplatí investovat. (Ledvinová, J.) FundraisingFundraising zzíískskáávváánníí prostprostřředkedkůů, resp. hled, resp. hledáánníí zdrojzdrojůů,, kterkteréé mmáá pomoci ppomoci přředevedevšíším neziskovýmm neziskovým organizacorganizacíím zbavit se nedostatku financm zbavit se nedostatku financíí.. zahrnuje rzahrnuje růůznznéé metody a postupy, jakmetody a postupy, jak zzíískat finanskat finanččnníí a jina jinéé prostprostřředky naedky na ččinnostinnost neziskovým organizacneziskovým organizacíí.. TTřři stupni stupněě ve vztahuve vztahu žžáádosti NOdosti NO kk ddáárci (sponzorovi):rci (sponzorovi): neziskovneziskováá organizace mu nemorganizace mu nemůžůže nabe nabíídnout nicdnout nic ­­ volvolíí tedy formu prosby, prototedy formu prosby, protožže oe oččekekáávváá ččistýistý dar,dar, mmůžůže nabe nabíídnout urdnout urččitou protihodnotu, aleitou protihodnotu, ale podstatnpodstatněě ninižžšíší ­­ volvolíí proto vztahproto vztah ,,,,kvazipartnerstvkvazipartnerstvíí"", kdy nap, kdy napřř. prod. prodáávváá llíístek nastek na dobrodobroččinný koncert za pinný koncert za přřemremrššttěěnou cenu,nou cenu, ppřřiiččememžž to vto víí i kupuji kupujííccíí, který se na koncert, který se na koncert momožžnnáá ani nedostavani nedostavíí,, nabnabíízzíí srovnatelnou protihodnotusrovnatelnou protihodnotu ­­ vede tedyvede tedy obchodnobchodníí jednjednáánníí, aby z, aby zíískala napskala napřř. placený. placený inzerinzeráát do sponzorovant do sponzorovanéé knihy.knihy. 2 Charita(Charita(tivnosttivnost),), filantropie,filantropie, sponzoringsponzoring Pojem Charita(Pojem Charita(tivnosttivnost)) KKřřesesťťanskanskáá llááskaska PPřředed welfarewelfare statestate CharitativnCharitativníí organizace byly projevem,organizace byly projevem, výsledkem, vyjvýsledkem, vyjááddřřeneníímm ,,,,velkoduvelkoduššnostinosti"",, dobrodobroččinnosti jednotlivce a stinnosti jednotlivce a stáátutu Se slSe sláábnutbnutíím vlivu aristokracie a cm vlivu aristokracie a cíírkverkve ppřřechecháázzíí ,,,,starstaráánníí se o druhse o druhé"é" pod vliv stpod vliv stáátutu ŠŠkoly, muzea, chudobincekoly, muzea, chudobince...... FilantropieFilantropie ObecnObecněě llááska k lidem, snaha pomoci motivovska k lidem, snaha pomoci motivováánana llááskou k bliskou k bližžnníímu.mu. výsledek snahy a pvýsledek snahy a přřáánníí ururččitých skupin obitých skupin obččananůů.. ŠŠiriršíší pojem nepojem nežž charitacharita Komplex spoleKomplex společčenských vztahenských vztahůů zalozaložžených naených na dobrovolných aktivitdobrovolných aktivitáách jednotlivcch jednotlivcůů, kter, kteréé jsoujsou podporovpodporováány stny stáátem.tem. Aktivity neuskuteAktivity neuskutečňčňovanovanéé pro maximalizacipro maximalizaci vlastnvlastníího ziskuho zisku čči ui užžitkuitku SponzoringSponzoring Pomoz jinPomoz jinéému, pommu, pomůžůžeešš sobsoběě nnáástroj komunikace na podporu urstroj komunikace na podporu urččititéé ududáálosti, akce, produktu nebo slulosti, akce, produktu nebo služžby.by. Sponzor poskytuje finance nebo jinSponzor poskytuje finance nebo jinéé prostprostřředky a za to dostedky a za to dostáávváá protisluprotislužžbu.bu. Sponzorský pSponzorský přřííspspěěvek je tedyvek je tedy ""dar sdar s protiplnprotiplněěnníímm"".. SponzoringSponzoring ČČasto se vztahy mezi sponzorem aasto se vztahy mezi sponzorem a ppřřííjemcem pjemcem přřííspspěěvku uzavvku uzavíírajrajíí na zna záákladkladěě smlouvy o reklamsmlouvy o reklaměě, kde neziskov, kde neziskováá organizace vykorganizace vykáážžee ččinnosti sminnosti směřěřujujííccíí kk naplnnaplněěnníí marketingových cmarketingových cííllůů sponzora.sponzora. Tato neziskovTato neziskováá organizace je povinnaorganizace je povinna zaplatit dazaplatit daňň z pz přřííjmjmůů prpráávnických osob,vnických osob, kterkteráá ččininíí 24 procent.24 procent. NNááklady naklady na sponzoringsponzoring jsou soujsou souččááststíí firemnfiremníích rozpoch rozpoččttůů a nijak nesouviseja nijak nesouvisejíí ss odpoodpoččtem z dantem z daníí, jako je tomu u dar, jako je tomu u darůů.. DruhyDruhy sponzoringusponzoringu SOCISOCIÁÁLNLNÍÍ SPONZORINGSPONZORING Projekty, "kde stProjekty, "kde stáát finant finanččnněě nestanestaččíí", kde", kde úúččelemelem sponzorovsponzorováánníí nenneníí v prvv prvéé řřadaděě reklama, ale kdereklama, ale kde jde o humanitjde o humanitáárnrníí podporu v nouzi a na podporupodporu v nouzi a na podporu uužžiteiteččných celospolených celospoleččenských (socienských (sociáálnlníích) vch) věěccíí vvůůbec. Sponzor profituje abec. Sponzor profituje ažž po delpo delšíší dobdoběě -- zeze znznáámosti jmmosti jmééna nebo jeho pna nebo jeho přřííznivznivéé povpověěsti.sti. 3 DruhyDruhy sponzoringusponzoringu PROFESNPROFESNÍÍ SPONZORINGSPONZORING Sponzor finanSponzor finanččnněě podporuje "rozjezd" druhpodporuje "rozjezd" druhéé strany prostrany pro úúspspěěššnnéé podnikpodnikáánníí, profesn, profesníí rrůůst, realizaci investist, realizaci investiččnnííchch zzáámměěrrůů, ... ze kterých p, ... ze kterých přředpokledpoklááddáá,, žže bude rovne bude rovněžěž podnikatelskypodnikatelsky spoluprofitovatspoluprofitovat.. KOMERKOMERČČNNÍÍ SPONZORINGSPONZORING Projekty, kde pProjekty, kde přřevaevažžuje rovnopruje rovnopráávný vztah "nvný vztah "něěco zaco za nněěco".co". ŽŽadateladateléé oo sponzoringsponzoring majmajíí dobrdobréé (výborn(výbornéé)) momožžnosti nabnosti nabíídnout sponzorovi zejmdnout sponzorovi zejmééna reklamu nebona reklamu nebo jinjinéé reciproreciproččnníí protisluprotislužžby.by. SponzoringSponzoring ­­ výzkum 2008výzkum 2008 RRůůznznéé investice doinvestice do sponzoringusponzoringu uvuvááddíí 86 %86 % spolespoleččnostnostíí ppůůsobsobííccíích vch v ČČeskeskéé republice.republice. Na celkovNa celkovéém marketingovm marketingovéém rozpom rozpoččtu setu se sponzoringsponzoring podpodííllíí 66--10 % zhruba u t10 % zhruba u třřetiny firem.etiny firem. TTéémměřěř polovina spolepolovina společčnostnostíí vvššakak řřííkkáá,, žže see se vvůůbec nevbec nevěěnuje mnuje měřěřeneníí nnáávratnosti investic,vratnosti investic, zatzatíímco zjimco zjiššťťovováánníím efektivity vynalom efektivity vynaložženýchených prostprostřředkedkůů nana sponzoringsponzoring se u kase u kažžddéého zho z projektprojektůů zabývzabýváá pouze 28 % firem.pouze 28 % firem. AAžž 40 % firem toti40 % firem totižž souhlassouhlasíí s ns náázorem,zorem, žžee sponzoringsponzoring je pje přředevedevšíším morm moráálnlníí odpovodpověědnostdnostíí firmy a na efektu vlastnfirmy a na efektu vlastněě ani nezani nezááleležžíí.. ZpZpěět kt k fundrasingufundrasingu Kdo by se mKdo by se měěll fundraisingufundraisingu vvěěnovat?novat? Šprávní rada, představenstvo ˇŘeditel ˇProfesionální fundraiser Ďobrovolník ˇKonzultant fundraisingu JakJakéé dovednosti by mdovednosti by měěl ml míítt fundraiserfundraiser Dovednosti fundraisera Silná osobnost Zápal pro věc - ,,věřit z celého srdce" Schopnost požádat ,,peníze nejsou tabu" Přesvědčivost - působivá argumentů Sebedůvěra - ,,nemám se za co stydět, neomlouvám se" Pravdomluvnost Sociální dovednosti ,,práce s lidmi" Organizační dovednosti Kontakty a schopnosti Pohotovost ,,nepromarnit žádnou příležitost Vytrvalost - ,,nevzdávat se" 4 ZZáákladnkladníím kamenem fundraisingum kamenem fundraisingu jeje pozitivnpozitivníí mymyššlenleníí,, protoprotožže:e: Na naNa naššii ččinnostinnost nikdo nepnikdo nepřřispispěěje. Kdybychom bylije. Kdybychom byli sportovnsportovníí klub,klub, nebonebo se starali o zdravotnse starali o zdravotněě postipostižženenéé, to, to by se nby se náám zm zíískskáávaly penvaly penííze. Sponzoze. Sponzořři by se jenom hrnuli.i by se jenom hrnuli. Nikdo nNikdo náám nechce dm nechce dáát pent penííze. Nikdo se nezajze. Nikdo se nezajíímmáá.. KaKažždýdý se starse staráá jen o sebe.jen o sebe. V dneV dneššnníí dobdoběě nikdo nemnikdo nemáá na to,na to, dděělat dobrlat dobréé skutky. Kaskutky. Kažždý je rdý je ráád,d, žže si vyde si vyděělláá na chleba.na chleba. PodnikatelPodnikateléé nemajnemajíí dost pendost peněěz naz na sponzoringsponzoring.. DaDaňňovovéé úúlevy jsou pro nlevy jsou pro něě symbolicksymbolickéé.. NevyplatNevyplatíí se jim, dse jim, dáátt nnáám penm penííze.ze. Je snadnJe snadnéé zzíískskáávat penvat peníízeze ve velkve velkéém mm měěststěě.. Ale jak toAle jak to mmááme dme děělat na vesniclat na vesnicíích a v malých mch a v malých měěstech?stech? Z pohleduZ pohledu fundraiserafundraisera jeje ddůůleležžititéé :: Kdo podpoKdo podpořříí vavašíší organizaci?organizaci? 1. Krok v n1. Krok v náás samotnýchs samotných ZZáásady:sady: 1.1. VytvoVytvořřit pocit dit pocit důůvvěěry v to,ry v to, žžee pracujeme efektivnpracujeme efektivněě.. 2.2. PPřřesvesvěěddččit druhit druhéé mmůžůže jen ten, kdoe jen ten, kdo je sje sáám pm přřesvesvěěddččený.ený. Z pohleduZ pohledu fundraiserafundraisera ,,,,ProPročč by vby váám mm měěl nl něěkdo dkdo dáávat?vat?"" Kdy a co jste darovali organizaci? Byla to osobnKdy a co jste darovali organizaci? Byla to osobníí pomoc,pomoc, ččas, nas, něějakjakáá vvěěc a nebo takc a nebo takéé penpenííze? Kdyze? Kdyžž penpenííze, tak kolik?ze, tak kolik? Kdy jsteKdy jste řřekl(a) neziskovekl(a) neziskovéé organizaci NE a proorganizaci NE a pročč?? ZnZnáát alespot alespoňň deset ddeset důůvodvodůů, pro, pročč prpráávvěě VaVašíší organizaci by morganizaci by měěl nl něěkdo nkdo něěco dco dáát.t. Zeptejte se svých pZeptejte se svých přřáátel, jestli by podpotel, jestli by podpořřili vaili vaššii organizaci a nebo ne a proorganizaci a nebo ne a pročč. Dob. Dobřře sie si zapamatujte jejich dzapamatujte jejich důůvody.vody. HledHledáánníí podporypodpory ZZáásady:sady: 1.1. Pokud chceme nPokud chceme něěkoho pkoho přřesvesvěěddččit,it, aby naby náás ps přřesvesvěěddččil, mil, měěli bychom nali bychom na jehojeho žžebebřřííččku hodnot figurovat naku hodnot figurovat na ppřřednedníích mch míístech.stech. 2.2. NezNezíískskáávvááme tedy (v prvnme tedy (v prvníímm plpláánu) pennu) penííze, aleze, ale ččlovlověěka.ka. PotPotřřeby a hodnotyeby a hodnoty ŽŽebebřřííčček hodnot:ek hodnot: Jaký je vJaký je vášáš žžebebřřííčček hodnot? Kterek hodnot? Kteréé ččinnosti NOinnosti NO povapovažžujete za dujete za důůleležžititéé a ktera kteréé za zbyteza zbyteččnnéé?? Jaký jeJaký je žžebebřřííčček hodnot lidek hodnot lidíí ve vave vaššem okolem okolíí?? KterKteréé ččinnosti povainnosti považžujujíí oni za doni za důůleležžititéé a ktera kteréé zaza zbytezbyteččnnéé?? MMáátete--li penli penííze aze a ččas, mas, můžůžete na toto tete na toto tééma udma uděělatlat prprůůzkum vezkum veřřejnejnéého mho míínněěnníí.. 5 Kdo vKdo vššechno mechno můžůže býte být objektobjekt fundrasingufundrasingu?? Zdroje financovZdroje financováánníí neziskovýchneziskových organizacorganizacíí mmůžůžeme deme děělit nalit na nnáásledujsledujííccíí skupiny:skupiny: PPřříímméé ččlensklenskéé ppřřííspspěěvky,vky, ppřřííspspěěvky stvky stáátntníího a obecnho a obecníího rozpoho rozpoččtu, fondtu, fondůů (v(věěttššinou vinou v podobpodoběě dotacdotacíí),), nadace (podoba grantnadace (podoba grantůů)) dary od obdary od obččananůů a firem,a firem, čči jiných NNO (ci jiných NNO (cíírkve,rkve, obobččanskanskáá sdrusdružženeníí)) trtržžby zby z vlastnvlastníí ččinnosti.innosti. NepNepřříímméé DaDaňňovovéé úúlevylevy OsvobozenOsvobozeníí od poplatkod poplatkůů FiremnFiremníí ddáárcovstvrcovstvíí IndividuIndividuáálnlníí ddáárcovstvrcovstvíí Dary mohou mDary mohou míít podobut podobu FinanFinanččnníí pomocipomoci VVěěcncnéé pomocipomoci LidskLidskéého zdrojeho zdroje ProPročč lidlidéé ddáávajvajíí penpenííze?ze? Kolik korun byste tento rok dali?Kolik korun byste tento rok dali? Na jakNa jakéé úúččely tento dar vynaloely tento dar vynaložžííte?te? Je nJe něějakjakáá konkrkonkréétntníí organizace, kterorganizace, kteréé bystebyste chtchtěěl(a) svl(a) svůůj dar dj dar dáát?t? VVěědděěl(a) jste url(a) jste urččititěě, do jak, do jakéé ččinnosti chcete svinnosti chcete svéé penpenííze investovat?ze investovat? VVáázal(a) jste svzal(a) jste svéé darovacdarovacíí úúmysly na nmysly na něějakoujakou konkrkonkréétntníí osobu?osobu? Bylo pro vaBylo pro vašše rozhodove rozhodováánníí ddůůleležžititéé,, žže me mááte vte v nněěkterkteréé organizaci svorganizaci svéé ppřřáátele a zntele a znáámméé, kterým, kterým ddůůvvěřěřujete?ujete? ČČlenovlenovéé NO uvNO uváádděějjíí nejnejččastastěějiji jako svou motivaci k djako svou motivaci k dáávváánníí:: pocit upocit užžiteiteččnosti,nosti, radost z dradost z dáávváánníí,, osobnosobníí uspokojenuspokojeníí,, chuchuťť pomoci jiným,pomoci jiným, snahu vysnahu vyřřeeššit problit probléém.m. ObecnObecněě lidlidéé ddáávajvajíí penpenííze:ze: jestlijestližže k tomu maje k tomu majíí významný avýznamný a neodkladný dneodkladný důůvod,vod, jsou osobnjsou osobněě zainteresovanzainteresovaníí na výsledkuna výsledku podpopodpořřenenéé ččinnosti,innosti, vidvidíí ostatnostatníí, jak p, jak přřispispíívajvajíí na tutna tutééžž ččinnostinnost svýmsvým ččasem a penasem a peněězi,zi, vvěěddíí,, žže jim bude neodkladne jim bude neodkladněě podpoděěkovkováánono žže budou viditelne budou viditelněě spojovspojovááni sni s úúspspěěchemchem projektu,projektu, 6 ObecnObecněě lidlidéé ddáávajvajíí penpeníízeze žže budou pravidelne budou pravidelněě informovinformovááni o rozvojini o rozvoji organizace,organizace, vvěěddíí ppřřesnesněě, na co budou jejich pen, na co budou jejich peníízeze poupoužžity aity a žže budou vyue budou využžity rozumnity rozumněě aa ššetrnetrněě,, naplnnaplněěnníí spolespoleččných cných cííllůů,, žže podpoe podpořřenenáá organizace je prosycenorganizace je prosycenáá nadnadššeneníím a optimismem am a optimismem a žže jiste jistěě zzíískskáá potpotřřebnebnéé finance i od ostatnfinance i od ostatníích.ch. Motivy dMotivy dáárcrcůů:: MarketingovMarketingovéé úúččelyely (reklama d(reklama dáárce nebo jeho produktu, apod.)rce nebo jeho produktu, apod.) ŠŠiriršíší podnikovpodnikovéé ccíílele (zlep(zlepššeneníí postoje vepostoje veřřejnosti, distribuce jinakejnosti, distribuce jinak ttěžěžko pouko použžitelných výrobkitelných výrobkůů, z, zíískskáánníí loajloajáálnlnííhoho postoje ze strany NO, snpostoje ze strany NO, sníížženeníí dadaňňovovéého zho záákladu,kladu, apod.)apod.) NegativnNegativníí motivymotivy (osobn(osobníí prospprospěěch a slch a slááva, pocit moci,pranva, pocit moci,praníí ššpinavých penpinavých peněěz)z) AtmosfAtmosfééra altruismura altruismu Co vCo vííme o individume o individuáálnlníích dch dáárcrcíích?ch? PrPrůůmměěrný rorný roččnníí dar se pohybuje kolem 2 % rodar se pohybuje kolem 2 % roččnnííhoho ppřřííjmu djmu dáárce.rce. Toto procento se sniToto procento se snižžuje s naruje s narůůstajstajííccíím pm přřííjmem djmem dáárce.rce. RelativnRelativníí roroččnníí vývýšše daru se naopak zvye daru se naopak zvyššuje s vuje s věěkemkem ddáárce.rce. LidLidéé žžijijííccíí v manv manžželstvelstvíí majmajíí tendence dtendence dáávat vvat vííce nece nežžlili svobodnsvobodníí.. ČČlenovlenovéé rrůůzných NO a lidzných NO a lidéé vvěřěřííccíí ddáávajvajíí v prv průůmměěru vru víícece nenežžli lidli lidéé, kte, kteřříí nejsounejsou ččleny nleny něějakjakéé NO nebo jsou bezNO nebo jsou bez vyznvyznáánníí.. LidLidéé, kte, kteřříí nněěkdy dobrovolnkdy dobrovolněě pompomááhali v nhali v něějakjakéé NO,NO, ddáávajvajíí vvííce nece nežž ti, kteti, kteřříí dobrovolných pracdobrovolných pracíí neneúúččastnastníí.. HledHledááme svme svéé ddáárcerce AAčč se to nezdse to nezdáá, potencion, potencionáálnlníí ddáárci se vyskytujrci se vyskytujíí vvššude. Jdeude. Jde vvššak o to, je sprak o to, je spráávnvněě vytipovat,vytipovat, oslovit a noslovit a nááslednsledněě s nimi ds nimi dáálele komunikovat.komunikovat. TradiTradiččnníí okruhy dokruhy dáárcrcůů:: majmajíí vyhrazenvyhrazenéé prostprostřředky na dobroedky na dobroččinnouinnou ččinnost a poskytujinnost a poskytujíí je neziskovým organizacje neziskovým organizacíímm -- nadace, orgnadace, orgáány veny veřřejnejnéé sprspráávy, pvy, přříípadnpadněě nněěkterkteréé podniky.podniky. nemajnemajíí vymezenvymezenéé prostprostřředky na danedky na danéé ccííle, alele, ale vv ppřříípadpaděě,, žže je zaujmou, poskytnou jee je zaujmou, poskytnou je -- podnikatelpodnikateléé a podniky, obchodna podniky, obchodníí spolespoleččnosti,nosti, banky, individubanky, individuáálnlníí ddáárci, prci, přřííznivci,znivci, ččlenovlenovéé,, veveřřejnost.ejnost. DalDalšíší vhodnvhodnéé ččlenleněěnníí je na ty,je na ty, ktekteřříí:: jsou djsou dáárci potencionrci potencionáálnlníí -- domndomníívvááme se,me se, žže bye by nnáám mohli poskytnout podporu,m mohli poskytnout podporu, ddáávajvajíí poprvpoprvéé,, dali jidali jižž vv minulosti .minulosti . 7 DDřřííve neve nežž oslovoslovííme vybranme vybranéého dho dáárce,rce, je dobrje dobréé si ujasnit nsi ujasnit náásledujsledujííccíí ototáázky:zky: je vje vůůbec solventnbec solventníí?? jakjakéé šširiršíší marketingovmarketingovéé ccííle sleduje?le sleduje? dodo ččeho chce dlouhodobeho chce dlouhodoběě investovat?investovat? nachnacháázzíí vv dobrdobréé situaci, aby se u nsituaci, aby se u něějj prosadila myprosadila myššlenka altruismu?lenka altruismu? Seznam dSeznam dáárcrcůů:: Kdo z tKdo z těěch, kterch, kteréé znznááte, poskytne pte, poskytne přřííspspěěvek vavek vašíší organizaci, i kdyorganizaci, i kdyžž to tto třřeba bude meba bude méénněě, ne, nežž kolikkolik byste potbyste potřřebovali nebo oebovali nebo oččekekáávali?vali? KteKteřříí jedinci nebo organizace majjedinci nebo organizace majíí zzáájem na tom,jem na tom, aby vaaby vašše organizace bylae organizace byla úúspspěěššnnáá a ktea kteřříí, pokud, pokud je vhodnje vhodněě oslovoslovííte, budou ochotni vte, budou ochotni váás podpos podpořřit?it? Kdo nebo kterKdo nebo kteráá organizace by vorganizace by váás podpos podpořřili, aleili, ale pouze kdypouze kdyžž byste jim vbyste jim věěnovali velkou pozornost anovali velkou pozornost a nejprve byste je penejprve byste je peččlivlivěě a dlouhodoba dlouhodoběě nana ddáárcovstvrcovstvíí ppřřipravovali?ipravovali? PlPláánovnováánníí fundraisingufundraisingu Dlouhodobý procesDlouhodobý proces VVěěnovat se mu by mnovat se mu by měěla 1/3 objemula 1/3 objemu ččinnostinnostíí neziskovneziskovéé organizaceorganizace PlPláánovnováánníí fundraisingu:fundraisingu: 1.1. definovat posldefinovat posláánníí organizaceorganizace ­­ strustruččnněě, jasn, jasněě,, výstivýstižžnněě, aby s, aby s nníím byl srozumm byl srozuměěn kan kažždýdý ččlenlen organizace a umorganizace a uměěl ho reprodukovat,l ho reprodukovat, 2.2. ururččit konkrit konkréétntníích a mch a měřěřitelných citelných cííllůů ­­ ddáárci buderci bude jasnjasnéé,, žže jsou dosae jsou dosažžitelnitelnéé,, 3.3. vypracovat realizavypracovat realizaččnníího aho a ččasovasovéého plho pláánu aktivit,nu aktivit, na zna záákladkladěě ččehoehožž se zpracuje rose zpracuje roččnníí rozporozpoččet,et, 4.4. ovověřěřit, zda nait, zda našše organizace skutee organizace skuteččnněě reaguje nareaguje na potpotřřeby ve spoleeby ve společčnosti,nosti, PlPláánovnováánníí fundraisingu:fundraisingu: 5.5. uvauvažžovat o zapojenovat o zapojeníí dobrovolndobrovolnííkkůů dodo fundraisingovýchfundraisingových akcakcíí,, 6.6. vybrat pro danou situaci nejvhodnvybrat pro danou situaci nejvhodněějjšíší fundraisingovfundraisingovéé metody,metody, 7.7. sestavit seznamu mosestavit seznamu možžných zdrojných zdrojůů,, 8.8. specifikovat okruh dspecifikovat okruh dáárcrcůů,, 9.9. popožžáádat o dar,dat o dar, 10.10. informovat dinformovat dáárce o pource o použžititíí jeho daru,jeho daru, 11.11. snasnažžit se o obnovenit se o obnoveníí a/nebo zvýa/nebo zvýššeneníí daru.daru. 8 Metody fundraisinguMetody fundraisingu InzerceInzerce = nejm= nejméénněě úúččinninnáá metoda, protometoda, protožže kontakt mezie kontakt mezi ddáárcem a organizacrcem a organizacíí čči ni náámi je anonymnmi je anonymníí.. Osobu, kterouOsobu, kterou žžááddááme o podporu, nevidme o podporu, nevidííme.me. Výhodou tVýhodou tééto metody vto metody vššak je,ak je, žže oslove oslovííme velkýme velký popoččet potencionet potencionáálnlníích dch dáárcrcůů.. MetodyMetody fundraisingufundraisingu DDirectirect mailmail,, tj. ptj. přříímý pomý pošštovntovníí styk = hromadnýstyk = hromadný (form(formáálnlníí) adresný nebo neadresný) adresný nebo neadresný dopis, ndopis, něěkdy skdy s vlovložženou obenou obáálkou prolkou pro odpovodpověďěď a/nebo sa/nebo s popošštovntovníí poukpoukáázkou.zkou. MetodyMetody fundraisingufundraisingu VVyhlyhlášášeneníí veveřřejnejnéé sbsbíírkyrky (= výzva p(= výzva přředem neuredem neurččenenéému okruhumu okruhu ddáárcrcůů) sd) sděělovaclovacíími prostmi prostřředky (vedky (vččetnetněě plakplakááttůů a leta letáákkůů)) ­­ vyvyžžadujadujíí dobrou organizadobrou organizaččnníí ppřříípravu,pravu, vyuvyužžititíí vvííce prostce prostřředkedkůů propagace,propagace, prezentaci silnprezentaci silnéého motivu pro dho motivu pro dáárce,rce, svsvěědomitdomitéé pracovnpracovnííky, dostatekky, dostatek finfin.. prpr. a. a bezbezúúhonnost organizace;honnost organizace; Metody fundraisinguMetody fundraisingu KampaKampaňň = m= máá vvššechny atributy veechny atributy veřřejnejnéé sbsbíírky, jen mrky, jen máá vvěěttšíší rozsah. Lze u nrozsah. Lze u níí nalnaléézt i rysyzt i rysy beneficebenefice:: BBenefienefiččnníí akceakce (= výzva p(= výzva přředem neuredem neurččenenéému okruhu dmu okruhu dáárcrcůů)) ­­ vyvyžžaduje divaduje diváácky a publicisticky zajcky a publicisticky zajíímavýmavý program, min. jednu znprogram, min. jednu znáámou osobnostmou osobnost vv programu, bezchybný prprogramu, bezchybný průůbběěh akce ah akce a dostatedostateččnou prezentaci dobronou prezentaci dobroččinninnééhoho úúččeluelu celceléé akce, viz. dakce, viz. dáálele MetodyMetody fundraisingufundraisingu fundraisingfundraising ,,,,od dveod dveřříí ke dveke dveřříímm"" == nevýhoda vstupovnevýhoda vstupováánníí do soukromdo soukromíí potencionpotencionáálnlníích dch dáárcrcůů.. Metody fundraisinguMetody fundraisingu OOsobnsobníí dopisdopis čči telefonický rozhovori telefonický rozhovor (tzv. telefonn(tzv. telefonníí fundraisingfundraising)) = p= přředpoklademedpokladem úúspspěěchu je pchu je přředchedcháázejzejííccíí znalost dznalost dáárce, který urce, který užž dar poskytl a nyndar poskytl a nyníí žžááddááme o obnovenme o obnoveníí daru.daru. NNěěkdy se vkdy se vššak podaak podařříí prolomit "ledy" aprolomit "ledy" a zzíískat pskat přřííslib finanslib finanččnníí podpory i od novpodpory i od nověě oslovených doslovených dáárcrcůů.. 9 Metody fundraisinguMetody fundraisingu PPíísemnsemnáá žžáádost o grantdost o grant = velmi byrokratický postup, který v= velmi byrokratický postup, který vššakak ppřřinese vysokinese vysokéé finanfinanččnníí sumy, mosumy, možžnostnost dlouhodobdlouhodobéé spoluprspolupráácece OOsobnsobníí setksetkáánníí, resp. n, resp. náávvššttěěvava ppřředemedem vytipovaných movytipovaných možžných dných dáárcrcůů = spolu s= spolu s žžáádostdostíí o grant nejo grant nejúúččinninněějjšíší zpzpůůsob,sob, Metody fundraisinguMetody fundraisingu ČČlenstvlenstvíí == mmáá velkou výhodu dlouhodobvelkou výhodu dlouhodobééhoho vztahu mezi dvztahu mezi dáárcem a organizacrcem a organizacíí.. Je velmi uJe velmi užžiteiteččnnéé ss ččleny udrleny udržžovatovat pravidelný kontakt, setkpravidelný kontakt, setkáávat se s nimi,vat se s nimi, napsat jim obnapsat jim obččas dopis neboas dopis nebo zatelefonovat.zatelefonovat. Metody fundraisinguMetody fundraisingu VlastnVlastníí ppřřííjmy, tzv.jmy, tzv. samofinancovsamofinancováánníí == cesty k dlouhodobcesty k dlouhodobéé stabilitstabilitěě NNONNO ,,,,TestamentTestament--fundraisingfundraising"" == odkaz majetku, tj. zodkaz majetku, tj. zíískskáávváánníí ppřřííslibuslibu odkazu majetku.odkazu majetku. MMěřěřeneníí efektivity fundraisinguefektivity fundraisingu NNáávratnost investicvratnost investic PomPoměěr mezi zr mezi zíískaným pskaným přřííjmem a njmem a nááklady na jeho zklady na jeho zíískskáánníí ČČistý pistý přřííjemjem ČČáástka, kterou jstestka, kterou jste -- po odepo odeččtenteníí vvššech nech náákladkladůů na fundraisingna fundraising -- skuteskuteččnněě zzíískaliskali Procento odpovProcento odpověěddíí ­­ nnáávratnostvratnost ProcentuProcentuáálnlníí podpodííl tl těěch, ktech, kteřříí zareagujzareagujíí, z po, z poččtu lidtu lidíí, kter, kteréé jstejste oslovilioslovili PrPrůůmměěrný prný přřííspspěěvekvek ČČáástka, kterou v prstka, kterou v průůmměěru pru přřispispěěje kaje kažždý ddý dáárcerce NNááklady na zklady na zíískskáánníí ddáárcerce NNááklady vynaloklady vynaložženenéé na zna zíískskáánníí novnovéého dho dáárce/prrce/průůmměěrnrnáá celkovcelkováá hodnota dhodnota dáárce, tj. odhad celkovrce, tj. odhad celkovéé ččáástky, kterou vstky, kterou váám dm dáárce darujerce daruje za celou dobu, kdy bude organizaci podporovat.za celou dobu, kdy bude organizaci podporovat.