Příručka pro tazatele Vážení studenti Ekonomicko-správní fakulty! Děkujeme Vám za to, že jste se zapojili do výzkumného projektu, který pro Vaši Alma mater realizujeme. Na základě Vaší práce vznikne výzkumná zpráva, která pozitivně přispěje k dalšímu směřování fakulty. Věříme, že pokud budete postupovat podle našich pokynů a rad bude Vás práce tazatele bavit a přinese Vám cenné zkušenosti. Tým Brand Brothers Základní pokyny: V rámci výzkumu pro Ekonomicko-správní fakultu, jste dostal/a přidělenou střední školu, na níž máte vyplnit dotazníky s: Varianta 1 – dotazujete v Jihomoravském kraji: Dotazník se dvěma učiteli (buď třídní 4. ročníku nebo výchovní poradci) Dotazník se dvěma studenty (ať se přihlásí všichni, kdo si podali přihlášku na VŠ s ekonomickým zaměřením a z nich náhodně dva vyberte!! – nesmí vybírat učitel – pravděpodobně by vybral premianty třídy nebo lidi výrazně ekonomicky zaměřené a to by zkreslilo vypovídající schopnost) Varianta 1 – dotazujete v mimo Jihomoravský kraj: Dotazník se čtyřmi studenty (ať se přihlásí všichni, kdo si podali přihlášku na VŠ s ekonomickým zaměřením a z nich náhodně dva vyberte!! – nesmí vybírat učitel – pravděpodobně by vybral premianty třídy nebo lidi výrazně ekonomicky zaměřené a to by zkreslilo vypovídající schopnost) Váš první krok je telefonát na přidělenou střední školu, během kterého je potřeba se domluvit s učitelem – třídním 4. ročníku nebo výchovný poradce na tom, že: 1) v domluveném termínu přijdete a vyplníte s ním dotazník (pouze JMK) 2) vyplníte dotazník i s jeho 2-4 žáky (podle kraje) Na následujících dvou stranách naleznete rady a informace jak se správně dotazovat 1. Definice pojmů – kdo je kdo Tazatel – ten kdo pro agenturu vyplňuje dotazník – tzn. oslovuje cílovou skupinu, vede rozhovory a odpovědi zaznamenává do dotazníku Respondent – ten kdo odpovídá na otázky v dotazníku Kodér – ten kdo přepisuje (kóduje) vyplněné dotazníky do počítače 2. Jak vyplňovat dotazník Odpovědi se buď vepisují do míst k tomu určených, nebo vyznačují zakroužkováním číslice u příslušného výrazu. Pište tiskacím písmem a čitelně – jinak Vás kodér nebude mít rád J Po vyplnění dotazníku si zkontrolujte, zda Vám nechybí odpovědi na některé otázky a zda jsou všechny odpovědi srozumitelné. Pokyny pro tazatele jsou většinou uvedeny kurzívou – slouží pro Vaši lepší orientaci v dotazníku a nečtou se respondentovi! Na některé otázky se ptáme jen některých respondentů - tyto otázky jsou označeny slovem Filtr – například – pouze pokud nakupují určitý typ produktu, ptáme se na jejich dodavatele, v opačném případě by otázka na dodavatele neměla smysl. 3. Jak získat respondenta a jak s ním mluvit Jedním z hlavních úkolů tazatele je přesvědčit respondenta k tomu, aby s Vámi byl ochoten mluvit a odpovídal na otázky v dotazníku. Respondent většinou nedostává za svůj čas a ochotu žádnou odměnu, tazatel jej musí přesvědčit pouze svým šarmem. Osvědčené metody jak získat respondenta: o být přiměřeně sebevědomý o mluvit nahlas, respondent nesmí mít pocit, že se ho bojíte o být milý, aby si s Vámi chtěl respondent popovídat a zpříjemnit si tím pracovní den o měl by působit dojmem, že ho názory respondenta zajímají o přesvědčte respondenta, že je důležitým odborníkem, důležitou osobou ve firmě o naznačte, že Vám jeho ochota pomůže k lepším výsledkům, že dělá dobrý skutek o když nebude ochotný odpovídat, zkuste ho přesvědčit, že právě jeho škola (firma) je pro nás velmi důležitá 4. Typy otázek Při dotazování se můžeme setkat se třemi typy otázek: 4.1. Otevřená otázka Otevřená otázka nenabízí ani respondentovi, ani tazateli možnosti odpovědí. Respondent se musí volně vyjádřit. Tazatel mu nesmí napovídat. Odpovědi zapisujte heslovitě včetně hodnotících adjektiv – tzn. nestačí „cena“ ale je třeba napsat „neúměrně vysoká cena“ apod. podle toho co řekl respondent, naopak nepište dlouhé a nicneříkající litanie jako „Opravdu mě nenapadá nic co bych Vám k tomu řekl“ ale „Neví“ Textové pole: Příklad: 1. Jaké výrobky z hliníkových / měděných polotovarů vyrábíte? ......................................................................................................................................................................................... 4.2. Otevřená otázka s alternativami Otevřená otázka s alternativami nedává respondentovi varianty odpovědí, ale pro tazatele jsou v dotazníku vytištěné. V těchto otázkách jsou alternativy odpovědí uvedeny, ale tazatel je respondentovi nečte. Tazatel nevypisuje odpověď respondenta, pouze tuto odpověď zařadí do jedné z uvedených kategorií. Pokud se odpověď nedá zařadit, vepište ji do prostoru pro jiné. V tomto případě nejsou jednotlivé možnosti podtrženy. Textové pole: Příklad: 2. Proč jste nevybrali jako dodavatele společnost Lomax? (POKYN PRO TAZATELE: lze vybrat více odpovědí, první jmenovanou podtrhni) 0. Neznají Lomax 1. Malá šíře sortimentu 2. Nevyhovující platební podmínky 3. Nízké marže 4. Negarantují stabilní cenu po celý rok 5. Nízká kvalita produktů 6. Nenabízí typizovaná vrata 7. Není rakouským výrobcem 77. Jiný důvod: Jaký? .......................................................................... -9. Neví 4.3. Uzavřená otázka Uzavřená otázka nabízí respondentovi i tazateli možnosti odpovědí. Alternativy odpovědí jsou uvedeny v dotazníku a tazatel je čte. Všimněte si, že v tomto případě jsou jednotlivé možnosti podtrženy. Textové pole: Příklad: 1. Jakou roli máte v rozhodovacím procesu o volbě dodavatele garážových vrat? Máte: 1. hlavní slovo 2. spolurozhodujete 3. poradní hlas