EKOS P1 Základní pojmy Sport • latinského „disportare“ • a starofrancouzského „le désporter“, což znamená bavit se, příjemně trávit volný čas • Historie: – Starověk: nácvik boje, jednoduché hry • Čína, Indiáni, Řecko • Boj → bojové umění → bojový sport – Středověk: rytířské klání, míčové hry • 17st. Komenský, 18st. Strutt, 19st. Ling – U nás: Jahn (19st.), Tyrš (19.st) – (společenský, zdravotní, branný aspekt) – 1862 Sokol, 1902 – Orel, 1948 Sokol, 1952 SVTVS, 1957 ČSTV Základní pojmy • Tělesná kultura: • sociokulturní systém, který jako výsledek činnosti, tvorby hodnot, vztahů a norem zabezpečuje specifickými tělocvičnými prostředky uspokojování zvláštních biologických a sociálních potřeb člověka v oblasti fyzického, psychického a sociálního rozvoje s cílem jeho socializace a kultivace – Tělesná výchova (rozvoj fyzické zdatnosti) – Sport (výkonová motivace) – Pohybové aktivity (regenerace, aktivní odpočinek) Systém tělesné kultury Sport dnes • Cíl bavit se • Cíl vítězit • Cíl dosáhnout zisku • …? Klasifikační schéma sportu Další pojmy • Sportovní odvětví • Sportovní svaz (federace) • Zastřešující organizace • Tělovýchovná jednota, sportovní klub • Tělovýchovné zařízení Předmět ekonomiky sportu • Podle vlastnictví – Veřejný sektor - veřejně poskytované statky, dotace, kontrola, efekty… – Soukromý sektor - sport jako ekonomická aktivita – firmy (výrobci, služby), zaměstnavatel, média, daně,… • Podle financování – Ziskový, neziskový sektor • Podle odvětví – Odvětví výroby, odvětví služeb _________________________________________________ • Tělesná kultura – fce ekonomické, sociální, politické a etické Subjekty působící ve sportu Aplikované disciplíny • sportovní právo – přestupy hráčů, prodeje • sportovní management • sportovní marketing – reklama, PR • finance a ekonomika sportu • sociologie sportu (chování fanoušků) • historie a filozofie sportu • … Produkty v oblasti sportu Specifické vlastnosti sportovních produktů • subjektivní oceňování sportovních produktů • převážná abstraktnost a nemateriálnost produktů • nepředvídatelný vývoj produktů (nejistý výsledek) • malá možnost kontroly složení produktů (jsou možné dva stejné výsledky) • sport jako veřejně poskytovaný statek (sport, ale spíše není veřejným statkem) • u části sportovních produktů nelze stanovit tržní cena Typologie produktů • základní produkty tělesné kultury – nabídka tělesných cvičení – nabídka sportovních akcí – nabídka sportovně-rekreačních akcí • produkty podmiňující sport – sportovní zařízení – společenské akce – pojištění, doprava, vstupenky • klasické materiální produkty – nářadí, oblečení, náčiní • produkty vázané na osobnost – sportovce – výkony trenéra – reklamní vystoupení sportovců • myšlenkové produkty – iniciují tělovýchovu a sportovní oblast (skol, OH) – sportovní informace šířené médii – hodnoty zážitku v tělesné kultuře a sportu Důvody státních zásahů • Ekonomické – Externality, nedokonalá konkurence, veřejné statky, asymetrická informace • Mimoekonomické – Kultivace lidského potenciálu, rozvoj rovných příležitostí, vytváření rovných šancí… Veřejný statek a sport • Veřejné statky – Aktivity ve volné přírodě • Smíšené statky – Veřejné stadiony, koupaliště • Soukromé statky – Dle individuálních potřeb – trh Veřejný statek ≠ veřejně poskytovaný statek Statky pod ochranou A stát by měl… poskytovat peníze na podporu sportu • Teoreticky – Pozitivní externality, multiplikátor investic, kultivace lidského potenciálu, uspokojení veřejného zájmu… • Prakticky – ? Uspokojení vlastních zájmů z veřejných prostředků… Češi a sport • 3/4 Čechů mají zájem o sport, 2/5 aktivně • Ti, kteří se zajímají o sport, sledují sport několikrát týdně (44 %), čtvrtina ho sleduje dokonce denně (25 %). • nějaký sport aktivně provozuje 60,8% mužů a 58,5% žen. Pravděpodobnost, že se lidé aktivně věnují nějakému sportu, klesá s rostoucím věkem. • Nejoblíbenější sporty aktivně – muži: fotbal a posilovna – ženy: aerobic Literatura • Hobza, rektořík – kpt. 1,2 • Doporučená – Tisková zpráva (Factum invenio) – Češi a sport http://www.factum.cz/tz114.html – Tisková zpráva (Factum invenio) – Sport v médiích http://www.factum.cz/tz135.html