EKOS P2 Mikro a makroekonomické aspekty tělesné kultury Makroekonomické aspekty TK • Agregátní poptávka a nabídka • Posun AD – stimul spotřebitele, fiskální politika • Posun AS- stimul producenta, monetární politika • Vliv dotací (NNO) na posun AS – alternativní pohledy (Znamená dotace pro NNO ↑ Q nebo by poskytované Q bylo stejné i bez dotace?) HDP • HDP=C+I+G+X – C: odhad cca 10tis položek (některé mají alternativní zařazení např. kolo, oblečení,…). Hlavně služby – I: pro školní TV, pro vrcholový a výkonnostní sport, tělovičně-rekreační,… včetně technické infrastruktury – G: výdaje ze státního rozpočtu (včetně municipalit). – X: Im>Ex (nadnárodní firmy) Podíl TK na výkonu ekonomiky • Podíl sportu a tělovýchovy na HDP 1,5-2% • Podíl TK na konsolidovaných veřejných výdajích 0,4-1,7% • Zaměstnanost- ČR odhad 1,5% (SRN 2%, Finsko 0,8%) Makroekonomický model sportu Mikroekonomické aspekty TK • Strana poptávky – Výdaje domácností, firem, veřejných rozpočtů • Strana nabídky – Tvoří NNO, stát a samospráva, firmy Poptávku ovlivňuje • Struktura preferencí poptávajících • Výše cen poptávaného zboží a služeb TK • Informace • Disponibilní volný čas • Výše příjmu • Vliv institucionálních podmínek Poptávka poptávka - tvar křivky (sport jako zbytný statek, vysoká cenová elasticita) - funkce ceny ve vztahu k veřejně poskytovaným statkům užitek celkový užitek mezní užitek Důchodový a substituční efekt • Vliv dotace na rozpočtové omezení • Změna rozpočtového omezení • Změna IC při poklesu BC (sport x kultura, sport x zdravotnické služby) Determinanty poptávky • Globalizace • Služby • Flexibilita • Medializace • Mobilita • Orientace na zážitek Nabídka nabídka Nabídku tvoří subjekty dle: • Právní formy – Živnosti, s.r.o., nadace,… • Dle cílové orientace – Non profit, for-profit • Dle funkčnosti a způsobu plnění věcných úkolů – Města, spolky, podnikatelské subjekty… • Dle šířky nabídky sportu – Sportovní centra, účelová zařízení Nabídka • Tvar křivky nabídky u soukromých statků (např. fitcentrum) • Tvar křivky nabídky u smíšených statků (nerivalita) (např. turistický pochod) Příklady • Tvar D a S v případě vstupenek na sportovní akci? (vertikální S) • Pokud snížení ceny (sport.statku) nevyvolalo žádný substituční efekt (ke kultuře),pak je tvar poptávky? (vertikální) Pozitivní externality • Pozitivní • Podpora zdraví člověka – Ovlivňovaní zdravotního stavu – Biologický základ zdravého životního stylu – Vliv pohybové aktivity na zdraví – Možnosti ovlivnění životního stylu • Formování osobnosti člověka a jeho systému životních hodnot a idejí • Tvorba a kvalita sociálních vztahů • Propagace země či regionu Pozitivní externality – zdravotní vlivy • Snížení pracovní neschopnosti (úspory v čerpání nemocenského a zdravotního pojištění): +SS, +VS • Zvýšení výkonnosti subjektů: +SS • Snížení nákladů firem na pracovní sílu: +SS…↓U→↑C→↑HDP • Potenciál ke zlevnění produkce Negativní externality • negativní • Negativní vlivy na zdraví člověka • Negativní vlivy na životní prostředí • Komercionalizace tělesné kultury • Ostatní negativní vlivy Literatura • Povinná literatura – Hobza, Rektořík – Základy ekonomie sportu – kpt. 6 a 7 (s.62-96) • Doporučená literatura – Novotný – Ekonomika sportu – kpt. 4.1, 4.2, 5