EKOS P3 Institucionální zabezpečení sportu Klíčové oblasti institucionálního rámce - struktura • Zahraniční struktury • Státní struktury • Spolkové struktury • Ziskový sektor úvod • Instituce – Hájící především své zájmy – Propagující myšlenky sportu • Vznik institucí – Potřeba – Protiváha – Zájem 1. Zahraniční struktury • International Olympic Committee (IOC), EOC • UNESCO • Evropská unie • Council of Europe - Committee for the Development of Sport (CDDS) • ENGSO – European Non-Govermental Sports Organisation • General Association of International Sports Federations (GAISF) • European Sports Conference (ESC) International Olympic Committee (IOC) • Komise (celkem 20) – arbitrážní soud, komise pro fair play, komise pro paralympiádu, antidoping… • 110 členů, 26 čestných členů a 2 čestní doživotní členové • IOC rozděluje cca 92% příjmů z Olympijského marketingu do národních OC, IFs, OCOGs Příjmy a výdaje IOC Evropská unie • Hlavní témata – sport a: – Vzdělávání – Rovné příležitosti – Zdraví • Programme of Community Action in the field of Public Health (2003-2008) • Doping (UNSECO) International Convention against Doping in Sport 2005 Evropská unie • V návrhu ústavy sport ukotven, jinak v základních smlouvách téma sportu chybí • Evropská unie a sport (1991) • Bílá kniha o sportu (2007) – Akční plán „Pierre de Coubertin“ (listopad 2007) (IS!, příloha) • Evropská komise – DG for Education and Culture – Spolupráce např. s Evropským sportovním fórem, ENSGO,… • Výbor pro kulturu, mládež, vzdělání a média (Ján Figel) • Evropský soudní dvůr General Association of International Sports Federations (GAISF, AGFIS) • Cíle – Udržovat autoritu a autonomii svých členů – Poskytovat užší spojení mezi svými členy a ostatními sportovními organizacemi – Koordinovat a chránit své zájmy – Sbírat, ověřovat a šířit informace • Členové – mezinárodní federace – např., FIFA, IAAF,… ENGSO – European Non-Govermental Sports Organisation • Členy tohoto sdružení jsou evropské nevládní sportovní organizace, sdružující národní sportovní svazy. • ENGSO je v evropském měřítku vlivnou a uznávanou institucí v oboru, m.j. je konzultativním orgánem Rady Evropy pro oblast sportu • Sídlo : Frankfurt, Vznik: 1966 (ČR – ČSTV) • Hlavní cíle ENGSO: – Propagovat a bránit nezávislost a autonomii sportu v Evropě – Dosahovat politických i ekonomických výsledků v EU v oblasti sportu – Převzít aktivní úlohu při rozvoji kooperace v Evropě – Zvýšit status a kredit sportu ve členských zemích a bojovat s negativními tendencemi ve sportu – Podporovat dobrovolnictví jako významný faktor rozvoje společnosti – Podporovat rovnost mezi muži a ženami ve sportu – Vytvářet spojení mezi rozdílnými organizace při podpoře sportu pro všechny – Napomáhat sportovnímu rozvoji ve členských zemích – od sportu dětí, přes sport pro všechny až k vrcholovému sportu ENSGO • Aktivity : – Monitoring, diskuze a výměna informací o politice EU týkající se sportu – Udržování kontaktu mezi evropskými institucemi a zájmovými skupinami – Zvýšit pozornost a hodnotu přikládanou sportu v EU – Podporovat úsilí evropského sportovního hnutí požadujícího právní ukotvení sportu ve smlouvě o EU – Rozvíjet kooperaci mezi východní a západní Evropou – Účastnit se v evropských projektech – Pořádat konference, setkání apod. . • Členové: National Sports Confederations, National Olympic Committees. Size : Around 60 members. European Sports Conference (ESC) • Platforma pro rozličné zájmy evropského sportu. Byla založena 1971 ve Vídni a shromažďuje zástupce hlavních sportovních federací, národních olympijských výborů a vládních institucí. • Před ukončením "studené války" byla Evropská sportovní konference jediným evropským sportovním fórem, na kterém se sešli zástupci z východu a západu. • Soustřeďuje se na výměnu názorů na sportovní politiku, plánování spolupráce a aktivity společného zájmu • Je propojena s významnými organizacemi – ENGSO, CDDS, EOC, European Union a GAISF. • Poslední konference se konala v roce 2006 v Rumunsku, konference se koná cca 1x za tři roky • ESK se přeměnila z fóra pro setkání mezi východem a západem na obsáhlé evropské sportovní fórum, na kterém mohou státní a nestátní organizace, s ohledem na struktury sportu v jednotlivých členských zemích, rovnoprávně vystupovat. Council of Europe - Committee for the Development of Sport (CDDS) • Založena 1976 • Aktuální programy: – Sprint : Mutual Assistance for New Member Countries (1991) • Cíl: Undergoing legislative reform, democratising the sports movement, making the promotion of sport for all, enabling sports associations and clubs to adapt to modern requirements and a market economy, developing the role of local authorities • ČR v letech 1992-1997, nyní pro 13 nečlenských zemí – The Ballons Rouges: sport for internally displaced children (1995) • new ways of communicating the core values of sport, such as fair play, co-operation, sharing and respect to the young people, particularly those living in difficult circumstances, whether inside refugee or other temporary camps or collective accommodations. • 2003-2005 in the countries which suffered from the Chernobyl disaster: summer sports camps in Ukraine, Belarus, Russia. Council of Europe - Committee for the Development of Sport (CDDS) • Priority: – Good governance in sport – Physical education – Women in sport – Sport ministers conferences – Sport cooperation in enlarged Europe • Projekty: – Ekonomický význam sportu – Fair play – Tolerance a sport – Podpora východoevropských zemí v oblasti sportu • Výstupy: – Antidopingová úmluva (1989) – Evropská úmluva k diváckému násilí… (1985) – Evropská charta sportu (1992) Evropská charta sportu • Cíle: – Aby každému byla poskytnuta možnost sportu – Chránily a rozvíjely se morální a etické zásady • Další články (12): – Vymezení působnosti, – Sportovní hnutí – Zařízení a činnost – Podpora vrcholovému sportu – ….. Recommendation Rec(2005)8 of the Committee of Ministers to member states on the principles of good governance in sport Doporučení členským státům: • Přijetí efektivní politiky a zásad „good governance“ ve sportu minimálně vyžaduje: • Demokratické struktury v NGO založené na jasném a regulérním volebním procesu; • Organizace profesionálního sportu, včetně etického kodexu a procedurálního řešení konfliktu zájmů • Zodpovědnost a transparentnost rozhodovacího procesu a financování, včetně publikování výročních zpráv ověřených auditorem • Rovný přístup ke všech členům, včetně genderové rovnosti a solidarity • Zabezpečit, aby principy good governance byly integrovány do politiky sportu na vládní i nevládní úrovni Good governance in sport • Využít tyto principy jako základnu pro rovné partnerství mezi veřejným institucemi a sportovním hnutím • Vyzvat národní instituce, NGO a ostatní organizace, aby pomáhaly vytvářet, realizovat, posilovat a podporovat iniciativy založené na principech good governance • Zapojit všechny sektory – nevládní organizace, občanská sdružení, dobrovolníky do užší spolupráce s národními autoritami tak, aby byly implementovány principy tohoto doporučení • Vytvořit mechanismy k monitorování procesu implementace principů good governance ve sportu a rovněž vytvořit systém k řešení nežádoucího nebo neetického chování, včetně sankčního systému Evropská úmluva k diváckému násilí a nevhodnému chování při sportovních utkáních, zvláště fotbalových zápasech • Přijatý 1985 (ČR 1995) • Kromě vlastního násilí pod tento pojem spadají i další formy rizikového chováním, jako jsou rasistické urážky, používání extremistické symboliky či chování ohrožující bezpečnost ostatních diváků, hráčů a rozhodčích (například házení předmětů na hrací plochu) • V roce 2005 se stal odbor bezpečnostní politiky partnerem preventivního projektu pro fotbalové fanoušky, který je zastřešen občanským sdružením ProFotbalFans (MVCR) http://www.profotbalfans.cz/ • Parlament České republiky tuto úmluvu neratifikoval, neřadí se tato úmluva mezi mezinárodní smlouvy, které mají přednost před zákonem. – Rozhodnutí Rady EU ze dne 25. dubna 2002 týkající se bezpečnosti v souvislosti s fotbalovými zápasy s mezinárodním rozměrem (2002/348/JHA) – Usnesení Rady EU ze dne 6. prosince 2001 o příručce s doporučeními pro mezinárodní policejní spolupráci a opatření pro předcházení násilí a výtržností a boji proti nim v souvislosti s fotbalovými zápasy mezinárodního rozměru, které se týkají alespoň jednoho členského státu (2002/C 22/01). K diváckému násilí v ČR • Koordinační komise k problematice diváckého násilí a nevhodného chování při sportovních utkáních, zvláště při fotbalových zápasech. • Koordinační komise má 8 členů, z nichž 6 zastupuje resort Ministerstva vnitra a 2 resort Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy. K jednáním Koordinační komise jsou jako hosté přizváni zástupci Českomoravského fotbalového svazu, Asociace profesionálních klubů ledního hokeje a experti na danou problematiku • vznikla v roce 2001 rozhodnutím Evropské unie síť Národních fotbalových informačních bodů v rámci policie každého členského státu Ostatní dokumenty • Evropská charta sportu pro všechny – zdravotně postižené osoby – Přijatá 1996 • Evropský manifest o mládeži a sportu – Lisabon 1995 • Evropská antidopingová úmluva – Přijetí 1989 (Rada Evropy, UNESCO a IOC) 2. Státní struktury v ČR • „ Zásady komplexního zabezpečení státní sportovní reprezentace včetně systému výchovy sportovních talentů“ ze dne 14. července 1999 č. 718, • „ Národní program rozvoje sportu pro všechny v České republice“ ze dne 5. ledna 2000 včetně kontrolní zprávy o jeho plnění č.j. 16 033/02-50 předložené vládě ČR v červnu 2002 • Zákon o podpoře sportu č. 115/2001 Sb., ze dne 28.února 2001 ve znění zákona č. 219/2005 Sb. – Státní podpora sportu Cíle a priority státní politiky • Změny hodnotové orientace občanů • Trvale zlepšovat podmínky pro provozování sportu • Trvale vytvářet podmínky pro sportovní aktivity dětí a mládeže na školách • Dosahovat očekávaných a odpovídajících sportovních výsledků na významných světových soutěžích • Vytvářet účinný systém podpory programů zabraňující negativním jevům ve sportu Schéma struktury v ČR Zásady podpory sportu 2008 • Část A: Podpora státní sportovní reprezentace a přípravy sportovních talentů – Program I – Sportovní reprezentace ČR – Program II – Sportovní centra mládeže – Program III – Sportovní talent – Program IV – Sportovní střediska • Část B: Podpora oblasti „Tělovýchova“, tzv. Veřejně prospěšné programy (VPP) – Program V – Národní program rozvoje sportu pro všechny – Program VI – Sport a škola – Program VII – Sport zdravotně postižených – Program VIII – Údržba a provoz sportovních a tělovýchovných zařízení • Část C: Oblast výdajů na programové financování reprodukce majetku – Program 233510 – Podpora rozvoje a obnovy materiálně technické základny sportovních organizací – 1. Podprogram 233512: Podpora rozvoje a obnovy materiálně technické základny sportovních organizací. Příjemci dotací jsou NNO v oblasti sportu, případně města a obce. – 2. Podprogram 233513: Podpora rozvoje a obnovy materiálně technické základny sportovní reprezentace. Příjemci dotací jsou resortní sportovní centra a občanská sdružení zabezpečující systém přípravy státní sportovní reprezentace a talentované mládeže. MŠMT • Antidopingový výbor ČR – organizační složka státu (česká charta proti dopingu) • Sport – Sportovní reprezentace – Sportovní centra – Sportovní třídy • Tělovýchova – Sport pro všechny – Sport a škola – Sport zdravotně postižených – Údržba a provoz TVS zařízení Činnost MO a MV v oblasti sportu • Armádní sportovní centrum DUKLA (ASC DUKLA) je organizační složkou MO ČR. Armádní vrcholový sport je zaměřen na zabezpečení státní sportovní reprezentace České republiky v oblasti organizační, metodické, materiální, finanční a personální. • Prioritně se u ASC DUKLA zabezpečují olympijská sportovní odvětví. • Mezi sportovní příspěvkové organizace MO ČR patří Handball club DUKLA Praha, Volejbalový klub DUKLA Liberec a Vědecké a servisní pracoviště tělesné výchovy a sportu (CASRI). • Vysokoškolské sportovní centrum MŠMT ČR (VSC)(dříve Středisko vrcholného sportu) vzniklo v roce 1974. Sportovní centrum je od 1. 3. 2003 organizační složkou státu. • Policejní sport • Hasičský sport Kraje • Kraje ve své samostatné působnosti podle zákona č. 115/2001 Sb., o podpoře sportu, vytvářejí podmínky pro sport, zejména pak: – zabezpečují rozvoj sportu pro všechny a přípravu sportovních talentů, včetně zdravotně postižených občanů, – zajišťují výstavbu, rekonstrukci, údržbu a provoz svých sportovních zařízení, – zabezpečují finanční podporu sportu ze svého rozpočtu. • Krajské a obecní rozpočty se zaměřují na podporu sportovních oddílů a klubů, jež působí v jejich regionu, jedná se spíše o subjekty neorganizované v zastřešujících asociacích, nebo amatérské organizace, které nutně nevychovávají sportovní reprezentaci. • Přehled aktivit krajů v příloze Obce • Obce ve své samostatné působnosti dle zákona č. 115/2001 Sb., o podpoře sportu, vytvářejí podmínky pro sport, zejména tím, že: – zabezpečují rozvoj sportu pro všechny a přípravu sportovních talentů, včetně zdravotně postižených občanů, – zajišťují výstavbu, rekonstrukci, údržbu a provoz svých sportovních zařízení a poskytují je pro sportovní činnost občanů, – kontrolují účelné využívání svých sportovních zařízení, – zabezpečují finanční podporu sportu ze svého rozpočtu. • Obce poskytují dotace jak na konkrétní projekty, tak na financování běžného provozu NNO, a to v souladu se zákonem č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů. Metodiku poskytování dotací si obce upravují samy. • Obce současně mohou žádat o prostředky ze zdrojů MŠMT, EU 3. Spolkové struktury • Kluby odhad cca 40 000 • Sportovní svazy s celorepublikovou působností – 120 • Zastřešující organizace • Všesportovní kolegium – Zastupuje zájmy více jak 2 mil. registrovaných sportujících občanů všech věkových kategorií, sdružených v cca 20 tis. občanských sdružení. – Všesportovní kolegium ČR (dále kolegium) je dobrovolné seskupení jedenácti největších a zastřešujících sportovních svazů a spolků. Nemá právní subjektivitu – ČSTV + další… Zastřešující organizace ČSTV • Český svaz tělesné výchovy (ČSTV) je dobrovolným sdružením sportovních, tělovýchovných a turistických svazů s celostátní působností, tělovýchovných jednot a sportovních klubů i jejich sdružení, jsou-li ustavena jako občanská sdružení podle Zákona o sdružování občanů č.83/1990 Sb. • ČSTV vznikl 11. března 1990 a jeho posláním je podporovat sport, tělesnou výchovu a turistiku, sportovní reprezentaci České republiky a přípravu na ni, zastupovat a chránit práva a zájmy sdružených subjektů, poskytovat jim požadované služby a vytvářet ke vzájemné spolupráci potřebnou platformu. • Subjekty sdružené v ČSTV si ponechávají samostatnost svého právního postavení, majetku a činnosti. ČSTV • Cca 50 zaměstnanců • Pomoc při žádostech o zdroje z EU, MŠMT • VOŠ ČSTV • Investiční program na rok 2008 • Počet TJ,SK: 9 231, počet fyzických osob v TJ,SK: 1 504 289 • Svazy: řádné členství: 72, přidružené členství: 19 Struktura členské základny ČSTV ke 31.12.2006 podle věkových kategorií a pohlaví NNO • NNO: organizované,soukromé, nerozdělující zisk, samosprávné, dobrovolné (Salomon) • Vzájemně prospěšné a veřejně prospěšné • Formy: – Občanská sdružení (č. 83/1990 Sb.) • 3 členové • Stanovy registrované MV ČR • Název, sídlo, poslání, cíle, orgány, práva a povinnosti členů, majetek, hospodaření, zánik – Obecně prospěšné společnosti ( č. 248/1995 Sb.) – Nadace a nadační fondy (č. 227/1997 Sb.) – Církve a náboženské společnosti (č. 3/2002 Sb.) Další relevantní právní předpisy • Zákon č. 198/2002 Sb., o dobrovolnické službě • Zákon č. 117/2001 Sb., o veřejných sbírkách • Zákon č. 202/1990 Sb., o loteriích a jiných podobných hrách • + daňové zákony 4. Ziskový sektor • Živnosti: – Volné • Manažerské činnosti, organizování a vzdělávání – Vázané • Poskytování tělovýchovných a sportovních služeb • Provozování tělových. A sportovních zařízení a zařízení sloužících pro rekreaci a rekondici • Průvodcovská činnost • Vodní záchranářská služba • Masérské, rekondiční a regenerační služby • Provozovávání solárií – Koncesované • Střelecký sport a související činnosti Doklady odborné způsobilosti • Diplom nebo vysvědčení o absolvování vysoké nebo vyšší odborné školy s uvedením specializace • Osvědčení o rekvalifikaci vydané akreditovaným zařízením • Doklady vydané institucemi akreditovanými MŠMT • Další (uznané zahraniční ekvivalenty) Literatura • Hobza, Rektořík – Základy ekonomie sportu – kpt.4 a 5 • Akční plán EU (IS) • Státní podpora sportu pro rok 2008 • Doporučená: – Evropská charta sportu (IS) – K diváckému násilí (IS) – Bílá kniha EU (IS), – Přehled aktivit společenství v oblasti sportu (IS) + přehled zdrojů – K prevenci diváckého násilí (IS) – Zásady státní sportovní reprezentace (IS) – Zásady Národní program rozvoje sportu pro všechny (IS) Zajímavé odkazy • Rada Evropy – http://www.coe.int/T/dg4/Sport/Default_en.asp • European year of education through sport 2004 – http://www.eyes-2004.info/5922.0.html • EU – sport site – http://ec.europa.eu/sport/index_en.html • MOV – http://www.olympic.org • MŠMT – http://www.msmt.cz/sport Příloha: Akční plán 2007 • A. The societal role of sport – A.1. Public health and physical activity – A.2. Fight against doping – A.3. Education and training – A.4. Volunteering in sport, active citizenship and non-profit sport organisations – A.5. Social inclusion in and through sport – A.6. Prevention of and fight against racism and violence in sport – A.7. Sport in the Union's external relations – A.8. Sustainable development • B. The economic dimension of sport – B.1. Economic impact of sport – B.2. Public support for sport • C. The organisation of sport – C.1. Free movement and nationality – C.2 Players' agents – C.3. Protection of minors – C.4. Corruption, money-laundering and other financial crime – C.5. Licensing systems – C.6. Media • D. Follow-up – D.1. Structured dialogue with sport stakeholders – D.2. Cooperation with Member States – D.3. Social dialogue Příloha - Kraje Vybrané koncepční materiály krajů, které zahrnují problematiku oblasti sportu. • Jihočeský: Program rozvoje kraje, Akční plán programu rozvoje kraje, Koncepce rozvoje tělovýchovy a sportu v Jihočeském kraji • Jihomoravský: Program rozvoje kraje, Koncepce rozvoje tělovýchovy a sportu v Jihomoravském kraji • Karlovarský: Plán rozvoje kraje 2004 – 2006, Strategie rozvoje cykloturistiky a cyklodopravy v Karlovarském kraji • Královéhradecký: Program rozvoje kraje • Liberecký: Program rozvoje Libereckého kraje, Koncepce rozvoje tělovýchovy a sportu v Libereckém kraji • Moravskoslezský: Program rozvoje kraje, Marketingová strategie rozvoje cestovního ruchu v turistickém regionu Severní Moravy a Slezska • Olomoucký: Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje výchovně vzdělávací soustavy Olomouckého kraje, Operační program Olomouckého kraje …pokračování • Pardubický: Program rozvoje Pardubického kraje, Generel cyklodopravy Pardubického kraje, • Plzeňský: Program rozvoje Plzeňského kraje, Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy Plzeňského kraje, Koncepce pro oblast tělovýchovy a sportu, prevence sociopatologických jevů, multikulturní výchovy a školských služeb • Středočeský: Program rozvoje územního obvodu Středočeského kraje, Generel cyklistických tras a cyklostezek na území Středočeského kraje • Ústecký: Dlouhodobý záměr Ústeckého kraje • Vysočina: Program rozvoje kraje Vysočina, Koncepce volnočasových aktivit v kraji Vysočina na roky 2005 - 2008 • Zlínský: Program rozvoje kraje, Plán rozvoje 2005, Analýza sportovního a tělovýchovného prostředí • Hl. m. Praha: Strategický plán hl. m. Prahy, Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje výchovně vzdělávací soustavy v hl. m. Praze