1 Účinná prezentace doc. PhDr. Růžena Lukášová, CSc. Co je prezentace ? Krátké vystoupení realizované v pracovním, obchodním nebo vědeckém prostředí. Příprava prezentace Proč ? Komu ? Kde ? Jak dlouho ? Co ? Jak ? cíl posluchači prostředí čas struktura obsah názorné pomůcky Cíl informovat přesvědčit Posluchači kdo jsou jaké jsou jejich znalosti jaké jsou jejich zájmy, potřeby jaké jsou jejich postoje k tematu jaké jsou jejich postoje k Vám jaké vztahy jsou mezi nimi Struktura prezentace úvod střední část ­ obsah závěr 2 Struktura (cíl informovat) Řekni, co řekneš řekni to řekni, co jsi řekl/a. Obsah (cíl informovat) mohly měly musí cíl Struktura střední části hlavní bod 1 hlavní bod 2 hlavní bod 3 Struktura (cíl přesvědčit) Vymezení problému Pozadí problému ­ fakta Interpretace Návrh Závěr Vizuální pomůcky - účel vyvolat zájem udržet pozornost zlepšit zapamatování ilustrovat fakta, objasnit vztahy a souvislosti Je důležité, aby manažer vždy znal precizní odpověď na otázky podřízených týkající se jejich práce (ano v %) příklad grafu 10 17 18 23 27 38 44 46 53 66 73 78 0 10 20 30 40 50 60 70 80 90 Švédsko Nizozemí Spojené státy Dánsko Velká Británie Švýcarsko Belgie Německo Francie Itálie Indonésie Japonsko Mírasouhlasu (v%) 3 ??? příklad obrázku ??? Technické pomůcky - flipchart pro skupiny maximálně 15 ­ 20 lidí písmo tiskací, ne hůlkové výrazné barvy, pro texty černá a modrá na jednu stranu jedno téma každá strana má svůj nadpis při psaní na flipchart nemluvte Technické pomůcky ­ meotar, ppt na jednu průsvitku vždy jen jedno téma uvádět pouze hlavní body prezentace psát heslovitě velikost písma nejméně 5 mm, tučně ne více než 6 ­ 8 řádků vzdát se detailů mezi průsvitkami vypínat projektor (v případě meotaru) Dobře zvolte velikost písma ! písmo netučné, 16 písmo tučné, 18 písmo tučné, 24 písmo tučné, 28 písmo tučné, 32 Dobře zvolte barvu písma ! Řekni, co řekneš řekni to řekni, co jsi řekl/a. 4 Pamatujte ! lidé si pamatují dojmy lidé si pamatují vizuální podněty lidé si pamatují příklady Verbální projev mluvte převážně zpaměti mluvte volně používejte krátké věty zdůrazňujte podstatné rozlišujte fakta a názory vyhýbejte se slovu já, používejte vy používejte jasné, pregnantní výroky využívejte řečnické otázky Pamatujte ! Hlavními zásadami účinné prezentace jsou: stručnost srozumitelnost jednoduchost uspořádanost Neverbální projev udržujte oční kontakt usmívejte se (ovšem s ohledem na téma) stůjte rovně neschovávejte ruce gestikulujte přiměřeně sledujte neverbální projevy posluchačů střídejte výrazové prostředky, vytvářejte napětí Překonávání trémy napomůže dobrá příprava systematická stavba nácvik pozitivní myšlení a přístup (správné dýchání, pohyb) Průměrný řečník: já ­ moje sdělení ­ posluchači Úspěšný řečník: posluchači ­ moje sdělení - já 5 Děkuji za pozornost.