5. Kultura jako řešení problémů přežití Kultura, socializace a jedinec KULTURA v Životní způsob určité skupiny lidí v Celistvý systém významů, hodnot a společenských norem, kterými se řídí členové dané společnosti a které jsou prostřednictvím socializace předávány dalším generacím. v Žádná společnost nemůže existovat bez vlastní kultury v Zprostředkující role jazyka (Sapirova a Whorfova teorie) v Žádná kultura není naprostý originál – R.Linton „Stoprocentní Američan“ Pojem kultura v„Sdílená kultura“ – systém praktik, norem, víry, atd., které tvoří individualitu kmene či národa (Herder) v„kultivace“ – duchovní výdobytky, majetek vzdělané elity, vyžadující inteligenci a studium (Humbolt) KULTURNÍ EVOLUCE v autoři: Tylor, Frazer, Morgan vUnilineární kulturní vývoj lidstva vPřežitky (survival) KULTURA vKulturní versus přirozené – přírodní vKultura versus příroda – diskurs potlačení v Sociobiologie – E.O. Wilson, K. Lorenz - studium chování zvířat vNová dimenze: vVýzkumy DNA (?) vTeorie memů (?) Každá kultura musí řešit některé základní problémy: vProblém přežití v prostředí vProblém legitimizace sociálních nerovností vProblém orientace ve světě vProblém socializace a její rizika Kulturní způsob řešení problémů přežití: vSymbolická komunikace vInstitucionalizace jednání vOrganizované jednání KULTURA v ETNOCENTRISMUS v KULTURNÍ DIVERZITA v KULTURNÍ RELATIVISMUS v MULTIKULTURALISMUS v dominantní kultura v subkultura v kontrakultura v alternativní kultura SOCIALIZACE v Proces, během něhož se jedinec začleňuje do společnosti v Sociální učení – tj. proces učení se zvykům, normám, tradicím a kultuře dané společnosti v Socializace: primární, sekundární, terciální v Socializace – resocializace v Tvorba sociální identity jedince v Nejvlivnější teorie socializace v soc. vědách: Freud, Mead, Piaget Sigmund Freud – fáze vývoje osobnosti: Fáze vývoje libida: • Orální období (0. – 1.rok) • Anální (1. – 2. rok) • Falické (2. – 3. rok) • Latentní (7. – 12. rok) • Genitální (13 a více) George Herbert Mead teorie her: v Fáze: • Play • Game v struktura osobnosti: I/ME v role „významných druhých“ Jean Piaget teorie kognitivního vývoje osobnosti: • Sensorimotorické stádium: od narození do 2 let života (děti poznávají svět pomocí pohybů a smyslů a získávávají vědomí stálosti objektů • Předoperační stádium: od 2 do 7 let (používání jazyka, egocentrické myšlení) • Stadium konkrétních operací: od 7 do 12 let (dokáže logicky přemýšlet o konkrétních událostech, pochopení stálosti počtu, množství a hmotnosti) • Stadium formálních operací: 12 let a více (dokáže logicky myslet o abstraktních pojmech). KULTURA v