1. úvodní seminář - seznámení s programem a organizací seminářů - požadavky na absolvování kurzu: o 75% účast na seminářích + referát ze zadané literatury + výzkumný projekt + písemný test 2. co je sociologie - diskuse nad textem: Ch. W. Mills: Sociologická imaginace.Praha: SLON, 2002; kapitola Příslib, str. 7-30 - základní otázky k textu: a) co je to sociologická imaginace, v čem je její význam b) které jsou základní skupiny otázek v klasické sociální analýze c) co je základním nástrojem sociologické imaginace d) jaký je rozdíl mezi „osobními obtížemi prostředí“ a „závažnými otázkami sociální struktury“ e) uveďte příklady aplikace sociologické imaginace - text bude vyvěšen v IS/ studijní materiály 3. sociologické vysvětlení vzniku kapitalismu u Maxe Webera - diskuse nad četbou textu: Weber, M.: Okcidentální racionalita a kapitalismus a Protestantská etika a duch kapitalismu. In: Autorita, etika a společnost. Praha 1997, str. 225-267. nebo: Weber, M.: Protestantská etika a duch kapitalismu. In: Metodologie, sociologie a politika. Oikoymenh, Praha 1998, str. 185-245. - základní otázky k textu: a) jak definuje Weber kapitalismus, pomocí jakých charakteristik ho popisuje b) popis významu práce (povolání) z puritánské perspektivy c) jaký je vztah mezi protestantismem a puritánskými životními zásadami d) co bylo dříve: kapitalistický vývoj nebo kapitalistický duch 4. základní teoretické přístupy v sociologii - diskuse nad textem: Berger/Luckmann: Sociální konstrukce reality (str. 25 – 39) a Goffman E.: Všichni hrajeme divadlo - Goffmanův text bude vyvěšen v IS - aplikace různých teoretických přístupů na popis sociální reality (práce ve skupinách) 5. kultura jako způsob řešení problémů přežití společnosti - referáty ze zadané literatury a diskuse: o Alan a kol.: Alternativní kultura. Příběh české společnosti 1945 – 1989. kap. Alternativní kultura jako sociologické téma o Vaněk a kol.: Ostrůvky svobody. Kulturní a občanské aktivity mladé generace v 80. letech v Československu. (případová studie – vybrat si jednu a popsat) o Marada, R.: Kultura protestu a politizace každodennosti. kap. Protestní identita, str. 95 – 122 o Bell, D.: Kulturní rozpory kapitalismu. kap. Senzibilita 60. let, str. 131-174 - stěžejní pojmy: dominantní kultura, subkultura, kontrakultura, alternativní kultura - příklady alternativní kultury v české společnosti – popis (práce ve skupinách) 6. společenská organizace - referáty ze zadané literatury a diskuse: o Weber, M.: Autorita, etika a společnost. kap. Byrokracie, str. 65-91 o Merton, R.K.: Studie ze sociologické teorie. kap. Byrokratická struktura a osobnost, str. 178 – 195 - představení Etzioniho typologie formálních organizací dle vztahu jednotlivce a organizace, resp. typologie psychologických smluv mezi formální organizací a jejími členy - konkrétní příklady pro jednotlivé psychologické smlouvy 7. sociální stratifikace - referáty ze zadané literatury a diskuse: o Veblen, T.: Teorie zahálčivé třídy. úvodní kapitoly str. 9-33 o Brooks, D.: Bobos: nová americká elita a její styl. kap. Vzestup vzdělané třídy, str. 13-54 - význam kulturního kapitálu při výběru partnera - stratifikace dle životního stylu 8. rodina jako základní sociální instituce - referát ze zadané literatury: Singly, de F.: Sociologie současné rodiny. Portál Praha 1999. kap. II Autonomie soudobé rodiny ve vztahu k příbuzenstvu. str. 53 – 74. - postavení muže a ženy v rodině a ve společnosti 9. sociologický výzkum – metody a techniky I - interpretace kvantitativních dat (ukázka: kontingenční tabulka) - zadání seminární práce (navržení výzkumného projektu na téma dle výběru studenta) – projekt se odevzdává na zkoušce v papírové podobě; - struktura výzkumného projektu: a) téma: resp. uvažovaný titul projektu b) vymezení předmětu a cíle: stručná charakteristika předmětu výzkumu c) kontext: stručný popis, co student/ka o tématu zatím ví (literatura, vlastní pozorování, návaznost na dřívější výzkumy); relevantní teoretická konstrukce (model, tvrzení) k tématu; příp. relevance tématu d) základní výzkumná otázka: hlavní výzkumná otázka a 2-3 odvozené (dílčí) otázky včetně formulace hlavních a dílčích hypotéz. Z jejich formulace vyplyne, s jakými proměnnými bude student/ka pracovat. Konceptualizace a operacionalizace pojmů. e) volba výzkumné strategie: určení základní populace, způsob získání vzorku, volba konkrétních technik sběru dat. Základní soubor, v němž bude hledána odpověď na výzkumnou otázku (pro který by byla, v případě reprezentativního výběrového souboru odpověď platná), identifikace výzkumné jednotky, způsob získání výběrového souboru (vzorku) a jeho velikost f) bibliografie: předběžný seznam základní literatury (cca 5 titulů: knihy, statě…) g) dotazník - úkol k dalšímu semináři: vybrat si téma a metodologii výzkumu (kvatntitativní nebo kvalitativní výzkum – v případě kvant. výzkumu platí výše uvedená struktura; v případě kvalitativního konzultovat strukturu s cvičícím. 10. sociologický výzkum – metody a techniky II - interpretace kvalitativních dat (ukázka: rozhovor) - referát a diskuse: Simmel, G.: Peníze v moderní kultuře a jiné eseje. kap. Cizinec. str. 26-33 - moderovaná diskuse: porovnání: vlastnosti cizince a výzkumníka v terénu - konzultace vybraných témat výzkumného projektu – v případě, že si někdo vybere kvalitativní výzkum, konzultuje nejen výběr tématu, ale i možnosti zpracování a strukturu. 11. historické proměny kapitalismu a jeho současné rozpory - referáty ze zadané literatury a diskuse: Ritzer, G.: Mcdonaldizace společnosti. Academia, Praha 1996 · předmluva, 1. a 2. kapitola (str. 11-48) – první část referátu · kapitoly 7 a 9 (str. 118-134 a 146-171) – druhá část referátu - konzultace výzkumných projektů 12. masová komunikace a společnost sítí - referát ze zadané literatury a diskuse: Defleur, M.L., Ballová-Rokeachová, S.:Teorie masové komunikace. kap. 5 - konkrétní příklady mediální manipulace (práce ve skupinách) - konzultace výzkumných projektů 13. současné globální trendy a jejich důsledky; sociologie a ekologie - referáty z vybrané literatury – aktuálně (noviny, časopisy, relevantní knižní tituly) – dle vlastního výběru (je potřeba text, ze kterého bude referát vycházet, dopředu konzultovat s cvičícím) - konzultace výzkumných projektů