1 Podklady k semináři 2 PVVEFI, podzim 2007 Faktory růstu VV * geografické faktory (povodně, hurikány, sopečná činnost, ...) * demografické faktory (populační vlny ovlivňují priority v rámci VV) * urbanistické faktory (19. a 20. stol. ­ městský způsob života = potřeba sociální i technické infrastruktury) * technicko-technologické faktory (státní asistence u zavádění významných objevů ­ např. spojovací technika) * sociální faktor (podoba welfare state a jeho změny) Faktory růstu VV * změna preferencí vlivem růstu důchodu na hlavu (změna spotřebního koše) * inflace ( podílu VV/HDP, růst relativní ceny veřejných statků v porovnání se soukromými statky) * demonstrační efekt (občané ,,chtějí", co vidí v zahraničí) * fiskální iluze (nadspotřeba, neefektivnost) * jiné vlivy ­ zejména politické a sociální (sociální spravedlnost, ideologie) Teorie vysvětlující růst VV * vývojové modely růstu VV (Musgrave, Rostow) ­ s růstem celkových investic jako poměru k HNP během rozvojového období klesá relativní podíl investic veřejného sektoru oproti soukromému * Wagnerův zákon ­ s růstem HDP/hlavu roste i relativní velikost veřejného sektoru * teorie prahových efektů (Peacock, Wiseman) ­ politická teorie determinace VV státní výdaje jsou omezeny tak velkým daňovým zatížením, jaké je společnost ochotna snést ­ tzv. snesitelný daňový základ, v období krizí se však skokově zvyšuje Annex Table 25. General government total outlays Per cent ofnominal GDP Australia 40,3 38,9 36,3 35,5 36,2 37,8 39,6 39,7 39,1 39,1 38,2 37,1 36,8 35,7 35,6 37,1 36,3 36,4 36,2 36,2 Austria 55,8 56,1 55,2 53,6 53,1 54,2 54,9 57,9 57,4 57,1 56,6 53,9 54,0 54,0 52,3 51,6 51,3 51,2 50,5 50,2 Belgium 58,9 57,0 55,1 53,4 53,4 54,4 54,7 55,7 53,4 52,9 53,0 51,4 50,7 50,1 49,4 49,5 50,5 51,4 49,9 50,0 Canada 47,5 46,1 45,4 45,8 48,8 52,3 53,3 52,2 49,7 48,5 46,6 44,3 44,4 42,5 41,0 41,4 40,6 40,1 40,1 39,9 Czech Republic .. .. .. .. .. .. 48,0 69,9 50,4 57,2 45,5 45,0 46,0 45,9 46,1 47,3 49,9 50,8 50,6 50,2 Denmark 53,3 55,0 57,2 57,3 57,0 57,8 59,0 61,7 61,6 60,3 59,8 58,0 57,6 56,3 54,9 55,3 55,8 56,1 55,7 54,7 Finland 47,9 48,5 47,0 45,2 48,6 57,7 63,0 64,2 62,9 59,6 59,7 56,4 52,8 52,1 49,1 49,2 50,1 50,6 50,9 50,2 France 52,7 51,9 51,4 50,4 50,7 51,5 53,0 55,3 54,9 55,1 55,4 54,9 53,7 53,5 52,5 52,5 53,4 54,5 53,8 53,4 Germany 45,4 45,8 45,3 44,0 44,5 47,1 48,1 49,3 49,0 49,4 50,3 49,3 48,8 48,7 45,7 48,3 48,5 48,9 48,2 47,1 Greece 45,2 45,1 44,0 45,4 50,2 46,7 49,4 52,0 49,9 51,0 49,2 47,8 47,8 47,6 49,9 47,8 46,8 47,2 47,4 47,1 Hungary .. .. .. .. .. 56,7 60,3 59,8 63,4 56,9 53,9 51,8 52,8 50,0 48,0 48,5 53,4 50,1 50,6 49,9 Iceland 40,6 37,5 42,6 45,2 42,4 43,8 44,7 44,6 44,4 43,8 43,3 41,7 42,4 43,5 43,2 44,1 46,2 47,9 46,5 45,3 Ireland 53,7 52,1 48,6 42,2 43,3 44,9 45,3 45,1 44,4 41,5 39,6 37,2 35,0 34,6 32,1 33,8 33,3 35,2 35,8 35,8 Italy 51,4 50,8 51,5 52,8 54,4 55,5 56,7 57,7 54,5 53,4 53,2 51,1 49,9 48,9 46,9 48,7 48,0 48,9 48,7 49,0 Japan 31,0 31,5 30,9 30,2 31,7 31,5 32,5 34,2 34,8 35,8 36,3 35,1 36,1 37,7 38,2 37,7 38,2 37,7 36,9 36,6 Korea 18,0 17,1 17,1 18,0 18,5 19,6 20,7 20,2 19,8 19,5 20,5 21,2 23,5 22,5 22,0 24,0 22,2 24,3 24,2 23,9 Luxembourg .. .. .. .. 43,2 44,4 46,0 45,7 44,5 45,5 45,6 43,3 42,0 41,3 38,5 39,1 44,3 46,9 46,6 47,2 Netherlands 56,9 58,4 56,6 54,5 54,8 54,8 55,8 56,0 53,6 51,4 49,6 48,2 47,2 46,9 45,3 46,6 47,5 48,9 47,7 46,9 New Zealand .. 53,6 52,7 52,0 53,3 51,5 49,5 46,0 43,0 41,9 41,0 41,6 42,9 41,4 40,2 39,0 38,6 38,5 38,7 38,5 Norway 48,3 50,5 52,6 52,2 52,8 54,9 56,3 55,1 54,1 51,6 49,2 47,3 49,7 48,3 43,4 44,8 47,6 48,4 47,6 47,6 Poland .. .. .. .. .. 49,9 51,4 50,8 46,1 49,4 48,7 48,1 46,4 46,1 44,5 45,3 45,9 46,2 46,6 46,0 Portugal 41,3 40,0 38,5 38,8 42,1 45,1 46,2 47,8 46,0 45,0 45,8 44,8 44,1 45,3 45,2 46,3 46,1 47,9 47,0 46,2 Slovak Republic .. .. .. .. .. .. .. .. 57,8 54,1 61,5 65,0 61,9 59,2 63,6 54,3 49,5 46,6 44,7 43,4 Spain 42,6 41,0 40,9 42,2 43,4 44,9 45,9 49,4 47,3 45,0 43,7 41,8 41,4 40,2 40,0 39,6 39,9 39,5 39,3 39,1 Sweden 63,3 59,5 59,9 59,8 60,7 62,7 67,6 72,9 70,9 67,6 65,2 62,9 60,7 60,3 57,3 57,0 58,2 58,2 58,3 57,9 United Kingdom 45,6 43,6 41,1 40,5 42,2 44,0 45,7 45,7 45,0 44,6 42,7 41,0 39,8 39,2 37,0 40,3 40,9 42,6 42,6 43,3 United States 36,9 36,7 35,9 35,7 36,6 37,4 38,1 37,5 36,6 36,5 36,1 34,9 34,2 33,8 33,7 34,6 35,3 35,7 35,2 35,2 Euro area 49,3 48,9 48,5 47,9 48,7 50,1 51,3 53,0 51,8 51,4 51,5 50,2 49,3 48,9 47,1 48,1 48,3 49,0 48,4 47,9 Total OECD 40,5 40,2 39,5 39,2 40,1 41,4 42,5 43,1 42,1 42,1 41,7 40,5 40,1 39,8 39,0 39,9 40,3 40,7 40,3 40,1 c) The 1995 outlays would be 4.9 percentage points of GDP higher if capital transfers to a housing agency offering rentals to low income people were taken into account. e) These data include outlays net of operating surpluses of public enterprises. Source: OECD. b) The 1995 outlays are net of the debt taken on this year from the Inherited Debt funds. c) The 1998 outlays would be 5.3 percentage points of GDP higher if account were taken of the assumption by the central government of the debt of the Japan Railway Settlement Corporation and the National Forest Special Account. The 2000 outlays include capital transfers tothe Deposit Insurance Company. Note: Total outlays are defined as current outlays plus capital outlays. Data refer to the general government sector, which is a consolidation of accounts for the central, state and local governments plus social security. One-off revenues from the sale of mobile telephone licenses are recorded as negativecapital outlays for countries listed in the note to Table 27. See OECDEconomicOutlook Sources and Methods (http://www.oecd.org/eco/sources-and-methods). a) The data for 1993 and 1995 reflect large scale privatisation of public enterprises. From 2003 onwards the projections are based on the GFS data profile. 2004 20051989 1990 2001 20021995 1996 1997 1998 20031986 1987 1999 20001991 1992 1993 19941988 c b d e a Annex Table 25. General government total outlays Per cent of nominal GDP Australia 35,4 34,6 35,2 37,3 39,0 39,0 38,4 38,2 37,0 36,0 36,0 35,0 34,8 37,0 35,9 35,8 35,1 34,9 34,8 35,3 Austria 53,2 51,7 51,5 52,4 53,0 56,0 55,6 56,0 55,5 53,0 53,4 53,2 51,4 50,8 50,7 51,0 50,1 49,6 48,6 47,7 Belgium 53,7 52,2 52,2 53,4 53,6 54,7 52,4 51,9 52,4 51,0 50,2 50,0 49,1 49,1 49,8 51,1 49,6 50,1 50,1 49,9 Canada 45,4 45,8 48,8 52,3 53,3 52,2 49,7 48,5 46,6 44,3 44,8 42,7 41,1 42,0 41,3 40,9 39,9 39,3 38,9 39,1 Czech Republic 1 .. .. .. .. .. .. .. 53,9 42,6 42,4 43,7 42,8 42,0 44,8 47,1 47,5 44,3 43,9 43,9 43,7 Denmark 55,7 56,1 55,9 56,5 57,5 60,6 60,4 59,5 59,1 57,1 56,8 55,8 53,9 54,5 54,9 54,9 54,8 53,0 51,7 50,8 Finland 46,6 44,8 48,3 57,1 62,3 63,6 62,3 59,0 59,3 56,0 52,4 51,8 48,8 48,8 49,8 50,9 51,2 50,8 50,5 50,5 France 49,9 48,8 49,3 50,5 51,7 54,3 54,2 54,4 54,5 53,7 52,6 52,6 51,6 51,5 52,6 53,6 53,7 54,4 54,5 53,9 Germany 2 45,3 44,0 44,5 46,1 47,3 48,3 47,9 48,3 49,3 48,3 48,1 48,2 45,1 47,5 48,0 48,3 47,0 46,8 46,1 45,1 Greece 44,0 45,4 50,2 46,7 49,4 52,0 49,9 51,0 49,2 50,1 49,5 49,5 52,2 50,3 49,3 49,4 49,2 46,7 46,0 45,8 Hungary .. .. .. 56,2 60,2 59,9 63,4 56,4 53,0 50,8 52,5 49,5 47,4 48,1 52,0 49,8 49,4 50,5 49,3 49,2 Iceland 41,0 43,3 41,5 42,8 43,8 43,6 43,4 42,8 42,3 40,7 41,3 42,2 42,1 42,9 44,8 46,7 45,5 44,5 43,7 44,0 Ireland 48,7 42,9 43,1 44,7 45,1 44,9 44,2 41,4 39,3 36,8 34,4 34,1 31,6 33,2 33,4 33,4 33,7 34,6 34,8 35,1 Italy 51,0 52,1 53,5 54,6 55,7 56,7 53,5 52,5 52,5 50,2 49,3 48,2 46,1 48,0 47,4 48,2 47,8 48,2 47,8 48,1 Japan 3 31,9 31,1 31,8 31,6 32,6 34,3 35,6 36,5 36,9 36,0 37,3 38,8 39,2 38,7 39,0 38,5 37,3 36,9 36,7 36,5 Korea 18,1 19,2 20,0 20,9 22,0 21,6 21,0 20,8 21,7 22,4 24,7 23,9 23,9 25,0 24,8 30,9 28,1 28,1 28,2 28,2 Luxembourg .. .. 37,7 38,4 40,0 39,8 38,9 39,8 41,2 40,7 41,2 39,3 37,7 38,2 41,4 42,1 43,2 43,3 41,7 41,2 Netherlands4 55,2 53,0 53,1 53,0 53,9 54,1 51,7 49,7 47,8 46,5 45,6 45,4 43,7 45,4 46,2 47,1 46,6 45,7 46,5 45,6 New Zealand 55,1 55,3 49,6 50,5 49,2 46,1 44,8 43,5 43,2 41,6 42,6 41,6 40,4 39,1 39,7 39,0 39,2 40,6 42,0 42,1 Norway 52,6 52,2 54,0 54,9 56,2 55,1 54,1 51,5 49,0 47,2 49,6 48,1 42,7 44,3 47,5 48,5 45,9 42,9 41,8 41,8 Poland .. .. .. .. .. .. .. 47,7 51,0 46,4 44,3 42,7 41,0 43,7 44,2 44,6 42,5 42,8 43,3 43,5 Portugal 36,6 36,8 40,0 42,8 43,9 45,4 43,7 42,8 43,7 42,6 41,9 43,2 43,1 44,4 44,3 45,9 46,4 47,8 47,2 47,4 Slovak Republic .. .. .. .. .. .. 51,0 46,4 52,4 49,6 45,2 47,4 50,9 43,8 43,8 39,8 39,8 37,7 36,5 35,7 Spain 40,1 41,4 42,6 44,0 45,1 48,6 46,4 44,2 43,0 41,0 40,8 39,3 39,0 38,5 38,7 38,3 38,8 38,2 38,2 38,3 Sweden 59,5 61,5 61,3 62,7 71,1 72,4 70,3 67,1 64,8 62,5 60,3 59,8 56,8 56,5 57,9 58,2 56,7 56,4 56,7 55,5 Switzerland .. .. 30,0 31,7 33,8 34,7 34,7 34,5 35,2 35,6 36,1 34,6 33,9 34,8 35,7 36,7 36,6 36,4 36,1 35,9 United Kingdom 41,1 40,5 42,2 44,0 46,1 46,1 45,3 45,0 43,1 41,5 40,2 39,7 37,5 40,9 41,7 43,3 44,0 45,1 45,6 45,9 United States 5 36,2 36,1 37,1 37,8 38,5 38,0 37,0 37,0 36,5 35,4 34,7 34,3 34,2 35,3 36,3 36,7 36,4 36,6 36,6 36,7 Euro area 47,7 47,2 48,1 49,1 50,3 51,9 50,7 50,4 50,6 49,2 48,5 48,2 46,3 47,4 47,7 48,2 47,7 47,7 47,3 46,8 Total OECD 39,6 39,3 40,2 41,3 42,4 42,9 42,1 42,1 41,8 40,6 40,3 40,0 39,2 40,2 40,8 41,3 40,7 40,7 40,6 40,5 Note: Data refer to the general government sector, which is a consolidation of accounts for the central, state and local governments plus social security. Total outlays are defined as current outlays plus capital outlays. One-off Source: OECD Economic Outlook 79 database. 4. The 1995 outlays would be 4.9 percentage points of GDP higher if capital transfers to a housing agency offering rentals to low income people were taken into account. 5. These data include outlays net of operating surpluses of public enterprises. 2. The 1995 outlays are net of the debt taken on from the Inherited Debt Funds. 3. The 1998 outlays would be 5.3 percentage points of GDP higher if it included central governmenťs assumption of the debt of the Japan Railway Settlement Corporation and the National Forest Special Account. The 2000 outlays include capital transfers to the Deposit Insurance Company. activation of State guarantees, mainly for the banking sector, accounts for 6.4 per cent of total outlays. 1997 20001995 1. In 1995, data reflect the large privatisation campaign which transferred some public enterprises to private ownership through vouchers distributed to the population, representing 9.8 percentage points of GDP. In 2003, the 2001 2002 (http://www.oecd.org/eco/sources-and-methods). 1990 2006 revenues from the sale of mobile telephone licenses are recorded as negative capital outlays for countries listed in the note to Table 27. See OECD EconomicOutlook Sources and Methods 1999 200520041988 1989 2003 20071991 1992 19981993 1994 1996 2 Graf: Komparace vládních výdajů v zemích EU v roce 2006 (v % HDP) Zdroj: Autor na základě dat Eurostatu, 2007. Vládní výdaje států EU v roce 2006 46,9 0 10 20 30 40 50 60 R um unsko Estonsko Litva Irsko Bulharsko Lotyšsko Slovensko Španělsko Lucem burskoN orskoIsla nd Česká republik aM altaPolsko Kypr Velká Británie N ěm eckoŘ ecko Portugalsko Slovinsko N iz ozem íEU 27Finsko R akouskoBelgie ItálieDánsko M aďarskoFrancie Švédsko %HDP Graf: Vývoj vládních výdajů v některých zemích EU (1995 ­ 2006) Zdroj: Autor na základě dat Eurostatu, 2007. Vývoj vládních výdajů ve vybraných zemích EU (1995 - 2006) 35 40 45 50 55 60 65 70 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 %HDP Česká republika Finsko Francie Itálie Německo Slovensko Švédsko Velká Británie Graf: Výdaje vládního sektoru v ČR v letech 1997 ­ 2006 (v mld. Kč, % HDP) Zdroj: Autor na základě Makroekonomické predikce MF ČR. 2007. Vývoj vládních výdajů ČR 0 200 400 600 800 1000 1200 1400 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006* Mld.Kč 34 36 38 40 42 44 %HDP Výdaje vládního sektoru Podíl vládních výdajů na HDP Zdroj: Příloha 3 k zákonu o SR, 2007. v tisících Kč Číslo kapitoly K a p i t o l a V ý d a je c e l k e m 301 Kancelář prezidenta republiky 456 448 302 Poslanecká sněmovna Parlamentu 1 144 704 303 Senát Parlamentu 562 341 304 Úřad vlády České republiky 595 322 305 Bezpečnostní informační služba 1 178 276 306 Ministerstvo zahraničních věcí 4 764 623 307 Ministerstvo obrany 53 901 386 308 Národní bezpečnostní úřad 277 483 309 Kancelář Veřejného ochránce práv 94 363 312 Ministerstvo financí 16 468 540 313 Ministerstvo práce a sociálních věcí 427 800 490 314 Ministerstvo vnitra 54 225 399 315 Ministerstvo životního prostředí 13 531 137 317 Ministerstvo pro místní rozvoj 11 786 720 321 Grantová agentura České republiky 1 531 116 322 Ministerstvo průmyslu a obchodu 16 545 504 327 Ministerstvo dopravy 25 127 764 328 Český telekomunikační úřad 924 465 329 Ministerstvo zemědělství 44 960 897 333 Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy 120 687 131 334 Ministerstvo kultury 7 534 361 335 Ministerstvo zdravotnictví 9 077 108 336 Ministerstvo spravedlnosti 19 875 495 338 Ministerstvo informatiky 607 772 343 Úřad pro ochranu osobních údajů 92 862 344 Úřad průmyslového vlastnictví 171 200 345 Český statistický úřad 970 772 346 Český úřad zeměměřický a katastrální 2 792 294 348 Český báňský úřad 169 385 349 Energetický regulační úřad 115 760 353 Úřad pro ochranu hospodářské soutěže 137 952 358 Ústavní soud 146 882 361 Akademie věd České republiky 5 617 230 372 Rada pro rozhlasové a televizní vysílání 49 555 374 Správa státních hmotných rezerv 1 839 847 375 Státní úřad pro jadernou bezpečnost 383 504 381 Nejvyšší kontrolní úřad 637 891 396 Státní dluh 40 711 874 397 Operace státních finančních aktiv 9 110 700 398 Všeobecná pokladní správa 144 170 867 C E L K E M 1 040 777 420 CELKOVÝ PŘEHLED VÝDAJŮ STÁTNÍHO ROZPOČTU 2007 PODLE KAPITOL (ODPOVĚDNOSTNÍ TŘÍDĚNÍ) 301 Kancelář prezidenta republiky 302 PoslaneckásněmovnaParlamentu 303 Senát Parlamentu 304 Úřad vlády České republiky 305 Bezpečnostní informační služba 306 Ministerstvo zahraničních věcí 307 Ministerstvo obrany 308 Národní bezpečnostní úřad 309 Kancelář veřejnéhoochránce práv 312 Ministerstvofinancí 313 Ministerstvo práce asociálních věcí 314 Ministerstvovnitra 315 Ministerstvo životního prostředí 317 Ministerstvo pro místní rozvoj 321 Grantová agentura České republiky 322 Ministerstvo průmyslu a obchodu 327 Ministerstvodopravy 328 Český telekomunikační úřad 329 Ministerstvo zemědělství 333 Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy 334 Ministerstvo kultury 335 Ministerstvo zdravotnictví 336 Ministerstvospravedlnosti 338 Ministerstvoinformatiky 343 Úřad pro ochranu osobních údajů 344 Úřad průmyslového vlastnictví 345 Český statistický úřad 346 Český úřad zeměměřický a katastrální 348 Český báňský úřad 349 Energetický regulační úřad 353 Úřadpro ochranu hospodářské soutěže 358 Ústavní soud 361 Akademie věd České republiky 372 Rada pro rozhlasové a televizní vysílání 374 Správa státníchhmotných rezerv 375 Státní úřad pro jadernou bezpečnost 381 Nejvyšší kontrolní úřad 396 Státní dluh 397 Operace státních finančních aktiv 398 Všeobecná pokladní správa C E L K E M K a p i t o l y 5 BĚŽNÉVÝDAJE 266648 1 101 704 528341 552372 1 056 476 4 015 623 43 099077 255208 84 863 14 851025 425 677173 50 927255 3 449 025 2 334 868 1 468 116 14 574623 6 300 995 786465 42 793897 113 275843 5 846 717 6 593 507 18 567593 602472 85 122 153008 916972 2 536 047 165885 105777 105622 133082 4 270 222 48 555 1 596 977 319554 571741 40 711874 1 097 775 143 104541 954 932640 6 KAPITÁLOVÉ VÝDAJE 189800 43 000 34 000 42 950 121800 749000 10 802309 22 275 9 500 1 617 515 2 123 317 3 298 144 10 082112 9 451 852 63 000 1 970 881 18 826769 138000 2 167 000 7 411 288 1 687 644 2 483 601 1 307 902 5 300 7 740 18 192 53 800 256247 3 500 9 983 32 330 13 800 1 347 008 1 000 242870 63 950 66 150 8 012 925 1 066 326 85 844780 0 CELKEM 456448 1 144 704 562341 595322 1 178 276 4 764 623 53 901386 277483 94363 16 468540 427 800490 54 225399 13 531137 11 786720 1 531 116 16 545504 25 127764 924465 44 960897 120 687131 7 534 361 9 077 108 19 875495 607772 92862 171200 970772 2 792 294 169385 115760 137952 146882 5 617 230 49555 1 839 847 383504 637891 40 711874 9 110 700 144 170867 1 040 777 420 Zdroj: Příloha 3 k zákonu o SR, 2007. CELKOVÝ PŘEHLED VÝDAJŮ STÁTNÍHO ROZPOČTU 2007 PODLE DRUHOVÉHO TŘÍDĚNÍ Graf: Struktura výdajů SR (2006) ­ odvětvové třídění Struktura výdajů SRdle odvětví pro rok 2006 Služby proobyvatelstvo 23% Bezpečnost státu a právní ochrana 12% Průmyslováa ostatní odvětví hospodářství 8% Zemědělstvía lesní hospodářství 5% Všeobecná veřejná správaaslužby 14% Sociálnívěci apolitika zaměstnanosti 38% Zdroj: Autor na základě SZÚ 2006, MF ČR. 3 Další formy vládních politik s fiskálními dopady 1. Kvazifiskální aktivity. 2. Závazky a potenciální závazky vlády. 3. Úvěrové garance. 4. Vládní půjčky. 5. Daňové výdaje. 1. Kvazifiskální aktivity Jsou to finanční transakce realizované centrální bankou nebo státem vlastněnými bankami za účelem dosažení cílů určitých politik. Zahrnují: * úrokové dotace, * podporu neprosperujících podniků a finančních institucí, * splátky vládního dluhu, * financování kursových ztrát, které vláda utrpěla. 2. Závazky a potenciální závazky vlády * Explicitní závazky a dluhy ­ právně závazné a předvídatelné (např. rozpočtové výdajové programy, důchody, mzdy zaměstnanců státní správy, ...). * Explicitní a potenciální závazky ­ zákonné nebo smluvní závazky, které se stanou splatné v případě určité události (např. státní garance, ...). * Implicitní závazky ­ závazky, které nevyplývají ze zákona, ale souvisejí s očekáváním veřejnosti (např. realizace oprav a údržby infrastruktury, ...). * Implicitní a podmíněné závazky ­ zákonem neupravené závazky, které se stanou splatnými za určité situace (např. při přírodní katastrofě, bankovní krizi, ...). Situace ,,závazků" v ČR Omezení zákonem o rozpočtových pravidlech A. procentuální omezení B. nutnost schválení parlamentem C. poslední novelizace ­ ocenění garancí a závazků a vytváření rezerv 3. Úvěrové garance * Vláda může poskytovat záruku za úvěry čerpané různými agenturami, podniky, někdy i soukromými podniky. * Jsou poskytovány v případech, kdy příjemce úvěru nedosahuje požadované úvěruschopnosti a pokud je účel úvěru v souladu s cíli, programem a politikami vlády. * V realitě jsou často poskytovány bez vyhodnocení příjemce úvěr splatit nebo zvýhodňují vlivné spojence a nejsou systematicky vykazovány. 5. Daňové výdaje Daňový výdaj = daňový výnos ušlý v důsledku zvýhodňujících ustanovení daňového práva. Zahrnuje: * osvobození od daně, * odčitatelné položky, * daňové zápočty, * odložení splatnosti daně, * snížení daňové sazby. Smyslem je dosažení určitých cílů vládní politiky prostřednictvím poskytování výhod jednotlivcům nebo jednotkám.