PR (nejen) v bance 26. února 2008, TopSeC ESF MUNI, Brno Hlavní rozdíly mezi PR a reklamou Reklama • Máte to pod kontrolou x Kdo věří reklamě? – kontrolujete, co se řekne – kontrolujete, jak se to řekne – kontrolujete, komu se to řekne – kontrolujete, kdy se to řekne (zveřejní) – kontrolujete, jak často se to řekne – platíte za to jasně danou a měřitelnou cenu PR (zúženě media relations) • Pod kontrolou to nemáte x Lidé tomu ale věří. (psali to přece v novinách) – nemáte žádnou kontrolu jako při reklamě – podstatně nižší náklady, větší úsilí a více času – má větší kredibilitu – horší měřitelnost výsledků Čemu lidé věří? Čemu lidé věřili před 5 lety? Zaplatit inzerci nebo investovat do PR? Struktura příjmů PR agentur podle činnosti Různé a různorodé vztahy • Firma – médium • Klient - agentura • Agentura – médium • Firma – novinář • Agentura – novinář A tak dále… Desatero komunikace 1) Sledujte informační zdroje 2) Analyzujte je 3) Budujte PR strategie 4) Dávejte o sobě vědět 5) Nebojte se médií 6) Udržujte neformální vztahy s médií 7) Myslete na krizi 8) I skandál (někdy) pomůže 9) PR nejsou jen média 10) Použijte PR jako multiplikátor Desatero mluvčího 1) Předat jedno hlavní stanovisko, jeden názor, žádná osobní stanoviska 2) Nelhat – mluvit pravdu, ale celou pravdu? 3) Mluvit sám za sebe 4) Zdvořilost 5) „Bez komentáře“ ani náhodou, odpovědět na všechny otázky 6) Nejen „ano“ a „ne“, ale také „co“ a „proč“ 7) Nepřehánějte – s chválením i odhalováním nedostatků 8) Uvádějte pouze fakta, nezaručené zprávy nekomentujte 9) Vše, co říkáte, může být použito proti vám 10) Musí Vás to bavit Jak tedy komunikovat s médii? Nedělejte chyby, buďte kreativní, respektujte pravidla a pak můžete uspět! Uděláme tiskovku? Nechytněte se do pasti! Určitě jste společnost, o níž se píše i bez (PR) přičinění? Určitě máte dost silné téma na prezentaci novinářům face to face? Určitě máte důvod, proč jim dát možnost k otázkám? Existují i jiné možnosti komunikace Individuální komunikace - získává na významu, stoupá počet komunikátorů a pořádaných akcí = důležitý je osobní kontakt; pravidelnost Komunikace = nejen, když chcete něco publikovat. Kulaté stoly - možnost složitějších témat, nutnost témat zajímavých, potřeba vystihnout správného novináře, nebojte se poradit se, nezaměňujte s tiskovou konferencí - menší prostory, nemasová účast novinářů, širší spektrum mluvčích, volná diskuse. Interview - připravenost, dostatečné množství zajímavých informací v zásobě, dostatek času, dostatek trpělivosti, znalost novináře a jeho média, vysoká odborná i komunikační úroveň. Neformální setkání - komorní a přátelské prostředí, malé překvapení, připravenost komunikovat, dodržovat zásady komunikace s novinářem, nepožadovat okamžitou publikační odezvu A jiné… Novinář je klient!? • PR agentura i in-house mají 2 zákazníky • jeden platí income-fee/výplatu x druhý dává práci Nelze jenom brát, musíte i dávat. • reaktivní komunikace je základ, proaktivní je bez ní velmi obtížná • být k dispozici – dostupný telefon a e-mail • deadline je svatá nebo domluva předem • já jsem nebyl(a) a tak jsem nevěděl(a)… • bezobsažná mantra nepotěší • na konkrétní otázku konkrétní odpověď (když to jde) • nespamujte redaktory • dobrý den, pane Vlček • familiárnost bez příčiny • autorizace není prostor pro psaní advertoriálu • když zlobí, zatlačíme • všechny cesty vedou do… Bez práce nejsou (mediální) výstupy • každý typ média má jiné požadavky • někde se to uchytí… • načasování zprávy • schválení od klienta • cizí slovo tiráž + Jak „to“ vlastně vypadá? • zastaralé databáze Které formy PR/komunikace se využívají? Kdo v PR udává takt? Jak platit PR agenturu? PR v ČR - několik oborových organizací: Asociace Public Relations Agentur Komora Public Relations PR Klub Klub tiskových mluvčí Iniciativa zadavatelů za etické PR - oborová klání: Česká cena za Public Relations Cena Merkur Tiskový mluvčí roku