Cvičení 3: Vnější rovnováha, reálný a nominální měnový kurz A. Příklady k procvičení 1) Reálný měnový kurz. Nominální měnový kurz české koruny vůči euru je na úrovni 25 CZK/EUR. Cena vybraného spotřebního koše oceněného v korunách je 1000 CZK. Pokud téže koš oceníme v EUR, zaplatíme za něj 100 EUR. a) V případě měnového kurzu se jedná se o přímý či nepřímý kursový záznam? b) Jaká je výše reálného měnového kurzu a co vyjadřuje? c) Podívejte se na stránky České národní banky (www.cnb.cz/cs/faq/nominalni_realny_kurz.html) a podívejte se, jak tato pojímá reálný měnový kurz. Vypočítejte reálný měnový kurz dle našeho zadání dle pojetí ČNB. d) Jaká bude výše reálného měnové kurzu, pokud dojde k apreciaci české koruny na 20CZK/EUR e) Jak ovlivní reálný měnový kurz růst domácí cenové hladiny o 10% (ceteris paribus) f) Jaký vliv bude mít na reálný měnový kurz růst cenové hladiny eurozóny o 10% (ceteris paribus) g) Jak ovlivní reálný měnový kurz fakt, že inflace v eurozóně dosáhla 3% a v České republice dosáhla meziroční inflace 5%. h) Čím je ovlivněna výše reálného měnové kurzu? 2) Reálný měnový kurz a běžný účet platební bilance. V modelové malé otevřené ekonomice jsou plánované investice vyšší než úspory. Plánované investice dosahují 150 mld. peněžních jednotek a úspory 120 mld. a) Jaký bude stav čistého exportu v případě vnější rovnováhy ekonomiky? Zakreslete vzájemný vztah v grafu čistého exportu a zápůjčních fondů. Vyznačte v grafu rovnovážný reálný měnový kurz. Co vyjadřuje? b) Předpokládejme, že by v zemi naopak úspory přesahovaly plánované investice. Zakreslete situaci do grafů. Vyznačte rovnovážný reálný měnový kurz. c) Předpokládejme výchozí situaci. Jaký vliv bude mít na rovnovážný měnový kurz růst plánovaných investic? Vyznačte v grafech. d) Předpokládejme výchozí situaci. Jaký vliv bude mít na rovnovážný měnový kurz růst schodku veřejných rozpočtů? Vyznačte v grafech. e) Předpokládejme výchozí situaci. Jaký vliv bude mít na rovnovážný měnový kurz růst úspor domácností? Vyznačte v grafech. 3) Parita kupní síly – měnový kurz v dlouhém období. Vycházejte ze zadání 1). a) Určete, jaká by byla výše nominálního měnové kurzu CZK/EUR za předpokladu platnosti absolutní verze teorie parity kupní síly. b) Jaké jsou překážky platnosti této teorie. c) Jaká by byla za předpokladu platnosti PPP hodnota reálného měnového kurzu? d) Určete hodnotu ERDI (Exchange Rate Deviation Index) e) Z čeho vychází relativní verze této teorie? Jak by se dle relativní verze této teorie změnil měnový kurz, pokud by inflace v České republice dosahovala 5% a v eurozóně jen 2%? Poznámka: ERDI = E/PPP, kde PPP = Pd/Pf , po dosazení ERDI = E . Pf /Pd … obrácená hodnota R. Tedy ERDI = 1/R (ERDI vyjadřuje odchýlení nominálního měnového kurzu od parity kupní síly) 4) Teorie parity úrokových měr - měnový kurz v krátkém období. Nominální měnový kurz české koruny a eura je 25 CZK/EUR. Úroková míra v ČR dosahuje 3%, úroková míra v eurozóně 4%. Platí úroková parita. a) Co vysvětluje teorie parity úrokových sazeb b) Určete výši očekávaného měnového kurzu za předpokladu platnosti teorie. c) Jaký vliv na měnový kurz bude mít růst úrokových měr v ČR 4%? d) Jaký vliv bude mít růst očekávané apreciace měnového kurzu? 5) Marshall-Lernerova podmínka. Předpokládejme, že ČR obchoduje jen se členy eurozóny. Cenová elasticita dovozu země A je rovna 0,8 a cenová elasticita vývozu se rovná 0,4. Bilance zboží a služeb je vyrovnaná. Země dováží 100 jednotek zboží, jednotka dovozu stojí 0,1euro a 200 jednotek zboží vyváží. Cena vyváženého zboží je 1Kč. Ceny vývozu jsou nasmlouvány v domácí měně, ceny dovozu v zahraniční měně. Aktuální kurz je 20 Kč/euro. a) Určete, zda znehodnocení české koruny o 10% povede ke zlepšení bilance zboží a služeb (výpočtem) b) Je splněna Marshall-Lernerova podmínka? B. Otázky k zodpovězení • Pokud reálný měnový kurz roste, znamená to, že domácí měna reálně zhodnocuje. • Efektivní měnový kurz je vypočítán vůči hlavním obchodním partnerům a vyjadřuje procentní změnu měnového kurzu vzhledem k základnímu období. • Krátkodobé oscilace nominálního měnové kurzu jsou vysvětlovány s pomocí teorie parity kupní síly. • Co vysvětluje Balassa-Samuelsonův efekt? • Co nazýváme Nizozemskou nemocí? • Čím byste vysvětlily tendenci k reálnému zhodnocování kurzů měn transformačních ekonomik? C. Doplňte • Nepřímý kurzový záznam vyjadřuje, kolik jednotek ………… měny dáme za jednotku …………………………… měny. • Vzroste-li nominální měnový kurz USD/EUR, který je vyjádřen přímým kurzovým záznamem, znamená to, že dolar …………………………..vůči euru. (aprecioval x deprecioval) • Vzroste-li nominální měnový kurz USD/EUR, který je vyjádřen nepřímým kurzovým záznamem, znamená to, že dolar …………………………..vůči euru. (aprecioval x deprecioval) • J-křivka říká, že z hlediska krátkého období znehodnocení domácí měny povede k ……………………………. bilance zboží a služeb. Proč? • Marshall-Lernerova podmínka říká, že vliv depreciace měnového kurzu na bilanci zboží a služeb závisí na …………………………………………….. ………Depreciace povede ke zlepšení bilance zboží a služeb pokud platí……………………………………. • Vnější rovnováhou označujeme situaci, kdy ………………………………………