BAKALÁŘSKÝ SEMINÁŘ PŘÍLEŽITOST, JAK VYTVOŘIT KVALITNÍ BAKALÁŘSKOU PRÁCI POSLÁNÍ KHBS PŘÍLEŽITOST SEZNÁMIT SE S TÍM, JAK • PŘISTOUPIT KE ZPRACOVÁNÍ BAKALÁŘSKÉ PRÁCE JAKO ODBORNÉ PRÁCE • VHODNĚ POJMOUT TÉMA BAKALÁŘSKÉ PRÁCE • ZVOLIT SPRÁVNOU STRATEGII A TAKTIKU PSANÍ ODBORNÉHO TEXTU – JAK ZPRACOVAT PROJEKT SVÉ BP • ČÍST A ZPRACOVÁVAT INFORMAČNÍ ZDROJE • POSTUPOVAT V DUCHU ZÁSAD PUBLIKAČNÍ ETIKY • ZÍSKAT ODBORNÝ STYL PSANÉHO TEXTU • ZALOŽIT, REALIZOVAT A VYHODNOTIT EMPIRICKÁ ŠETŘENÍ • UZAVŘÍT BAKALÁŘSKOU PRÁCI A FORMULOVAT DOPORUČENÍ A • JAK ÚSPĚŠNĚ OBHÁJIT BAKALÁŘSKOU PRÁCI FORMA SEMINÁŘE ÚVODNÍ INFORMATIVNÍ PŘEDNÁŠKA PRŮVODCE STUDIEM SAMOSTATNÉ STUDIUM DOPORUČENÉ LITERATURY ZPRACOVÁNÍ POTu, JAKO PROJEKTU VLASTNÍ BAKALÁŘSKÉ PRÁCE ROZPRAVY K PREZENTACÍM PROJEKTŮ BP (POTů) NA VŠECH DALŠÍCH SEMINÁŘÍCH PODMÍNKY ÚSPĚŠNÉHO ABSOLVOVÁNÍ SEMINÁŘE ZÁPOČET MŮŽE BÝT UDĚLEN ZA ZPRACOVANÝ A LEKTOREM PŘIJATÝ POT, KTERÝM JE PROJEKT BAKALÁŘSKÉ PRÁCE PREZENTOVANÝ NA JEDNOM Z DESETI SEMINÁŘŮ NEBO NEJPOZDĚJI DO 10.5.ULOŽENÝ DO ODEVZDÁVÁRNY IS PRO PRVNÍ KOLO SSZ A NEJPOZDĚJI DO 10.6. ULOŽENÝ DO ODEVZDÁVÁRNY IS PRO DRUHÉ KOLO SSZ !! Zápočet může být udělen pouze za LEKTOREM PŘIJATÝ POT PODMÍNKY ÚSPĚŠNÉHO ABSOLVOVÁNÍ SEMINÁŘE PROJEKT BAKALÁŘSKÉ PRÁCE PREZENTOVANÝ NA JEDNOM Z DESETI SEMINÁŘŮ • PREZENTACE V POWER-POINTU S KOMENTÁŘEM • NA PREZENTACI JE TŘEBA SE PŘIHLÁSIT NA IS • PREZENTACE NESMÍ PŘESÁHNOUT 7 MINUT • K PREZENTACI BUDE NA SEMINÁŘI DISKUSE • PŘIPOMÍNKY KAŽDÝ UVÁŽÍ A ZAPRACUJE DO SVÉ BP • POKUD NEBUDE PREZENTACE NA SEMINÁŘI PŘIJATA, BUDE PO DOPRACOVÁNÍ VLOŽENA DO ODEVZDÁVÁRNY IS PODMÍNKY ÚSPĚŠNÉHO ABSOLVOVÁNÍ SEMINÁŘE NEBO PROJEKT BAKALÁŘSKÉ PRÁCE NEJPOZDĚJI DO 10.5 /10.6.ULOŽENÝ DO ODEVZDÁVÁRNY IS !!! * PROJEKT MUSÍ MÍT FORMU POWER-POINTOVÉ PREZENTACE * PROJKET BUDE POSOUZEN A BUDE-LI PŘIJAT, BUDE O TOM STUDENT VYROZUMĚN * NEBUDE-LI PROJEKT PŘIJAT, DOSTANE STUDENT PŘIPOMÍNKY K DOPRACOVÁNÍ * PROJEKT MUSÍ BÝT DOPRACOVÁN NEJPOZDĚJI DO 10.5. /10.6.2009 A ZNOVU VLOŽEN DO IS PROJEKT BAKALÁŘSKÉ PRÁCE ZADÁNÍ POT • FORMULACE PŘEDMĚTU BP – JAKO PROSTORU, VE KTERÉM SE BUDETE POHYBOVAT V RÁMCI TÉMATU SVÉ BP • FORMULACE CÍLE BP – JAKO MANAŽERSKÉHO PROBLÉMU, KTERÝ BUDE PŘEDMĚTEM ŘEŠENÍ VAŠÍ BP • VYMEZENÍ METOD ŘEŠENÍ BP- KONKRÉTNÍ METODY (NEBO ÚVOD DO EMPIRICKÉHO ŠETŘENÍ – VYMEZENÍ ÚSTŘEDNÍ HYPOTÉZY) • STRUČNÝ SEZNAM VÝCHOZÍ LETERATURY STUDIJNÍ LITERATURA POVINNÁ: Manuál studenta. In:www. econ.muni.cz DOPORUČENÁ: ŠANDEROVÁ, J.Jak číst a psát odborný text. 1.vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 2005. 209 s. ISBN 80-86429-40-7. JAK PSÁT ODBORNÝ TEXT • Projekt BP - POT • Projekt empirického šetření • Maketa textu • Pracovní text • Editace textu – jazyková úprava • Abstrakt – anotace (DL str. 41-43) (DL str. 107-138) PROJEKT BAKALÁŘSKÉ PRÁCE TÉMA pracovní formulace předmětu a cíle BP Původní téma v zadání je příliš široké, je třeba je • zúžit,konkretizovat a vyjádřit jako • řešení manažérského problému- • cílem nesmí být pouhý popis, objasnění, vysvětlení !! • V jaké oblasti chceme problém řešit- předmět řešení • Na jakou otázku chceme odpovědět –pracovní cíl • Uvědomit si užitečnost pro praxi, aktuálnost, váš vztah k problému PROJEKT BAKALÁŘSKÉ PRÁCE DOSAVADNÍ STAV POZNÁNÍ v teorii • Rozšířit výchozí informační zdroje uvedené v zadání • Co je o problému napsáno • Z čeho je možno vycházet (DL str.21-40) • Rešerše literatury a dalších pramenů • Od shrnujících ke specializovaným • Pozor na internet- zaměřit se na texty, které mají znaky teorie PROJEKT BAKALÁŘSKÉ PRÁCE DOSAVADNÍ STAV POZNÁNÍ metoda studia pramenů Jak číst odborný text • Jak číst aktivně a efektivně (DL str.22-32, 37-39) • Jak vést o přečteném dokumentaci (DL str.32-36) Jak se rychle orientovat v odborné literatuře • Abstrakt (resumé) • Anotace (DL str. 41-44) PROJEKT BAKALÁŘSKÉ PRÁCE DOSAVADNÍ STAV POZNÁNÍ v praxi • Výběr podniku podle řešeného problému !! • Výběr podniku podle vstřícnosti managementu • Studium základních materiálů z praxe • Co je o řešení problému k dispozici v praxi? • Jak byl dosud problém řešen? PROJEKT BAKALÁŘSKÉ PRÁCE UPŘESNĚNÍ FORMULACE CÍLE • Uvážit možnosti teorie přispět k řešení ekonomického problému praxe • Posoudit řešitelnost původního problému v rámci diplomové práce • Přesvědčit se, že cíl BP obsahuje ekonomické kriterium • Uvést do souladu teoretické koncepty s řešeným problémem • Provést výběr teorie umožňující posuzovat a vysvětlovat řešený problém z ekonomického hlediska • Cíl i teorie musí mít souladná ekonomická kriteria PROJEKT BAKALÁŘSKÉ PRÁCE VOLBA METODY I Metoda řešení je podřízena cíli zkoumání, charakteru objektu - podniku a teoriím, zvoleným k vysvětlení procesů, v nichž problém vznikl. Metodu je proto třeba volit tak, aby obsahovala • Vstupní analýzu předmětu výzkumného zájmu (Popis objektu, procesů, podmínek a omezení a hodnocení výchozího stavu – vše z hlediska zvolené teorie) • Analýzu zaměřenou na stanovení příčin problému (opět z hlediska zvolené teorie) • Syntézu – návrh doporučení se záměrem odstranit problém a zlepšit činnost objektu-podniku, ve smyslu stanoveného kriteria PROJEKT BAKALÁŘSKÉ PRÁCE VOLBA METODY II Když je k dispozici teorie, která obsahuje analytický aparát, který je přímo použitelný pro uvedené procesy, potom: • V projektu uvedeme použití hotového analytického aparátu Pro syntézu nemáme nikdy žádný koncept – optimální situace nastane, když naše doporučení nevybočí z podmínek platnosti zvolené teorie. Když není k dispozici teorie, která obsahuje dostatečně rozpracovaný analytický aparát,potom: • Pro vstupní analýzu použijeme popisné prostředky vhodné teorie z oblasti podnikového hospodářství • Pro analýzu příčin použijeme empirický výzkum PROJEKT EMPIRICKÉHO ŠETŘENÍ Empirické šetření (výzkum) je analytická metoda, která obsahuje: (DL str. 59-61) • Přípravnou fázi – stanovení cíle, hypotéz, objektu a technik šetření • Terénní fázi – provedení sběru dat • Interpretační fázi – vyhodnocení poznatků potvrzením nebo vyvrácením hypotéz a doporučení PROJEKT EMPIRICKÉHO ŠETŘENÍ Přípravná fáze • Cíl šetření vychází ze specifikace problémů, které chceme řešit a obsahuje zpravidla stav, kterého máme řešením dosáhnout (zpravidla se odvozuje z hlavního cíle BP) • Hypotéza – je tvrzení o pravděpodobných příčinách problémů, nebo o optimálním výsledku řešení – splnění cíle • Objektem šetření je zpravidla podnik a lidé v příslušném postavení a vztazích, kteří mohou o příčinách problému vypovídat • Techniky šetření jsou způsoby získání a záznamu dat z terénu • Operacionalizace hypotéz je převedení výzkumných otázek do konkrétně měřitelných znaků - otázek které pokládáme repondentům šetření v terénu • Výzkumné nástroje jsou prostředky výzkumných technik REALIZACE EMPIRICKÉHO ŠETŘENÍ Terénní fáze a interpretace • V terénní fázi jsou uplatněny techniky sběru dat tím, že tazatel(é) zaznamenávají odpovědi respondentů. • V interpretaci se vracíme opačným postupem přes operacionalizaci k hypotézám a dílčí odpovědi integrujeme do celkové odpovědi potvrzující nebo vyvracející tvrzení hypotézy. • Následuje zamyšlení výzkumníka nad příčinami výsledku a návrhy a doporučení k odstarnění problémů a zlepšení činnosti objektu - podniku REALIZACE PROJEKTU Obsahová struktura BP • Teoretická část – obsahuje teoretické koncepty využité v praktické části BP • Praktická část – obsahuje obě analytické části, založené na zvolených teoretických konceptech, výsledky a syntézu Časový harmonogram Pozor na možná překvapení při spolupráci s vybraným podnikem • Pozor na možné a někdy nutné změny zaměření práce během řešení Proto je nezbytné počítat s časovými rezervami ! • Stanovit kontrolní body, konzultace s ved.BP MAKETA TEXTU PROJEKT UMOŽŇUJE ZAHÁJIT PRÁCE.VZNIKÁ HESLOVITÁ VARIANTA PLÁNOVANÉHO TEXTU DL str.( 126-128) V souvislosti s tím je prospěšné si prostudovat: CO JE TO ODBORNÝ STYL (DL str.56-59) CO JSOU HLAVNÍ ZÁSADY PUBLIKAČNÍ ETIKY (DL str.85-90) • Co jsou všeobecně známá fakta a co je původní myšlenka V ČEM SPOČÍVÁ „ŘEMESLO“ PSANÍ ODBORNÉHO TEXTU (DL str. 90-107) • V čem spočívá přesnost citace • Co patří a nepatří do seznamu literatury • Jak se správně vede poznámkový a odkazový aparát PRACOVNÍ TEXT ZAČÍNÁME PSÁT OD KAPITOLY – TEZE, O KTERÉ SE NÁM NEJLÉPE PÍŠE ROZMYSLÍME SI, VE KTERÉ MLUVNICKÉ OSOBĚ BUDEME PSÁT • První osoba jedn.č., první osoba množ. č. nebo neosobně PROVEDEME REVIZI TEXTU • Postup a způsob výkladu přizpůsobíme úrovni čtenáře, pro kterého je text určen • Logiku svých úvah musíme otočit tak, aby problém i jeho řešení byly podány co nejjednodušeji • Užitečné je text vytisknout a dát jej někomu přečíst • Vyslechnout připomínky a po opadnutí emocí je uvážit – snažit se pochopit proč jsou vaše myšlenky špatně pochopeny EDITACE TEXTU VE SPOLEČENSKÝCH VĚDÁCH SE PŘEDPOKLÁDÁ, ŽE ODBORNÝ TEXT BUDE • Na vysoké jazykové úrovni – pozor na pravopisné chyby, hovorové nebo slangové výrazy • Nespoléhejte na opravy automaticky prováděné textovými editory počítače FORMÁLNÍ ÚPRAVY PRÁCE (PL str. 273-285) • Strukturace textu – odstavce, víceúrovňové členění • Odkazový aparát – odkazy pouze k textu na příslušné straně • Nezasahovat již do editovaného textu po obsahové stránce ABSTRAKT - ANOTACE ABSTRAKT • Stručná informace o cílech- problémech a závěrech práce • Obsahuje pouze nové přínosy autora, neopakovat známé věci • Délka nepřesáhuje 10, výjimečně 15 řádků • Abstrakty jsou většinou popisné, stručně a výstižně informují o všem, co je v práci pojednáno a v tomtéž pořadí. ANOTACE • Stručná charakteristika díla – textu, s údaji o obsahu, zaměření, významu, autorovi, úpravě, určení apod. PRO BP JE POD ANOTACÍ MÍNĚN SPÍŠE ABSTRAKT PRÁCE