Zadání č. 5 – změna poměru výuky a překladů Prezentace na příslušných seminářích v úterý 28.4. ve čtvrtek 30.4. Prezentující (jednotlivec n. 1 z teamu) má povinnost odevzdat PowerPointovou prezentaci a dokument ve Wordu, který bude obsahovat komentář k jednotlivým slidům prezentace, v případě prezentování na úterním semináři nejpozději v neděli 26.4. do 20:00 na čtvrtečním semináři nejpozději v úterý 28.4. do 20:00 do Odevzdávárny předmětu. Nesplnění této povinnosti bude bráno jako nesplnění požadavků připuštění ke zkoušce. Zadavatel: Slůně – svět jazyků Slůně má 2 divize: - jazyková škola – která zajišťuje veškerou výuku cizích jazyků - překladatelská a tlumočnická agentura – která zajišťuje překlady a tlumočení Slůně – svět jazyků působí na trhu jazykových služeb již 11. rokem a to po celém území České republiky, s kamennými pobočkami v Ostravě, Brně, Praze a Plzni. Z těchto 4 měst se rekrutuje většina firemních klientů jazykových kurzů. Klienti překladů jsou především z Moravskoslezského kraje, Prahy, Jihomoravského kraje a pak rovnoměrně rozloženi po celé ČR. Rozdíly v prodeji služeb jednotlivých divizí: - jazyková škola: o primárně obsluhuje region, ve kterém sídlí, především dané města – Ostravu, Brno, Prahu a Plzeň. Klienty v ostatních městech, kde Slůně nemá pobočky, firma obchodně neoslovuje. Přesto je schopna zajisti výuky i v městech, kde pobočky nemá. Toto se děje především pro celorepublikové klienty, které učíme ve více lokalitách. o nejdůležitější je firemní klient, který tvoří cca 95 % obratu jazykový školy. Zbytek tvoří široká veřejnost – samoplátci. o firemního klienta Slůně získává především osobním kontaktem a ve výběrových řízeních. Pokud klient podepíše smlouvu o výuce, většinou zůstává na delší časové období a objem odběru hodin v průběhu školního roku kolísá jen mírně. o pokles poptávky v letních obdobích a kolem Vánoc, tzn. červenec, srpen a prosinec. o pro prodej jazykových kurzů je důležité oslovit pracovníky na HR odděleních firem. o prodej služeb je realizován na všech pobočkách. - překladatelská agentura: o obsluhuje klienty celé republiky. U jediné služby – soudní překlady – je nutný osobní nebo poštovní kontakt s klientem. U všech ostatních služeb probíhá komunikace elektronicky – emailem. o nejdůležitější je firemní klient, který tvoří cca 95 % obratu překladatelské agentury. Zbytek tvoří široká veřejnost – samoplátci. o klienta Slůně získává především přes firemní www stránky, direkt mailem a osobními schůzkami. o při získání jednotlivé zakázky nemá firma jistotu dlouhodobé spolupráce ani stálého přílivu dalších překladů. Proto získávání nových a nových zakázek je pro toto oddělení velmi důležité. Taky objem odběrů u jednotlivých klientů velmi kolísá, tzn. běžně se stává, že klient odebere překlady v lednu za 100 tisíc, v únoru nic a v březnu za 10 tisíc. Toto je prakticky nepředvídatelné. o v průběhu roku firma registruje menší kolísání odběrů služeb, především v době čerpání letních dovolených. Kolísání však zdaleka nedosahuje velikosti u jazykové školy. o pro prodej překladů a tlumočení Slůně neví, koho ve firmě oslovit. Někdy o zadávání zakázky rozhoduje asistentka GŘ, někdy marketingový ředitel, někdy výrobní referent. o prodej služeb je realizován na všech pobočkách, realizace zakázek probíhá centralizovaně v Ostravě a Praze. Strategický cíl: Do konce roku 2011 dosáhnout poměru výuky a překladů 50 : 50 Obrat celé firmy za rok 2009 byl cca 31,5 miliónu korun. Poměr jednotlivých divizí však byl 70 : 30 ve prospěch jazykové školy. Tzn. jazyková škola generuje roční obrat cca 22 mil a překladatelská agentura generuje roční obrat „jen“ 9,5 mil. Tento poměr není dobrý především z hlediska sezónnosti jazykové výuky. V létě nastává pokles výuky o cca 70% a celou firmu „živí“ jen překlady. Proto je pro Slůně strategicky velmi důležité, aby se poměr obou divizí dostal na rovnocenných 50 : 50. Vývoj poměru výuky a překladů (První údaj je výuka, druhý překlady): Do roku 2003 nesledováno. 2004 - 80 : 20 2005 - 80 : 20 2006 - 75 : 25 2007 - 72 : 28 2008 - 70 : 30 Rozpočet: Rozpočet na marketingovou komunikaci na rok 2009 je stanoven na cca 600 tisíc korun. Z toho je 100 tisíc korun věnováno na podporu Skype výuku. Zbývající část peněz je možno využít na splnění tohoto cíle. Je však třeba mít na paměti, že v případě vyčerpání celé částky nebude již možné realizovat v průběhu roku žádné další aktivity nesouvisející s naplněním tohoto cíle. Částečná analýza prostředí: Firma se pohybuje na velmi konkurenčním trhu, kde se setkává s lokálními a celorepublikovými firmami - konkurenty. Slůně – svět jazyků zaujímá dobré postavení v oblasti překladů a tlumočení, kde je jedničkou na trhu co do počtu překládaných jazyků – Slůně jich zvládá 103. (viz. seznam na www.slune.cz) Na trhu ale soupeří s firmami z celé republiky, protože 90 procent překladů se realizuje přes email, tzn. není nutná fyzická přítomnost dodavatele a odběratele služeb. Trh se jeví jako nasycený, kde nově vznikající firmy musí ukrojit z již rozděleného koláče překladatelských služeb. V současné celosvětové ekonomické situaci je cítit mírný pokles trhu – řádově 10-15%. Slůně je členem Asociace českých překladatelských agentur a do několika měsíců bude zavádět software pro počítačovou podporu překladů – TRADOS. Poslední novinkou je zavedení víkendových překladů – tzn. překlad Slůně převezme a zpracuje taky o víkendu. V oblasti jazykové výuky se firma potýká s konkurencí lokální (v Ostravě cca 15 jazykových škol, v Brně cca 30 JŠ, v Praze cca 200 JŠ a v Plzni cca 15 JŠ) a dále konkurencí celorepublikovou – tzn. jazykových škol, kterou jsou schopny zabezpečit výuku ve více místech najednou pro jednoho klienta. Toto jsou většinou pražské jazykové školy. V oblasti výuky není cítit změna ve velikosti trhu. Odběratelé jazykových kurzů se více aktivně zajímají o dodavatele, jeho služby a komplexnost řešení. Slůně je členem Asociace jazykových škol a agentur České republiky. Poslední novinkou u jazykové školy je zavedení výuky přes Skype – tzn. výuku je možno realizovat odkudkoli. Pro firmu jsou důležití především firemní zákazníci, nejlépe celorepublikoví, kteří zajišťují pravidelný příjem z firemní jazykové výuky. Slůně – svět jazyků se stalo vítězem regionální soutěže Firma roku v MS kraji v roce 2008. Podle výzkumů konkurence se Slůně – svět jazyků pohybuje ve středním cenovém pásmu, tzn. na trhu existují levnější, ale i dražší konkurenti. Dle interních výzkumů vyplývá, že levnější konkurence nenabízí srovnatelné služby (většinou poskytují nižší úroveň), cenově vyšší konkurence neposkytuje výrazně lepší služby. Slůně – svět jazyků má za cíl být vnímána jako renomovaná jazyková společnost, která je schopna zajistit komplexní jazykové služby (jazykovou výuku, jazykový audit, vydávání certifikátů, překlady a tlumočení, vč. výjezdu do zahraničí) na prvořadé úrovni za dostupné ceny. Marketingová komunikace: Kolik peněz jde do marketingové komunikace? Údaje v tisících korun, za celou firmu. rok 2005 – 790 rok 2006 – 1000 rok 2007 – 600 rok 2008 – 800 V roce 2008 firma zaměstnala marketingového pracovníka, který má za úkol rozvíjet marketingové aktivity firmy. V témže roce firma prodělala rebranding, zavedla 2 nové služby (víkendové překlady a Skype výuku) a vyhrála soutěž Firma roku 08 v MS kraji. Marketingová komunikace byla postupem času odkloněna od celorepublikových a lokálních tištěných médií k větší komunikaci přes internet. Dále bylo založeno telemarketingové oddělení firmy, které má za úkol sjednávat potřebný počet obchodních schůzek za účelem osobní prezentace služeb firmy. Dále firma v loňském roce začala komunikovat s novináři a vydávat vlastní tiskové zprávy, což mělo pozitivní dopad na citace v médiích, články o firmě a rozhovory s vedením firmy. Propagace probíhá touto formou: - internetová prezentace na www.slune.cz - internetové vyhledávače – placené odkazy na www.seznam.cz, www.google.cz, www.centrum.cz, a specializované odkazy na jazykovou výuku, např. www.educity.cz, www.jazykovky.cz, www.jazykove-skoly.cz, apod. - cedule před našimi pobočkami v Ostravě, Brně a Plzni - sponzoring plesů - poukaz jako výhra v tombole - direct mailing –elektronicky, - osobní schůzky. Součástí marketingové komunikace je také soutěž o Notebook na www.slune.cz/soutez. Rozpočet na marketingovou komunikaci na rok 2009 je stanoven jak již bylo uvedeno výše na cca 600 tisíc korun, na rok 2010 předpokládáme navýšení na 800 tisíc korun. Pro více informací o firmě doporučuji prostudovat následující stránky: www.slune.cz, část „jazyková výuka“ a „překladatelská agentura“ a dále především: http://www.slune.cz/informace-pro-media.htm http://www.slune.cz/firma-roku-2008.htm Pro zajímavost uvádíme vývoj log Slůněte. První logo od vzniku firmy do listopadu 2003: Druhé logo, používané od listopadu 2003 do léta 2008: Logo současné, používané od srpna 2009: Zadání zpracoval a zároveň kontaktní osobou pro doplňující info je: Ing. Petr Pasek, ředitel Emai: petr@slune.cz Skype: petr.pasek Při dotazech prosím o stručnost a konkrétnost. Na dotazy reaguji do 26. 3. Poté jsem 2 týdny mimo ČR bez přístupu na email. Děkuji. V Ostravě, dne 15. 3. 2009