Mezinárodní management II Internacionalizace podniku Úvod Internacionalizace podniku popřípadě podnikových činností je spojena se zabezpečováním dlouhodobých podnikových cílů ­ koncepce + strategie. Důvod: mezinárodní prostředí ve které se realizuje konkurenční výhoda, případně ji dále prohlubuje. Pro internacionalizaci se v některých případech stává i jedinečná příležitost. Příklad Prvního historického Oscara pro naši republiku v kategorii nejlepší filmové písně dostala Markéta Irglová s Glenem Hansardem za song Falling Slowly z filmu Johna Carneyho Once, který den předtím obdržel navíc Spirit Awards za nejlepší zahraniční snímek. Kandidatura písně Falling Slowly byla kontroverzní. Píseň vznikla o pět let dřív než snímek Once, díky němuž byla nominována. Kvůli zpochybněné nominaci zasedla nominační komise, spolehla se na ujištění tvůrců, že píseň napsali pro film Once. Zdroj: www . tyden. cz 25.2.2008 Příklad Poláci objevili nestárnoucí píseň Ivana Mládka Jožin z bažin. Klip starý 30 let se rázem stal hitem. Vznikla již disko verze, mládež napodobuje taneční kreace Iva Pešáka. "Józek z bagien", jak se polsky skladba nazývá, poráží v hitparádách písničky současných tvůrců. Mládek tak stanul po boku jiných českých zpěváků, jako je Helena Vondráčková, kteří slaví v Polsku úspěch. Zdroj: www.seznam.cz Internacionalizace Pro rozhodování ohledně podnikové internacionalizace platí: 1. Výhoda hromadné výroby = vývoz 2. Amortizace nákladů na V&V = licence 3. Cílový trh je větší = společný podnik Vstup na zahraniční trhy Je ovlivněn: * Jazyk ­ rozdíly * Spotřebitelské zvyklosti * Konkurence domácích a zahraničních výrobců * Doprava a pojištění (kabotáž) * Cenové, platební i měnové podmínky (Euro/USD) * Legislativní předpisy (obal, clo, jakost) * Rizika Vstup na zahraniční trhy Příklad: Prezentace vstupů na trh EU PP, a.s. Internacionalizace podniku Internacionalizace podniku Rizika (dle Dvořáčka) Ekonomická: * Ceny zdrojů a jejích vývoj * Hodnota aktiv * Vývoj obchodní bilance největších ekonomik světa (USA, Německo) * Hrozba finančních krizí * Růst ekonomiky významných zemí ,,odběratelů". Rizika (dle Dvořáčka) Geopolitická: * Terorismus * Organizovaný zločin * Míra korupce * Země se zbraněmi hromadného ničení * Ohniska napětí a válečných konfliktů Rizika (dle Dvořáčka) Sociální: * Náboženské nepokoje a s tím spojený radikalismus * Dopad globalizace a liberalizace * Regulace ekonomiky * Demografický vývoj * Migrace obyvatelstva * Epidemiologická a zdravotní hlediska * Reakce na technický rozvoj Rizika (dle Dvořáčka) Environmentální: * Ekosystémy * Klima a jeho změny * Přírodní zdroje a jejich vzácnost * Katastrofy * Znečištění a jeho dopady Vývoz Vstup na zahraniční trhy prodejem svých produktů Předpoklad: * Teritoriální průzkum trhu ­ místní trh a jeho obsazení na základě analýzy informací prostřednictvím SLEPT analýzy. * Komoditní výzkum trhu ­ zaměřen na produkt na daném trhu ­ oborová analýza. Vývoz Důvody pro volbu vývozu: * Nárůst obratu a postavení na trhu * Nižší závislost na trzích, kde společnost působí * Transfer know-how * Potenciál podnikové expanze s umístěním přebytečné kapacity * Informace o zahraniční konkurenci Vývoz Dopady vývozních operací: * Podpora prodeje ­ nový koncept * Nárůst dodatečných administrativních nákladů * Volba vhodných lidských zdrojů * Ekonomika vývozu (doba splatnosti, balení, financování) * Získání exportních povolení Vývoz Vývoz - nástroje Mezi základní nástroje a s tím spojené požadavky patří: Platební styk Kupní smlouva Financování exportní operace Bankovní záruky Cla a ostatní finanční plnění (DPH) Podpora vývozu stát + ostatní Společné podnikání bez kapitálové spoluúčasti Jedná se o volnou formu společného podnikání: * Obchodní zástupce * Reprezentant * Prodej licence * Výměnné obchody Společné podnikání bez kapitálové spoluúčasti Obchodní zástupce: Nabízí produkty jedné nebo několika firem. Jeho úloha se omezuje na prodej a poradenské služby. Obchodní zástupce je samostatný a pracuje na základě provize. Společné podnikání bez kapitálové spoluúčasti Reprezentant Nabízí výrobky pouze jediné firmy. Tyto výrobky představují úplný sortiment zboží zastupované společnosti. Výběr určen podmínkami v místě působnosti. Spolupracovníci reprezentanta jsou zaměstnanci firmy. Společné podnikání bez kapitálové spoluúčasti Prodej licence: Předání know-how formou: * Technické dokumentace * Technické asistence * Zaškolením Se zaplacením licenčního poplatku. Společné podnikání bez kapitálové spoluúčasti Výměnné obchody jsou formy pro vybranné obchodní aktivity: * Barter ­ zboží za zboží * Kompenzační obchod akceptace platby zbožím se zapojením třetí osoby * Obchod se zpětným nákupem (offset vlastní produkce) * Paralelní obchod (offset cizí produkce) Investování v zahraničí Patří mezi základní formy v pronikání na zahraniční trhy. Rozdělujeme na: 1. Portfolio kapitál 2. PZI ­ přímá zahraniční investice Cílem je především: * Proniknutí na zahraniční trhy * Dosažení rentability, která je vyšší než v tuzemsku * Zajištění návratnosti vložených prostředků * Bezpečnost investování * Likvidita podnikání Stupně internacionalizace Je spojena s aktivitami v globálním prostředí V členění na: * Domácí * Internacionální * Multinacionální * Globální Stupně internacionalizace Domácí organizace operuje v jedné zemi, je typická pro nově vzniklé společnosti s omezenou geografickou oblastí. Internacionální organizace firma začíná uspokojovat potřeby zákazníků v zahraničí. Jedná se o první zastoupení ve formě divize. Požadavky na manažery jsou spojené s důrazem na kulturní odlišnosti zemí.Požadavek je spojen s právními a ekonomickými podmínkami zemí, v nichž operují. Stupně internacionalizace Multinacionální organizace mají pobočky v několika různých zemích a své obchodní aktivity realizují v cizině. S tím je spojen požadavek na komplexnost aktivit spojených s působností ve více zemích. Globální organizace je představována aktivním přístupem k identifikaci potřeb a příležitostí na globálním trhu. Je decentralizovaná z pohledu rozhodování a kulturní odlišnost je definovaná jako silná stránka.