Veletržní průmysl v Evropské unii a ve světě Obsah • Veletržní průmysl v ČR • Veletržní průmysl ve světě a v Evropě • Veletržní průmysl v Německu • Výstavní trhy střední Evropy • Další země světa • Zahraniční a národní veletržní svazy Veletržní průmysl v ČR - základní údaje 2007 - subjekty působící ve výstavnictví Český veletržní průmysl - základní údaje za rok 2007 n Základní statistické ukazatele: l Výstavní plocha: 1.023.754 m2 (z toho 74,4% audit) l Počet vystavovatelů: 30.116 (z toho 65,7% audit) l Počet návštěvníků: 2.872.119 (z toho 69,9% audit) n Počet pořadatelů v ČR – cca 35 n Počet veletržních akcí v ČR – ročně 190 – 230 l 2007: 196 akcí, z toho 102 auditovaných (52%) n TOP 5 pořadatelů (auditovaný trh) l Veletrhy Brno l Incheba Praha l Výstaviště České Budějovice l ABF Praha l Flora Olomouc (počet vystavovatelů, návštěvníků) x Ostravské výstavy (plocha) BRNO veletržní areál BVV PRAHA veletržní areály Holešovické výstaviště n Majitel výstaviště – město Praha n Provozovatel - od roku 1992 Incheba Praha n 2004 – podepsána nová smlouva o pronájmu s dobou trvání na 60 let n Roční nájemné činí 20 mil. Kč. n Plocha 32 ha n Brutto výstavní plocha 15.000 m2 n Výstaviště využívají: AOV, Arrow Trade, Auto Štangl, Atemi, Beauty Expo,Incheba Praha, MIP Group, Progres Partners Advertising, Střechy Praha, Agentura Triumf, Svět zábavy, Svět knihy, Vego Praha Rozvojové plány n zahájení výstavby multifunkční haly ( 16.000 m2 = největší hala ve střední Evropě ) – dokončení 2007. Hala bude určena také pro kulturní a sportovní akce – VÝSTAVBA ZATÍM NEZAČALA n Výše investice 300 mil. Kč PRAHA – veletržní areály Holešovice - současnost PRAHA – veletržní areály Holešovice – současnost PRAHA – veletržní areály Holešovice – současnost PRAHA – veletržní areály Holešovice – rozvojové plány PRAHA veletržní areály PVA Letňany n PVA, a.s. založena v roce 1997 mezi Prahou (11%) a ABF, a.s. (89%) n PVA Servis s.r.o. založený v roce 2001: - 50% Terinvest, spol s r.o. - 50% ABF, a.s. n Brutto výstavní plocha 33.000 m2 n Celková rozloha areálu 105.000 m2 n Výstaviště využívají: ABF, Dart, Europrodex , MADI, Terinvest, YACHT Rozvojové plány n Květen 2006 – vstup strategického partnera SPGroup do společnosti ABF (SPGroup vlastní 66,5% akcií) n Do výstavby výstaviště jsou plánované investice ve výši 12 mld. Kč n Projekt počítá s postupnou výstavbou až 130.000 m2 výstavních ploch a dalších 120.000 m2 dalších objektů ( hotely, obchodní a administrativní budovy a komerční nemovitosti ) n Areál je napojen na metro – u areálu je konečná stanice trasy C2 metra n PVA předpokládá, že v případě kandidatury Prahy na pořádání olympijských her by mohly být nové výstavní pavilony využity pro některé sporty PRAHA veletržní správy INCHEBA PRAHA n Podíl na trhu 2007 - audit + neaudit 9,2% n Podíl na trhu - pouze audit 12,3% n TOP PROJEKTY: Holiday World, Motocykl, Pragointerier, Pragomedica, Pragodent ABF PRAHA n Podíl na trhu 2007 - audit + neaudit 4,9% n Podíl na trhu - pouze audit 6,6% n TOP PROJEKTY: For Arch, For Industry, For Family, Auto Praha TERINVEST PRAHA n Podíl na trhu 2007 - audit + neaudit 4,3% n TOP PROJEKTY: Amper, Sport Prague, Lodě a Karavany, Tendence, Dřevostavby Výstaviště České Budějovice n Rok 1994 – privatizace – vznik Park Centrum,a.s. n Rok 1997 - přijat nový název - "Výstaviště České Budějovice a.s.„ n Podpůrný garanční rolnický a lesnický fond (jde o a.s. MZe ČR) vlastní 88% akcií n Areál charakterizuje provázanost výstavních ploch s přírodou n Velikost areálu cca 29 ha, 21 pavilonů Ostatní pořadatelé v ČR Ostravské výstavy a.s. n Založeny 1998 n 100% vlastník – Statutární město Ostrava n Lokace: Výstaviště Černá Louka n Areál: 6 ha, 3 pavilony n TOP PROJEKTY: Střechy, pláště, izolace, Dům a byt, Infotherma (Agentura Inforpres) Výstaviště Flora Olomouc n Založeno 1966, od roku 2000 je 100% vlastníkem město Olomouc n Lokace: Výstaviště Flora Olomouc n Areál: 4 400 m2, 4 pavilony n TOP PROJEKTY: Flora Olomouc Veletržní průmysl ve světě a v Evropě Celosvětový veletržní a výstavní trh Celosvětový veletržní a výstavní trh - počet areálů a výstavní plocha Celosvětový veletržní a výstavní trh ü dle výstavní kapacity v pavilonech Celosvětový veletržní a výstavní trh ü dle výstavní kapacity v pavilonech Srovnání ceny za pronájem plochy ü průměrná cena za m2 5 největších světových hráčů Veletržní průmysl & ekonomika n Globalizace má za následek - zintenzivnění mezinárodní soutěže ve veletržním průmyslu - masivní koncentraci veletrhů, provázenou vznikem integrované podniky s významnými obraty. Vzniká „ světová liga veletržního hospodářství“ n Veletržní správy hledají možnosti kooperace na třetích trzích - cílem je úspora nákladů, společný management n Internacionalizace probíhá ve dvou směrech - Na evropských veletrzích se zvyšuje podíl zahraničních vystavovatelů a návštěvníků - na tyto trhy se tlačí výrobci a obchodníci z Asie - konkurenceschopní výrobci ze zemí střední Evropy hledají odbyt na trzích západní Evropy - Špičkové evropské veletrhy jsou vyváženy do zahraničí - veletržní průmysl se přesouvá blíž k odbytovým trhům s potenciálem růstu ( Čína, Rusko, Spojené arabské emiráty, Indie..) n Velcí hráči na trhu ( pořadatelé špičkových veletrhů ) se výrazněji profilují vůči regionálním veletržním správám Veletržní průmysl v Německu Veletržní města v Německu V čem je síla německého výstavnictví n Ročně je pořádáno okolo 310 veletrhů, z toho polovina je mezinárodních (141 v roce 2007 ) n Konají se se zde dvě třetiny všech světových špičkových projektů n Sídlí zde 10 nejsilnějších pořadatelů veletrhů světa n Silné oborové svazy spolupořádají řadu veletrhů. Společně s leadery branže určují, kde se veletrh uskuteční, podílejí se na atraktivnosti koncepce a také na výnosech n Ústřední poloha země a výborná dopravní dostupnost V čem je síla německého výstavnictví n Špičkové veletrhy jako globální značky l Veletrhy se stávají místem setkání globalizovaných obchodů l posiluje se mezinárodnost (některé veletrhy dosahují více než 60% podílu zahraničních vystavovatelů) n Veletrhy jsou informační a obchodní základnou asijských dovozců l od konce 90 let došlo k nárůstu asijských vystavovatelů i návštěvníků o cca 60% n Veletrhy se vyznačují: l Vysokou profesionalitou vystavovatelů l Globálně orientovaným marketingem veletržních společností l Moderními pavilony a dobrou infrastrukturou areálů Data & fakta 1998 - 2007 Data & fakta 2003 – 2007 ü počet veletržních akcí Data & fakta 2003 – 2007 ü mezinárodní veletrhy Data & fakta 2003 – 2007 ü regionální veletrhy Vývoj ukazatelů 2006/2007 Data & fakta 2007 ü pouze auditované statistiky n Předpokládané údaje mezinárodních veletrhů: l Nárůst pronajaté plochy o 4,6% (tj. o 296 tis. m2) l Nárůst počtu vystavovatelů o 3,8% (tj. o 6 tis.) l Vzrůst počtu návštěvníků o 2% (tj. o 207 tis. ) è Mezinárodní veletrhy dosáhly nejlepší výsledek od roku 2000 § Dosažený růst však probíhá na úkor rentability (CENA!) § Ve srovnání s rokem 2006 však došlo v roce 2007 k nárůstu obratů většiny veletržních společností. l Obrat veletržních společností se za rok 2007 pohyboval kolem hranice 2,5 mld. € n Roste mezinárodnost projektů, ze zahraničí byla: l Více než 1/2 vystavovatelů - Výrazný nárůst zejména vystavovatelů z Evropy (+ 3%, celkem 90 tis. účastí) – IT, SPA, UK, NL, RUS, CRO, HU l Zhruba 1/3 odborných návštěvníků Budoucnost: růst významu veletrhu v komunikačním mixu Německé veletrhy v roce 2008 ü předpoklad n Německé veletržní společnosti předpokládají, že rok 2008 bude rokem rekordů Předpoklad AUMA: l 154 mezinárodních veletrhů l 180 000 vystavovatelů (+3% ve srovnání s r.2007) è Překonání špičkových let 2000 a 2001 l 10,8 mil. návštěvníků (+2% ve srovnání s r.2007) l 6,9 mil. m2 pronajaté plochy (+2% ve srovnání s r.2007) l Předpokládaný obrat 2,75 mld. EUR (2006: 2,6 mld. EUR) Německé veletrhy v roce 2009 138 mezinárodních akcí è předpoklad: § 160 tis. vystavovatelů § 10 mil. návštěvníků § 6 mil. m2 pronajaté plochy Důsledky světové ekonomické krize: § Dříve vedoucí obory se stanou problémovými (např. automobilový průmysl) § Úsporná opatření firem (omezování účasti na veletrhu, pokles odborných návštěvníků) § Dopad ve 2. polovině 2009 § Pokles obratu veletržního průmyslu o 20-30% TRENDY: Obory, které se potýkají s potížemi n Veletrhy zaměřené na spotřební zboží l Silná konkurence hypermarketů, které přebírají v tomto segmentu prezentační funkci veletrhů l Inflace veletrhů – takto zaměřené projekty probíhají takřka ve všech veletržních městech, často jsou spojené s events. l „zasmušilá“ kupní nálada n Pokles zájmu byl zaznamenán i v jiných odvětvích v důsledku finanční krize: l móda l automobilový průmyls l nábytek a kancelářské potřeby l řemesla l investice TRENDY: Očekávaný pozitivní vývoj n ODBORNĚ zaměřené akce n Dynamická odvětví se přiklání k monotématickým projektům l Nanotechnologie, bio-…, obnovitelné zdroje energie, úspory energií, ekologie, zdraví n Propojení veletrhů s kongresy (zatraktivnění pro vystavovatele i odborníky, snazší oslovení relevantní cílové skupiny)  Německo je v evropském měřítku nejlepší kongresová destinace n Internacionalizace veletrhů n Koncentrace místa konání veletrhů n Optimalizace infrastruktury a rozšíření servisní nabídky n Snaha o zavedení standardů ISO pro veletržní průmysl • Snaha UFI o zprůhlednění a sjednocení veletržních statistik TRENDY: Přidaná hodnota veletrhů n Programy podpory účasti - podpora mladých inovativních podniků na mezinárodních veletrzích - podpora startu mladých veletržních tvůrců - podpora firem, které se veletrhu účastní poprvé n Nabídka „komplexních řešení marketingu a odbytu“ - těžiště se přesouvá na služby, jejichž nabídka se rozšiřuje - paleta služeb sahá od zajištění ubytování až po komplexní realizaci účasti - Zlepšuje se marketing návštěvníků n Nové balíčky - Messe Card, balíček pro VIP hosty apod. n Business-Matching mezi vystavovateli a návštěvníky - nabízí efektivní plánování návštěv – v důsledku kratší doby pobytu na výstavištích n Online-Community (www komunikace organizátora) - vystavovatelé představují výrobky na webu celoročně - Internet (kontakt vystavovatelů s nakupujícími, zlepšení služeb veletržních správ) n Vzdělávání vystavovatelů TRENDY: Kooperace a internacionalizace n Kooperace veletržních správ na národní i mezinárodní úrovni l „velcí hráči pro velké trhy“ l Např. Deutsche Messe a Fiera Milano (Čína, Rusko, Indie, Brazílie), Norimberk a Mnichov (Bayern plus) n Internacionalizace - vývoz úspěšných projektů do zahraničí l Stagnace na domácím trhu nutí veletržní správy hledat potenciál na zahraničních (zejména asijských) trzích – posilování zahraničního obchodu è Cíle strategie l Etablování německých pořadatelů v zahraničí ( budování nových výstavišť, např. SNIEC v Šanghaji – jde o kooperaci Deutsche Messe Hannover, Messe Düsseldorf a Messe München ) l Export úspěšných veletržních témat l Transfer know-how evropského standardu veletrhů l Efektivní podpora vystavovatelů a návštěvníků při mezinárodních aktivitách l Pomoc malým a středním firmám při vstupu na nové perspektivní trhy, nabídka vhodné komunikační platformy l Akvizice nových vystavovatelů a návštěvníků na veletrhy v Německu è Prioritní teritoria expanze l Hospodářské regiony v Asii (Čína, Japonsko, Indie, Thajsko, Korea, Vietnam) l Země střední a východní Evropy (Rusko, Spojené arabské emiráty) Problémy německého veletržního průmyslu n „ Kanibalizace“ = odlákání stávajících projektů do nových výstavních prostor l Důvody: Zvyšující se konkurence mezi veletržními správami l Tento trend se patrný i v Itálii ( Fiera Milano usiluje o přestěhování projektů konkurenčních veletržních správ na její nové výstaviště – btto plocha 530.000 m2, ntto 260.000 m2) n Kopírování témat veletrhů pro stejné cílové skupiny, mnohdy v bezprostřední geografické blízkosti l Problémy: tříštění zájmu vystavovatelů, návštěvník nezíská soustředěné informace na jednom místě l Důsledky: rušení projektů pro nezájem vystavovatelů, např. Reallocation Lipsko, FabForm Norimberk, Veletrh dětské knihy v Kolíně, Veletrh venkovní reklamy ve Frankfurtu n Budování nových výstavních ploch, přestože je v zemi příliš mnoho nevyužitých kapacit = expanze není vyvážena stoupající poptávkou. l V roce 2007 se výstavní plochy rozšířily o 1,8% na 2,76 mil. m2. Celkem je 30% nadbytečné výstavní kapacity. l Důvody: vlastníci veletrhů ( města, spolkové země ) sázejí spíše na rentabilitu, než zisk l Důsledky: nadbytečná nabídka tlačí dolů ceny za plochu ( dumpingové ceny ) l Problémy: malá vytíženost výstavišť, ztráty platí daňový poplatník l Východisko: privatizace veletrhů, která by zamezila mrhání státních prostředků „BIG FIVE“ Klíčoví hráči na německém veletržním trhu Profil Messe Frankfurt Messe Frankfurt Profil Messe Düsseldorf Messe Düsseldorf Profil Messe München Messe München Profil Messe Hannover Messe Hannover Profil Kölnmesse Kölnmesse Výstavní trhy střední Evropy Veletrhy v Evropě Objem trhu ročně dle odhadu UFI ( The Global Association of the Exhibition Industry ) n 1,5 milionů vystavovatelů (z toho ČR 35 – 40 tis.) n 160 milionu návštěvníků (z toho ČR > 3 mil.) n cca 300 velkých měst n cca 3600 veletrhů a výstav ročně Výstavní trh s auditovanými statistikami tvoří jednu třetinu trhu n 512.000 vystavovatelů n 49,5 milionu návštěvníků n 21,5 milionu m2 n 1.415 veletrhů a výstav, z toho - 45% je určeno pro odborníky - 30% pro širokou veřejnost - 25% pro B2B a B2C V ČR se audituje cca 50% veletržních akcí Veletržní trh střední Evropy a Německa v letech 2006/2007 Vývoj trhu ve střední Evropě a Německu (výstavní plocha v m2) Podíl organizátorů na trhu střední Evropy v roce 2007 Mezinárodní projekty 2007 Výstavní trhy střední Evropy ü specifika n Působnost mezinárodních veletrhů nepřesahuje významně národní nebo středoevropské hranice è nenaleznete zde žádný veletrh, který je č. 1 v celoevropském nebo světovém kontextu n Země střední Evropy zaručují vyšší podíl návštěvníků jak ze zemí střední Evropy, tak ze zemí bývalého Sovětského svazu (není jazyková bariéra, historické vztahy) Bauma 2007 Mnichov For Arch 2008 PVA Letňany, Praha Výstavní trhy střední Evropy ü specifika n Nejsou podstatné rozdíly oproti „západním“ standardům n Úroveň infrastruktury výstavišť je na různé úrovni (např. areály Brno a Vídeň se řadí mezi TOP….) ExpoReal 2007 Mnichov ISH 2007 Frankfurt n. Mohanem For Arch 2006 PVA Letňany, Praha For Arch 2008 PVA Letňany, Praha ExpoReal 2007 Mnichov Outdoor 2008 Friedrichshafen For Arch 2007 PVA Letňany, Praha Energiesparmesse 2008 Wels, Rakousko ISH 2007 Frankfurt n. Mohanem For Arch 2008 PVA Letňany, Praha Ostatní země světa Zahraniční a národní veletržní svazy a) mezinárodní audit FKM, CENTREX UFI INTEREXPO, CEFA…. b) národní AUMA SOVA ČR Profil FKM n FKM – Gesellschaft zur Freiwilligen Kontrolle von Messe- und Ausstellungszahlen provádí audit statistických údajů pro své členy n V současnosti je členem FKM 72 organizátorů veletrhů a výstav n Cíle společnosti - Zajistit transparentnost veletržních statistik přihlášených veletrhů dle jednotných pravidel v členění plocha, vystavovatelé, návštěvníci a údaje o návštěvnické struktuře - Vydávat publikace FKM s auditovanými veletrhy - Předávat auditovaná data do databáze AUMA Profil CENTREX n Svaz „ CENTREX“ - International Exhibition Statistics Union byl založen v roce 1997 n Jde o profesní organizaci s dopadem na centrální a východní Evropu. Zakládajícími členy byly 4 veletržní správy: HUNGEXPO Budapešť, INCHEBA Bratislava, Veletrhy Brno a MTP Miedzynarodowe Targi Poznanskie Poznaň. V současné době má CENTREX 16 členů n Hlavní cíle svazu - Zajištění transparentnosti statistických dat dle jednotných pravidel výstavní statistiky mezi členy svazu a její rozšíření mezi další organizátory veletrhů - Podpora veletrhů jako prostředku marketingové komunikace obecně - Spolupráce se zahraničními profesními sdruženími ( člen UFI, kooperující partner AUMA ) Profil UFI n UFI – The Global Association of the Exhibition Industry sdružuje 334 veletržních společností z celého světa, založeno v roce 1925 n „Pečeť UFI“ je pro vystavovatele, kteří hodlají participovat na cizích trzích, zárukou kvality certifikovaných veletrhů n Cíle svazu - dbá na dodržování standardů z hlediska mezinárodních aspektů - zajišťuje transfer know-how veletrhů - pečuje o odbornou výměnu informací, organizuje odborné vzdělávací semináře - zajišťuje studie a výzkumy trhu Profil AUMA n Svaz německého veletržního průmyslu AUMA byl založen v roce 1907 n Sdružuje špičkové svazy německého hospodářství, odborné svazy různých odvětví hospodářství vystavující na veletrzích, veletržní organizátory a realizační firmy zahraničních účastí, svazy poskytovatelů služeb pro výstavnictví ( výstavba stánků, design, logistika ) a svazy zabývající se kongresovou činností n Hlavní úkoly - Zastupuje zájmy veletržního průmyslu na národní a mezinárodní rovině vůči státním orgánům - Zajišťuje informovanost vystavovatelů a návštěvníků - Podporuje zahraniční marketing německých vystavovatelů - Angažuje se ve veletržním vzdělávání - Zlepšuje transparentnost trhu - Přebírá do své databáze veletrhů od FKM - Gesellschaft für freiwilligen Kontrolle von Messe- und Ausstellungenzahlen auditované statistické údaje - Koordinuje německé zahraniční aktivity Profil SOVA ČR n Profesní společenstvo vzniklo v prosinci 2001 sloučením několika profesních sdružení (SOVA + ČVVS + sekce veletrhů a výstav HK ČR) n Členy jsou organizátoři veletržních akcí a firmy zajišťující specifické služby pro veletrhy ( výstavba stánků ) – celkem 33 řádných členů a 4 čestní členové n Hlavní cíle - integrace a formování veletržního průmyslu ČR ve vztahu k mezinárodnímu trhu - podpora profesionality všech subjektů českého výstavního trhu - implementace mezinárodních standardů - ochrana hospodářských zájmů a prestiže pořadatelů veletrhů a výstav v ČR - podpora kvality, transparentnosti, koordinace a kooperace v českém veletržním průmyslu Děkuji za pozornost