SYSTÉMY ŘÍZENÍ PODNIKU OKRUHY OTÁZEK KE ZKOUŠCE V magisterském studiu 2007-2008 1. Historické příčiny vzniku systémového přístupu k zobrazování a analýze reálných objektů, podstata systémového přístupu. Kdo je to konceptor a jakou má úlohu? 2. Definice systému na objektu. Základní pojmy a vlastnosti systému. 3. Definujte nestrukturovaný a strukturovaný systém. Čím se od sebe odlišují? 4. Řízení systému. Rozdíl mezi projektováním a řízením systému. 5. Co je to rozlišovací úroveň systémů a jaká zásada musí být dodržena při zvyšování rozlišovací úrovně? 6. Co je obecná teorie systémů.. Definice stacionárního systému. V čem se liší stacionární a dynamický systém? 7. Co zkoumá kybernetika a jaké má strukturní součásti (obory)? 8. Vysvětlete rozdíl mezi stabilním rovnovážným a nestabilním rovnovážným stavem systému. Uveďte příklad systému v dynamické rovnováze. 9. Otevřené a uzavřené řízení. Princip zpětné vazby a její funkce v systému. 10. Informatika a informace, formalizované pojetí informace, entropie. 11. Významové pojetí informace, tvorba významových rovin informace. 12. Systém jako poznávaný řád. Pojem chaos a jeho vztah k systémovému myšlení. 13. Systémová dynamika. Rozdíl mezi lineárními a nelineárními systémy. Význam charakteru zpětné vazby pro chování systému. Atraktory. Příklady. 14. Vlastnosti složitých zpětnovazebních systémů. 15. Otevřené a uzavřené systémy.Měkké systémy a problémy jejich studia. Ekonomika jako dynamický systém – vlastnosti. 16. Podstata teorie chaosu a její přínosy pro obory ekonomie. 17. Pojmy model a originál. Systémové modelování a jeho využití. Simulace. 18. Typologie systémů (objektů). Příčiny vzniku typologií a jejich využití pro modelování. 19. Specifika sociálních systémů. Dvě pojetí podniku podle W.R.Scotta a význam tohoto rozlišení pro management. 20. Produkt a potenciál – dvě složky bohatství. Užití obou pojmů pro konstrukci modelu podniku. Souvislost úspěšnosti podniku s úrovní jeho organizovanosti. Pojmy relativní a absolutní stupeň komplexnosti podniku v prostředí. (Kopčaj.A., Řízení proudu změn. Všedním způsobem nevšední rozvoj firmy. Zákonitosti a metody řízení proudu změn. 1999) 21. Technický (technologický) subsystém podniku. Pět stupňů technické vyzrálosti managementu a princip jejich stanovení. Průměrný stupeň komplexnosti technického subsystému českého podniku a závěry pro praxi. (Kopčaj,A. Řízení proudu změn. Všedním způsobem nevšední rozvoj firmy. Zákonitosti a metody řízení proudu změn. 1999) 22. Sociální subsystém podniku. Pět stupňů komplexnosti sociálního subsystému podniku a energetizační strategie, užité pro jeho rozvoj. Průměrný stupeň komplexnosti sociálního subsystému českého podniku a závěry pro praxi. ( Kopčaj,A. Řízení proudu změn. Všedním způsobem nevšední rozvoj firmy. Zákonitosti a metody řízení proudu změn. 1999) 23. Podniková kultura. Principy, determinanty, charakteristiky, funkce a typy podnikové kultury. Podniková ideologie a podniková politika a způsoby jejich užití pro rozvoj komplexnosti podniku. (Kopčaj,A., Řízení proudu změn. Všedním způsobem nevšední rozvoj firmy. Zákonitosti a metody řízení proudu změn. 1999) 24. Zákon koridoru života. Dvě formy řízení změn, orientovaných na růst potenciálu a dvě základní strategie rozvoje komplexnosti podniku. Objektivní tendence urychlování změn v podniku, nezbytných k jeho udržení v koridoru života. Závěry pro podnikovou praxi. (Kopčaj,A. Řízení proudu změn. Všedním způsobem nevšední rozvoj firmy. Zákonitosti a metody řízení proudu změn. 1999) 25. Historické etapy rozvoje informačních technologií v podnicích. Přínosy IT pro současnou podnikovou praxi. Vztah informačního systému podniku a účetnictví. 26. Vývojové tendence podnikových informačních technologií v poslední dekádě 20.století. 27. Business inteligence. Obsah pojmu a příklady rozhodovacích úloh, které napomáhají tyto systémy řešit. 28. Tři typy analytických instrumentů využívaných v informačních systémech (v systémech business inteligence). Jejich určení a význam pro management. 29. Požadavky, kladené na informační systémy podniků. Funkční vymezení IS podniku. Příklad. 30. Funkční a procesní architektura informačních systémů. Aplikační architektura IS - přehled informačních systémů pro jednotlivé stupně řízení. 31. Executive Information System. Nedostatky v řízení podniku, které tento systém odstraňuje. Předpoklady, které musí EIS mít, aby tuto funkci plnil. Kdo systém EIS používá? 32. Enterprise Resources Planning. Komu je ERP určen a jaké úlohy podporuje? Vazby na CAD, CAE, CAM, Manufacturing Execution System. 33. Systémy horizontální integrace podniku SCM/APS a CRM. Jejich určení, funkce a přínosy. kdo systémy SCM/APS a CRM v podniku používá? 34. Základní principy TOC - pojetí cíle organice dle TOC, metriky TOC (důvody jejich využití, definice, požadované trendy), vliv omezení na organizaci (třídění omezení, příklady). (Basl, J. a kol. Teorie omezení v podnikové praxi : zvyšování výkonnosti podniku nástroji TOC. 2003.) 35. Princip metody BSP. K čemu je metoda BSP určena, kdo ji provádí a jak při tom postupuje? Uveďte pouze jednotlivé fáze postupu. Uveďte stručně princip použití informačního kříže. Jaký je výsledek? 36. Co je to projekt a jaké má vlastnosti. (Přednáška – viz učební matriály na IS) 37. V čem spočívá řízení projektů. Co je to životní cyklus projektu. (Přednáška – viz učební matriály na IS) 38. Čtyři vitální znaky podniku. Popište obsah znaku „užitečnost“ a jeho význam pro úspěšnost podniku. 39. Čtyři vitální znaky podniku. Popište obsah znaku „efektivita“ a jeho význam pro úspěšnost podniku 40. Čtyři vitální znaky podniku. Popište obsah znaku „stabilita“ a jeho význam pro úspěšnost podniku 41. Čtyři vitální znaky podniku. Popište obsah znaku „dynamika“ a jeho význam pro úspěšnost podniku 42. Vytváření podmínek pro efektivní vedení spolupracovníků. Diagnóza, strategie a taktika poznávání členů pracovní skupiny. (Plamínek,J. Synergický management. 2000.). 43. Motivace spolupracovníků. Poznávání motivačního založení lidí a jeho využití při koncipování efektivního pracovního týmu. (Plamínek,J. Synergický management. 2000.). 44. Popište způsob převedení managementu a „výkonných „ pracovníků od direktivního řízení a rozhodování k delegativnímu řízení a rozhodování. 45. Znaky týmové spolupráce a trendy, které provázejí změnu pracovní skupiny v pracovní tým. 46. Charakterizujte znaky podnikové kultury, vysvětlete její funkci v podnikání. 47. Na historickém vývoji manažerského myšlení v průběhu 20.století vysvětlete odlišnost chování managementu v rámci objektivistického a interpretativního paradigmatu.