Balanced Scorecard (vyvážený soubor měřítek) ESF MU J.Skorkovský KAMI Cíle a měřítka BSC v Cíle a měřítka BSC – zbavit se strnulého modelu finančního účetnictví a přitom zachovat tradiční finanční měřítka Tato měřítka vypovídají o minulých finančních transakcích. V průmyslové éře nebyly investice do dlouhodobých schopností a CRM kritickými faktory úspěchu Co je kritické ? Aby investice do zákazníků, dodavatelů, zaměstnanců, procesů a technologií a inovací přinesly HODNOTU Cíle BSC Cíle BSC vycházejí ze 4 perspektiv v Finanční v Zákaznické v Interních procesů v Učení a růstu O co jde ? Měřítka hybných sil budoucí výkonnosti Cíle BSC-finanční v Finanční (vnější měřítko) v Abychom měli finanční úspěch, jak bychom měli vystupovat před akcionáři ? Cíle BSC-zákaznické v Zákaznické (vnější měřítko) v Abychom naplnili naši vizi, jak bychom měli vystupovat před zákazníky ? Cíle BSC-interní podnikové procesy v Interní podnikové procesy (vnitřní měřítko) v Abychom uspokojily zákazníky a akcionáře, v jakých procesech musíme být nejlepší ? Cíle BSC – perspektiva učení se a růstu v Učení a růst (vnitřní měřítko) v Abychom naplnili naši vizi, jak si udržíme schopnost měnit se a zlepšovat ? Rámec pro převedení strategie do operačních úkonů BSC-taktický systém měřítek v BSC se používá k realizaci kritických manažerských procesů v vyjasnění a předvedení vize a strategie do cílů v komunikace a propojení strategických plánů v plánování strategických iniciativ v zdokonalení zpětné vazby a procesu učení se v Když to nemůžete měřit, pak to nemůžete řídit !!! Možný cíl : Optimalizace Cash-to-Cash I Pracovní kapitál (pohledávky, zásoby a závazky), jsou důležitou součástí kapitálového majetku . jedním z měřítek efektivnosti řízení kapitálu je cyklus Cash-to-Cash (hodnota prodaného zboží v zásobách a doby splatnosti pohledávek minus doba splatnosti závazků. Kapitál je vázán v zásobách od okamžiku nákupu do okamžiku prodeje. Délka splatnosti pohledávek měří dobu potřebnou k přeměně plateb dodavatelům za vstupy do okamžiku plateb od zákazníků. Cash-to-Cash představuje dobu potřebnou k přeměně plateb dodavatelům na platby od zákazníků. Když podnik rychle inkasuje a s dodavateli má výhodné termíny, je schopen kapitál v každém cyklu získávat a ne spotřebovávat. Cíl : zkracovat co nejvíce Cash- to-Cash Cash-to-Cash II Zákaznická perspektiva I v Definice zákaznických a tržních segmentů v Příklady : zákaznické segmenty na pumpách v Piráti silnic: 16 %- (vyšší příjem, střední věk, levný benzín, kreditní karty, občerstvení, nápoje, hodně km ročně) v Oddaní: 16 % - žena a muži, vyšší příjmy, loajální ke značce, nelepší benzín a platí hotově Zákaznická perspektiva II v Definice zákaznických a tržních segmentů v Generace F3: 27 %- (Fuel, Food and Fast) pod 25 let a rychle v Peciválové : 21 % - ženy v domácnosti, je jim jedno kde a co v Šetřílkové : 20 % - žádná loajalita, přiškrcený rozpočet Zákaznická perspektiva III v podíl na trhu v udržování zákazníků v získávání nových zákazníků v spokojenost zákazníků v ziskovost zákazníků v vlastnosti výrobku a služby v image a pověst dodavatele v značka Hodnotová výhoda zákazníka Hodnotová výhoda zákazníka Hodnotový řetězec interních podnikových procesů v inovační proces v provozní proces v po prodejní servis Obecný model hodnotového řetězce Měření doby zvratu (Business Evaluation Time) v http://www.cedcc.psu.edu/ee497f/altera_mega/sld011.htm Perspektiva učení a růstu v Klíčové měřítka v spokojenost zaměstnanců v udržení zaměstnanců v produktivita zaměstnanců Propojení kritérií (vztahy příčin a důsledků) Stanovení cíle a cesty k jeho dosažení Tabulka jako podklad pro konstrukci grafu Výsledný graf po aplikaci JSS Literatura v Robert Kaplan, David Norton : Balanced Scorecard – strategický systém měření výkonnosti podniku