^ MATRICE VZTAHŮ VE ZDRAVOTNICTVÍ A JEJICH KORUPČNÍ ROZHRANÍ Definice REGULÁTOR PLÁTCE POSKYTOVATEL OBČAN DODAVATEL Ministerstvo, parlament, senát + jiné instituce, které vykonávají regulaci z pověření nebo nad ní dohlížejí, resp. vydávají výkladová a závazná stanoviska Pojišťovny, ústavy sociální péče Nemocnice, lékaři, lékárníci Spotřebitel Farmaceutické firmy, výrobci zdravotnické techniky atd. O i-•< _i D O LU Časté střety zájmů a korupce. Překračování pravomocí, nedodržování právního rámce, absence nestranných rozhodnutí. Netransparentní vztahy kvůli častým střetům zájmů, zásahům regulátora (zákon o neziskových nemocnicích). Dvojí metr (lékaři z nemocnic a ze soukromých ordinací). Neprůhledné veřejné zakázky. Nedochází k přímému vztahu. Občan každé 4 roky zvolí modus, jak chce být regulován na státní nebo krajské úrovni. Veřejnost je informována účelově a zmateně. Stanovení úhrad léků a ZP z fondů veřejného ZP - neprůhlednost, nejasné postupy a kritéria. LU O 1-•< _l 0. Rozhodování o formě a existenci plátce - zákonný rámec, zejména se jedná o ovlivňování smluvních vztahů v neprospěch ekonomického a efektivního fungování plátce, výběrová řízení na lůžkovou péči, stanovení obsahu rámcových smluv, stanovení úhrad. Neexistuje konkurenční prostředí. Získání smlouvy (ovlivnění obsahu smlouvy). Občan si může zvolit pojišťovnu, nicméně nevolí dle konkurenční nabídky, neboť ta je regulována. Nemá možnost vybrat si za stejnou cenu lepšíslužbu. Nevstupuje přímo do vztahu, nýbrž zprostředkovaně - regulovaně. Proces schvalování léků či procedur revizními lékaři. Zavádění nových léčebných postupů (kódů). Zavádění a vyhodnocování regulačních opatření. _l LIJ 1-< > O 1->-O 0. Upravuje a stanovuje formy smluvních vztahů jejich intenzitu a délku,stanovuje právníformu subjektu (nemocnic). Několik příkladů: určuje kvalifikační požadavky, licenční podmínky a výběrová řízení, rozhoduje o umístění zdravotní techniky. Vztahy jsou omezené, neboť jsou ovlivňované zásahy MZ. Špatně nastavené financování, neboť nejsou nastavená transparentní pravidla - neujasněný vztah kvality a ceny. Směřování pacientů do jejich lékárny (procenta z obratu). Špatně a neefektivně řízené nemocnice (governance). Běžné formy boje o udržení (zlepšení) pozice v rámci organizace. Přímý kontakt spotřebitele s poskytovatelem. Kvůli současné regulaci v ČR dochází k tomu, že pacient platí přímo nad rámce svého pojištění nelegálně zdravotníkovi za lepší péči, uprednostnení v pořadí, zařazení na seznam atd. Zainteresování na preskripci léků hrazených ze ZP. Výběrová řízení na dodavatele investičních celků, centrálních dodávek léků a PZT. Z < 'O O Reguluje rozsah zdravotní péče a její dostupnost, omezuje práva pacientů. Omezení rozhodovacích pravomocí pro občana a nedostatečný rozsah poskytovaných informací, netransparentní a nerovnoprávné vztahy. Přímý vztah - vzhledem k nejistotě a informační asymetrii a nezdravé regulaci dochází k: uplácení u čekacích listin, přístupu k péči - zařazení do kartotéky, lepší péče a jistota. Soukromí poskytovatelé: „paragraf Fischerové" - sponzorské dary. Neziskový sektor není schopen poskytnout relevantní protiváhu regulátorovi a ostatním skupinám. Nedostatek finančních prostředků pro činnost. Nepřímo přes NNO. _i LU 1-< > < O o o Upravuje vstup dodavatele na trh a stanovuje podmínky jeho působení, zejména: regulace cen, licenčních podmínek, povolení léčiv, reklamy a veřejné zakázky v této oblasti. Nedochází ke vztahům přímým. Lobbing ve prospěch konkrétního produktu (provize nejrůznější podoby). Proskripce (provize nejrůznější podoby), uplácení formou placení účasti na konferencích nebo vzdělávacích kurzů. Pacientské organizace jsou podporované přímo, přes nadace farmaceutických firem, jsou zneužívané ke krátkodobým cílům firem (hranice etiky NO). Tržní prostředí. #