Nástroje realizace SPŽP – strategické plánování a zapojování veřejnosti Jarmila Neshybová Struktura přednášky n Úvod n Strategické plánování n MA 21 n Územní plánování n Zapojování veřejnosti Nástroje strategické a koncepční plánování n Strategické plány ¡ =komplexní programové dokumenty obcí, měst, mikroregionů a krajů ¡ Formulují strategii rozvoje celé komunity ¡ Nutno zajistit, aby respektovaly zásady UR n Místní Agenda 21 ¡ =nástroj pro uplatnění principů UR na místní a regionální úrovni ¡ Směřuje k zodpovědnosti občanů za jejich životy i životy ostatních bytostí v prostoru a čase n Územní plánování ¡ =účinný nástroj prosazování cílů UR ¡ Má tradici, stabilizovanou legislativu a organizační, technickou a odbornou základnu. Strategické plány n Strategie = dlouhodobý plán prioritních aktivit, který je sestaven pro dosažení celkového cíle nebo pro naplnění poslání. n Strategické řízení = proces naplňování představ zachycených ve strategickém plánu spolu s implementací klíčových strategických rozhodnutí a záměrů n Strategické plánování = proces, v němž se zkoumá současná situace komunity nebo organizace a možné trajektorie jejího vývoje, stanoví se cíle, vypracovává se strategie, k dosažení těchto cílů a monitorují se výsledky (Osborne,Gaebler, 2005) ¡ Představuje jednu z komplexních univerzálních rozvojových metod, ¡ Akcentován požadavek na tom, aby plán obsahoval principy UR ¡ Představuje nástroj pro dosahování změn Strategický plán n Způsoby vypracování: ¡ Expertní metoda ¡ Komunitní metoda V praxi se obě metody vzájemně doplňují. n Empirické šetření Národní sítě Zdravých měst ČR týkající se uplatňování zásad UR na místní úrovni v rámci strategického plánování – významnost faktorů úspěšnosti při SP: ¡ nejdůležitější je silné politické vedení ¡ trvalé odhodlání a schopnost implementovat dokument do běžné řídící a koordinační praxe ¡ Neschopnost převést strategii do běžné praxe je příčinou neúspěchu SP Strategický plán n Státní úroveň ¡ Státní politika ŽP 2004 – 2010 ¡ Strategie udržitelného rozvoje ČR ¡ Strategie regionálního rozvoje ČR n Regionální a místní úroveň ¡ Program rozvoje územního obvodu kraje ¡ Strategie rozvoje okresu/mikroregionu/obce ¡ Územní plán, regulační plán ¡ Energetická koncepce ¡ Program snižování emisí ¡ Program ke zlepšení kvality ovzduší ¡ Koncepce environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty ¡ Koncepce rozvoje dopravní infrastruktury ¡ Atd. Agenda 21 n 1992 konference OSN o životním prostředí a rozvoji – Summit Země – představitelé více než 170 zemí se dohodli na řadě dokumentů – jedním z nich byla Agenda 21 – program pro 21. století. n Agenda 21 = strategický plán rozvoje společnosti na prahu 3. tisíciletí ¡ Určuje hlavní směry omezení negativních projevů naší civilizace v různých oblastech n Místní Agenda 21 – praktická aplikace principů základního dokumentu v místní praxi Místní Agenda 21 (MA 21) n MA 21 je: ¡ Strategický a akční plán rozvoje obce/regionu, který zavádí principy udržitelného rozvoje do praxe ¡ Strategický plán propojující ekonomické a sociální aspekty s oblastí ŽP ¡ Vytvářena ve spolupráci s veřejností ¡ Zohledňuje konkrétní místní problémy ¡ = proces směřující k zajištění dobré a udržitelné kvality života a ŽP v určitém území Místní – odkazuje na vlastní místo působení, bydliště, obec, region Agenda – slovo latinského původu a znamená program nebo také seznam věcí, které je třeba udělat, aby bylo dosaženo cíle 21 – jedná se o to, co musíme udělat pro (v) 21. století, vyzývá k uvažování v delším časovém horizontu MA 21 n Je proces, který prostřednictvím: ¡ Zkvalitňování správy věcí veřejných ¡ Strategického plánování (řízení) ¡ Zapojování veřejnosti a ¡ Využíváním všech dosažených poznatků o udržitelném rozvoji Zvyšuje kvalitu života ve všech jeho aspektech n Není ani zákon, nebo vládní nařízení ani není povinná, nejsou stanovené žádné jednotné postupy jak zavádět MA 21, ale jsou známy některé klíčové kroky jak na to MA 21 n Iniciátorem může být místní správa, nevládní organizace nebo skupina lidí n Nezastupitelnou roli hraje místní správa, která jej musí zastřešit a podpořit n V rámci procesu se vytváří, zpracovává a definuje plán s následujícími částmi: ¡ Základní hodnoty ¡ Vize ¡ Účel ¡ Stanovení priorit ¡ Záměry a specifické cíle ¡ Akce Ukázka toho, co může být aktivitou v rámci MA 21 n Obnova památek n Oživování a zachovávání tradic n Udržitelná turistika n Péče o krajinu n Péče o starší občany n Územní plánování založené na integrovaném přístupu n Spolupráce s médii při osvětě veřejnosti n Způsoby zapojení veřejnosti: ¡ Dotazníky, nástěnkové dotazníky ¡ Letáky ¡ Tradiční veřejná setkání ¡ Fóra, kulaté stoly ¡ Výstavy ¡ Reálné plánování ¡ Virtuální diskuse ¡ Referendum ¡ Hodnocení vesnice/města Kdo se účastní procesu MA 21 n Základní tým: koordinátor, facilitátor(ři), zástupci členů místní komunity n Členové komunity: jednotlivci, skupiny nebo organizace n Pracovní skupiny: zástupci různých společenských skupin, vždy je nutno přizvat odborníky pro tu kterou oblast Čím více lidí (veřejnost) se do procesu MA 21 zapojí, tím kvalitnější tento proces bude n Výhody zapojení: ¡ Předchází se konfliktům, pomáhá konflikty řešit ¡ Spolupracující strany se navzájem od sebe učí a inspirují ¡ Každý přináší místní znalosti a zkušenosti ¡ Lidé mohou přijmout záměr za vlastní, ztotožnit se s ním ¡ Posiluje pocit soudržnosti k obci ¡ Zlepšuje se veřejné image, obraz úřadu v očích veřejnosti ¡ Pomáhá dosahovat cílů udržitelného rozvoje ¡ Dává procesu dynamiku Jak se měří kvalita MA 21 n Kritéria MA 21 = nástroj umožňující všem aktivním místním správám dle jasně definovaných parametrů prokázat, zda a na jaké úrovni realizují MA 21 n Kritéria jsou evidována v internetové Databázi MA 21 n Sada 21 kritérií je rozdělena do 4 kategorií „A“ – „D“, součástí je startovací kategorie „Zájemci“ ¡ Každá z těchto kategorií představuje určitou kvalitativní úroveň realizované MA 21 ¡ Každé kritérium má stanoveny své ukazatele (indikátory), jejichž realizace vede k jeho splnění, nedílnou součástí ukazatele je jeho limit – konkrétní hodnota, kterou musí každé město/obec/region naplnit a doložit prostřednictvím přesně specifikované dokumentace Kategorizace n Kategorie „zájemci“ ¡ Zájem obce/města/regionu o proces MA 21 jako takový, aniž by docházelo k vytváření jakýchkoli formálních struktur ¡ Obce se seznamují s procesem MA 21 ¡ Smyslem zařazení do této kategorie je být informován o tom, co MA 21 obnáší ¡ Součástí je ustanovení kontaktní osoby a pravidelně poskytovat informace o dění souvisejícím s MA 21 ¡ 45 obcí, 6 krajů, 5 ostatních organizací Kategorizace n Kategorie „D“ ¡ Nejnižší řádná kategorie, která vyžaduje širší aktivity v rámci MA 21 založené na principu partnerství a formální přístup ze strany obce/města/regionu. ¡ Je nutné vytvořit organizační strukturu, jež zahrnuje ustanovení koordinátora MA 21 ¡ Součástí jsou komunikační a manažerské postupy – aktivní zapojování veřejnosti ¡ Municipalita musí prezentovat svou aktivitu v rámci MA 21 ¡ Kontrola odborné správnosti doložených dokumentů v kategorii „D“ je zajištěna prostřednictvím CENIA ¡ 9 obcí, 1 kraj Kategorizace n Kategorie „C“ ¡ Propracovanější organizační struktura, politické zastřešení a vyšší míra participace obyvatel ¡ Nutno ustanovit oficiální orgán samosprávy pro MA 21 a schválení oficiálního dokumentu k MA 21 (charta, deklarace..) ¡ Významné jsou pravidelná setkání na veřejném fóru udržitelného rozvoje nebo MA 21 ¡ Musí existovat finanční podpora aktivit MA 21 ze strany samosprávy ¡ Proces MA 21 je nutné pravidelně sledovat a vyhodnocovat ¡ 11 obcí, 1 kraj Kategorizace n Kategorie „B“ ¡ Nutno vytvořit dílčí koncepce respektující principy udržitelného rozvoje, ucelenou strategii udržitelného rozvoje za účasti expertů a schválené politické reprezentace municipality ¡ Musí existovat finanční zajištění procesu MA 21 jež se rozšiřuje a zahrnuje taktéž externí zdroje mimo samosprávu ¡ Municipalita musí prezentovat své aktivity v rámci MA 21 i navenek, včetně sdílení příkladů dobré praxe ¡ Musí se sledovat jak vlastní tak mezinárodní indikátory MA 21 ¡ Nutná je spolupráci napříč jednotlivými částmi samosprávy a komunikace s veřejností (zajišťuje koordinátor, jež je zapojen do akreditovaného školení pro koordinátory MA 21) ¡ 3 města Kategorizace n Kategorie „A“: ¡ Shrnuje všechna předchozí stádia ¡ Vyjadřuje snahu municipality o harmonický, strategický a dlouhodobý rozvoj za aktivní účasti veřejnosti, založený na principech udržitelného rozvoje, jež zkvalitněním veřejné správy jako takové přispívá ke zvyšování kvality občanů ¡ Municipalita musí prakticky uplatňovat principy udržitelného rozvoje ¡ Musí existovat management kvality v rámci veřejné správy Kategorie MA 21 v ČR Územní plánování Úvod n Obecný cíl: dosažení určitého rozumného vývoje obcí/regionů při respektování různých potřeb rezidentů, průmyslu i sektoru služeb, s ohledem na ochranu přírody a zemědělského půdního fondu. ¡ Zlepšování životních podmínek ¡ Zodpovědné zacházení s přírodními zdroji a ochrana ŽP ¡ Racionální využívání území n Zakotveno v zákoně č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu; ÚP: ¡ Vytváří podklady a koncepce pro rozvoj sídel a jejich částí ¡ Vytváří podklady a zdůvodnění pro rozhodnutí správních a samoprávných orgánů ¡ Uplatňuje se souhlasem společnosti a rozhodovací sféry své specifické nástroje pro realizaci jím navržených a společností přijatých rozvojových záměrů a koncepcí sídel a regionů Územní plánování Součásti územně plánovací ch podkladů n Regionální a neregionální systémy ekologické stability n Velkoplošné zvláště chráněné území n Chráněné oblasti přirozené akumulace podzemních vod a ochranných pásmech vodních zdrojů n Oblasti s narušeným ŽP ÚP řeší: n Funkční využití území, včetně stanovení limitů využití n Stanoví zásady jeho organizace n Věcně a časově koordinuje výstavbu a jiné činnosti n Vytváří předpoklady zabezpečení trvalého souladu všech hodnot v území n Reguluje funkční a prostorové uspořádání území n Určuje nutné asanační, rekonstrukční a rekultivační zásahy n Vymezuje Chráněná území, objekty přírodní parky atd. Nástroje územního plánování ČR – PÚR n Politika územní rozvoje ČR (PÚR) ¡ Strategický nástroj ÚP ¡ Na základě § 22 zákona 2/1969 Sb., za pořízení zodpovídá MMR ¡ Zpracována na základě analýzy znalostí o stavu, záměrech a limitech využití území ČR n Stanoví republikové priority ÚP pro zajištění UR n Vymezuje oblasti se zvýšenými požadavky na změny v území n Vymezuje oblasti se specifickými hodnotami a se specifickými problémy n Vymezuje plochy a koridory dopravní a technické infrastruktury n Stanoví ve vymezených oblastech/plochách a koridorech kritéria a podmínky pro rozhodování o možnostech změn v území a pro jejich posuzování Nástroje územního plánování ČR – PÚR n Politika územní rozvoje ČR (PÚR) ¡ Zohledňuje požadavky na územní rozvoj ¡ Při jejím zpracování byly využity mezinárodní dokumenty ¡ Bere v potaz i záměry obsažené v dokumentech územního rozvoje sousedních států ¡ Vztah PÚR k dalším nástrojům rozvoje n PÚR přináší podněty k úpravě odvětvových koncepcí, politik, strategií n Přispívá k souladu rozvojových záměrů vyjádřených mj. v Národním rozvojovém plánu, Strategii regionálního rozvoje n Koordinuje územně plánovací dokumentaci krajů/obcí Nástroje územního plánování ČR - ÚPD n Územně plánovací dokumentace (ÚPD) ¡ Stavební zákon neukládá povinnost pořízení ÚPD obcím ¡ Územní plán zobrazuje prostorové uspořádání jednotlivých druhů využití pozemků a specifikuje změny pro budoucí rozvoj ¡ Členění: n Územní plán velkého územního celku n Územní plán obce n Regulační plán ¡ Je vytvářen na období 10 – 20 let ¡ Územní plánování zahrnuje rozsáhlou sféru zpracování, schvalování a udržování ÚP a tzv. územní řízení, jehož výsledkem je konkrétní povolení způsobu využití území Zapojování veřejnosti Nástroje zapojování veřejnosti n Možnost a míra uplatnění participace je dána: ¡ Zájem lidí o spoluúčast na dění ¡ Ochota místních orgánů akceptovat a využívat tuto přímou formu samosprávy ¡ Hlavním úkolem je: n Poskytnout jasné, úplné, aktuální informace n Dozvědět se požadavky, názory, představy n Zapracovat názory a postoje obyvatel do návrhů n Spoluúčast občanů není bezproblémová Formy účasti veřejnosti n Účast na rozhodování správních úřadů n Účast na tvorbě aktu správního práva n Účast na tvorbě strategických dokumentů n Posuzování vlivů na ŽP – EIA a SEA n Zapojování veřejnosti v rámci MA 21 (viz výše) n Důležité: Aarhuská úmluva o přístupu k informacím, účasti veřejnosti na rozhodování a přístupu k právní ochraně v otázkách ŽP Účast na tvorbě aktu správního práva n Připomínkování zákonů, nařízení a vyhlášek ošetřují nově upravená Legislativní pravidla Vlády ČR n Návrh právního předpisu se zveřejňuje na veřejně přístupném Portálu VS n Možnost vyjádřit je stanovena na 15 pracovních dnů n Připomínky musí být splňovat formální požadavky, je nutné je konkretizovat a odůvodnit. n Možnost napadnout rozhodnutí a požadovat jeho přezkum mají: ¡ Všichni, jejichž práva byla dotčena/porušena ¡ Nejvyšší státní zástupce ¡ Každý, komu toto oprávnění výslovně svěřuje zvláštní zákon nebo mezinárodní smlouva Účast na tvorbě strategických dokumentů n Upraveno v čl. 7 Aarhuské úmluvy n Veřejnost se může podílet při tvorbě: ¡ Plánů a programů zahrnujících množství činností v široké škále odvětví ¡ Politik n Nový stavební zákon a novela zákona o posuzování vlivů na ŽP umožnily místní/regionální a celostátní koncepce nejen „kritizovat“, ale i spoluvytvářet Posuzování vlivů na ŽP n Zákon č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na ŽP n Nutno rozlišit posuzování koncepcí (SEA) a záměrů (EIA) n Účel: zjistit, zda jsou negativní vlivy zamýšleného záměru/vytvářené koncepce společensky přijatelné Posuzování vlivů na ŽP n Do procesu hodnocení je zapojeno: ¡ Předkladatel koncepčního materiálu/záměru ¡ Zpracovatel koncepce/záměru ¡ Zpracovatel SEA/EIA hodnocení ¡ Příslušný úřad pro posuzování ¡ Veřejnost n Veřejnost musí mít přístup k informacím EIA n Environment Impact Assessment n Výsledkem je: shrnutí a zhodnocení všech negativních vlivů konkrétního záměru, včetně navržení limitů a omezujících podmínek pro jeho realizaci n Bez ukončeného posouzení nemohou úřady vydat žádná další povolení n Hodnotí se zásadní změny exitujících podniků/staveb v případě: ¡ Že má být významně zvýšena kapacita nebo plošný rozsah ¡ Že se významně mění výrobní/jiná technologie, řízení provozu nebo způsob užívání stavby/zařízení n Proces EIA vedou příslušné KÚ a MŽP ČR EIA n Zveřejnění informací o zamýšleném záměru n Zjišťovací řízení, cílem je: ¡ U záměrů, u nichž se vždy posuzují vlivy na ŽP, upřesnit informace, které bude muset obsahovat dokumentace ¡ U ostatní záměrů zjistit, zda vlivy na ŽP budou vůbec posuzovány n Na základě došlých vyjádření a výsledků zjišťovacího řízení vybere investor odborníka, kterému zadá zpracování dokumentace n Na základě dokumentace a došlých vyjádření se vypracuje posudek n Je-li nesouhlasné vyjádření posudku – provede se veřejné projednání obou dokumentů n Na základě dokumentace, posudku, veřejného projednání a všech vyjádření k nim vydá příslušný úřad stanovisko k posouzení vlivů na ŽP Příklady záměrů vyžadující zjišťovací řízení SEA n Strategic Environmental Assessment n Cíl: najít co nejpřijatelnější řešení z hlediska celkového rozvoje řešené oblasti n Koncepce nezpracovávají investoři ale orgány VS n Posuzují se: ¡ Koncepce stanovující rámec pro budoucí povolení záměrů uvedených v příloze zákona ¡ Koncepce spolufinancované z prostředků EU ¡ Koncepce, u nichž nutnost jejich posouzení, vyplývá ze zvláštních právních předpisů n Koncepce se posoudí: ¡ Vždy, pokud jejich realizace závažně ovlivní území více než 1 obce ¡ Stanoví-li tak zjišťovací řízení, pokud se realizace dotkne území 1 obce SEA n Posouzení se provede vždy, pokud se koncepce týká např: ¡ Koncepce pro sdružení obcí, kraj nebo pro území celého státu a je připravována v oblasti: zemědělství, lesního hospodářství, myslivosti, rybářství, nakládání s povrchovými nebo podzemními vodami, energetiky, průmyslu, dopravy, odpad. Hospodářství, telekomunikací, cestovního ruchu, územního plánování, regionálního rozvoje a ŽP včetně ochrany přírody n Neposuzují se: ¡ Koncepce zpracovávané pouze pro účely obrany státu ¡ Koncepce pro případ mimořádných událostí, při kterých dochází k závažnému a bezprostřednímu ohrožení ŽP, zdraví, bezpečnosti a majetku ¡ Finanční a rozpočtové koncepce SEA n Předkladatel koncepce zveřejní oznámení o zahájení prací na tvorbě nebo změnách koncepce podléhající SEA n Zjišťovací řízení n U koncepcí, u nichž se vždy posuzují vlivy na ŽP, upřesnit obsah a rozsah vyhodnocení, vč. požadavku na zpracování možných variant n U ostatních koncepcí zjistit, zda vlivy na ŽP budou vůbec posuzovány n Po ukončení zjišťovacího řízení je zveřejněn závěr a rozeslán předkladateli, dotčeným správním úřadům a ÚSC n Zpracování vyhodnocení vlivů koncepce na ŽP n Veřejné projednání návrhu koncepce n Na základě návrhu koncepce, vyjádření k němu vytvořeno stanovisko: ¡ Záporné (nesouhlas s návrhem koncepce z hlediska možných negativních vlivů) ¡ Kladné bez připomínek (v praxi se neobjevuje) ¡ Kladné s omezujícími podmínkami (nejčastější případ) n Bez stanoviska nemůže být koncepce schválena. Děkuji za pozornost J neshybova@econ.muni.cz