Odpadové hospodářství ČR a města Brna 4. května 2009 Město s historií Město moderní architektury Odpady… Člověk a odpady • Upravenými slovy klasika lze říci, že dějiny lidstva jsou dějinami odpadu. Jsou každodenní součástí lidského života. • Odpady jsou vedlejšími a převážně nechtěnými produkty lidské činnosti. • Při neustále se rozšiřujícím objemu lidské činnosti je zcela nezbytné regulovat i negativní dopady této činnosti na životního prostředí. • Prevence vzniku odpadu a stanovení systému nakládání s nimi za účelem co nejvíce zmírnit dopad do životního prostředí je nutností umožňující naplňovat princip trvale udržitelného rozvoje. • Jelikož jde o problematiku, která bytostně ovlivňuje život každého živého tvora, je třeba „pravidla hry“ nakládání s odpady stanovit takovým způsobem, který zavazuje každého. (právní rád, právní normy s možnostmi reálného sankčního postihu. • Jedině takový systém umožňuje řešení jednoho z největších ekologických, ale i ekonomických oříšků moderní doby – co s odpadem? EU a ochrana životního prostředí • dynamický vývoj během celého procesu evropské integrace; • společná politika (princip subsidiarity); • základní cíle evropské politiky ochrany životního prostředí: • uchovat a vylepšit kvalitu životního prostředí a života a zdraví obyvatel; • udržitelný růst, obezřetné a racionální využívání přírodních zdrojů; • podpora opatření na mezinárodní úrovni čelících regionálním i celosvětovým problémům; Principy práva ochrany životního prostředí • Základní principy ochrany životního prostředí: – Princip "platí znečišťovatel„ – Princip udržitelného rozvoje – Princip vysoké úrovně ochrany – Princip prevence – Princip ochrany co nejblíže u zdroje znečistění – Princip integrované ochrany – Princip subsidiarity (společná politika) Regulace odpadů na evropské úrovni • Hierarchie nakládání s odpady (evropská politika ochrany životního prostředí a 6. akční program v oblasti životního prostředí): • prevence vzniku odpadů; • recyklace vzniklých odpadů (především u obalů, tzv. materiálové využití); • energetické využití odpadů (spalovny komunálního odpadu); • ukládání odpadů (skládkování); • v současné době připravována revize směrnice o nakládání s odpady (jasnější definice odpadu – kvůli druhotným surovinám, umožnění znovuvyužití odpadů apod.); Regulace odpadů na evropské úrovni • v současnosti politika v oblasti životního prostředí realizována na evropské úrovni prostřednictvím více než 250 směrnic a dalších 100 až 250 norem EU: • Směrnice Rady č. 75/442/EHS z 15. července 1995 o odpadovém hospodářství; • Směrnice Evropského parlamentu a Rady č. 94/62/ES z 20. prosince 1994, o obalech a obalových odpadech; • Směrnice Rady č. 94/67/ES z 16. prosince 1994, o spalování nebezpečných odpadů a související směrnice Rady č. 89/369/EHS, o prevenci znečišťování ovzduší obecními spalovnami a směrnice Rady č. 89/429/EHS, o omezení znečištění ovzduší z již existujících spaloven; • Směrnice č. 99/31/ES, o skládkách; • Směrnice Evropského parlamentu a Rady č. 2000/53/ES ze dne 18. září 2000, o vozidlech s ukončenou životností; • Směrnice Evropského parlamentu a Rady č. 2002/96/ES ze dne 27. ledna 2003, o odpadních elektrických a elektronických zařízeních (OEEZ) a související Směrnice Evropského parlamentu a Rady č. 2002/95/ES ze dne 27. ledna 2003, o omezení používání některých nebezpečných látek v elektrických a elektronických zařízeních; • Nařízení Rady (EHS) č. 259/93 o dozoru nad přepravou odpadů v rámci Evropského společenství, do něj a z něj a o jejich kontrole; • Nařízení Rady (ES) č. 1420/1999, kterým se stanoví společná pravidla a postupy pro přepravu některých druhů odpadů do některých nečlenských zemí OECD; • Nařízení Komise (ES) č. 1547/1999, kterým se stanoví kontrolní postupy podle nařízení Rady (EHS) č. 259/93 pro přepravu některých druhů odpadů do některých zemí, na něž se nevztahuje rozhodnutí OECD C(92) 39 v konečném znění; • Rozhodnutí Komise 94/774/ES o standardním průvodním listu ve smyslu nařízení Rady (EHS) č. 259/93 o dozoru nad zásilkami odpadu v rámci Evropského společenství, do něj a z něj a o jejich kontrole; • Rozhodnutí Komise 1999/412/ES o dotazníku pro informační povinnost členských států podle článku 41 odstavce 2 nařízení Rady (EHS) č. 259/93. Historický vývoj v ČR • Do roku 1990 právní úprava velice roztříštěná, upravovala především problematiku výkup druhotných surovin • První speciální zákon č. 238/1991 Sb. o odpadech – jde o první systematickou úpravu v oblasti nakládání se všemi druhy odpadů (platba v nájemném) • Zákon o odpadech č 125/1997 Sb. – zpoplatnění občanů (za službu, čárové kódy) Současná legislativa • Zákon o odpadech č. 185/2001 Sb. • Zákon č. 477/2001 Sb. o obalech • Zákon č. 254/2001 Sb. o vodách (vodní zákon). • Zákon č. 44/1988 Sb. o ochraně a využití nerostného bohatství (horní zákon). • Zákon č. 539/1992 Sb. o puncovnictví a zkoušení drahých kovů (puncovní zákon). • Zákon č. 18/1997 Sb. o mírovém využívání jaderné energie a ionizujícího záření (atomový zákon). • Zákon č. 258/2000 Sb. o ochraně veřejného zdraví. • Zákon č. 86/2002 Sb. o ochraně ovzduší. • Zákon č. 166/1999 Sb. o veterinární péči. Zákon o odpadech • Nejméně 18 novel, • prováděcí vyhlášky: – Vyhláška 381/2001 Sb. – katalog odpadů – Vyhláška 382/2001 Sb. O podmínkách použití upravených kalů na zem.půdě – Vyhláška 383/2001 Sb. – o podrobnostech nakládání s odpady – Vyhláška 376/2001 Sb. O hodnocení nebezpečných vlastností odpadů – 197/2003 Sb. Nařízení vlády o POH ČR • V současné době MŽP předložen nový návrh zákona o odpadech Definice odpadu • Odpad je každá movitá věc, které se osoba zbavuje nebo má úmysl nebo povinnost se jí zbavit a přísluší do některé ze skupin odpadů uvedených v příloze 1 zákona. • Ke zbavování se odpadů dochází vždy, kdy osoba předá movitou věc, příslušející do některé ze skupin odpadů uvedených v příloze 1 zákona, k využití nebo odstranění ve smyslu tohoto zákona nebo předá-li ji oprávněné osobě…….. Množství komunálních odpadů v ČR Skládky odpadů v ČR - 263 Spalovny v ČR Zpracovatelé plastů Odpadové hospodářství obcí • Obce jsou původci komunálního odpadu; – stanovují v samostatné působnosti systémy shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů (systém nakládání s komunálním odpadem); – úhrady za provoz systému - smluvní, poplatek za komunální odpad dle zákona o odpadech, místní poplatek za provoz systému nakládání s komunálním odpadem; – dohlížejí na povinnosti dané zákonem o obcích a obecně závaznou vyhláškou obce o stanovení systému nakládání s komunálním odpadem, za porušení povinností ukládají pokuty; Odpadové hospodářství obcí – pořizují plány odpadového hospodářství obce; – zřizují skládky a sběrné dvory pro odkládání nebezpečného, velkorozměrového odpadu, (řešeno i pomocí mobilního svozu); – informační, osvětové, výchovné a vzdělávací akce; – spolupracují na projektech s jinými obcemi, povinnými osobami (zpětný odběr); – s podnikatelskými subjekty uzavírají smlouvu o využívání systému, pokud je jejich odpad podobný komunálnímu; Obecní systémy nakládání s komunálními odpady • Směsný komunální odpad do popelnic (odvoz zpravidla 1x týdně) • Tříděné složky (papír, sklo, plast, bioodpad, nápojový kartón) do speciálních barevných kontejnerů (odvoz zpravidla 1x za 2 týdny) • Velkoobjemový odpad (nábytek) a nebezpečný odpad (chemikálie) - speciální kontejnery nebo sběrné dvory (v ČR cca 600 sběrných dvorů obcí) • (poplatek občanů obci – 500 Kč/rok) Odpadové hospodářství města Brna Odpadové hospodářství města Brna Je dáno: • Historickým vývojem zajišťování této služby ve městě do roku 1989 a po tomto roce • Vlivem legislativy – do roku 1990 jen obecně – První speciální zákon č. 238/1992 Sb. o odpadech – jde o první systematickou úpravu v oblasti nakládání se všemi druhy odpadů (platba v nájemném) – Zákon o odpadech č 125/1997 Sb. – zpoplatnění občanů (za službu, čárové kódy) – Zákon o odpadech č. 185/2001 Sb. • Sítí dopravních komunikací města • Různorodostí forem zástavby území (historické jádro, sídliště, vilové čtvrti, okrajové části města) • Rozlohou a členitostí města • Ekonomickými možnostmi města a obyvatel • Statutem města Brna • Enviromentálním chováním občanů, ale i sociální aspekty • … Další dokumenty města • OZV - 17/2004, o místním poplatku za provoz systému shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů, • OZV – 6/2007 nakládání s komunálním a stavebním odpadem na území statutárního města Brna = systém • Plán odpadového hospodářství Schéma řízení SAKO a.s. • Divize svozu odpadu, spalovna a správní • Historie spalovny v Brně od roku 1904, novodobá od roku 1989 • Kapacita spalovny 220 000 t/rok • V roce 2005 87 888 t • Vyrobeno tepelné energie 749 019 GJ/2005 Množství komunálních odpadů v systému Současný systém odpadového hospodářství Domácnost, občan • Separace využitelných složek KO – sklo, PET, papír • Sběr nebezpečných odpadů – Mobilní sběr – SSO • Sběrné střediska odpadů (SSO) – Materiálové využití odpadů, recyklace (papír, sklo, PET, kovy, stavební odpady, polystyren) – Sběr nebezpečných odpadů – Velkoobjemový odpad – Biologicky rozložitelný odpad – Komunální odpad – Zpětný odběr elektrozařízení • Svoz KO a jeho energetické využití • Nelegální skládky • X Odpadkové koše X • X Odpady právnických osob X Systém nakládání s komunálním odpadem ve městě Brně DOMÁCNOST Separace využitelných složek • Sklo 891 stanovišť • PET 549 stanovišť • Papír 647 stanovišť • (Textil 77 stanovišť) Sběrná místa Separace materiálově využitelných odpadů Nebezpečné odpady • Mobilní sběr • 43 sběrných středisek Sběrné střediska odpadů • V současnosti je provozováno 46 SSO různé velikosti a kvality poskytovaných služeb občanům • Finanční náklady na provoz nese město Brno • 43 SSO je zapojeno do systému „zpětného odběru elektrozařízení“ (400 t/ročně) Sběrné střediska odpadů Struktura odpadů ve sběrných střediscích Svoz komunálního odpadu • Z 70% města zajišťuje SAKO a.s. • Ze 30% subdodavatelé – SITA a.s. – van Gansenwinkel a. s. • Počet nádob 52 930 (X.2002 – 46 513) Nelegální skládky ^• Statutem města Brna rozděleny kompetence v odstraňování do 5m^3 a nad 5m^3 Financování systému města • Příjmová stránka je dána zákony a rozhodnutím samosprávy města. • Tři možné způsoby příjmu: • Místní poplatek (Zákon č. 565/1990 Sb. , o místních poplatcích, "§ 10b) • Poplatek (17a, poplatník, plátce) • Úhrada (17 odst 5, smlouva) • Výdaje jsou dány rozpočtem města na základě očekávaných výkonů dle smlouvy s dodavateli. Náklady odpadového hospodářství • Výdaje: – Změna sazby DPH z 5% na 19% od května 2004 – Z 19% na 9% 2009 – Nárůst množství odpadů – Měsíční nárůst nádob 30 – 40 ks (110 l – 1100 l) – Neupravování odpadů před jeho odložením Příjmy • Rozhodující je příjem z výběru místního poplatku za KO – plátcem je občan. • Příjem z prodeje využitelných složek odpadu. • Odměna od společnosti EKO-KOM. • Platby za odložení odpadu na SSO. Komunikace • Internet a informační servis • Metropilitan • Komunikační kampaně • Projekt ekologické výchovy - SAKO a.s. ve školách • Podpora vybraných projektů v rámci dotací na ekologickou výchovu • Reklama v médiích Informace na internetu Závěr • Samofinancování systému • Komunikace s občany • Existence několika systémů (platby, původci) • Vymahatelnost plateb • Limitovaná výše poplatku • Motivace k třídění odpadu • Umístění sběrných nádob • Neukázněnost občanů • …