Ekonomika a řízení odvětví technické infrastruktury Jaroslav Rektořík rektorik@econ.muni.cz Jaroslav Hlaváč hlavac@vodarenska.cz Eduard Bakoš ediko@mail.muni.cz * Předmět navazuje na poznatky studentů z absolvování všech základních předmětů studijního oboru Veřejná ekonomika. * Má praktický charakter nejenom tím, že většina přednášejících jsou odborníci z praxe, ale i způsobem ukončení. * Předmět je ukončen PP prezentací závěrečné seminární práce. Její zpracování v některých tématech vyžaduje i práci v terénu - ve vybraných institucích a účast na odborné exkurzi. Program výuky 2009 * Přednášky a semináře jsou spojené. Výjimečně ve tříhodinových blocích. Ostatní semináře nahrazuje povinná odborná exkurze a veřejná prezentace seminární práce. * Tři přednášky jsou společné s předmětem Ekonomika bydlení. * V programu je zařazena odborná exkurze s přednáškou v JE Dukovany, která nahrazuje část seminářů. Účast na exkurzi je povinná. Zapisujte se do balíku „Odborná exkurze do JE Dukovany“. Pokud možno se zapište ihned a všichni, abychom znali volnou kapacitu pro studenty z jiných předmětů – oborů. Exkurze má ještě kulturní doprovodný program. Program výuky 2009 * Závěrečná seminární práce bude připravena jednak v klasické textové podobě a také formou PowerPointu a bude prezentována před kolektivem vás, studentů. Práce se v obou formách ukládá do ISu. * Vlastní prezentace práce nesmí přesáhnout časový limit 12 minut. Podle vybraných témat seminární práce budete včas rozděleni do dvou skupin včetně určení pořadí (náhodným výběrem) prezentace. Seminární práci musíte vložit do ISu nejméně dva dny před termínem prezentace. * U prezentace se hodnotí: náplň prezentace ve vztahu k danému tématu, kvalitu přednesu a dodržení časového limitu. * Excelentně hodnocené prezentace (A, A, A, případně dvakrát B) znamenají úspěšné ukončení předmětu PV ETIN. Program výuky 2009 * Doporučená osnova seminární práce je již k dispozici v ISu. Všechna témata budou zveřejněna k zapsání 15. 3. 2009 v balíku „Sempr ETIN 2009“ . * Témata jsou zaměřena jednak na resortní problematiku daných odvětví TI a jednak na deskripci a analýzu organizací, která se v rámci odvětví podílí na realizaci jeho poslání, případně má regulační či inspekční charakter. Postihy při nedovoleném jednání při zkoušce a opisování sem.prací (plagiáty) * Dopustí-li se student u zkoušky nedovoleného jednání, např. používání různých nedovolených pomůcek (taháků), opisování, vynášení zadání testů a vůbec jednání narušující průběh zkoušky přeruší učitel zkoušku a podle závažnosti přestupku udělí klasifikaci do ISu F, nebo FF, případně i FFF. * V případě, že student ve své písemné práci neuvádí v textu použité literární prameny, jde o autorský plagiát s dopadem na jednání v disciplinární komisi a s krajní možností vyloučení studenta ze studia. Literatura k předmětu * Učební texty vložené k předmětu do IS * Skripta (jen v knihovně): Hlaváč, Rektořík a další: Ekonomika technické infrastruktury. MU: Brno 1997 * www stránky organizací z odvětí TI, ministerstev a úřadů státní správy, ÚSC, kontrolních, inspekčních a bezpečnostních institucí, navštívených organizací * Prezentace a doporučená literatura přednášejících Pořadí přednášek * Do přednášek jsou zvaní významní odborníci z praxe a kolegové z fakulty (ÚP, oceňování) * 17.2. úvodní přednáška, obecná část ETI - doc. Ing.Rektořík, CSc. * 24.2. – dokončení obecné části doc. Ing. Hlaváč, CSc. – Vodárenská akciová společnost, a.s. * 3.3. – územní plánování v bydlení a TI – ing.arch. Vojtová, Ph.D. – společná s EKBY v P11 od 12.50 * 10.3. – oceňování nemovitostí a TI – ing. Žítek, Ph.D. – společná s EKBY v P7 od 9.20 Pořadí přednášek * 15.3. – zpřístupnění témat seminárních prací * 17.3. – vodní hospodářství – jako služba občanům – vodovody, kanalizace, čistírny, ekologie apod. – doc. Hlaváč * 24.3 - ŽP a odpadové hospodářství Ing. Mgr. Jana Soukopová, Ph.D. - 12.50 – 14.20 Pořadí přednášek * 31.3. 2008 - Energetika – odborná exkurze – JE Dukovany – doc. Rektořík, Ing. Jurajdová – odjezd od budovy ESF v 7.45 * 7.4. – doprava – Ing. Došlý – Ministerstvo dopravy ČR, Asociace pro podporu PPP * 14.4. - projektové financování TI s využitím principů PPP Ing. Došlý – Asociace PPP – 12.50 – 15.05 Pořadí přednášek * 21.4. – pojištění nemovitostí a TI – pracovník asociace pojišťoven - společná s EKBY v P 7 od 9.20 – Připravte si dotazy. * 28.4. - Kritická infrastruktura, energetická bezpečnost apod. – doc. Rektořík, Ing. Bakoš * 5.5. – prezentace seminárních prací I. skupina – doc. Rektořík, P 11 od 12.50 * 12.5. – prezentace seminárních prací II. skupina – doc.Hlaváč, P 11 začátek ve 12.50 * 19.5., 26.5. – termíny zkoušek Co je infrastruktura * Infrastruktura je soubor podmínek, které zabezpečují fungování ekonomiky. * Infrastruktura se definuje také jako ”společenský režijní kapitál” a zahrnuje i nezbytné investice do odvětví, která podmiňují ekonomický rozvoj společnosti. * Tyto investice jsou z velké části nedělitelné a nelze je bez účasti veřejných prostředků a pod veřejnou kontrolou účinně realizovat. Využití PPP a veřejných zakázek. Infrastruktura * Infrastruktura zahrnuje v národním hospodářství oblast technickou, sociální a ekonomickou * Patří do ní podstatná část veřejného sektoru, tedy odvětví, která vyžadují buď úplnou nebo částečnou kontrolu a regulaci od správních a samosprávných orgánů. * Lze tedy infrastrukturu obecně chápat jako soustavu systémů zajišťujících poskytování služeb technického a sociálně - ekonomického charakteru. Technická infrastruktura * Technická infrastruktura zahrnuje: dopravu, energetiku, telekomunikační služby, vodní hospodářství, odpadové hospodářství, ekologické služby a další infrastrukturní aktivity obcí. Dále tak zvanou „kritickou infrastrukturu“ a obrannou infrastrukturu. * Z určitého pohledu jde tedy o systémy zajišťující pohyb surovin, materiálů, osob, energií a informací. (Viz „Teorie potřeb“.) Sociální infrastruktura * Sociální infrastruktura zajišťuje prostorovou, časovou a proporcionální dostupnost sociálních služeb a aktivit odvětví veřejné správy a všech odvětví rozvoje člověka, tj. zdravotnictví, školství, tělovýchova, kultura, síť veřejné správy vč. justice, policie, katastrů nemovitostí, e-pointu, což jsou pro občany velmi důležité a stále se rozvíjející služby, a dále bydlení, obchodní sítě apod. Ekonomická infrastruktura * Ekonomická infrastruktura zajišťuje peněžní přenosy a je tvořena sítí finančních, bankovních a pojišťovacích služeb. I tato oblast infrastruktury je pro rozvoj státu, regionů a obcí velmi důležitá, protože svými službami přispívá ke spokojenosti občanů a jde napříč TI a SI. Proto jsou do předmětu zařazeny specifické přednášky z pojišťovnictví a oceňování. Kritická infrastruktura * Definice KI výrobní a nevýrobní systémy, jejichž nefunkčnost by měla vážné dopady na bezpečnost, ekonomiku a zachování nezbytného rozsahu dalších základních funkcí státu při krizových situacích * Definice subjektů kritické infrastruktury Vybrané subjekty výrobní i nevýrobní sféry provozující zařízení a objekty KI nebo poskytující služby popř. vytvářející produkty ve stanovených oblastech kritické infrastruktury Kritická infrastruktura * Energetika * Vodní hospodářství * Potravinářství a zemědělství * Zdravotní péče * Doprava * Komunikační a informační systémy * Bankovní a finanční sektor * Veřejná správa Veřejný sektor a veřejná správa, nestátní neziskové organizace – ukázky jejich vazeb na infrastrukturu * Veřejný sektor a veřejná správa a nestátní neziskové organizace jsou s problematikou infrastruktury historicky neoddělitelně spojeny. * Následují příklady totálního narušení infrastruktury mimořádnými událostmi velkého rozsahu (krizové situace). * Veřejná správa a nestátní neziskové organizace zde mají nezastupitelnou roli při předcházení těmto událostem, při jejich řešení a při následné likvidaci škod a obnovení funkčnosti všech součástí infrastruktury (sociální, ekonomické, technické). Indie 3.12.1984-Bhópál-výbuch v továrně Union Carbide – chemické zamoření – zničená TI Ukrajina-Černobyl-JE-26.4.1986-zamoření-zničená veškerá infrastruktura regionu USA-New York-11.září 2001-teroristický útok-likvidace infrastruktury části města New York-likvidace škod –instituce veřejného sektoru, veřejné správy Česká republika-záplavy srpen 2002-likvidace infrastruktury – T, S, E Indonesie- Banda Aceh 2004 - před tsunami Indonesie-Banda Aceh- 24.6.2004 – po tsunami – totálně zlikvidovaná veškerá infrastruktura SPOLEČNÉ ZNAKY INFRASTRUKTURY Infrastrukturní aktivity a procesy mají některé společné znaky, kterými jsou zejména: * významná míra veřejného zájmu (státu, krajů, obcí, občanů, nadnárodních organizací) * síťový charakter infrastrukturních zařízení. * U technické infrastruktury pak jde o existenci přirozeného monopolu a o sklon monopol vytvářet. * S tím souvisí nutnost ekonomické regulace trhu (ÚOHS, ERÚ, ČTÚ) a vytváření rezerv ( SSHR - aktuálně plyn, problém s elektrickou energií…) * V regionálním měřítku se srovnatelně vyšší úroveň infrastruktury projevuje jako výhoda, působí jako multiplikátor, zvyšuje tedy ekonomický potenciál regionu. Př. dálniční sítě – směr Ostrava, Mikulov-Vídeň, Ústí nad Labem atd. * Různým důrazem na rozvoj infrastruktury lze ovlivňovat dynamiku vývoje ekonomiky, a to jak v obecním (lokálním), regionálním, tak i nadregionálním a nadnárodním měřítku - EU (doprava, energetika apod.) * S tím souvisí i problematika životního prostředí (viz EU zavedení jednotných sankcí za narušování ŽP v rámci EU, povolenky atd.) Principy regulace. Zásadně lze odlišit dvě protichůdné teorie (hypotézy) ekonomické regulace (podrobněji v následující přednášce): * Normativní teorie regulace vycházející z otázky, ve kterých případech jsou státní zásahy do soutěže skutečně smysluplné a nutné „…můžeme z ekonomických důvodů regulovat?…“ Aktuálně finanční trhy, energie z jádra dle „zelených a rakušanů“. * Pozitivní teorie regulace, která zkoumá konkrétní politická, historická a ekonomická východiska regulace, podstatu jejich nástrojů a míru jejich využívání „…proč regulujeme a budeme regulovat?…“. Regulace * Oba teoretické přístupy se vyvíjely vedle sebe, jejich závěry jsou ale diametrálně odlišné a částečně tak snižují ekonomickou racionalitu státních regulačních zásahů, protože odpovědi na pozitivní otázku: „…proč regulujeme…“ jsou velmi zřídka v souladu s odpovědí na normativní otázku „…můžeme regulovat?…“ Kritéria členění technické infrastruktury Základní: technické, ekonomické, prostorové Doplňkové: manažerské Technické členění TI Odvětví/obory/druhy * Doprava/ silniční, drážní, letecká, vodní, cyklistická, ostatní/nákladní, osobní . . . * Energetika/ elektroenergetika, plynárenství, teplárenství/výroba, distribuce, spotřeba * Komunikační služby/ telekomunikace, radiokomunikace, internet, poštovní služby * Vodní hospodářství/ vodní toky, vodní nádrže, vodovody, kanalizace, čistírny Technické členění TI * Odpadové hospodářství/svoz, třídění, recyklace, ukládání… * Ekologické služby/ veřejná zeleň, občanské aktivity pro čistotu ovzduší, vod, péče o psy apod. * Ostatní služby TI/ př. veřejné osvětlení, pohřebnictví … * Vojenská a kritická infrastruktura … Narušení dopravní infrastruktura po záplavách – 2002 Město Švihov Ukončení výstavby protipovodňových opatření a obnova dopravní infrastruktura ve Švihově v roce 2007 Ekonomické členění TI * Hospodařící zpravidla se ziskem: nákladní doprava, dálková osobní doprava, telekomunikace, energetika * Hospodařící zpravidla vyrovnaně: odpadové hospodářství, pohřebnictví, vodárenství … * Hospodařící zpravidla se ztrátou – nutná dotace z veřejných rozpočtů: MHD, veřejná hromadná doprava (Integrované dopravní systémy-IDS), veřejná zeleň, v ČR železniční osobní doprava, veřejné osvětlení, vojenská technická infrastruktura Manažerské (organizační) členění TI XX Zdroje - výrobci XXX Distribuce – distributoři XXXX Spotřebiště - spotřebitelé Charakteristika majetku * Infrastrukturní majetek * Technické sítě a s nimi spojené objekty a technologické zařízení, tvořící podstatu nutnou pro plnění poslání odvětví(oboru), železniční doprava- správa žel. cesty * Provozní majetek * Administrativní budovy * Sklady, dílny * Dopravní prostředky (př. drážní doprava) * Silniční, stavební a jiné stroje * Nábytek * Výpočetní technika Vývoj koncepcí TI 1. Fáze – reakce na požadavky spotřebiště a státu – panovníka – historie veřejného sektoru (doprava, voda, spoje atd.) 2. Fáze – centrální plánování, řízeno centrálně příklady: přehrady a elektrárny, vojenská zařízení.. 3. Fáze – spotřebiště – rozvojové koncepce a plány; nadnárodní integrační potřeby (NATO, EU, ekologie); podřízenost územnímu plánování Územní plánování jako nástroj rozvoje TI Je předmětem samostatné přednášky Územní plánování je soustavná činnost, která usměrňuje rozvoj území tak, aby: * Nedocházelo ke konfliktům a disproporcím při aktivitách spojených s rozvojem TI a území. * Byly hájeny a koordinovány zájmy veřejné i soukromé (př.přeložení brněnského nádraží). * Byl nalezen optimální vztah mezi rozvojem a ochranou hodnot území (životní prostředí, památky, charakter krajiny apod.) * Nebyly ohroženy potřeby budoucích generací. Orgány územního plánování * Obec – ze zákona o obcích 128/2000 Sb. – pořizuje územně plánovací dokumentaci podle stavebního zákona – Územní plán a regulační plán * Kraj – ze zákona o krajích 129/2000 Sb. – pořizuje územně plánovací dokumentaci podle stavebního zákona – Územní plán velkého územního celku Územní plánování-legislativa od roku 2007 * Zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu * Vyhláška č. 500/2006 Sb., o územně analytických podkladech, územně plánovací dokumentaci a způsobu evidence územně plánovací činnosti * Vyhláška č. 501/2006 Sb., o obecných požadavcích na využívání území * Vyhláška 503/2006 Sb., o podrobnější úpravě územního řízení, veřejnoprávní smlouvy a územního opatření Územně plánovací podklady - ÚPP * Urbanistická studie * Územní generel * Územně technické podklady * Územní prognóza * ÚPP se neschvalují a nemají právní závaznost. Dokládají se k ÚPD s odůvodněním jejich použití. Územně plánovací dokumentace (ÚPD) Jde o souhrnný název pro: * Územní plán velkého územního celku (ÚP VÚC) * Územní plán obce (ÚPO) – základní dokument pro usměrňování jejího rozvoje včetně koncepce všech komponent TI * Regulační plán (RP) – zpracovává se do podrobnosti jednotlivých pozemků buďto pro vybranou část obce nebo u menších obcí pro celou obec. Nadnárodní rozvojové strategie TI * Příklad:Doprava * Společné dopravní politika EU upozorňuje na fakt, že „má-li být vnitřní trh skutečně funkční, integrace musí pokročit také v dopravě. Není proto divu, že vedle zemědělství a obchodu byla oblast dopravy vybrána za sféru společné politiky.“ Nyní je nejaktuálnější program EU pro dopravu prezentován v tzv. Bílé knize, která nese název: „Evropská dopravní politika do roku 2010: čas rozhodnutí“. Nadnárodní rozvojové strategie TI * Bílá kniha o dopravě vyústila do několika iniciativ dopravní politiky: * Bezpečnost - Evropský akční program silniční bezpečnosti nařizuje vývoj bezpečnějších a dynamičtějších vozidel a zlepšení celkové bezpečnosti silničního provozu s cílem snížit do roku 2010 počet smrtelných dopravních nehod o polovinu * Marco Polo – v rámci tohoto programu má dojít k přesunu nákladní dopravy ze zahlcených evropských silnic na železnici a vodní cesty * Novelizace tzv. Eurovignette směrnice, která by měla stanovit mýtné pro nákladní vozy tak, aby odráželo skutečné náklady spojené se silniční nákladní dopravou. * Zlepšení transevropské sítě TEN tak, aby bylo možné do ní integrovat nové členské státy * Podpora liberalizace a harmonizace evropského železničního systému * Ochrana životního prostředí. Nadnárodní rozvojové strategie TI Příklad NATO - vojenská infrastruktura Orgány zabývající se v rámci NATO TI: Rada NATO, která (mimo jiné) řídí „Hlavní komisi pro plánování zdrojů“, která koordinuje: * Výbor pro infrastrukturu. * Výbor pro komunikace a informační systémy. * Výbor pro problémy životního prostředí. Generální tajemník NATO, který řídí (mimo jiné) „Odbor pro infrastrukturu“ NATO-program tvorby společné infrastruktury zabezpečuje: * Čerpací zařízení a sklady paliva. * Radarová a navigační zařízení (př. obec Nepolisy kde již radar NATO stojí, Pratecký kopec-Mohyla míru, kde je stavba rovněž zrealizována a Brdy, kde chtějí radar USA). * Odpalovací raketové základny. * Základny a zařízení (př. letiště, komunikační a informační systémy, vojenská velitelství, výcviková zařízení). v Způsoby financování TI – společná pravidla. Energetika * Energetická bezpečnost * Energetická politika ČR, EU * Strategie rozvodů plynu, elektřiny * Inf. Ing. Eduard Bakoš, eduard.bakoš@econ.muni.cz Energetický regulační úřad - Jihlava Správní úřad pro výkon regulace v energetice. Kapitola SR č. 349. Zřízen podle § 17 zákona č. 458/2000 Sb., o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích. V čele úřadu předseda jmenovaný na 5 let vládou. Podpora hospodářské soutěže, ochrana zájmu potřebitelů. Rozhoduje především o: udělení, změně nebo zrušení licence a její kontrolu; uložení povinnosti poskytnout v naléhavých případech energetické zařízení pro výkon povinnosti dodávek nad rámec licence; regulaci cen; stanovení a kontrola kvality dodávek a služeb; podmínky připojení a dodávek pro chráněné zákazníky; stanovuje pravidla pro organizování trhu s elektřinou; ekonomické parametry dodávek apod. Český telekomunikační úřad - Praha * Zřízen zákonem č. 151/2000 Sb., o telekomunikacích ke dni 1. července 2000, jako samostatný správní úřad v působnosti vlády České republiky pro výkon státní správy včetně regulace ve věcech telekomunikací. Kapitola SR č. 328 * Posláním ČTÚ je zejména zajišťovat dodržování zákona o telekomunikacích a právních předpisů vydaných k jeho provádění, tzn. rozhodovat o právech a povinnostech fyzických nebo právnických osob v oboru telekomunikací v ČR. Vazba na RRTV. Státní energetická inspekce - Praha Zřízena zákonem č. 458/2000 Sb. o podmínkách podnikání a výkonu státní správy v energetických odvětvích (energetický zákon) a zákona č. 406/2000 Sb., o hospodaření s energií. Je organizační složkou MPO a členění se na ústřední inspektorát a územní inspektoráty. V čele SEI je ústřední ředitel. SEI kontroluje dodržování energetického zákona, zákona o hospodaření s energií a zákona č. 562/1990 Sb., o cenách. Za porušení ustanovení uvedených zákonů uděluje pokuty na návrh ministerstva, ERÚ nebo vlastního zjištění. Správa státních hmotných rezerv * Správa státních hmotných rezerv je ústředním orgánem státní správy v oblastech hospodářských opatření pro krizové stavy a státních hmotných rezerv.Byla zřízena zákonem č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy, ve znění pozdějších předpisů. Její působnost je upravena zejména zákonem č. 97/1993 Sb., o působnosti Správy státních hmotných rezerv, ve znění pozdějších předpisů. * V čele Správy je předseda, kterého jmenuje a odvolává vláda. Zásady činnosti Správy a zásady její organizace stanoví Statut Správy státních hmotných rezerv schválený usnesením vlády ze dne 3. prosince 2001 č. 1293. Správa státních hmotných rezerv * Hmotné rezervy jsou více než z poloviny tvořeny ropou a ropnými produkty, jejichž množství je určeno mezinárodními závazky České republiky. * Součástí státních hmotných rezerv jsou mobilizační rezervy a pohotovostní zásoby určené pro 24 typových krizových situací. Pohotovostní zásoby vznikají podle požadavků jednotlivých resortů. * Správa vytváří koncepci hospodářských opatření pro krizové stavy a jejich zabezpečení podle příslušných zákonů. * Společně s Ministerstvem zahraničních věcí ČR a Ministerstvem vnitra ČR realizuje poskytování humanitární pomoci České republiky do zahraničí. Státní úřad pro jadernou bezpečnost-Praha Je ústředním orgánem státní správy ve smyslu § 2 kompetenčního zákona. Předsedu jmenuje vláda. Kapitola SR má č. 375. Vykonává státní správu a dozor při využívání jaderné energie a ionizujícího záření ve smyslu zákona č. 18/1997 Sb., o mírovém využití jaderné energie a ionizujícího záření (atomový zákon). Především zabezpečuje: výkon státního dozoru nad jadernou bezpečností, fyzickou ochranou jaderných zařízení, radiační ochranou a havarijní připraveností v prostorách jaderného zařízení nebo pracovišť se zdroji ionizujícího záření; povolování činností podle atomového zákona; schvalování dokumentace, vztahující se k zajištění jaderné bezpečnosti a radiační ochrany, limitů a podmínek provozu jaderných zařízení atd. JE Dukovany – reaktorový sál Drážní inspekce – Praha - DI Je správním úřadem podřízeným Ministerstvu dopravy jako organizační složka státu podle § 53a zákona č. 266/1994 Sb., o drahách. Člení se na: ústřední inspektorát a územní inspektoráty. Provádí zjišťování příčin a okolností vzniku mimořádných událostí v drážní dopravě, jejich příčiny a odpovědné osoby. Vyžaduje a kontroluje odstranění a nápravu zjištěných nedostatků. Podává podnět Drážnímu úřadu na zahájení řízení o přechodném omezení drážní dopravy na nezbytně nutnou dobu. Státní dozor ve věcech drah mimo DI vykonává ještě Drážní úřad a obce v přenesené působnosti státní správy. Drážní úřad - Praha Je orgánem státní správy podřízený MD, zřízený podle §53 zákona č. 266/1994 Sb., o drahách. Je speciálním stavebním úřadem pro stavby dráhy a stavby na dráze. Vykonává např. zjišťování zdrojů rušení drážního provozu a udělování povolení k provozování dráhy právnickým a fyzickým osobám a udělování sankcí a pokut za nedodržování podmínek daných v povolení. Působnost drážních správních úřadů vykonávají v rozsahu dle zákona o drahách dále MD a obce, v jejíchž územním obvodu se nachází dráha tramvajová, trolejbusová, lanová nebo dráha speciální. Dopravní úřady v silniční dopravě - DÚ DÚ jsou podle § 2 zákona č. 111/1994 Sb., o silniční dopravě krajské úřady. Pro městskou autobusovou dopravu a taxislužbu je DÚ Magistrát hlavního města Prahy, úřady magistrátních měst a obecní úřady z rozšířenou působností. Povinnosti a odpovědnost DÚ jsou specifikovány v zákonech o silniční dopravě, o provozu na silničních komunikacích (361/2000 Sb.) a zákona č.38/1995 Sb., o technických podmínkách provozu silničních vozidel (38/1995 Sb.) a doprovodných vyhláškách. Spolupráce DÚ s MV, policií, BIS …… DĚKUJI ZA POZORNOST A HODNĚ ÚSPĚCHŮ VE STUDIU