Vzdělávací politika 8.4. 2009 Mirka Wildmannová Vzdělávací politika = souhrn konkrétních činností a opatření, kterými zejména stát, ale i další subjekty ovlivňují celou vzdělávací oblast Vzdělání je výsledkem dvou vzájemně souvisejících procesů: Výchova: formativní proces, záměrným působením jsou utvářeny osobnostní, vlastnosti jedince, jeho morální a charakterové vlastnosti Vzdělávání: proces, ve kterém převažuje informativní aspekt, jedinec si osvojuje soustavu poznatků a dovedností i metodu jejich nabývání Vzdělání = výsledný efekt výchovy a vzdělávání n Nemá hmotnou podstatu, je jen vlastností člověka n Charakteristika dané populace n Klasický příklad netržního zboží tzv. kladné externality (předurčeno k tomu, aby bylo zabezpečovány ze státních zdrojů) Ukazatele: objem vzdělání, struktura vertikální (stupně vzdělání), struktura horizontální (oborové zaměření), kvalita, obsah vzdělání Kvalifikace = schopnost vykonávat určitou práci, souhrn schopností, které jsou v určité době pro výkon určitých povolání vyžadovány Funkce vzdělání n Ekonomická n Sociokulturní n Preventivní n Nápravná n Socializační Ekonomická – vzdělání není jen efektem ekonomického růstu (práce je složitější proces), ale současně i významným výrobním faktorem – nutná kvalifikace PS, utváření pracovně-profesních schopností Sociokulturní funkce n Vazba mezi vzděláním a mimoekonomickou oblastí života společnosti n Vzdělání ovlivňuje lidskou osobnost jako fenomén n Význam pro univerzální lidské hodnoty n Způsob trávení volného času n Spojeno s preferencemi rozvojových aktivit (sebevzdělávání, sport, kultura) Preventivní funkce n Vzdělání je nástrojem toho, aby člověk získal zaměstnání a mohl si zajišťovat svoji životní existenci a byl schopen plnit svoje další role ve společnosti Nápravná funkce n Vzdělání pomáhá léčit již existující problémy Socializační funkce n Vliv vzdělání na formování člověka jako společenské bytosti tj. jako pracovní síly i lidské osobnosti Základní principy n Princip celoživotního vzdělávání n Princip rovných šancí v přístupu ke vzdělání n Princip individualizace a diferenciace ke vzdělání n Princip internacionalizace ve vzdělání Změny ve VP po roce 1989 1. Úloha státu a ostatních subjektů ve VP n Odstranění státního monopolu n Nestátní subjekty, soukromé a církevní školy n Pluralita vzdělávacího systému 2. Zajištění spravedlivého přístupu ke vzdělání a kvalita vzdělávacích efektů 3. Změny v systému financování (diverzifikace finančních zdrojů) – efektivnost vynakládání Strategické směry a cíle EU ve vzdělávání n Zvýšit kvalitu a efektivitu vzdělávacích systémů členských zemí n Usnadnit všem přístup ke vzdělávání n Otevřít vzdělávací systémy širšímu světu Vzdělávací soustavy zemí EU n Jsou rozmanité n Zásady rozvoje školství v jednotlivých zemích - zásada rovného přístupu ke vzdělání - zvyšování průchodnosti systému - zvyšování kvality vzdělávání - podpora účasti stále širších vrstev populace na vyšších úrovních vzdělávání - budování možnosti celoživotního vzdělávání - sepětí s potřebami společnosti a trhu práce Literatura: n Krebs, V. a kol.: Sociální politika, kapitola č. 18 n www.msmt.cz