Podpora volnočasových aktivit P9 SOPO Volnočasové aktivity • Charakteristika: – zbytný statek – současně však zabezpečování jeho produkce s přispěním veřejných zdrojů je požadována ve většině vyspělých zemí. – Statek veřejně poskytovaný (nikoliv veřejný statek) • Obsah: – Kultura, – Tělesná kultura • sport, • pohybové aktivity, • tělesná výchova, – Vzdělávání • Neformální • Zájmové • Politika: určitý záměr; jakási obecná představa toho,jakou roli má v dané oblasti plnit stát, jaké priority jsou zde vymezeny. Formy volnočasových aktivit • Organizovaná x neorganizovaná • Mládež (jiná skupina) x celá populace • Neziskový sektor x všechny sektory • S přispěním veřejných financí x bez… • Aktivity „prospěšné“ x „škodlivé“ Problémy - Zda podporovat tyto aktivity? • Společnost neexistuje. Existují jen jedinci. A úkolem jedince je vytvářet bohatství. Když ho vytvoří hodně, může se o jeho část podělit se svými bližními, kteří nebyli dost úspěšní. A to je vše.Chce-li jedinec statek, koupí si ho, stejně tak může, ale nemusí sponzorovat. X • Společnost existuje a že již velice dávno vytvořila stát jako nástroj pro řešení zájmů a problémů společnosti. Tato skutečnost je pak dováděna ad absurdum.(Je-li kultura (sport) v zájmu společnosti, potom jeho produkce a distribuce musí být v rukou státu) Problémy - Jak podporovat – Politika (vytváření příležitostí) – Peníze • Dotace a daňové úlevy • Dary, loterie, sbírky, nadace, vlastní činnost, poplatky – Jak peníze rozdělovat – Jak hodnotit dopady (zda vůbec) Hodnota • Základem ekonomické hodnoty Vč. statků a produktů je jejich vzácnost a užitná hodnota. • subjektivní oceňování produktů • u části produktů nelze stanovit tržní cena • Obtíže jsou spojeny s hodnocením volně dostupných statků nebo služeb poskytovaných za neekvivalentní vstupné. • Vč. statky v očích veřejnosti totiž často vysokou hodnotu, ale zároveň minimální cenu. • Konkurence mezi současnými produkty a statky vytvořenými v minulosti (kultura) • převážná abstraktnost a nemateriálnost produktů • nepředvídatelný vývoj produktů (nejistý výsledek) • malá možnost kontroly složení produktů (jsou možné dva stejné výsledky) (sport) Teorie rozlišuje čtyři modelové vzory – Pro kulturu, lze aplikovat i jinde • stát ulehčovatel (facilitator) • stát patron (patron) • stát architekt (architect), • stát konstruktér (engineer of the arts). Systém podpory • Stát – Ministerstvo: Strategická koncepce – (národní agentura – evropské dotační tituly): cíle EU – Kraj: strategie, koncepce kraje – Obec: koncepce, podpora obce • Nestátní subjekty: netvoří politiku, mohou podporovat produkci Vč. statků Kultura • „Kultura musí být považována za soubor distinktivních duchovních a hmotných, intelektuálních i citových rysů, které charakterizují společnost nebo společenskou skupinu, kultura zahrnuje vedle umění a písemnictví také způsoby života, způsoby soužití, hodnotové systémy, tradice a přesvědčení“ • FINANCOVÁNÍ KULTURY – Zákon ČNR o Státním fondu kultury České republiky, ve znění zákona č. 482/2004 Sb.a zákona č. 342/2006 Sb. č. 239/1992 Sb. – Zákon ČNR o Státním fondu České republiky pro podporu a rozvoj české kinematografie, ve znění zákona č. 273/1993 Sb.a zákona č. 482/2004 Sb.a zákona č. 342/2006 Sb. č. 241/1992 Sb. – Zákon o některých druzích podpory kultury a o změně některých souvisejících zákonů č. 203/2006 Sb. Veřejné služby v kultuře • V zákoně č. 203/2006 Sb., o některých druzích podpory kultury a změně některých souvisejících zákonů jsou v § 2 vymezeny veřejné kulturní služby jako • služby spočívající ve zpřístupňování umělecké tvorby a kulturních dědictví veřejnosti a v získávání, zpracování, ochraně, uchovávání a zpřístupňování informací, které slouží k uspokojování kulturních, kulturně výchovných nebo kulturně vzdělávacích potřeb veřejnosti. • MK může pro potřeby podpory kultury a k zajištění poskytování veřejných kulturních služeb zřídit státní příspěvkovou organizaci. Základní rozdělení věcných veřejných služeb • profesionální umění, • neprofesionální umění, • knihovny, • muzea, galerie, • památková péče, kulturní dědictví, • regionální a národnostní kultura, • církve. Koncepce účinnější podpory umění 2007 – 2013 • posílení role umění ve společnosti • zachování a rozvoj umělecké různorodosti s důrazem na podporu kreativity a s ohledem na vyvažování negativních vlivů konzumní společnosti • zajištění dostupnosti umění pro občana (rovný přístup) • posilování infrastruktury včetně investiční podpory kulturních institucí • posílení prezentace českého umění v zahraničí a mezinárodní spolupráce Vývoj finančních prostředků poskytnutých na oblast kultury z veřejných rozpočtů (v tis. Kč) Tělesná kultura • zabezpečuje specifickými tělocvičnými prostředky uspokojování zvláštních biologických a sociálních potřeb člověka v oblasti fyzického, psychického a sociálního rozvoje s cílem jeho socializace a kultivace – Tělesná výchova (rozvoj fyzické zdatnosti) – Sport (výkonová motivace) – Pohybové aktivity (regenerace, aktivní odpočinek) Státní podpora sportu Zákon o podpoře sportu č. 115/2001 Sb., ze dne 28.února 2001 ve znění zákona č. 219/2005 Sb. Cíle a priority státní politiky • Změny hodnotové orientace občanů • Trvale zlepšovat podmínky pro provozování sportu • Trvale vytvářet podmínky pro sportovní aktivity dětí a mládeže na školách • Dosahovat očekávaných a odpovídajících sportovních výsledků na významných světových soutěžích • Vytvářet účinný systém podpory programů zabraňující negativním jevům ve sportu MŠMT • Antidopingový výbor ČR – organizační složka státu (česká charta proti dopingu) • Sport – Sportovní reprezentace – Sportovní centra – Sportovní třídy – Sportovní talent • Tělovýchova – Sport pro všechny – Sport a škola – Sport zdravotně postižených – Údržba a provoz TVS zařízení • Investice, obnova - ISPROFIN Schéma struktury v ČR Celkový objem veřejných zdrojů Vzdělávání – volnočasové aktivity mládeže • Posláním MŠMT je účinně přispívat k všestrannému rozvoji dětí a mladých lidí nejen z hlediska školního vzdělání, ale i podporou všech potřebných a užitečných aktivit uskutečňovaných v jejich volném čase. – Abstrahujeme od vzdělávacích aktivit např. pro příslušníky menšin, seniory atd. Koncepce státní politiky pro oblast dětí a mládeže na období 2007-2013 • Hlavní cíle: – naplňování funkce rodiny – osobnostní rozvoj mladých lidí a jejich uplatnění ve společnosti – výchovu k aktivnímu občanství včetně participace – podporu zdravého životního stylu – ochranu před negativními jevy a jejich následky Aktivity mládeže ve věku 14 – 19 let Obsah koncepce • Participace: MŠMT a MI, MZE, MŽP, MMR • Okruhy – 1. Informace o mládeži a pro mládež – 2. Mládež a Evropa – 3. Mládež, volný čas a životní styl – 4. Mládež, vzdělávání, výchova – 5. Mládež, zaměstnanost a zaměstnatelnost – 6. Ochrana práv dětí a mládeže – 7. Participace mladé generace na společenském a politickém životě – 8. Výzkumy o mládeži – 9. Dobrovolnictví – 10. Mezinárodní spolupráce a mobilita v oblasti dětí a mládeže – 11. Mládež z národnostních menšin, mladí migranti, běženci – 12. Mládež a bydlení – 13. Mládež a kultura – 14. Mládež a média – 15. Mládež a rodinná politika, podpora a ochrana rodiny – 16. Mládež a zdraví – 17. Mládež a životní prostředí – 18. Mládež, sociálně patologické jevy a sociální prevence, sociální integrace – 19. Neformální vzdělávání v oblasti dětí a mládeže Koncepce státní politiky pro oblast dětí a mládeže na období 2007-2013 • Růst významu ekonomické prosperity, kariéry jako prostředku k získání majetku, materiálních hodnot a smyslového života a jeho prožitkům, včetně drog. • klesá význam kvality života v konkurenci se smyslovým životem a materiálními hodnotami. • Trvale roste význam majetku a náplně volného času podle zájmů a koníčků. • klesá především význam „být užitečný druhým lidem“. • Vývoj vybraných hodnot 1984 až 2005 (věková skupina 15 – 30): Literatura • Dokumenty dostupné na – www.msmt.cz – www.mkcr.cz Z koncepce podpory umění • 14. Zpracování a implementace ucelené strategie podpory audiovize, která definuje nástroje k dosažení zejména následujících cílů: – lepší využití tvůrčího potenciálu, podpora svobodného uměleckého projevu – vytvoření podmínek pro reinvestice talentů a finančních prostředků v oblasti audiovize – posilování role jednotlivých subjektů infrastruktury audiovize jakožto nástrojů kulturní politiky, tj. identifikace kompetencí jednotlivých subjektů zaměřených na oblasti které vyžadují specifický způsob podpory • Zajistí: MK ve spolupráci se zástupci dalších organizací • Termín: 2007 • Dopad na státní rozpočet: v rámci rozpočtu MK