Umístění prodejny Akční rádius (dle Cimler) = část prostředí, (1) v níž maloobchodní jednotka působí, (2) pro kterou je schopna zajistit nákupní podmínky a (3) kterou potřebuje na zajištění své existence Hustota obyvatelstva Docházková vzdálenost = dosažitelnost (dostupnost) nabídky zboží (provozní jednotky) v tzv. přijatelném čase Nákupní spád = realizace (části) výdajů obyvatel v maloobchodě v jiném místě než v místě bydliště Saldo nákupního spádu Vnější kladný a záporný nákupní spád Vnitřní nákupní spád V absolutní výši = skutečný maloobchodní obrat sledované lokality (MO[1k]) – kupní fondy sledované lokality (KF[1k]) V relativní výši = (skutečný maloobchodní obrat sledované lokality (MO[1k]) – kupní fondy sledované lokality (KF[1k])) / kupní fondy sledované lokality (KF[1k]) x 100 Saldo nákupního spádu – pokračování Saldo nákupního spádu lokality (NS[1k]) = skutečný maloobchodní obrat sledované lokality (MO[1k]) – souhrn předpokládaných (teoretických) výdajů obyvatel ve sledované lokalitě (V´[1k]) Souhrn předpokládaných (teoretických) výdajů obyvatel ve sledované lokalitě (V´[1k]) = průměrné výdaje na obyvatele vyššího územního celku (V´[o]) x počet obyvatel sledované lokality (O[1k]) Zákon obchodní gravitace Reillyho zákon = koupě schopná poptávka z menších sídelních útvarů je přitahována do větších sídel R[A], R[B ]… koupě schopná poptávka, kterou z mezilehlého místa získá město A, resp. B P[A], P[B ]… počet obyvatel města A, resp. B D[A], D[B ]… vzdálenost města A, resp. B od mezilehlého místa Hranice spádové oblasti Transformace Reillyho vzorce Conversem – určení tzv. hraničního bodu (Breaking Point) D[A ]… vzdálenost z města A do hraničního bodu D[AB ]… vzdálenost mezi městy A a B P(A), P(B) … počet obyvatel města A, resp. města B Určení hranice spádové oblasti Huffův pravděpodobnostní model P[ij ]… pravděpodobnost, že zákazník v i navštíví obchod (město) j J … soubor konkurenčních obchodů (měst) v regionu U[ij ]… přitažlivost obchodu (města) j pro zákazníka v i S[j ]… velikost obchodu j (souboru obchodů ve městě j) D[ij ]… vzdálenost mezi místem i a obchodem (městem) j α,ß … parametry citlivosti (α=1, ß=-2) Další využití H. modelu nRozdělení zákazníků Pravděpodobný počet zákazníků z i, kteří navštíví obchod (město) j = pravděpodobnost, že zákazník v i navštíví obchod (město) j x počet zákazníků v místě i (C[i]) nRozdělení výdajů Pravděpodobný kupní potenciál pro obchod (město) j za zboží l v místě i = pravděpodobnost, že zákazník v i navštíví obchod (město) j x počet zákazníků v místě i (C[i]) x roční výdaje na zákazníka v i za zboží l (B[il])