Nauka o podniku

Cíle a obsah předmětu

Cíle předmětu

Cílem předmětu je poskytnout studentům základní teoretické a praktické poznatky potřebné pro uplatnění v podnikohospodářské sféře. Vzhledem k tomu, že se jedná o druhou, závěrečnou část úvodu do podnikového hospodářství, je kladen důraz na poznatkovou propojenost vycházející z komplexního pohledu na podnik, překonávající izolovaný přístup spojený s profesní specializací. Osvojení pojmů, vztahů, souvislostí a metod, využívaných v podnikovém hospodářství při řešení úkolů z oblasti cílů podniku, výstavby podniku, způsobu zhotovování a zhodnocování výkonů v podniku, by mělo připravit studenty pro erudované řešení relevantních podnikových problémů, založené na syntetickém myšlení.

Po absolvování kurzu by student měl být schopen:

  • definovat hlavní podnikové funkce
  • vysvětlit, jakým způsobem je organizována výroba v podniku
  • popsat jak výrobu v podniku plánovat
  • určit, jakým způsobem je organizován odbyt v podniku
  • vyjmenovat základní nástroje používané v odbytové oblasti
  • definovat, jaký je vztah mezi marketingem a odbytem v podniku
  • vysvětlit, jakým způsobem je organizováno financování a investování v podniku
  • interpretovat podnikový obrat a umět jej charakterizovat
  • označit, z jakých nástrojů se skládá podnikové početnictví, charakterizovat tyto nástroje a prezentovat způsoby jejich použití

Obsah předmětu

 

  1. Výroba jako hlavni podniková funkce a plánování výrobního programu a výrobního procesu
  2. Plánování nákupu, dopravy a skladování
  3. Produkční teorie
  4. Základy teorie nákladů
  5.  Vědecko-technický rozvoj, výrobkové a technologické inovace
  6. Odbyt jako hlavní funkce podniku a odbytová politika
  7. Členění nástrojů odbytové politiky a výrobková a cenová politika
  8. Komunikační a distribuční politika podniku
  9. Investice a financování (hmotný a finanční proces hospodařeni
  10. Investiční plánování a investiční propočty
  11. Majetková a kapitálová výstavba podniku
  12. Účetní závěrka
  13. Podnikové početnictví
  14. Finanční analýza podniku