Cíle a obsah předmětu
Cíle předmětu
Cílem předmětu je poskytnout studentům základní teoretické a praktické poznatky potřebné pro uplatnění v podnikohospodářské sféře. Vzhledem k tomu, že se jedná o druhou, závěrečnou část úvodu do podnikového hospodářství, je kladen důraz na poznatkovou propojenost vycházející z komplexního pohledu na podnik, překonávající izolovaný přístup spojený s profesní specializací. Osvojení pojmů, vztahů, souvislostí a metod, využívaných v podnikovém hospodářství při řešení úkolů z oblasti cílů podniku, výstavby podniku, způsobu zhotovování a zhodnocování výkonů v podniku, by mělo připravit studenty pro erudované řešení relevantních podnikových problémů, založené na syntetickém myšlení.
Po absolvování kurzu by student měl být schopen:
- definovat hlavní podnikové funkce
- vysvětlit, jakým způsobem je organizována výroba v podniku
- popsat jak výrobu v podniku plánovat
- určit, jakým způsobem je organizován odbyt v podniku
- vyjmenovat základní nástroje používané v odbytové oblasti
- definovat, jaký je vztah mezi marketingem a odbytem v podniku
- vysvětlit, jakým způsobem je organizováno financování a investování v podniku
- interpretovat podnikový obrat a umět jej charakterizovat
- označit, z jakých nástrojů se skládá podnikové početnictví, charakterizovat tyto nástroje a prezentovat způsoby jejich použití
Obsah předmětu
- Výroba jako hlavni podniková funkce a plánování výrobního programu a výrobního procesu
- Plánování nákupu, dopravy a skladování
- Produkční teorie
- Základy teorie nákladů
- Vědecko-technický rozvoj, výrobkové a technologické inovace
- Odbyt jako hlavní funkce podniku a odbytová politika
- Členění nástrojů odbytové politiky a výrobková a cenová politika
- Komunikační a distribuční politika podniku
- Investice a financování (hmotný a finanční proces hospodařeni
- Investiční plánování a investiční propočty
- Majetková a kapitálová výstavba podniku
- Účetní závěrka
- Podnikové početnictví
- Finanční analýza podniku